Svojim programom za budućnost Next Level Škoda, kompanija se fokusira na tri prioriteta: Prvo, proširenje portfolija modela prema početnim segmentima. Cilj je dodati varijantu početnog nivoa svakoj od postojećih serija modela kako bi se privukla još šira ciljna grupa. U isto vreme, kompanija se drži modela poput nove generacije Fabia Combi. Drugo, Škoda razvija nova tržišta za dalji rast. Treće, marka se bavi održivošću i raznolikošću u svim aspektima svog rada.
Škoda Octavia 1.6 TDI
05. Dec 2014
Vanvremenski elegantna
Prelaskom češke Škode, svojevremeno uspešnog proizvođača automobila u tzv. Istočnom bloku, pod okrilje renomiranog nemačkog Volkswagena učinjen je istorijski preokret. Danas je Škoda respektabilan brend u svetskim okvirima, a amabiciozni planovi i sve šira gama novih modela automobila najavljuju uspešnu budućnost.
Prva generacija Octavie koja se pojavila 1996. godine postala je prvi, potpuno novi model Škode koja je dizajnirana posle pada Gvozdene zavese i posle ulaska Škode u Wolkswagen grupu. Još 1996. godine, Octavia je bila na samom čelu brzih promena unutar fabrike koja se razvila od nacionalnog proizvođača, koji je opsluživao srednju i istočnu Evropu, u međunarodnog igrača aktivnog na preko 100 tržišta. Oko 3,75 miliona Octavia (od toga 2,44 miliona liftback, 1,31 miliona Combi) prodato je u svetu od 1996. do 2012. godine što je oko 41 odsto ukupne proizvodnje i prodaje u tom periodu. To čini Octaviju neprikosnovenim bestselerom u 117 godina dugoj istoriji češke kompanije.
Treća generacija imala je svetsku premijeru 2013. godine na Salonu automobila u Ženevi. Zadatak nove generacije je da dodatno osnaži Škodu i zajedno s još nekoliko ključnih modela VW Grupe, učini da nemačka grupacija postane najveći svetski proizvođač automobila.
Nova Octavia proizvodi se na Volkswagenovoj modularnoj platformi MQB i u poređenju s prethodnom generacijom 90 mm je duža, 45 mm šira, dok je međuosovinsko rastojanje povećano za 108 mm čime je obezbeđen dodatni prostor u unutrašnjosti. Inače na ovoj platformi proizvode se i Seat Leon i Volkswagen Golf.
Od svog prvog izdanja 1996. goodine, Škoda Octavia je jedinstven automobil u svom segmentu. Ona u kompakt klasi nudi kvalitet srednje klase automobila. To posebno ilustruje prostranost, napredna tehnologija i visoka funkcionalnost koju nova Octavia impresivno naglašava svojom prostranošću kao ni jedan drugi model u klasi. Tako na primer najveća je visina krova u segmentu, a prostor za kolena na zadnjoj klupi je rekordan.
Nova Octavia postavlja standarde za ponudu prostora u svojoj klasi. Ni jedan od konkurenata u segmentu kompaktnih vozila: Renault Fluence, Chevrolet Cruze, Volkswagen Jetta… ne nudi veću dužinu unutrašnjosti (1.782 mm), više slobodnog prostora u području kolena (73 mm) i više slobodnog prostora u području glave u zadnjem delu automobila (980 mm). Takođe najbolji u klasi je i kapacitet prtljažnika (590 l).
Nova Octavia nije samo prostrana i funkcionalna, već je i privlačnog izgleda. Glavni dizajner marke Škoda Jozef Kaban i njegov tim primenili su u ovom slučaju potpuno nov dizajn. Nijedna Octavia nije bila toliko dinamična, a istovremeno toliko elegantna, upečatljiva i suverena na putu kao što je treća generacija najprodavanijeg modela češkog proizvođača.
Prednji deo automobila samouvereno naglašavaju istaknute vodoravne linije i novi položaj logotipa marke. Novi logo Škoda nalazi se na vidnom mestu, na poklopcu motora – kako to dizajneri nazivaju "premium location". On predstavlja vrhunac preciznosti i jasnoće: predstavlja strelicu od hroma na mat crnoj pozadini, okruženu finom hromiranom linijom.
