Sud je presudio u korist francuske kompanije, navodeći mogući uticaj Polestara na imidž Citroena. Polestar će da bude primoran da Citroenu plati 150.000 evra odštete i zamrzne prodaju u Francuskoj na šest meseci. Francuski sajt Polestar je trenutno blokiran i na njemu stoji „Veb lokacija Polestar nije dostupna u Francuskoj zbog regionalnih ograničenja upotrebe francuskih žigova.“
Citroen C3 1.4 HDi
25. Sep 2014
Osvaja
avangardnim stilom
Citroen je na salonu automobila u Frankfurtu 2001. godine prvi put predstavio model C3, kao jednog od naslednika modela Saxo, drugi je bio Citroen C2 predstavljen dve godine kasnije. Posle fejsliftinaga 2006. godine usledila je druga generacija koja je takođe predstavljena u Frankfurtu 2009. godine. Aktuelna, treća generacija predstavljena na salonu automobila u Ženevi 2013. godine povećava kvalitet svog prethodnika i nastavlja putem uspeha. Citroena C3 od 2002. godine do danas prodato je skoro tri miliona primeraka.
Pred novim modelom nije ni malo lak zadatak jer treba da opravda stečeno poverenje kupaca ali i image stvoren kroz prethodne verzije. Međutim, argumenti kojima raspolaže su poptpuno jasni: gradu prilagođene kompaktne dimenzije, prijatan enterijer, ekonomičnost i dopadljiv izgled.
Novi C3 proizvodiće se samo u verziji s petoro vrata, dok će verzija sa troja vrata da bude u ponudi kao model DS3. Inače familija C3 je veoma raznovrsna, tu su i Citroen C3 Picasso i C3 Pluriel.
Od kompanije Avtonova kab iz Beograda, novog ovlašćenog uvoznika i servisera programa Citroen za Srbiju dobili smo na test novi Citroen C3 1.4 HDi.
U kategoriji gradskih automobila Citroenov C3 slobodno može da se svrsta među simpatičnije modele. Ima jedinstvenu siluetu, koja izražava kreativnost u funkciji udobnosti: istovremeno blaga, sa svojim oblinama i dinamična, s glatkim i zategnutim linijama. Čistim, oštrim crtama, odaje utisak avangardnog stila. Isticanjem znaka marke i ugradnjom dnevnih LED svetala u branik, novi Citroen C3 dobio je potpuno novu fizionomiju prednjeg dela. Dinamičan prednji trap, gornja maska koja okružuje znak i jedinstvena LED svetla samo naglašavaju njegov elegantan dizajn. Moć se ocrtava u robusnom poklopcu motora koji se završava elegantno oblikovanim bumerang svetlima.
Izražajnije nove zadnje svetlosne grupe, zajedno s odvojenim katadiopterima (narodski – mačijim očima) u donjem bočnom delu, pojačavaju utisak stabilnosti kojim zrači novi C3.
Novi Citroen C3 je jedan od najkompaktnijih automobila u tom rangu. Odolevajući trendu extra veličina, on ostaje vozilo ispod 4m. Možda poštuje teoriju što veće to bolje ali korisnici ne gube ništa. Ali kompaktne dimenzije ne ugrožavaju udobnost niti zapreminu prtljažnika, koji je jedan od najvećih u tom rangu.
U odnosu na prethodnika C3 je produžen za 8 cm i proširen za 6 cm, međutim i sa novim dimenzijama (3,94m dugačak, 1,73m širok i 1,52m visok) i dalje je među najkompaktnijim automobilima u klasi. Dimenzije su prilagođene gradskoj vožnji, a prečnikom kruga okretanja od 10.2m, novi Citroen C3 je idealan za gradske uslove.
Kompaktne dimenzije ne ugrožavaju udobnost ni zapreminu prtljažnika, koji je jedan od najvećih u tom rangu - zapremine 300 litara. C3 nudi sasvim solidnu prostranost, prvenstveno na prednjim standardno udobnim sedištima. Povišena linija krova omogućava dovoljno prostora za glave putnika na zadnjim sedištima. Osim lakšeg pristupa, povišena pozicija sedišta omogućava da vozač može pogledom široko da vidi put i saobraćaj oko sebe, ali obezbeđuju i podršku koja doprinosi komforu i bezbednosti.
Dizajn unutrašnjosti prati spoljašnji dizajn novog C3, elegantan je i energičan. Hromirani ili prelakirani detalji suptilno se provlače kroz enterijer da bi kabini dali jedinstven i elegantan izgled. Tome doprinose i glatke, zategnute krivine otvora za ventilaciju, komandna tabla i multifunkcionalni ekran.
