Grupa Renault, jedan od ključnih igrača na tržištu automobila, ponosno najavljuje početak saradnje sa kompanijom Veolia, svetskim liderom u oblasti optimizovanog upravljanja resursima i Solvayjem, vodećom naučnom kompanijom. Cilj ovog partnerstva je da se omogući kružna ekonomija metala od kojih su sačinjene baterije električnih automobila, i to recikliranjem po načelu „zatvorene petlje”.
Renault Sport R.S. 01
03. Sep 2014
Trkački automobil
spektakularnog dizajna
za vrhunske performanse
Modelom Renault Sport R.S.01, trkačkim automobilom spektakularnog izgleda i izuzetnih performansi, Renault ponovno dokazuje svoju automobilističku strast. Dizajnom nadahnutim svetom konceptnih automobila i vođenim bezuslovnom potragom za aerodinamičnim potiskom, Renault Sport R.S. 01 radikalan je izraz sportskog nasleđa marke.
Njegove tehničke specifikacije odražavaju ono najbolje iz stručnosti Renault Sporta. Karbonskom monokok šasijom koja masu automobila zadržava ispod 1.100 kg i motorom koji razvija više od 500 KS, postiže najveću brzinu iznad 300 km/h. Od 2015. godine Renault Sport R.S. 01 biće jedna od zvezda novog prvenstva World Series by Renault nazvanog Renault Sport Trophy, odskočne daske za profesionalna prvenstva GT i Endurance.
„Renault Sport R.S. 01 trkački je automobil izvanrednog dizajna koji simbolizuje Renaultovu strast za automobilizmom. Spektakularne linije odražavaju ambicije tog izuzetnog automobila zahvaljujući naporima i zanesenjaštvu Laurensa van den Ackera i njegova tima. Ispod karoserije vrvi najsavremenijim sistemima iz Renault Sport Technologies. Cilj je bio da se postigne napredan nivo performansi, koje će da pružaju uzbuđenje vozaču i gledaocima. Kad bismo morali da definišemo Renault Sport R.S. 01 u nekoliko reči, mogli bismo da ga opišemo kao brak lepote Renaulta DeZir i performansi Formule Renault 3.5!” Patrice Ratti, glavni izvršni direktor Renault Sport Technologies |
„Renault Sport R.S. 01 spektakularan je automobil, u najboljoj tradiciji GT-a. Izuzetnim sportskim sposobnostima ilustruje bogato znanje Renault Sporta i njegovu sposobnost razvijanja trkačkih automobila koji otkrivaju buduće prvake u takmičenjima GT ili Endurance.” Alain Prost, Renaultov automobilistički ambasador |
Spektakularan dizajn, nadahnut svijetom konceptnih automobila
Automobil koji uzbuđuje već na prvi pogled, Renault Sport R.S. 01 biće jedan od najefikasnijih trkačkih GT-a na svetu. Svakim potezom olovke, u linijama karoserije i pojedinostima, nastojalo se da se ostvare dva cilja: stvoriti od Renault Sporta R.S. 01 kultni Renaultov automobil i doprineti performansama na stazi stalnom težnjom za aerodinamičnom efikasnošću.
Laurens van den Acker, potpredsednik Renaulta za industrijsko oblikovanje:
Reprezentativan prednji kraj, odraz Renaultovog sportskog nasleđa
Poput svih Renault automobila oblikovanih pod palicom Laurensa van den Ackera1, Renault Sport R.S. 01 krasi upadljiv znak, koji je i glavno obeležje prednjeg kraja. Upečatljiva širina automobila od 2.000 mm – uz visinu od 1.116 mm - naglašena je oblikom svetlosnog traga LED dnevnih svetala postavljenih pored usmerivača vazduha za hlađenje kočnica.
Na sredini rešetke hladnjaka podupirač šasije usisava i usmerava vazduh u pravcu dva hladnjaka sa rashladnom tečnošću. Zatim se ispušta kroz ekstraktore na poklopcu. Tako nastali potpritisak povećava potisak na prednjem kraju. Aerodinamičnosti napred doprinose i veliko krilo donjeg razdelnika i stepenasto ravno dno. Dva rebra na stranama branika stvaraju vrtloge koji ograničavaju turbulenciju točkova dok se okreću.