Maska hladnjaka sa svojih 19 vertikalnih letvica nalazi se u prednjem centralnom delu. Na novoj Octaviji, rešetka je malo porasla i sada se nalazi nešto više nego što je to bio slučaj na prethodnoj generaciji. Osim toga, da bi se vizuelno naglasila rešetka, dizajneri su je jasnije odvojili od farova. Fina hromirana traka okružuje rešetku hladnjaka - za elegantan, prepoznatljiv završni izgled. Vertikalna linija maske hladnjaka nastavlja se na vertikalnu liniju Bi-xenon svetala, uključujući i LED dnevna svetla. Ovaj estetski nastavak linije podseća na trepavice i pruža novoj Octaviji jedinstveno 'lice'.
Hauba takođe pokazuje snagu i vrednost. Trodimenzionalnog oblika, ona “podiže” prednji deo Octavie i osnažuje izgled čitavog automobila.
Profil izgleda znatno dinamičnije u odnosu na prethodni model, čemu doprinose dugo međuosovinsko rastojanje i kraći prednji prepust, kao i C stub koji je pomeren prema nazad. Visoka i oštra tornado linija optički produžuje automobil i na upečatljiv način ističe siluetu koja liči na kupe. Novi detalj je podignuta dinamična linija prozora u zadnjim vratima, takozvana “peraja” – mali, ali upečatljiv detalj, koji automobilu daje notu snage i stila. Eleganciju ističu i hromirane lajsne, koje efektno ukrašavaju bočne prozore.
Dizajn u novoj eleganciji
Od rešetke hladnjaka do zadnjih svetala, velik broj malih i velikih detalja predstavlja Octaviu u potpuno novom svetlu:
Markantna maska hladnjaka – Zajedno sa hromiranom lajsnom rešetke hladnjaka i karakterističnim vertikalnim lamelama nastaje elegantna i prepoznatljiva slika nove Octavie.
Prednja svetla – Prednja svetla usečena su daleko u bočni deo i naglašavaju dinamičan karakter prednjeg dela. Integrisani Octavia natpis je poseban element stila koji naglašava suverenu pojavu ovog automobila.
Zadnji branik ne služi samo za bezbednost - Zadnji branik uklapa se estetski u novi dizajn, budući da je lakiran u boji vozila jednako kao i prednji branik i bočne zaštitne lajsne. Na taj način zadnji deo Oktavie daje sportski izgled koji je dodatno naglašen reflektorima na branicima. Kod zadnjih svetala veći deo površine čine parkirna i stop svetla, tako da Octaviu ni pozadi nije moguće prevideti jer kad su svetla uključena kreiraju oblik slova "C" koji je isto kao i oznaka modela na poklopcu prtljažnika jedan od karakterističnih elemenata svih Škoda vozila.
Maglenka nije samo svetlo za maglu – Pokretno svetlo integrisano u svetlo za maglu dodatno osvetljava bočno područje i vrlo je korisno prilikom parkiranja i skretanja. Aktivira se okretanjem upravljača ili aktivacijom pokazivača pravca do brzine od 40 km/h, ako su prednja svetla uključena. Svetlo za dnevnu vožnju integrisano u svetlo za maglu je sasvim novi detalj Octavie koji u poređenju sa prednjim svetlima koja se koriste noću ima posebno nisku potrošnju energije. |
Škoda je kod nove Octavie, kao i do sada, zadržala svoj provereni pristup dizajnu, tako da i novu generaciju karakterišu uzdržane, ali uvek prepoznatljive linije marke. Drugim rečima, radi se o evoluciji stajlinga nam donosi zategnutiji i moderniji izgled čistijih i jednostavnijih linija u skladu s aktuelnim trendovima u autoindustriji. U dizajnu preovlađuju oštre linije, manja prednja svetla i dinamičan izgled uz dosta detalja koji su već primenjeni na modelu Rapid.
Kao što je već uobičajeno, kada se primenjuje novi dizajnerski jezik u kreiranju spoljašnjeg izgleda isti se primenjuje i u unutrašnjosti automobila. Tako i kod nove Octavie putnički prostor ističe se atraktivnim izgledom u duhu novog Škoda dizajna, a unutrašnjost je privlačna svojom jednostavnošću, modernim sistemima, opremom i vrhunskom tehnologijom.
