Toyota GT 86
02. Jul 2013
Java nedosanjanih snova
Toyota je jedan od proizvođača automobila sa najširom paletom vozila na četiri točka. Japanski proizvođač u svojoj ponudi ima malene, gradske automobile, zatim kompakte, luksuzne limuzine, razne SUV modele, ali i prave terence i sposobne pikapove.
U svojoj istoriji imali su i komapaktne sportske kupee. Dovoljno je setiti se modela MR-2 koji se proizvodio u nekoliko generacija i nudio na evropskom tržištu. U poslednje vreme Toyota nije imala pravog predstavnika u segmentu cenovno pristupačnih sportskih automobila.
Poznat kao brend koji ništa ne prepušta slučaju, Toyota se udružila sa Subaruom i predstavila je 2+2 kupe sa bokser motorom i zadnjim pogonom pod imenom GT 86. Ono što je izuzetno zanimljivo je da ime nije slučajno izabrano. Ljubitelji automobila sigurno se sećaju kompakt kupea AE 86 sa zadnjim pogonom koji je u proizvodnji bio od 1983. do 1987. godine. Ovaj automobil, iako u poodmaklim godinama, zbog svojih kvaliteta još uvek može da se sretne na drift takmičenjima. Novi Toyotin 2+2 kupe, GT 86, predstavljen je u januaru 2012. godine i ubrzo je krenuo u prodaju na svim kontinentima planete.
Dizajn GT 86 izuzetno je atraktivan. Test automobil bio je jarko crvene boje i svojom pojavom na beogradskim ulicama izazivao je neverovatnu količinu pažnje kako kod prolaznika, tako i kod drugih vozača. Prednji deo automobila izuzetno je nizak, aerodinamičan, sa svetlosnim grupama u koje su inkorporirana LED dnevna svetla. Na njemu se ističe veliki usisnik vazduha šestougaonog oblika koji automobilu daje preko potrebnu sportsku agresivnost. Bočno od usisnika vazduha nalaze se kućišta od mat crne plastike koja su ugostila maglenke, ali i pokazivače pravca. Prednje svetlosne grupe su agresivne, trouglastog oblika i svojim „mačkastim“ izgledom ostavljaju jak utisak u unutrašnjem retrovizoru vozila ispred. Pogled sa strane otkriva izraženo izbočenje u predelu zadnjih točkova, tačnije zadnjeg krila koja akcentuju sportski karakter koji naprosto izbija iz svakog detalja. Bokom se proteže još jedna linija, koja prati zamišljeni tok strujanja vazduha i vizuelno spaja prednje i zadnje točkove. Vetrobransko staklo je postavljeno pod malim uglom, pri čemu je relativno male površine, što je sasvim očekivano kod automobila sportskih pretenzija. Aluminijumski naplatci od 17 inča sa niskoprofilnim pneumaticima ne ostavljaju mesta sumnji kada su performanse ovog automobila u pitanju. Zadnji deo je možda i najagresivniji. Na njemu se ističu agresivan spojler na poklopcu prtljažnika, kao i zadnje svetlosne grupe koje svojim oblikom donekle podsećaju na farove. Ipak, najupečatljiviji deo svakako je zadnji branik. U njemu su svoje mesto pronašli difuzor vazduha, kao i dvostruka hromirana izduvna cev, između kojih su ugrađeni zadnja maglenka i svetlo za vožnju unazad.
U skladu sa agresivnim linijama eksterijera, i enterijer odiše sportskim stilom. U automobilu se sedi izuzetno nisko i zauzima se gotovo ležeći položaj. Prednja sedišta su udobna i potrebno je malo više uloženog napora i „gimnastike“ prilikom ulaska i izlaska iz automobila. Napred ima dovoljno mesta, tako da će se vozač i suvozač imati bez obzira na svoju visinu uvek povoljan položaj. Tome u prilog idu široke mogućnosti podešavanja sedišta, kao i visine i nagiba upravljača. Zadnja dva sedišta su gotovo u potpunosti neupotrebljiva, jer kada se vozač i suvozač udobno smeste, na njima ne ostaje mesta za kolena putnika. Obzirom da na zadnjim sedištima postoji ISOFIX sistem pričvršćivanja dečijeg sedišta, Toyota GT 86 može da posluži i za prevoz dece. Upotrebljeni materijali za oblaganje enterijera vrlo su kvalitetni, sa dobrom završnom obradom. Sve komande raspoređene su logično i već nakon nekoliko kilometara vožnje, vozač se u potpunosti navikne na automobil.
Instrument tabla je urađena u kombinaciji analogne i digitalne tehnologije. Sasvim očekivano, na njoj najviše mesta pripada obrtomeru, kao i brzinomeru, u okviru koga se nalazi i digitalni brzinomer radi lakšeg očitavanja brzine kretanja. Sasvim desno nalaze se pokazivač nivoa goriva, kao i temperature rashladne tečnosti.
