Obraćajući se publici osetljivoj na dizajn, Aygov živahni karakter i dinamika vožnje privukli su brojne nove evropske kupce Toyoti. Ali, jedinstveni DNK i istaknuti položaj Aygo-a oduvek se oslanjaju na to da budu ispred svoje konkurencije. Više nego ikada, nove Toyotine stranke zahtevaju darovitost, posebnost i priliku za isticanje vlastitog stava. Oslanjajući se na položaj legende dizajna u segmentu A, ED² je namerio da oblikuje automobil upravo za njih.
Toyota Yaris 1.33
01. Jul 2014
Najpametniji do sada
Jedan od najmanjih i najpopularnijih automobila japanskog proizvođača kada je evropsko tržište u pitanju svakako je Yaris. Predstavljen je sada već daleke 1999. godine i odlikovao se prilično smelim dizajnom koji je potpisao Sotiris Kovos. I pored kompaktnih dimenzija, pružao je dosta prostora u unutrašnjosti. Druga generacija je usledila 2005. godine, da bi aktuelna, treća doživela svoju komercijalizaciju 2011. godine. Maleni Yaris je svakom sledećom generacijom pomalo rastao, ali se oduvek odlikovao izvanrednom upotrebljivošću, prostranošću i povoljnim troškovima eksploatacije.
Linije automobila u celini gledano prilično su agresivne i može da se kaže da ostavljaju snažne impesije na okolinu. Na prednjem delu ističu se masivni branik i svetlosne grupe pravilnog oblika, između kojih je postavljena maska hladnjaka, dok su u uglove smeštene maglenke u hromiranim kućištima. U prednjem braniku mesto je pronašao i usisnik vazduha za hladnjak i on na posmatrača veoma uspešno ostavlja utisak sportske agresivnosti. Pogled na bok automobila otkriva visoku liniju, sa blago padajućom ivicom krova ka zadnjem delu. Japanski proizvođač je blago izmenio izgled C stuba koji je presvukao crnom bojom. Na taj način dobijen je pomalo sportski i agresivan izgled. Bočna vrata otvaraju se lako i široko, omogućavajući nesmetan pristup za putnike. Na zadnjem delu, osim masivnog branika sa maglenkama i stop lampama pomalo nepravilnog oblika, nema nekih drugih detalja dizajna koji bi posebno privukli pažnju. Stop svetla su nedavno promenjena i predstavljaju najupečatljiviji deo dizajna zadnjeg dela automobila. Može se reći da je dizajn Yarisa orijentisan ka ostavljanju utiska dinamičnosti i gipkosti i da je suštinski japanski proizvođač, tačnije njegovo dizajnersko odeljenje, u potpunosti uspelo u svojoj nameri. U tome im je svakako značajno pomogla i atraktivna bela boja karoserija sa perla efektom, koja je u značajnoj meri popravila nastup Yarisa.
Kao što je već rečeno, bočna vrata široko se otvaraju i omogućavaju putnicima nesmetan ulazak u kabinu. Ispoštovano je pravilo konfora da svaki red sedišta ima svoj par vrata. Nakon nesmetanog ulaska konstatuje se da na prednjim i zadnjim sedištima postoji dosta mesta za noge i glave putnika i da je japanski proizvođač pokazao da za prostran enterijer nisu neophodne (pre)velike spoljne dimenzije. Zamerku možemo da uputimo nešto kraćim sedalnim površinama, kao i manjoj amplitudi podešavanja osovine upravljača. Ipak, i pored svega, enterijer može da dobije vrlo visoku ocenu. Kada tome dodamo činjenicu da je za oblaganje enterijera upotrebljen kvalitetan materijal, sa primerenom završnom obradom, koja je oslobođena parazitskih šumova. Iako smo sigurni da bi ljubitelji tzv „premijum brendova“ našli zamerke pojedinim elementima enterijera i njihovoj plastičnosti, ipak je enterijer izveden u skladu sa namenom automobila i njegovom praktičnošću.
Toyota je odlučila da trećom generacijom Yarisa promeni arhitekturu unutrašnjeg prostora. Naime, prethodne dve generacije imale su centralno postavljenu tablu sa instrumentima, koja je uz to bila digitalna. Yaris treće generacije ima instrument tablu tamo gde i većina vozača B segmenta očekuje da ona i bude, a to je ispred vozača. Promenjena je i njena tehnologija, tako da je sada izvedena u analognoj formi. Instrumenti su pregledni, lako čitljivi, prijatne iluminacije noću. U sredini je postavljen brzinomer, koji je i najvećih dimenzija. Levo od njega, nalazi se obrtomer, dok je sasvim desno merač nivoa goriva. Indikator temperature rashladne temperature zamenjen je signalnim lampicama.