Za osmišljavanje enterijera iskorišćene su jednostavne linije, a vozačevo okruženje je dopadljivo, pregledno i vrlo ergonomično tako da ne treba monogo vremena za navikavanje na upravljanje ovim automobilom.
Unutrašnjost nove Octavie nudi mnogo mesta i pregrada za odlaganje stvari različitih veličina. Tako na primer osvetljeni pregradak za rukavice u kombinaciji s Climatronic sistemom nudi mogućnost klimatizacije i na taj način obezbeđuje odgovarajuću temperaturu namirnica u automobilu. Ispod vozačevog sedišta nalazi se držač za reflektujući prsluk, koji je u slučaju potrebe odmah na dohvat ruke. Još jedan prostor sa svrhom da sitni predmeti budu pri ruci, a da pri tome ne zauzimaju mesto nalazi se ispod suvozačevog sedišta. U prostranom džepu prednjih vrata nalazi se držač za bocu od 1,5 litre. Ovde osim može da se stavi i posuda za otpad koja u mnogome doprinosi u održavanju higijene u automobilu.
Upotrebljeni materijali deluju kvalitetno i ostavljaju utisak trajnosti, završna obrada je kvalitetna i precizna.
U automobilu dimenzija kakve su kod Octavie (4.659 x 1.814 x 1.461 mm i međuosovinsko rastojanje 2.686 mm) ima dovoljno mesta da se komotno vozi petoro ljudi na dužim putovanjima. Komfor podrazumeva i udobna sedišta, koja su ovde na visokom nivou. Elektro podesivo sedište vozača može da zapamti tri različite pozicije sedišta i spoljnih retrovizora. Ovi podaci mogu da se memorišu i u kontakt ključu, premda pri otključavanju automobila sedište automatski zauzima poslednji zapamćeni položaj.
Svi prekidači su lako dostupni i kada se prvi put sedne za volan utisak je da su baš na pravom mestu. Oba prednja sedišta su vrlo udobna i dobro drže tela vozača i suvozača jer oba mogu da se podese kako bi lumbalni deo kičme bio u najprijatnijem položaju.
Otvaranjem vrata aktivira se osvetljenje ulaznog prostora na donjoj strani spoljnih retrovizora, tzv. Boarding-Spots. Ovo osvetljenje pomaže da se prilikom izlaska iz automobila izbegnu bare ili kamenje na neosvetljenim mestima.
Prtljag pet petnika sigurno nije mali, tu su činjenicu škodini inženjeri imali na umu kada su projektovali ovaj automobil tako da je i on veoma prostran, zapremina mu je impozantnih 590 litara uz veliki otvor za utovar. Pristup prtljažniku je maksimalno olakšan zahvaljujući velikim petim vratima, tako da je Octavia praktična i za transport velikih predmeta. Dodatna prednost su pravilne linije prtljažnika, kao i inteligentni detalji kao što su dvostrane podne obloge, kuka, vođice za vezivanje i elementi za fiksiranje, tako da veliki volumen može veoma dobro da se praktično iskoristi.
Preklapanjem naslona zadnjih sedišta zapremina raste na 1.580 litara. Širok središnji naslon za ruke na zadnjoj klupi, pored toga što u sebi ima prostor za ostavljanje sitnijih predmeta preklapanjem omogućuje pristup prtljažniku.
Unutrašnjost je funkcionalna i prostrana, dvozonski klima uređaj Climatronic s elektronskom regulacijom nudi maksimalnu udobnost: željena temperatura može da se podešava pojedinačno za levu i desnu stranu i automatski se održava, a senzor vlage ne dozvoljava da dođe do zamagljivanja stakala. Tu je i vetrobransko staklo sa ugrađenim grejačima koje obezbeđuje optimalnu temperaturu i dobru vidljivost u svakom trenutku.