Naglašen grafičkim rešenjem koje se proteže od prednjih svetala do bočnih usisnika vazduha, spušteni profil je svojstven GT-u sa pozadi centralno postavljenim motorom. Neravnotežu prepusta diktira građa automobila, ali i napori da se postigne optimalna raspodela mase. Prozori koji se protežu do aeroprofila i zakrivljenog oblika zadnjeg poklopca motora dodatno ističu dizajnerska rešenja.
Oblikovane linije Renault Sport R.S. 01 podsećaju na konceptni automobil DeZir, predstavljen 2010. godine.
Za svoju preliminarnu studiju dizajner Akio Shimitzu nadahnuće je našao i u Renaultovu Étoile Filante (zvezda padalica), brzinskom rekorderu koji je 1956. godine nadmašio 300 km/h u ravnici Bonneville Salt Flats.
Donji aerodinamični razdelnik usmerava protok vazduha u ekstraktore iza prednjih točkova. Protežući se uzduž vrata, ti se ekstraktori pretvaraju u usmerivače vazduha za međuhladnjak. Time se ostvaruje efikasno hlađenje turbopunjača.
Moćan i prepoznatljiv zadnji deo
Kada se spusti pogled s prilagodljivog krila, može da se primeti zadnji difuzor koji kao da „gura” Renault Sport R.S. 01 prema stazi izvlačeći vazudušnu struju koja struji ispod ravnog dna. Ogromna je prednost tog sistema što ne stvara otpor vazduha i ne smanjuje najveću brzinu. Na vrhu difuzora nalaze se dvostruki izduv i LED svetla, koja upotpunjuju jedinstven svetlosni trag koji se proteže gotovo čitavom širinom Renault Sporta R.S. 01.
Aerodinamičan poput bolida
Kao rezultat znatnih napora posvećenih aerodinamičnosti, Renault Sport R.S. 01 postiže izuzetne performanse, bolje od GT3 i sličnije DTM-u. Koeficijent potiska (Cl) i koeficijent otpora vazduha (CdA) slični su onima Formule Renault 3.5. Pri najvećoj brzini od 300 km/h aerodinamički potisak od 1,7 tona isti je kao onaj Formule Renault 3.5, bolidu koji je merilo u World Series by Renault.
Tri pitanja Ericu Diemertu, direktoru dizajna, Renault Sport Technologies
1. Šta se zahtevalo u pogledu dizajna Renaulta Sport R.S. 01?
„Renault Sport Technologies hteo je automobil kojim se istražuju nove dimenzije performansi. Zato je bilo važno da taj podsticaj bude vidljiv u dizajnu. Pored toga, kako bismo ga učinili reprezentativnim modelom marke, Renault Sport R.S. 01 morao je da bude zanimljiviji široj publici od uobičajene linije proizvoda. Zato nije nimalo nalik na serijske automobile. Postupak je bio sličan oblikovanju konceptnog automobila u smislu slobode koju je tim imao. Bilo je to doista uzbudljivo.”
2. Koje su bile glavne faze postupka do predstavljanja makete na Moskovskom sajmu automobila?
„Svi naši projekti počinju internim konkursom. Od 22. novembra 2013. godine, u sklopu prve faze, šesnaest dizajnera iz naše mreže dizajnerskih centara u Francuskoj i drugim zemljama dalo je maha svom stvaralačkom nagonu. Nakon tri nedelje izabrali smo rad Akia Shimizua, mladoga japanskog dizajnera koji oblikuje spoljašnosti automobila u Guyancourtu. Njegov projekt bio je logičan izbor zbog snage izraza i neposredne veze s Renaultovim identitetom. Zatim smo prema njegovim crtežima napravili digitalnu maketu. To nas je odvelo u tehničku fazu, koja se zasnivala na stalnoj uskoj saradnji s Renault Sport Technologies i Dallarom. Hteli smo da postignemo najveću moguću ravnotežu između zahteva u pogledu dizajna i aerodinamičnosti. Performanse svake izmenjene verzije proveravali smo proračunima računarske dinamike fluida1. Zatim smo uobličili maketu u prirodnoj veličini. Ta je faza bila najvažnija za proveru proporcija i stava. Pokazalo sa da su naše odluke bile osnovane pa su se sve dalje promene uglavnom odnosile na prilagođavanje lnija karoserije, vadušnih ulaza i ekstraktora. Konačni dizajn utvrđen je 25. aprila.”
