Renault Captur 1.2 TCe EDC

30. Oct 2013

Renault Captur


Jedinstvo estetike i funkcionalnosti



Francuski Renault je u svojoj istoriji imao značajnog uticaja na automobilsku industriju. Može se reći da je on zaslužan za pomeranje granica kada su klase automobila u pitanju, ali istovremeno i za stvaranje nekih sasvim novih klasa.

 

Dovoljno je vratiti se u 1984. godinu kada je nastao ultrapopularni monovolumen Espace koji je do sada doživeo četiri generacije. Nešto kasnije, 1996. godine, sa prvom generacijom Meganea, u kompakt segment su pristigli monovolumeni (Scenic), koji su zabeležili odličan tržišni rezultat. U B segmentu Renault je nedavno predstavio novi Clio, kao i novog takmaca, Captur, u brzorastućem segmentu mini SUV-ova.

Za novog Captura iskorišćena je Renault Nissan B platforma, na koju je postavljen Clio IV, ali i Nissan Juke. Finalna verzija predstavljena je na Salonu automobila u Ženevi 2013. godine, da bi u aprilu iste godine automobil krenuo u prodaju. Ime Captur, Renault je prvi put iskoristio za koncept vozilo predstavljeno 2011. godine, koje je i bilo jedan od vesnika novog dizajnerskog pravca francuskog proizvođača.

Zamišljen kao urbani crossover, Captur ima dizajnerske odlike tipične za novonastali segment. Na prednjem delu ističu se atraktivni farovi bademastog oblika, kao i veliki logo francuskog proizvođača koji je postavljen vertikalno, na crnoj pozadini. Masivan prednji branik uklapa se u imidž „terenca“, pri čemu su u njega smeštene maglenke, ali i danas neizostavna dnevna svetla u atraktivnoj i sveprisutnoj LED tehnologiji, kao i hromirana lajsna.
Renault CapturRenault CapturRenault CapturRenault Captur
Pogled na bok automobila otkriva visoku liniju „struka“, tj, donje ivice prozora koja pored povišene pozicije sedenja prija vozačima ovog tipa vozila. Pored bolje preglednosti, ovakva rešenja nude i izražen subjektivni osećaj bezbednosti koji predstavlja jedan od razloga za kupovinu ovih automobila. Lukovi točkova su naglašeni, tako da ističu SUV karakter i pojačavaju utisak gipkosti i snage. Plastični rubovi prednjih i zadnjih krila, kao i prednjeg i zadnjeg branika i donjih delova vrata sa hromiranom lajsnom ostavljaju utisak terenskih sposobnosti, koji je ipak samo optička varka imajući u vidu tip pogona i vozni sistem koji je primenjen na Capturu.

Na zadnjem delu vozila ističe se masivni branik, sa pomenutom plastičnom zaštitom, kao i logo francuskog proizvođača. Captur koji smo imali na testu bio je dvobojne karoserije, sa belim krovom i belim kućištima spoljnih retrovizora. Svojom pojavom je plenio i privlačio poglede, što je zaista potvrda uspelog dizajna i atraktivnosti, koja je itekako bitna kod ovog tipa automobila.
Renault CapturRenault CapturRenault CapturRenault Captur
Ulaskom u automobil priča o atraktivnosti dobija drugu, usudili bismo se da kažemo, još bolju dimenziju. Enterijer u jednom svom delu podseća na novog Clia, što nikako ne može da bude loše. Na prednjim sedištima, kao i na zadnjoj klupi ima više nego dovoljno mesta za odrasle putnike, pogotovo imajući u vidu kompaktne dimenzije samog automobila. Sedišta su dobro dimenzionirana i sa solidnom bočnom i lumbalnom podrškom. Zahvaljujući velikim amplitudama podešavanja sedišta, ali i upravljača (po visini i dubini) izuzetno je lako da se pronađe idealna pozicija za upravljačem. Preglednost je zbog povišene pozicije sedenja gotovo idealna, tako da provlačenje kroz pretrpane ulice modernih velegrada ne predstavlja problem.
Renault CapturRenault CapturRenault Captur
Materijal koji se nalazi na sedištima izuzetno je prijatan, pri čemu je proizvođač predvideo mogućnost njihovog lakog skidanja uz pomoć „patent-zatvarača“. Na taj način omogućeno je lako održavanje i uklanjanje fleka koje ostaju nakon boravka dece na zadnjoj klupi. Dovoljno ih je sasvim jednostavno skinuti i oprati u veš mašini i vratiti na sedišta. Takođe u cilju lakšeg održavanja, ali i uklapanja u „avanturistički duh automobila“, instrument tabla je izvedena korišćenjem nešto tvrđe plastike, dok je u novom Cliu upotrebljena mekana i nešto prijatnija na dodir. Ipak, završna obrada je vrlo dobra i svi zazori su jednaki, a prilikom kretanja lošim drumovima ona ne ispušta iritirajuće zvukove.