Centralna konzola je vrlo pregledna. Na njenom vrhu smešteni su ventilacioni otvori koji prate najnoviji Toyotin stil viđen na novom Aurisu. Ispod je smešten veliki ekran osetljiv na dodir, dok je nešto niže komanda automatskog dvozonskog klima uređaja. Između vozača i suvozača nalazi se širok tunel na kojem se nalaze ručica automatskog menjača i ručne kočnice. Ovaj prostor namenjen je i ostavljanju sitnica, ali je prava šteta što nema naslona za desni lakat vozača koji bi ovaj automobil približio velikim GT vozilima.
Pedale nožnih komande izvedene su u alu stilu, što dodatno podiže adrenalin i naglašava sportski doživljaj. Upravljač je manjih dimenzija, u potpunosti obložen kožom i lepo leži u rukama. Na njemu se nalaze komande za promenu stepena prenosa, kao i komande audio uređaja i tempomata. Jedinu zamerku koju smo uspeli da pronađemo u enterijeru je nezgodno postavljena komanda putnog kompjutera, koja se nalazi na instrument tabli, neposredno pored obrtomera. I pored sportske namene automobila, dve odrasle osobe mogu bez problema da se otisnu na duži put zahvaljujući dovoljno velikom i upotrebljivom prtljažniku.
Moderan automobil više ne može da se zamisli bez potpune bezbednosne opreme. ABS i ESP, koji Toyota naziva VSC, danas spadaju u obavezni deo opreme. Obzirom da se radi o sportskom automobilu, u želji da omogući kontrolisano proklizavanje zadnjeg kraja, kao i nešto oštrijim startovima, sa manjim ograničavanjem snage motora, proizvođač je predvideo i VSC sport podešavanje. Pojačana struktura karoserije u putničkom prostoru garantuje veću bezbednost putnicima, uz podrazumevane i jasno definisane zone deformacija. Pirotehnički zatezači pojaseva, u saradnji sa višestepenim vazdušnim jastucima minimizuju moguće povrede.
Testirani automobil bio je u Sport Aero paketu opreme. Ovaj paket izuzetno je bogat i podrazumeva ključ-karticu sa funkcijom slobodne ruke, kao i elektropodizače prozora. Spoljašnji retrovizori imaju elektropodešavanje, grejanje i mogućnost električnog preklapanja. Unutrašnji retrovizor je elektrohromatski, odnosno samozatamnjujući u noćnim uslovima vožnje.
Audio sistem nudi širok spektar podešavanja zvuka i ima mogućnost reprodukcije CD i MP3 formata, kao i fajlova sa USB-a, odnosno uređaja povezanog preko AUX ulaza. Šest zvučnika pretvara kabinu u prijatan prostor za boravak, a audio uređajem komanduje se preko ekrana od 6.1 inča osetljivog na dodir. Pomenuti audio uređaj nudi i mogućnost konekcije preko Bluetooth standarda (dvokanalno). Senzor za svetla oslobađa vozača brige oko njihovog rada. Upravljač, ručica ručne kočnice i menjača presvučene su kožom, kao i delovi panela vrata i pojedini elementi enterijera.
U enterijeru se nalaze detalji crvene boje, koji umnogome popravljaju ionako dobar utisak o izgledu unutrašnjosti ovog automobila. Automatski dvozonski klima uređaj radi izuzetno tiho, pri čemu je njegova upotreba gotovo obavezna u iole toplijim danima, jer se putnički prostor GT86 izuzetno brzo i dosta greje. Aero paket opreme podrazumeva aerodinamičke dodatke, poput naglašenog prednjeg i zadnjeg spojlera, kao i bočnih donjih spojlera.
Za pogon je iskorišćen Subaru pogonski agregat koji je Toyota dodatno preradila. On ima radnu zapreminu od gotovo dve litre i razvija okruglo 200 KS. Radi se o motoru kvadratnog preseka (prečnik x hod klipa 86 mm), kome je Toyota dodala svoj sistem ubrizgavanja (D4S), koji predstavlja kombinaciju direktnog ubrizgavanja u cilindar i ubrizgavanja u usisnu granu, koja je uz kompresioni odnos od 12.5:1 omogućila da ovaj motor ispuni sve ekološke norme.
Prenos snage je na zadnje točkove, preko šestostepenog automatskog menjača poreklom iz Aisina koji možemo da sretnemo i u najnovijijim Lexusima, doduše sa dve brzine manje. Njime može da se upravlja i preko komandi na obruču upravljača, a po rečima konstruktora, elektronika se stara da on ostavi utisak najsavremenijih menjačkih kutija sa dvostrukom lamelom, iako se suštinski radi o klasičnom rešenju sa hidrauličnim konvertorom.
Oslanjanje je napred rešeno po tipu McPherson, dok je pozadi multilink (dvostruka ramena). Sasvim očekivano, na obe osovine nalaze se diskovi, pri čemu su i jedni i drugi ventilisani.
