Najjeftiniji automobil na svetu nepoželjan

12. Jul 2018

Tata Nano GenXTata Nano GenX

Svojevremeno, kada se pojavio 2008. godine, indijski Tata Nano pompezno je predstavljen kao najjeftiniji automobil na svetu, ceni je bila 2.000 dolara. Deset godina kasnije, model koji je trebalo da postane bestseler u toj zemlji nije opravdao očekivanja.

Indijski proizvođač Tata verovao je da će se ovaj mali gradski automobila zahvaljujući veoma pristupačnoj ceni prodavati izuzetno dobro. Pogotovo u jednoj državi kao što je Indija.

Kao brzo rastuće tržište i druga najmnogoljudnija zemlja na svetu, u kojoj bezbednosni standardi u saobraćaju nisu naročito visoki, čiinilo se da je Indija idealna zemlja za jeftin mali model sa četvoro vrata.

Nano je bio namenjen pre svega onima koji kupuju svoj prvi automobil, kao i onima koji bi svoje manje bezbedne mopede i skutere – uz mala ulaganja – zamenili za ugodnije vozilo sa četiri  točka i zatvorenom putničkim kabinom. Međutim, sve ove računice su u stvarnosti pale u vodu. Kako piše Automotive News, prodaja je daleko ispod planirane, pa će Tata Nano prestati da se proizvodi u ovom obliku najkasnije 2020. godine.

Kada je predstavljen 2008. godine, Nano je u Indiji koštao oko 2.000 dolara, što je bio neverovatan podatak iako se znalo da je Tata maksimalno skresao troškove proizvodnje. Čak i unapređena verzija – Nano GenX, koja je lansirana 2015. godine po ceni od 3.125 dolara i dalje je bila izuzetno jeftina. Međutim, Indijcima to nije bio dovoljan razlog da pohrle u auto-salone i krenu da masovno kupuju ovaj automobil.

Mnogi od onih koji su bili dovoljno platežno sposobni da kupe Nano nisu želeli da ih dovode u vezu sa nečim što se reklamira kao “najjeftiniji automobil na svetu”. Takođe, automobil je imao lošu reputaciju u pogledu bezbednosti, što je odbijalo potencijalne kupce.

Nano GenX stigao je 2015. godine sa brojnim unapređenjima koja su pre svega bila fokusirana na veću praktičnost automobila i prijatniju vožnju.

Model je tako dobio Bluetooth funkciju, USB i AUX priključke, zatim veći rezervoar i servo upravljač. Za automobil koji je tada koštao nešto više od 3.000 dolara, bila su to značajna unapređenja – ali očigledno nedovoljna za kupce kojih opet nije bilo u velikom broju.

Tri godine kasnije, Nano je dotakao dno. Tata je u junu 2018. godine proizveo samo jedan primerak ovog automobila, dok je u junu 2017. godine sa fabričkih traka sišlo 275 automobila, navodi Automotive News. U istom mesecu opao je i izvoz, sa 25 automobila, na 0 u junu ove godine.

Neminovno gašenje ovog modela kome, izgleda, od početka sudbina nije bila naklonjena, pokazuje da je i ova – kao i mnoge druge zamisli koje su na papiru obećavale – doživela fijasko u realizaciji. To što je Nano projektovan da zadovolji osnovne potrebe za automobilom šire populacije u Indiji, nije značilo da će ga ta ista populacija automatski prihvatiti.


Ime i prezime
Komentar