Tabla sa instrumentima je u potpunosti preuzeta iz novog Clia, uz već poznatu digitalno-analognu  kombinaciju i naravno vrhunsku preglednost. Upravljač obložen kožom je sasvim očekivano, takođe preuzet iz Clia, samo što je ovde upotrebljena bež nijansa kako bi se uklopio uz boju enterijera. Iza upravljača su postavljene komande multimedijalnog uređaja, dok se komande tempomata/limitera nalaze u skladu sa Renaultovom tradicijom na samom upravljaču.
Renault CapturRenault CapturRenault Captur
Centralna konzola je nešto drugačijeg oblika u odnosu na Clio i na njoj se nalazi multimedijalni uređaj, ispod kojeg su smeštene komande manuelnog klima uređaja. Centralni otvori ventilacije se nalaze bočno od pomenute multimedije, dok je na samom vrhu središnje konzole praktična ostava za sitnice sa vratancima. Ispred hromirane ručice automatskog menjača nalazi se manji prostor za odlaganje sitnica, ali i slot za umetanje kartice za startovanje automobila. Fioka za sitnice, smeštena ispred suvozača, otvara se izvlačenjem baš kao fioka u nameštaju i ima zapreminu od veoma upotrebljivih 11 litara.

Noćna iluminacija enterijera je vrlo prijatna, sa sasvim diskretnim ambijentalnim osvetljenjem pomenute fioke. Prostor za putnike pozadi veći je u odnosu na Clio, zahvaljujući za 17 mm povećanom međuosovinskom rastojanju, ali i povišenoj liniji krova. Zadnja klupa može da se pomera po dužini, tako da prtljažnik može da ima zapreminu od 377 do 455 litara, odnosno nakon obaranja sedišta čak 1.235 litara. On poseduje „duplo dno“, a pregrada koja odvaja gornji od donjeg nivoa u skupljim paketima opreme ima dve strane, glatku plastičnu, koja se lako održava, kao i tekstilnu za veću udobnost. 
Renault CapturRenault CapturRenault CapturRenault Captur
Svi moderni automobili su danas izuzetno bezbedni. Isto se može reći i za Captur, koji je i pored skromnih dimenzija na EuroNCAP testu po najnovijim i pooštrenim kriterijumima za 2013. godinu ostvario odličan rezultat. Za zaštitu odrasljih putnika osvojio je 88, a dece 79%. Zaštita pešaka je ocenjena sa 61%, dok je postojanje elektronskih sistema asistencije ocenjeno sa 81%. Zanimljivo je istaći da je Captur ostvario maksimalni učinak u zaštiti dece do 18 meseci. Ovako dobri rezultati ostvareni su zahvaljujući ojačanoj strukturi karoserije, kao i zonama programirane deformacije zbog apsorpcije energije prilikom udara. Prednji i bočni vazdušni jastuci, zatezači pojaseva, kao i opomena za nevezivanje pojaseva na svim sedištima omogućavaju bezbedniji boravak u kabini. ABS sa BAS i EBD sistemima, kao i ESP nalaze se već u osnovnom paketu opreme. Iako ne podižu direktno bezbednost, senzori za kišu i svetla preuzimaju na sebe deo obaveza vozača, baš kao i regulator, odnosno limiter brzine.
Renault CapturRenault CapturRenault CapturRenault Captur
Generalni uvoznik za Srbiju, Renault Nissan Srbija nam je, ustupajući Captur na test, pojasnio da se radi o pretprodukcijskom modelu, tako da se spisak opreme u njemu ne podudara sa opremom automobila koja se prodaje na našem tržištu. U test automobilu nalazio se manuelni klima uređaj, dok će na raspolaganju kupcima u Dynamique paketu opreme da bude isporučen automatski. U automobil se ulazi pomoću pametne ključ kartice, koju je dovoljno imati uz sebe i prilikom pokretanja motora pritiskom na dugme.