Ključ za dobre performanse, osim snažnog motora, svakako je i umerena težina, ali i njen povoljan raspored. Kako bi se postigla što manja težina, poklopac motora je od aluminijuma, dok je krov izveden tako da bi imao minimalnu težinu. Motor je pomeren skroz unazad i postavljen je izuzetno nisko. Naime, on je smešten niže nego kod Nissana GT-R, odnosno samo 1,5 cm je viši od pogonskog agregata ultra sportskog Leksusa IS-F. Ovakva tehnička rešenja su rezultirala skoro idealnim rasporedom težine od 53% (napred) prema 47% (pozadi). Osim toga, diferencijal sa delimičnim proklizavanjem (Limited slip differential) stara se za adekvatan prenos snage na zadnje točkove.
Utisci iz vožnje su zaista impresivni. Zbog male težine (malo preko 1.300 kg) ubrzanja, ali i međuubrzanja su vrlo impresivna. Pogonski agregat je dovoljno snažan, a menjačka kutija je u stanju da isprati brzim i adekvatnim promenama stepena prenosa želju vozača za brzinom. Menjač ima tri programa rada, normal, sport i sneg. U normalnom režimu rada promene brzina su na nešto nižem broju obrtaja motora, dok je u sport sistemu menjač brži, ali i ide do iskorišćenja poslednjih atoma snage dvolitarskog atmosferskog motora. Ukoliko vozač poželi da u potpunosti preuzme komande nad radom menjača, dovoljno je da povuče ručicu menjača ka sebi i da polugama na volanu menja stepene prenosa naviše, odnosno naniže. Upravljač je direktan, a električna servo asistencija u pojedinim situacijama jedva da se i oseća. Zvuk motora na višim obrtajima je naprosto impresivan, oduševljava čulo sluha, baš onakav kakav rasni bokser motor može da proizvede. Oslanjanje je podešeno na performanse i stabilnost i logično je da u takvim okolnostima trpi udobnost. Kočnice su potentne i vrlo lako pariraju performansama ovog automobila.
Toyota GT 86 je svojim pojavljivanjem donela dosta noviteta, bar kada je prisustvo ovog dalekoistočnog proizvođača na našem tržištu u pitanju. Odlični garantni uslovi, povoljna cena (u svetlu performansi, ali i opreme), kao i vrhunski kvalitet, garantuju dobro tržišno pozicioniranje. Namenjen mladima, kao i svima koji se tako osećaju, ovaj sportski 2+2 kupe uvek će im izmamiti osmeh i omogućiti vrhunsko uzbuđenje u vožnji. Svaki ljubitelj automobila će sasvim sigurno shvatiti želju Toyote da uživanje u vrhunskim performansama, kao i zabavi u vožnji približi svima, i da ono ne pripada samo vozačima Ferrarija, Lamborghinija ili Porschea. U tome je vrednost ovog automobila još i veća, jer on kao da prkosi modernim menadžerima automobilskih kompanija koji gledaju da im vozila emituju što manje CO2 ili da su napravljena od što većeg procenta recikliranih materijala. Toyota GT 86 učiniće da srca automobilskih fanova širom Zemlje zakucaju što brže i mnogima nedosanjane snove o sportskom automobilu pretvoriti u javu. Konkurencije gotovo da i nema, bar ne u ovom cenovnom rangu, tako da je put uspeha ovog automobila otvoren.
Tehničke karakteristike
Model |
Toyota GT 86 Sport Aero |
Motor |
benzinski, radna zapremina 1.998 cm3 , maksimalna snaga 147 kW (200 ks) pri 7.000 o/min, maksimalni obrtni moment 205 Nm pri 6.400-6.600 o/min, DS4, Euro 5 |
Zapremina |
1.998 cm3 |
Prečnik i hod klipa |
86 x 86 mm |
Odnos kompresije |
12.5:1 |
Najveća snaga |
147 kW (200 KS) |
Najveći obrtni moment |
205 Nm pri 6.400 – 6.600 o/min |
Prenos snage |
Na zadnje točkove, šestostepeni automatski menjač sa mogućnošću ručne promene |
Hodni sistem |
Napred McPherson, spiralne opruge, poprečna trokraka ramena i stabilizator / Pozadi dvostruka ranema |
Upravljač |
Električni varijabilni servoupravljač s nazubljenom letvom |
Kočnice |
Napred samoventilirajući diskovi, nazad samoventilirajući disk, dvokružni hidraulični sistem sa ABS, EBD i BAS, VSC+, |
Točkovi i pneumatici |
215/45 R 17 |
Radijus okretanja |
11,40 m |
Dimenzije (D x Š x V) |
4.240 x 1.775 x 1.285 mm, međuosovinsko rastojanje 2.570 mm, trag točkova 1.520/1.540 mm, zapremina prtljažnika 243 litra, rezervoar za gorivo 50 l |
Mase |
Prazno vozilo 1.328 – 1.355 kg, najveća dozvoljena 1.700 kg |
Performanse |
Najveća brzina 210 km/h, ubrzanje 0-100 km/h 8.2 sekundi |
Potrošnja goriva |
Vožnja u gradu 9.6 l/100 km, na putu 5.7 l/100 km, u mešovitoj vožnji 7.1 l/100 km |
Emisija CO2 |
164 g/km |