Obavezna upotreba zimske opreme

01. Nov 2019

Zimski pneumatik

Prvi novembar je dan kada umesto letnjih pneumatika vozači u Srbiji na svojim automobilima treba da imaju montirane zimske pneumatike. Bez obzira na to što vremenski uslovi još uvek ne zahtevaju ovu promenu, zimsko vreme vrlo brzo stiže, pa je savet da se na vreme izvrši zamena kako bi se izbegle gužve kod vulkanizera.

Kako se sneg u određenim delovima naše zemlje zadržava i po mesec dana i kako su uslovi na putevima raznoliki, preporuka je da se obrati pažnja na vrstu, ali i kvalitet pneumatika, kao jednu od najvažnijih stavki vezanih za bezbednost u saobraćaju.

Zimski pneumatici imaju jedinstvene karakteristike koje služe da umanje rizik od proklizavanja na snegu i ledu, kao i da se prilagode vožnji u hladnim uslovima, odnosno kada se temperatura spusti ispod sedam stepeni celzijusa. Međutim, vozači odlično znaju da nisu svi pneumatici isti, jer u zavisnosti od modela automobila, kao i željenih performansi, postoje razlike i među zimskim pneumaticima.

Stručnjaci iz kompanije Continental poručuju da je vrlo jednostavno prepoznati kvalitetne pneumatike prilagođene zimskoj vožnji. Na bočnom zidu nalaze se prepoznatljive oznake M+S i tri planinska vrha sa pahuljicom. U slučaju da pneumatik nema ni jedan od ta dva simbola onda nije predviđen za vožnju u zimskim uslovima.

M+S simbol

Pneumatici na kojima je M+S simbol koji označava blato i sneg (mud + snow), imaju mekši gazeći sloj i posebno dizajnirane šare kako bi pokazali bolje performanse u zimskim uslovima od običnih pneumatika. Međutim, treba imati u vidu da oni nisu testirani u pravim zimskim uslovima, odnosno na snegu i ledu, pa samim tim nisu dovoljno pouzdani.

Tri planinska vrha sa pahuljicom

Simbol označava da su zimski pneumatici napravljeni prema propisima UNECE (Ekonomska komisija za Evropu pri Ujedinjenim nacijama), koji pre svega važe u zemljama Evropske unije, ali i u mnogim drugim državama koje sistematski vode računa o bezbednosti u saobraćaju. Pneumatici sa ovim simbolom razlikuju se od onih koje poseduju samo M+S oznaku po tome što su njihove performanse objektivno testirane na snegu i u težim zimskim uslovima. Oni pružaju visoke performanse u pogledu bezbednosti, kontrole na snegu, ledu i uopšte niskim temperaturama.

Pored ovih oznaka, pravi poznavaoci automobila znaju da zimski Continental pneumatici imaju ponekad i slova poput S za sportske modele sa jačim motorom i P koje je oznaka za performanse.

Glavni fokus inženjera iz ove nemačke kompanije bio je kratak zaustavni put, precizno upravljanje na suvom, kao i vrhunske performanse kod upravljanja na snegu. Kratak trag kočenja postiže se zahvaljujući „kočnom žljebu“ odnosno širokoj šari koja prolazi kroz sredinu gazećeg sloja, dok čvrsti i široki blokovi služe za precizno upravljanje. Mnoštvo šara i kanala dobro povezuje pneumatik sa snegom, pa tako omogućava sportsku vožnju i na tipičnim zimskim putevima.

Još jedna važna stavka tokom zimskih dana je praćenje pritiska u pneumaticima. Pravilno se proverava kada je pneumatik hladan, odnosno kada vožnja do kompresora nije trajala dugo. Preporuka je da se pritisak proverava dva puta mesečno čime se obezbeđuje bezbedna vožnja, a i potrošnja goriva je manja.


Ime i prezime
Komentar