Multimedijalni uređaj sa ugrađenom navigacijom ima Adriatik mape i vrlo dobar zvuk koji stiže do putnika kroz šest zvučnika. Dvobojna karoserija, kao i aluminijumski naplaci od 17 inča su standard u navedenom paketu opreme, kao i pregrada u kombinaciji tekstil/plastika koja deli prtljažni prostor na gornji i donji deo. Na svim vratima nalaze se komande za elektropodizače prozorskih stakala, dok su spoljni retrovizori elektropodesivi i imaju grejače. Prednja i zadnja svetla podižu vidljivost, dok hromirane lajsne na eksterijeru (u prednjem braniku, farovima, masci hladnjaka, kao i na bočnim lajsnama i vratima prtljažnika) poboljšavaju vizuelni nastup ovog zanimljivog automobila, dajući mu na ozbiljnosti i prestižu.
Renault CapturRenault CapturRenault CapturRenault Captur
Ispod poklopca motora nalazio se trenutno najjači agregat u ponudi, 1.2 TCe sa 120 KS. Ovaj agregat je potpuno nov i nema nikakve dodirne tačke sa dosadašnjim 1.2 TCe agregatom od 100 KS. Naime, arhitektura motora je sasvim drugačija i Renault je na njemu obimno primenio znanja i iskustva stečena na mnogobrojnim uspešnim nastupima u Formuli 1.

Iz malene zapremine smeštene u četiri cilindra uz pomoć direktnog ubrizgavanja goriva u cilindre (poput modernih dizelaša) i turbo punjača niske inercije dobijeno je 120 KS i obrtni moment od 190 Nm pri samo 2.000 obrtaja u minuti. Bregasta vratila čiji su bregovi prevučeni slojem koji se nalazi i u motorima Renault F1 (DLC) pokretana su lancem. Ovaj motor opremljen je i sistemom pod nazivom System energy smart management, koji omogućava rekuperaciju energije prilikom kočenja i tako umanjuje potrošnju goriva. Dostupan je i režim rada Eco, kada motor i transmisija reaguju sporije i sa zadrškom na komande vozača, takođe u cilju smanjenja potrošnje goriva.
Renault CapturRenault CapturRenault CapturRenault Captur
Pogonski agregat je izuzetno kultivisan, oslobođen neprijatnih vibracija i u vožnji je nekako uvek u drugom planu, džentlmenski se povlačeći. Nikada nije bučan, izuzev u oštrim ubrzanjima preko 100 km/h, kada vozač želi da izvuče maksimum iz njega na autoputu. Ovaj motor pokreće Captur sa lakoćom i može se reći da je konstrukciono vrlo uspeo. On može da se nađe i u drugim modelima Renaulta, poput Meganea ili Scenica, gde je ponuđena i varijanta sa 130 KS. Prenos snage na prednje točkove je preko menjača sa dvostrukom lamelom, koga je Renault nazvao EDC (Efficient Dual Clutch). Menjač funkcioniše glatko, pravovremeno i bez trzaja menja brzine i sličan je onom koji se ugrađuje i u novi Clio RS, mada ga tamo odlikuje nešto brži rad i brža promena stepena prenosa. Kada vozač poželi da preuzme promenu stepena prenosa (ukupno šest), dovoljno je da povuče palicu menjača ka sebi i njenim pomeranjem napred/nazad izabere željeni stepen prenosa.
Renault CapturRenault CapturRenault CapturRenault Captur
Oslanjanje je nešto tvrđe i kao da je orijentisano pružanju sportskog osećaja u vožnji. Stiče se utisak da bi sa lakoćom podnelo još više snage od postojećeg motora. Napred je izvedeno po tipu MacPherson sa donjom trouglastom viljuškom i stabilizatorom, dok je pozadi elastično oslanjanje (torziona osovina) sa programiranim deformisanjem i ojačanim oprugama. Prečnik prednjeg stabilizatora je 22.3 mm, dok je pozadi ugrađen u osovinu.