Zvučna izolacija putničke kabine je veoma dobra, i kada se radi o buci koju stvara motor pri većem broju obrtaja i kada je reč o šumu vazduha pri većim brzinama, kao i vibracijama koje se prenose sa podloge. Visok nivo akustičnog komfora omogućio je da audio sistem pod nazivom Bolero pokaže svoje mogućnosti kvalitetne reprodukcije zvuka. Opremljen je 6,5 inčnim TFT ekranom u boji osetljivim na dodir s Multitouch komandama, funkcijom povlačenja prstom i senzorom približavanja. Na ekranu mogu da se vide podaci o izabranoj radio stanici ili muzičkoj numeri koja trenutno svira. Postoji čitač za SD-karticu za reprodukciju MP3, WMA i FLAC formata, kao i USB i Line-in audio priključak i CD-plejer.
Bezbednost iznad svega
Nova Škoda Octavia osvojila je pet zvezdica za izuzetnu bezbednost na Euro NCAP testiranju. Ovaj rezultat potvrđuje odlične performanse bezbednosnih sistema kod ovog modela, a odnose se na zaštitu odraslih putnika, zaštitu dece i zaštitu pešaka. |
Škoda je za treću generaciju Octavie pripremila i široku paletu bezbednosne opreme kako za pasivnu tako i za aktivnu bezbednost. U automobile se nalaze devet vazdušnih jastuka među kojima je i onaj za kolena ispod stuba upravljača, Isofix pričvršćivači i na suvozačevom sedištu i brojni izuzetno inovativni sistemi pomoći među kojima su sistem automatskog kočenja, upozorenje o nenamernoj promeni saobraćajne trake, praćenje umora vozača, adaptivni tempomat i sl.
Bezbednu vožnju garantuju i elektronski sistemi kao što su elektronska kontrola stabilnosti (ESC) ili regulacija proklizavanja (ASR), koja sprečava proklizavanje pogonskih točkova prilikom ubrzavanja. ASR system može da se isključi jednostavnim pritiskom na dugme koje se nalazi na centralnoj konzoli.
Inteligentna tehnička rešenja imaju i Bi-Xenon svetla s adaptivnim prednjim svetlima (AFS). Zahvaljujući raznim načinima prilalgođavanja (za loše vreme, za grad, za lokalni put i vožnju autoputem) ova svetla optimalno prilagođavaju jačinu svetlosnog snopa i površinu koju osvetljavaju svetlosnim i vremenskim uslovima.
Vazdušni jastuk vozača i suvozača, kao i bočni vazdušni jastuci na bočnim delovima prednjih sedišta nude efikasnu zaštitu. Vazdušni jastuci za glavu nakon njihove aktivacije pokrivaju područje bočnih prozora od prednjeg A do zadnjeg C stuba i na taj način štite putnike. Bezbednost putnika obezbeđena je naprednim zonama deformacije u prednjem i zadnjem delu sa izuzetno čvrstom i krutom putničkom kabinom. Vrata su opremljena trostrukim bočnim pojačanjem.
Nova Octavia je opremljena prednjim sigurnosnim pojasevima u "tri tačke", tri sigurnosna pojasa na zadnjem sedištu, četvrtom generacijom imobilajzera (kodirani ključ) i bezbednosnim svetlima na panelu prednjih vrata. Posebni nasloni za glavu napred deo su novih elemenata opreme Octavie. U slučaju sudara štite vratni deo kičme na posebno efikasan način. Zahvaljujući novom obliku naslona za glavu vratni pršljenova putnika na prednjim sedištima zaštićeni su od trzajne povrede u slučaju sudara.
U slučaju nezgode odn. naglog kočenja automatski se uključuju sistem svetala upozorenja, unutrašnja rasveta, a i eventualno aktivirano centralno zaključavanje se otključava. Pumpa za gorivo odmah se deaktivira i automatski se zatvara dovod goriva.
Dizel motori koji su u ponudi za novu Octaviu su turbo TDI četvorocilindarski motori s direktnim ubrizgavanjem i sa četiri ventila po cilindru. U odnosu na prethodnu generaciju, potrošnja goriva kod novih motora je manja i do 0,8 l/100 km. Izduvne relevantne komponente, sistem za ubrizgavanje i punjenje, kao i interkuler su poboljšani. Novi dizel motori takođe imaju inovativno termo upravljanje. Tokom faze zagrevanja motora, odvojena kola glave cilindara i bloka motora, omogućavaju motoru da dostigne radnu temperaturu mnogo brže, a i unutrašnjost da se zimi brže zagreje.