Ekran od tečnih kristala iskorišćen je za prikazivanje ukupne i parcijalne kilometraže, ali i podataka sa putnog računara. Na ovom mestu zaista moramo da uputimo zamerku načinu upravljanja njegovim radom, jer je komanda postavljena uz samu instrument tablu. Na upravljaču obloženom kožom nalaze se komande audio uređaja i mislimo da je upravo na njemu trebalo da se nalazi i komanda putnog računara. Na centralnoj konzoli dominira multimedijalni uređaj, ispod kojeg se nalaze komande klima uređaja.
Toyota Touch systems
|
Ispred ručice menjača nalazi se mesto za odlaganje osvežavajćih pića, dok je sasvim ispred predviđeno mesto za sitnije predmete. Ispred suvozača nalazi se pregrada za sitnice, solidne veličine, koja je veoma upotrebljiva. Ventilacioni otvori kombinuju pravilne, gotovo pravougaone forme, sa okruglim formama. Sve komande logično su raspoređene, njihova upotreba je jednostavna i ne zahteva poseban period privikavanja. Ono što nam se nikako nije dopalo je činjenica da automobil poseduje ključ za startovanje motora koji svojim oblikom, ali i dimenzijama pre pripada automobilu iz sredine devedesetih godina prošlog veka, nego modernom automobilu.
Prtljažnik je pravilnih oblika, dobro je tapaciran i upotrebljiv. Njegova zapremina može da se poveća obaranjem naslona zadnjih sedišta, kada se dobija relativno ravna površina koja može dobro da se iskoristi.
Sigurnost, odnosno bezbednost novog Yarisa je na zaista visokom nivou. To je potvrđeno i na strogom Euro NCAP testu sudara gde je osvojio svih pet zvezdica. Ovako dobar rezultat moguć je zahvaljujući pažljivo konstruisanoj karoseriji sa predefinisanim zonama apsorpcije energije, kao i ojačanom putničkom prostoru. Uz pomoć ABS-a sa EBD-om automobil zadržava upravljivost bez obzira na podlogu koja se nalazi ispod točkova. Ispred vozača i suvozača nalaze se vazdušni jastuci, spremni da umanje moguće povrede prilikom sudara. Testirani automobil bio je opremljen i bočnim, kao i zavezastim vazdušnim jastucima, ali i jednim specijalitetom, a to je jastuk namenjen kolenima vozača.
Sigurnosni pojasevi opremljeni su pirotehničkim zatezačima, kako bi pružili maksimalnu zaštitu prilikom snažnih decelarcija. Na pomenutom Euro NCAP testu 2011. godine ostvario je 89% za zaštitu odraslih putnika, a 81% za zaštitu dece. Zaštita pešaka ocenjena je sa 60, a upotreba bezbednosnih sistema sa 86%, zahvaljujući između ostalog i upozorenju za nevezane pojaseve na prednjim i zadnjim sedištima.
Sistemi za pomoć u vožnji
|
Oprema testiranog automobila bila je bogata. Atraktivna bela boja sa perla efektom stajala je u konstrastu sa oku ugodnim aluminijumskim naplatcima. Centralnom bravom komanduje se daljinskim putem, dok su prozori, kao i spoljni retrovizori elektropomični. Odlični audio uređaj sa taktilnim ekranom od 6,1 inča starao se o prijatnoj atmosferi u kabini, čemu je doprinosio i klima uređaj koji je sa lakoćom održavao prijatnu temperaturu u kabini. Jedini nedostatak kada je oprema u pitanju je manjak dnevnih svetala, što je pomalo neobično za automobil proizveden 2014. godine, pogotovu ako se zna da je Toyota bila pionir u serijskom uvođenju ove novine i još 2004. godine kod svih modela startovanjem motora uključivala su se i dnevna svetla.
U skladu sa željama vlasnika, Yaris može da bude opremljen sa navigacionim uređajem, kamerom za vožnju unazad, aluminijumskim naplatcima većeg prečnika, atraktivnim panoramskim krovom... Spisak je zaista impozantan i automobil može da se personalizuje i prilagodi sopstvenim željama i potrebama.
Za pogon Yarisa iskorišćen je poznati benzinski motor zapremine 1,33 litre od 99 KS koje ostvaruje pri 6.000 obrtaja u minuti, dok je maksimalni obrtni moment 125 Nm na 4.000 obrtaja u minuti. Motor u mestu radi gotovo nečujno, dok se prilikom snažnih ubrzavanja jasno oglašava. On koristi Dual VVT-i tehnologiju, koja označava promenljivo vreme otvaranja i zatvaranja ventila, omogućavajući tako znatno veću elastičnost u odnosu na klasično rešenje. Snaga se prenosi na prednje točkove preko preciznog šestostepenog menjača, koji ima kratke i precizne hodove.