Na idealno ravnom putu oslanjanje je perfektno i omogućava odlične dinamičke karakteristike automobila, uprkos povećanom klirensu od 50 mm u odnosu na Clia IV. Danak ovako dobrim voznim svojstvima se plaća na lošem drumu, gde do putnika, pogotovo onih na zadnjoj klupi, dopiru neprijatni udarci i potresi tako nesvojstveni Renaultu.
10
Napred se nalaze samoventilirajući diskovi prečnika 280 mm, dok je pozadi bubanj od 230 mm. Potpmognut ABS-om, sa funkcijama BAS i EBD, ovaj sistem nikada neće ostaviti vozača na „cedilu“. Sistem za asistenciju prilikom kretanja na uzbrdici (Hill – holder) takođe je deo standardne opreme.

Utisci o novom Capturu su zaista vrlo pozitivni. Atraktivna pojava, dimenzije prilagođene životu u urbanim sredinama, povišen klirens za lakše penjanje po ivičnjacima i drugim preprekama, kao i široke mogućnosti personalizacije sasvim su sigurno izazov za kupce.

U testiranom automobilu odličan agregat, uparen sa najsavremenijim menjačem podižu Captura za „oktavu više“, čineći ga daleko upotrebljivijim i polivalentnijim automobilom od Clia, recimo, Široka servisna mreža, kao i dobri uslovi kupovine sasvim sigurno će na naše ulice doneti mnogo novih Captura.

Renault CapturRenault CapturRenault CapturRenault Captur



                                                   Tehničke karakteristike
 

Model

Renault Captur 1.2 TCe EDC

Motor

4-cilindarski redni, 4 ventila po cilindru, benzinski agregat H5FT 403, postavljen napred poprečno, 2 bregaste osovine u glavi motora pokretane lancem, aluminijumska glava, kolenasto vratilo u 5 ležaja, direktno ubrizgavanje benzina u cilindar, Euro 5b

Zapremina

1.197 cm3

Prečnik i hod klipa

72.2 x 73.1 mm

Odnos kompresije

11 :1

Najveća snaga

88 kW (120 KS) pri 4.900 o/min

Najveći obrtni moment

190 Nm pri 2.000 o/min

Prenos snage

Na prednje točkove, Automatski menjač sa dvostrukom sklopkom i šest brzina (DC4)

Hodni sistem

Napred MacPherson, spiralne opruge, poprečna trokraka ramena i stabilizator /   Pozadi elastična osovina sa spiralnim oprugama

Upravljač

Električni servoupravljač s nazubljenom letvom

Kočnice

Napred samoventilirajući diskovi prečnika 280 mm, nazad doboši 230mm, dvokružni hidraulični sistem sa ABS, EBD i BAS, ESP, Hill Holder (HSA)

Pneumatici

205/60 R 16

Dimenzije (D x Š x V)

4.122 x 1.778 x 1.566 mm, međuosovinsko rastojanje 2.606 mm, zapremina prtljažnika 377-455 / 1.235  litara, rezervoar za gorivo 40 litara, masa praznog vozila 1.180 kg, klirens 170 mm, trag točkova napred/pozadi 1.531/1.506 mm

Mase

Prazno vozilo 1.180 kg, najveća dozvoljena 1.726 kg, dopušteno opterećenje 559 kg

Performanse

Najveća brzina 192 km/h, ubrzanje 0-100 km/h 10.9 sekundi

Potrošnja goriva

Vožnja u gradu 6.6 l/100 km, na putu 4.7 l/100 km, u mešovitoj vožnji 5.4 l/100 km

Emisija CO2

125 g/km

 

Renault CapturRenault CapturRenault Captur


Ime i prezime
Komentar