Primetno već na prvi pogled je činjenica da je kvalitet mnogo bolji u odnosu na prethodni model i da se Citroen potrudio da završna obrada bude primerna. Upotrebljeni su vizuelno dopadljivi materijali, ispred vozača i suvozača nalazi se mekana plastika kao i piano crna plastika. U modelima sa višim nivoom opreme sve deluje luksuznije. Dobra je i organizacija prostora, tako se iza upravljača nalazi veliki broj tastera kojima se upravlja multimedijalnim uređajem, a pored ručne kočnice je utičnica za USB. Tabla sa instrumentima gde je okrugli brzinomer postavljen u sredinu ima belo pozadinsko osvetljenje koje ističe njen moderan izgled i olakšava čitljivost informacija. Na centralnoj konzoli je ekran manjih dimenzija, osvetljen narandžastom svetlošću gde na crnoj pozadini mogu da se prate informacije vezane za audio i klima uređaj, spoljnu temperaturu i druge informacije putnog računara.
Ispred vozača i suvozača ima dosta mesta jer je putnička kabina napravljena tako da je uvučena pa suvozač ima dosta prostora za noge. Putnici pozadi, takođe imaju dovoljno mesta za sedenje. Da bi postigli što više funkcionalnog prostora dizajneri su upotrebili sve svoje kreativne sposobnosti. To je rezultiralo da je diskretno postavljena kaseta za rukavice oslobodila dodatni prostor za noge suvozača, da su tanji nasloni prednjih sedišta ostavili još prostora za noge putnika na zadnjim sedištima klupi, a povišena pozicija prednjih sedišta ostavila je prostor ispod za njihova stopala. U prostranu kabinu Citroena C3 sa lakoćom može da se smesti pet osoba.
Novi Citroen C3 kao automobil predviđen za svakodnevnu upotrebu ima izuzetno prostran prtljažnik čija zapremina od 300 litara može po potrebi da se povećava obaranjem naslona zadnjih sedišta bilo u kombinaciji 2/3 ili 1/3. Kada se nasloni zadnjih sedišta obore, dužina prtljažnog prostora iznosi 1,19m, a problem police rešava se odlaganjem u zadnji deo prtljažnika. Pored zahvalnog prtljažnog prostora C3 raspolaže i drugim prostranim mestima za ostavljanje stvari: pregrada za rukavice, pregrade u vratima, ispod komandne table, itd. Postoji i mogućnost da se u njemu nađe i centralni naslon za ruke sa dva držača čaša i fioka ispod vozačevog sedišta, što je takođe dobrodošlo.
Ambijentalno osvetljenje
Bilo danju ili noću, novi Citroen C3 pun je svetlosti: prirodna svetlost od mnoštva prozora i veštačko osvetljenje od svetlosnih izvora razmeštenih po putničkoj kabini.
Sistem ambijentalnog osvetljenja i regulator svetla, sa svetlosnim izvorima na centralnoj konzoli i blizu instrument table, doprinosi prefinjenom, prijatnom noćnom osvetljenju. |
Komfor pre svega
Citroen je iskoristio sva svoja iskustva kako bi se dostigao što viši novo udobnosti i komfora, tako da novi Citroen C3 svojim putnicima nudi potpuni komfor u kabini: ugodnu i mirnu vožnju, akustičnu udobnost i zaštitu od vibracija.
Akustika unutrašnjeg prostora je ključni faktor udobnosti. C3 poseduje zvučnu izolaciju i prigušivač buke, posebno u prostoru za motor i na vratima, da bi se pojačao efekat čaure. Time se postiglo da su prigušene vibracije, buka motora, šum vetra i zvuk pneumatika, što je na kraju dovelo do tišine u kabini. |
Putnici novog C3 imaju maksimalnu zaštitu. Sistemi aktivne bezbednosti odgovaraju najvišim standardima. U slučaju udara, struktura za raspoređivanje energije garantuje maksimalnu zaštitu za sve putnike. Šest vazdušnih jastuka su standardna oprema: dva prednja i bočna vazdušna jastuka napred i dve vazdušne zavese ugrađene u krov. Stub upravljača se uvlači u slučaju prednjeg udara. ISOFIX kopče za vezivanje dečijeg sedišta su takođe standardna oprema.
Bezbednosti doprinose i veoma efikasne kočnice. Standardni sistem protiv blokiranja točkova (ABS) i elektronska raspodela sile kočenja (REF) dopunjeni su sistemom za pomoć pri naglom kočenju (AFU) pri čemu se automatski uključuju sva četiri žmigavca. Na raspolaganju je i sistem za kontrolu stabilnosti (ESP) koji sprečava proklizavanje točkova i zadržava automobil na putu.
Citroen C3 koji smo imali na testu pokretao je jedan od najmodernijh motora u aktuelnoj paleti: 1,4 HDi s 16v tehnologijom. Ovaj motor glavni je adut testiranog modela u svakom slučaju. Hdi (high-pressure direct injection) zaštitni je znak PSA (Peugeot-Citroen) i označava sistem za direkto ubrizgavanje goriva kod dizel motora, najzaslužniji za malu potrošnju goriva, snagu i tiši rad (niske vibracije) motora.