3.Kako ocenjujete rezultat?
„Pre svega treba da se naglasi da je čitav projekat završen za pet meseci. To je vrlo kratak vremenski okvir u poređenju s proizvodnim projektima na kakve smo navikli. Renault Sport R.S.01 uspešno je ostvaren uprkos izazovnim ograničenjima koja se javljaju kada težite vrhunskim performansama. Iz današnje perspektive, rekao bih da su pitanja aerodinamičnosti uveliko usmeravala, ali pre svega i podsticala našu kreativnost!
Krajnjim je proizvodom čitav tim se izuzetno ponosi. Jedva čekamo da vidimo automobile na startu prve trke!” |
Automobil prepun tehničkih dostignuća Renault Sporta
Tehničke karakteristke Renault Sporta R.S. 01 u skladu su s njegovim spektakularnim dizajnom. Osim što efikasno štiti vozača, karbonska monokok šasija omogućila je da automobil ima samo 1.100 kg. Postavljen centralno pozadi, Nismov 3,8-litarski V6 motor s dva turbopunjača koji razvija više od 500 KS uparen je sa Sadevovim sedmostepenim sekvencijalnim menjačem. Opremljen karbonskim kočnicama i posebnim Michelinovim pneumaticima, Renault Sport R.S. 01 objedinjuje sva tehnička znanja Renault Sport Technologies.
Bezbednosne norme klase LMP1 za karbonsku školjku
Renault Sport R.S.01 konstruisan je u saradnji s najboljim tehničkim partnerima pod upravom inženjera Christophea Chapelaina.
Monokok od ugljenikovih vlakana bio je prirodan izbor da bi se postigli ciljevi u smislu mase i bezbednosti. Italijanska Dallara bila je odgovorna za konstruisanje i izradu šasije, kao i za Formulu Renault 3.5. Monokok sa rezervoarom za gorivo zapremine 150 litara na vrhu ima čelični bezbednosni kavez. Napred je posebna struktura koja upija energiju u slučaju frontalnog sudara. Kako je oblikovana poput brodskog pramca, doprinosi aerodinamčnoj efikasnosti. Još jedna deformabilna struktura pričvršćena za menjač ima istu ulogu zadnjem delu automobila. Čitav sklop u skladu je s ovogodišnjim FIA normama za LMP1 kako bi se obezbedila potpuna bezbednost.
Spisak bezbednosnih karakteristika završava se sklopivim stubom upravljača i Sabeltovim školjkastim sedištem sa pojasom u šest tačaka kompatibilnim sa sistemom HANS.
Motor je spojen s karbonskom monokok šasijom na razvodnoj strani i sa bezbednosnim kavezom na vrhu. Pripremljen u Nismu, 3,8 litarski V6 s dvostrukim turbo punjačem preuzet je iz Nissana GT-R. Glavni izazov u odnosu na serijski model bio je sistem suvog uljnog korita namenjen za sprečavanje zapljuskivanja ulja u dugim krivinama. Pectelova elektronska jedinica ima funkciju kontrole proklizavanja.
Pritisak predsabijanja podešen je da daje više od 500 KS uz najveći obrtni moment veći od 600 Nm. U smislu učinka, to postavlja Renault Sport R.S. 01 između GT3 i DTM-a.
Sedmostepeni sekvencijalni menjač
Nismov motor spojen je sa Sadev uzdužnim sedmostepenim menjačem. S obzirom na budžet, na svim stazama koristiće se isti prenosni odnosi. Ipak, biće moguće da se podesi unapred namešten diferencijal.
Sekvencijalnim upravljačkim sistemom, koji se aktivira ručicama na upravljaču, upravlja XAP-ov elektromagnetski aktuator. Kvačilo koje je posebno razvio ZF Race Engineering ima funkciju protiv gašenja motora i konstruisan je za produženi radni vek.
Vozni sklop doprinosi efikasnosti
Prianjanje se uglavnom postiže aerodinamičkim potiskom i to se odražava u konstrukciji oslanjanja. Na isti način kao na sportskim prototipovima, preuzet je klasičan raspored s dvostrukim ramenima, „pushrod” i Ohlinsovi amortizeri.