VVT-i Toyotina nagrađena tehnologija
|
Ova pogonska kombinacija se odlikuje niskom potrošnjom goriva, pri čemu je na displeju putnog kompjutera stajao podatak o potrošnji od 6,4 litre na pređenih 100 km. Motor je vrlo elastičan, pri čemu indikator promene brzina sugeriše da se promene stepena prenosa izvrše već na oko 2.000 o/min. Ukoliko se on ignoriše, agregat počinje da vuče snažno već nakon 4.000 o/min i vrlo brzo stiže do crvenog područja obrtomera. Manuelni šestostepeni menjač zdušno pomaže vozaču da se izvuče maksimum iz motora, a da pritom potrošnja goriva ostane srazmerno niska. Šest stepeni prenosa garantuje manju buku pri brzinama tipičnim za autoput, kao i nižu potrošnju.
Napred je oslanjanje izvedeno po tipu McPherson, dok je pozadi torziona osovina. Na prednjoj osovini nalaze se samoventilirajući diskovi, dok su pozadi klasični doboši. Kočni sistem je adekvatno dimenzioniran i nema nikakvih problema prilikom usporavanja ili zaustavljanja automobila.
Utisci iz vožnje su vrlo povoljni. U gradu Yaris je kao „riba u vodi“. Zahvaljujući lakim komandama, pravo ga je zadovoljstvo voziti. Preglednost je vrlo dobra, a parkiranje je olakšano velikim spoljašnjim retrovizorima i senzorima za parkiranje.
Na otvorenom putu Yaris pokazuje da nimalo ne zazire od ovakvih drumova. Još nam je u sećanju maleni iQ koji nam je u vožnji po autoputu ostavio utisak da vozimo nekoliko brojeva veći automobil. Sa Yarisom je identična situacija, ni u jednom trenutku nismo imali neprijatan utisak malog automobila, što znači da nije bilo lelujanja, kao ni preterane osetljivosti na bočni vetar. Akustična izolacija je dobra, tako da buka ne narušava prijatan ambijent u automobilu. Oslanjanje je nešto tvrđe, mada je sposobno da amortizuje neravnine naših puteva.
Upravljanje je rešeno preko nazubljene letve i prilično je precizno. U krivinama Toyotin automobil je stabilan i ponaša se kao tipičan predstavnik pogonske sheme „sve napred“.
Toyota Yaris je zaista dobar automobil. Nadamo se da će restilizacijom koja je najavljena za ovu godinu biti ispravljeni manji nedostaci koje smo primetili tokom našeg druženja. Na kraju možemo da zaključimo da je testirana Toyota vrlo dobar izbor za vozače koji bi jednim automobilom želeli da reše pitanje gradskog automobila, ali da istovremeno imaju i automobil koji je sposoban da se nosi sa izazovima vožnje na otvorenom putu. Ukoliko se na sve to doda poslovična Toyotina pouzdanost, povoljni uslovi garancije i održavanja, uz aktuelnu nižu cenu za dobro opremljen model Sol, definitivno se Yaris nameće kao jedan od najboljih izbora u B segmentu.
Tehničke karakteristike
Model |
Toyota Yaris 1.33 Sol |
Motor |
benzinski četvorocilindarski, radna zapremina 1.329 cm3 , maksimalna snaga 73 kW (99 ks) pri 6.000 o/min, maksimalni obrtni moment 125 Nm pri 4.000 o/min, VVT-i, DOHC (Valvematic), Euro 5 |
Zapremina |
1.329 cm3 |
Prečnik i hod klipa |
72.5 x 80.5 mm |
Odnos kompresije |
10.7:1 |
Najveća snaga |
73 kW (99 ks) |
Najveći obrtni moment |
125 Nm pri 4.000 o/min |
Prenos snage |
Na prednje točkove, šestostepeni menjač |
Hodni sistem |
Napred McPherson, spiralne opruge, poprečna trokraka ramena i stabilizator / Pozadi torziona osovina |
Upravljač |
električni servoupravljač s nazubljenom letvom |
Kočnice |
Napred samoventilirajući diskovi, nazad puni disk, dvokružni hidraulični sistem sa ABS, EBD i BAS, VSC+ |
Pneumatici |
195/50 R 16 |
Radijus okretanja |
11,85 m |
Dimenzije (D x Š x V) |
3.885 x 1.695 x 1.510 mm, međuosovinsko rastojanje 2.510 mm, trag točkova 1.465/1.460 mm, zapremina prtljažnika 230/480 litara, rezervoar za gorivo 42 litre |
Mase |
Prazno vozilo 1.005 kg, najveća dozvoljena 1.470 kg |
Performanse |
Najveća brzina 175 km/h, ubrzanje 0-100 km/h 11.7 sekundi |
Potrošnja goriva |
Vožnja u gradu 6,8 l/100 km, na putu 4.5 l/100 km, u mešovitoj vožnji 5,4 l/100 km |
Emisija CO2 |
123 g/km |