U Octaviu koju smo vozili bio je ugrađen 1.6 TDI motor koji bez sumnje predstavlja najbolju varijantu za sve one koji prelaze mnogo kilometara. Performanse su vrlo dobre, a potrošnja je veoma prihvatljiva: pri kombinovanoj vožnji (grad-put-autoput) potrošnja je 4,3 l/100 km uz emisiju CO2 od 109 g po kilometru. Usaglašenost motora, menjača i prednjeg pogona je odlična tako da je vožnja ove verzije Octavie pravo uživanje kako po običnom putu tako i većim brzinama na autoputu. Oslanjanje je neutralno, ali u krivinama veoma pouzdano i udobno, čak i na lošim putevima, bez primetnog naginjanja karoserije.
Snaga se prenosi putem direktnog i preciznog šestostepenog menjača odlično podešenih prenosnih odnosa na prednje točkove. Upravljač je takođe direktan, vrlo precizan i komunikativan.
Kao rezime i preporuku mogli bismo da navedemo već dobro poznat dobar odnos uloženog i dobijenog, prostranu unutrašnjost naročito za putnike na zadnjim sedištima, veliki prtljažni prostor, ekonomičan motor, precizan upravljač i menjač, udobno oslanjanje, kvalitetne materijale i završnu obradu. U prilog navednom govori podatak da je Škoda Octavia prema zadovoljstvu kupaca u većini evropskih zemalja visoko pozicionirana, a posebno je popularna u Nemačkoj, Francuskoj, Švajcarskoj, Španiji... pa i u Srbiji.
Škoda Octavia Elegance - Serijska oprema
|
Tehničke karakteristike
Model |
Škoda Octavia 1.6 TDI Elegance |
Motor |
Četvorocilindarski redni, 4 ventila po cilindru, dizel, postavljen napred poprečno, 2 bregaste osovine u glavi motora pokretane zupčastim kaišem, aluminijumska glava, kolenasto vratilo u 5 ležaja, Common Rail direktno ubrizgavanje gooriva, turbopunjač, međuhladnjak, DPF filter izduvnih čestica, Start & Stop sistem, Euro 5 |
Zapremina |
1.598 cm3 |
Prečnik i hod klipa |
79,5 x 80,5 mm |
Najveća snaga |
77 kW (105 KS) pri 3.000 o/min |
Najveći obrtni moment |
250 Nm pri 1.500-2.750 o/min |
Prenos snage |
Pogon na prednje točkove, ručni šestostepeni menjač |
Hodni sistem |
Napred McPherson opružne noge, poprečna trokraka ramena i stabilizator, pozadi višedelna osovina s uzdužnim poprečnim ramenima, spiralne opruge, teleskopski amortizeri, stabilizator i pomoćni okvir |
Upravljač |
Nazubljena letva, Elektromehanički progresivni servopojačivač, prečnik obruča 378 mm |
Kočnice |
Napred ventilirajući diskovi prečnika 288 mm, pozadi pun disk prečnika 272 mm, ABS, EBD, BAS, ESP, TCS, Hill Assist, MSR, EDS, DSR, ESBS, TSA, MKB, Prefill |
Točkovi i pneumatici |
6,5J x 16, 205/55 R17 |
Radijus okretanja |
10,4 m |
Dimenzije (D x Š x V) |
4.659 x 1.814 x 1.461 mm, međuosovinsko rastojanje 2.686 mm, trag točkova napred 1.543 mm – pozadi 1.514 mm, klirens 139 mm, zapremina prtljažnika 590 / 1.580 litara (bez rez. točka), rezervoar za gorivo 50 litara |
Koeficijent otpora vazduha |
Cw = 0,30 |
Mase |
Prazno vozilo 1.230 kg, najveća dozvoljena 1.740 kg, dozvoljeno opterećenje 510 kg |
Performanse |
Najveća brzina 195 km/h, ubrzanje 0-100 km/h 10,8 sekundi |
Potrošnja goriva |
Vožnja u gradu 4,6 l/100 km, na autoputu 3,3 l/100 km, u mešovitoj vožnji 3,8 l/100 km |
Emisija CO2 |
109 g/km |