Kočni sistem sastoji se od karbonskih diskova prečnika 380-mm i PFC kočnica sa šestoklipnim kleštima. To je odličan kompromis između efikasnosti i izdržljivosti. Renault Sport R.S. 01 opremljen je i ABS-om Bosch Motorsporta. Michelin, partner Renault Sport Technologies na svim automobiliskim proizvodima, razvio je posebne 18-inčne pneumatike koji su montirani na izvorne točkove uz pomoć centralne matice.
Renault Sport R.S. 01, buduća zvezda World Series by Renault
„Renault Sport R.S. 01 označava početak nove linije. Zato je dobio ime kojim odajemo počast prvom Renault bolidu Formule 1. Hteli smo da konstruišemo najbolji trkački automobil kako bismo na videlo izneli najtalentovanije i pripremili sledeću generaciju vozača. Renault Sport R.S. 01 automobil je izuzetnih performansi, a World Series by Renault biće njegov izlog. Renault Sport Trophy počeli smo da razvijamo od nule. Reč je o atraktivnom takmičenju koje se izdvaja među postojećim automobilističkim događajima. S „pro-am” ekipama i sportskim programom koji spaja brzinu i izdržljivost stvorićemo ulaz prema zahtevnijim prvenstvima.” - Patrice Ratti, glavni izvršni direktor Renault Sport Technologies
Nakon što je razvio najefikasnije programe za jednosede, Renault Sport Technologies želi da izbaci novu ponudu za trkačke modele. Pozicioniran između Clio Cupa i profesionalnih prvenstava poput WEC, DTM i japanskog Super GT, Renault Sport Trophy je filter za najbolje pilote i vozače.
U sezoni 2015. moći će da nastupi dvadeset „pro-am” ekipa, razvrstanih prema FIA pravilima za WEC (World Endurance Championship). Na takmičenjima World Series by Renault učesnici će moći maksimalno da produže vreme na stazi učestvovanjem u pravom prvenstvu monotipova pod imenom Renault Sport Trophy. Procenjuje se da vreme na stazi trenutno iznosi nešto više od četiri sata po automobilu i po vozaču tokom trodnevnog vikenda.
Prvenstvu Renault Sport Trophy pogodovaće stručnost marke u organizovanju automobilističkih događaja. Prioritet će imati tehnički ferplej, sportska etičnost i ograničenje troškova. Tehnički je Renault Sport R.S. 01 predviđen za servisiranje svake druge sezone, što pomaže smanjenju troškova.
Pored novčane nagrade najboljim vozačima i ekipama u svakoj rundi, Renault Sport Technologies zajedno s partnerima obezbediće na kraju sezone i posebno privlačne nagrade. Prvak u kategoriji „pro” dobiće priliku da prođe čitav razvojni program (simulator, fizička priprema, medijska obuka itd.) pre pristupanja testu za nove vozače službene Nismove ekipe za japanski Super GT. Ako bude imao potrebne kvalitete, moći će da nastavi karijeru u toj izuzetno kompetitivnoj disciplini.
Isto tako privlačna nagrada očekuje i prvaka u „am” kategoriji. On će imati priliku da učestvuje u trci 24 sata Le Mansa 2016. godine vozeći prototip LMP2.
World Series by Renault: u slavu automobilizma
Renault se već 115 godina takmiči u automobilizmu. U tom periodu pobeđivao je u najprestižnijim takmičenjima i disciplinama, od relija Monte Carlo do 24 sata Le Mansa i Formule 1, u kojoj je osvojio čak dvanaest titula svetskog prvaka. Pionir u monotipovima za piste pre više od četrdeset godina, Renault Sport i danas je uzor u toj oblasti.
Prvenstvom World Series by Renault, pokrenutim 2005. godine, taj je tip takmičenja ponovo otkriven. Publika ga je opravdano prihvatila – pozivu marke odazvalo se 5,5 miliona gledalaca. Ti „besplatni, brzi i zabavni” događaji imaju čvrste temelje:
- vrhunska međunarodna prvenstva – Formula Renault 3.5, Eurocup Formula Renault 2.0 i Eurocup Clio,
- pokazne priredbe poput Infiniti Red Bull Racing F1 Show i Renault Classic Show,
- porodične događaje (poseta boksu, simulatori vožnje, izložbe, dečja sela itd.)