Motor 1,4 HDi razvija snagu od 68 KS koju dostiže pri 4.000 o/min i obrtni moment od 160 Nm koji postiže pri 2.000 o/min dobro je poznat i proverenog je kvaliteta. Dobro se pokazao u nekoliko modela gradskih automobila kako u okviru PSA grupacije – prethodni C3, Peugeot 207 i 206+, tako i u „gostima“ – Ford Fiesta i Mazda2. Glavni njegov atribut je potrošnja goriva koja je skoro identična fabrički deklarisanoj, što je danas relativno retko.
Filter čestica
Filter čestica (FAP), postavljen na HDi motorima ugrađenim u novi Citroen C3, doprinosi zaštiti okoline tako što zadržava i spaljuje čestice čađi koje pri sagorevanju goriva proizvodi motor.
Emisija čestica je već bila prilično niska kod HDi motora. A uz pomoć FAP filtera, emisija je svedena na još manju meru, čineći da ovaj motor bude ekološki veoma prihatljiv. |
Kombinacija dizel motora i relativno male mase pokazala se kao optimalna za ekonomičnu potrošnju goriva nezavisno od načina vožnje. Dobro se vozi i u gradu i na autoputu zahvaljujući uravnoteženom upravljanju, odličnoj kontroli stabilnosti, ali i poboljšanoj aerodinamici (Cx od 0,30).
C3 pogonjen ovim motorom ostavlja mnogo bolji utisak u vožnji nego što bi moglo da se zaključi na osnovu njegovih tehničkih karakteristika. Agilan je i pri većim opterećenjima, dok se nedostatak šestog stepena prenosa i ne primećuje. Petostepeni menjač je sasvim zadovoljavajući, ima dosta duge hodove ručice, koja nije nije baš direktna kako bi se očekivalo, ali menjanje brzina nije zamorno.
Upravljač je precizan, a progresivni električni servopojačivač upravljača ne nudi mnogo povratnih informacija s podloge, što uostalom, za gradsku vožnju kakvoj je ovaj automobil prvenstveno i namenjen i nije neophodno. Može da se podešava i po visini i po dubini, kao i vozačevo sedište, dok suvozačevo sedište ima mogućnost podešavanja samo po dužini.
Kao što se i očekuje od francuskog proizvođača oslanjanje je nešto mekše, što uz više težište dovodi do blagog naginjanja u krivinama, ali zato donosi besprekornu udobnost pri vožnji po neravnim putevima iako je u pitanju mali automobil s malim međuosovinskim rastojanjem (247 cm).
Tehničke karakteristike
Model |
Citroen C3 1.4 HDi BVM Confort |
Motor |
4-cilindarski redni, 2 ventila po cilindru, dizel, postavljen napred poprečno, 1 bregasta osovina u glavi motora pokretana zupčastim kaišem, aluminijumska glava i blok motora, kolenasto vratilo u 5 ležaja, Common Rail direktno ubrizgavanje goriva, VNG turbopunjač promenljive geometrije, međuhladnjak, sistem Start&Stop, Euro 5 |
Zapremina |
1.398 cm3 |
Prečnik i hod klipa |
73,7 x 82 mm |
Odnos kompresije |
18:1 |
Najveća snaga |
50 kW (68 KS) pri 4.000 o/min |
Najveći obrtni moment |
160 Nm pri 2.000 o/min |
Prenos snage |
Pogon na prednje točkove, ručni petostepeni menjač |
Hodni sistem |
Napred nezavisno, McPherson opružne noge, spiralne opruge, poprečna trokraka ramena i stabilizator, pozadi polukruta osovina, spiralne opruge, teleskopski amortizeri i stabilizator |
Upravljač |
Progresivni električni servoupravljač, nazubljena letva |
Kočnice |
Napred samoventilirajući diskovi dimenzija, nazad doboš, ABS, REF, AFU |
Točkovi i pneumatici |
6,0J x 15, Bidgestone 185/65 R15 |
Broj okreta upravljača |
3,1 |
Radijus okretanja |
10,2 m |
Dimenzije (D x Š x V) |
3.941 x 1.728 x 1.524 mm, međuosovinsko rastojanje 2.466 mm, trag točkova 1.469 mm, zapremina prtljažnika 300 / 1.000 litara, rezervoar za gorivo 50 litara |
Koeficijent otpora vazduha |
Cw = 0,30 |
Mase |
Prazan automobil 1.065 kg, najveća dozvoljena 1.564 kg, dozvoljeno opterećenje: 499 kg, krova 70 kg, kuke 46 kg, težina prikolice, bez kočnica 570 kg, vuča prikolice sa kočnicama 1.150 kg |
Performanse |
Najveća brzina 163 km/h, ubrzanje 0-100 km/h 13,7 sekundi |
Potrošnja goriva |
Vožnja u gradu 4,5 l/100 km, na autoputu 3,4 l/100 km, u mešovitoj vožnji 3,9 l/100 km, |
Emisija CO2 |
99 g/km |