- besplatan ulaz za javnost uz pristup svim tribinama i „paddocku”,
- znatnu zastupljenost u medijima uz prenose uživo na Eurosportu i mnogim drugim TV programima širom sveta.
Renault doprinosi razvoju automobilizma u Rusiji
Predstavljanje modela Renault Sport R.S. 01 na Moskovskom sajmu automobila za Renault je imalo veliku simboličnu važnost. Automobilizam ima posebno mesto među ruskom publikom pa je izvrstan način za izgradnju Renaultovog imidža na tom tržištu. Renault Sport poslednjih je godina veoma aktivan u tom području. Ima pionirsku ulogu u organizovanju raznih automobilističkih događaja u Rusiji ili učestvovanja u njima.
Godine 2012. World Series by Renault bilo je prvo međunarodno prvenstvo na pisti koje se održalo u Rusiji, na trkalištu Moscow Raceway. Više od 78 hiljada gledalaca okupilo se 28. i 29. juna na stazi da bi proslavilo pobedu Sergeja Sirotkina u Formuli Renault 3.5. U ne tako dalekoj budućnosti ta bi se mlada nada mogla pridružiti zemljaku Daniilu Kvjatu, drugom u Eurocupu Formule Renault 2.0 2012. godine, a danas vozaču Scuderije Toro Rosso u Formuli 1.
„World Series by Renault obeležio je 2012. godine otvarenje staze Moscow Raceway. Tokom poslednje tri godine podsticali smo razvoj automobilizma u Rusiji. Pre nekoliko nedelja u Rusiji je bilo pravo slavlje za gledaoce svih doba. Zabavni program na stazi i u Renaultovu selu privukao je ljubitelje sporta i obitelji, koji su mogli besplatno da uživaju u svim događanjima na stazi i oko nje.”
Fabrice Cambolive, potpredsednik Prodaje i marketinga Renaulta u Rusiji |
Renault Sport R.S. 01 - Tehničke karakteristike
Šasija |
|
Tip |
Dallara karbonski monokok i čelični bezbednosni kavez |
Bezbednost |
Monokok šasija, bezbednosni kavez i deformabilnee strukture u skaldu sa FIA normama za LMP1, sklopivi stub upravljača, Sabeltovi pojasevi prema normi FIA 8862/2009 |
Karoserija |
Od kompozitnih materijala |
Aerodinamika |
Prednji razdelnik, prednji spojler, stepenasto ravan pod, zadnji difuzor i zadnje krilo |
|
|
Motor |
|
Tip |
Nismo V6, 24 ventila, 3.799 cm3, dva turbo punjača |
Mesto |
Postavljen uzdužno po sredini pozadi |
Najveća snaga |
> 500 KS |
Najveći obrtni moment |
> 600 Nm |
Najveći broj obrtaja |
6.800 obrtaja u minuti |
Elektronsko upravljanje |
Pectel SQ6M s kontrolom vuče |
Prikupljanje podataka |
Cosworth ICD Pro |
|
|
Prenos |
|
Tip |
Pogon na zadnje točkove |
Menjač |
Sadev, sekvencijalni, 7 stepena + unazad |
Upravljanje |
XAP, poluautomatsko s ručicama na upravljaču |
Diferencijal |
S ograničenim proklizavanjem |
Kvačilo |
ZF Race Engineering, dug radni vek s funkcijom protiv gašenja motora |
Vozni sistem i oslanjanje |
|
Oslanjanje |
Dvostruka ramena + pushrod |
Amortizeri |
Ohlins, dvostruko podešavajući |
Kočnice |
PFC 380 mm karbonski diskovi, 6-klipna klješta, Bosch ABS |
Upravljanje |
Hidraulični servo upravljač |
|
|
Točkovi i pneumatici |
|
Točkovi |
Braid, središnje pričvršćeni |
Pneumatici |
Michelin 30/68 R18 (napred) i 31/71 R18 (pozadi) |
|
|
Dimenzije |
|
Dužina |
4.710 mm |
Širina |
2.000 mm |
Visina |
1.116 mm |
Međuosovinsko rastojanje |
2.744 mm |
Trag točkova napred/pozadi |
1.675 / 1.624 mm |
Rezervoar za gorivo |
150 litara |
Masa |
> 1.100 kg |