Salon automobila u Beogradu

U liku tigra

21. Oct 2012

Dizajn koji se pokrece

Prva generacija Kijinog SUV modela Sportage je predstavljena 1993. godine. U proizvodnji je opstala sve do 2004. godine, i imala je uglavnom marginalnu ulogu na tržištu u svom segmentu. Sledeća generacija je usledila 2004 godine, koja je delila platformu i mehaniku sa modelom Hyundai Tucson. Druga generacija je prošla relativno slabo na kreš testu koji je sproveo Institut za bezbednost na autoputevima. Prema objavljenim rezultatima, ova generacija je prošla sa jedva dovoljnom ocenom, pri čemu je najveća kritika bila upućena deformacijama prilikom frontalnih sudara i slabe krovne konstrukcije. Želeći da što pre zaboravi ovu generaciju, Kia već 2010. predstavlja aktuelnu, treću generaciju koja je još uvek u ponudi i koja sada ulazi u segment sve popularnijih crossovera.

Nova generacija nosi dizajnerski potpis Petera Schreyera, koji je dizajnirao i ostale, aktuelne modele Kije. Prednji deo vozila je skladan i na njemu se ističe osmougaona maska hladnjaka koja je u potpunom skladu sa pomenutom dizajnerskom filozofijom.

 

 

Prednje svetlosne grupe se lagano prebacuju na bokove i imaju blago klinasti oblik. U njihovoj osnovi, počev od paketa opreme Urban, nalaze se LE diode koje preuzimaju na sebe ulogu dnevnog svetla. Masivni branik sa usisnikom za vazduh koji se proteže gotovo celom njegovom širinom sadrži i maglenke. Po rečima proizvođača, prednji deo vozila asocira na tigra svojim agresivnim i dinamičnim nastupom. Bočne linije karoserije su relativno konzervativnog oblika, što i ne treba da čudi obzirom da je u pitanju SUV, čiji izgled iz ove perspektive i ne može mnogo da varira, odnosno ne dozvoljava dizajnerske slobode. Aluminijumski naplatci od 17 inča daju vozilu elegantan nastup, dok hromirane lajsne oko prozora (serijska oprema od paketa Urban) zaokružuju utisak elegancije. Naglašeni lukovi prednjih i zadnjih točkova se uklapaju u dinamično-agresivni nastup ovog Sportage, dok mat crni plastični obrubi koji se pružaju od prednjeg pa sve do zadnjeg branika, prelazeći preko lukova točkova i sajtni, asociraju na terenske sposobnosti.

Malo staklo petih vrata svakako ne doprinosi dobroj vidljivosti, ali pomaže dinamičnosti. Na njegovom gornjem delu nalazi se diskretni spojler, sa trećim kočionim svetlom koje je tek od testiranog paketa opreme Urban urađeno u LED tehnologiji. Zadnji branik, takođe je masivan i u njemu se nalaze parking senzori i deo zadnje svetlosne grupe. Ovakva dizajnerska „igrarija“ zasigurno doprinosi atraktivnijoj pojavi vozila, ali povećava mogućnost njihovog oštećenja na sve tesnijim gradskim parkinzima. Bela boja vozila, koja je istraživanjima trenutno najpopularnija u svetu, bar kada su automobili u pitanju, sasvim dobro pristaje Sportageu.

 

 

Ulazak u unutrašnjost vozila i smeštanje u sedišta predstavlja prijatan zadatak za vozača i putnike. Instrument tabla je klasičnog oblika, sa analognim instrumentima preko kojih se očitavaju brzina kretanja, broj obrtaja motora, temperatura rashladne tečnosti i količina preostalog goriva u rezervoaru. Digitalni pokazivač putnog kompjutera je takođe smešten ispred vozača, u sklopu navedenih instrumenata i na njemu se očitavaju sada već standardni podaci. Ono što nam se nije svidelo je način na kojim se komanduje njegovim radom, tako da je Kia u odnosu na svoju konkurenciju tu podbacila smeštajući komande na luku instrument table, levo i iza upravljača. Tokom vožnje dosegnuti ovo dugme nije baš jednostavno, a ni bezbedno. Cela instrumentacija podseća svojim rešenjima na prethodni model Cee’d-a, što baš i nije pohvalno ukoliko se uzmu u obzir cena, klasa i nastojanja proizvođača sa ovim modelom. Centralna konzola na sebi sadrži audio uređaj, kao i komande dvozonske automatske klime. Ispred ručice menjača nalaze se USB, Aux i iPod ulazi, dok se levo od stuba upravljača nalaze komande ESP-a, sistema kontrole silaska niz brdo, kao i regulacija intenziteta osvetljenja instrument table i visine svetlosnog snopa farova. Upravljač obložen kožom na sebi ima komande audio uređaja, kao i komande za upravljanje telefonom povezanim preko Bluetooth-a.

 

 

Za oblaganje kabine upotrebljeni su materijali dobrog kvaliteta. Samo je gornji deo instrument table izveden od relativno meke i prijatne plastike na dodir, dok je donji deo table, kao i paneli – tapacirunzi vrata obložen tvrdom plastikom, što je predstavljalo pomalo neprijatno iznenađenje. Završna obrada je dobra, zazori između različitih panela su jednaki i u kabini nema neprijatnih zvukova. Sedišta su udobna, a upotrebljeni materijal je dobar i ostavlja utisak trajnosti. I napred i pozadi se sedi udobno, pri čemu putnici sa zadnje klupe mogu računati na zaista dosta mesta za noge, ramena i glavu. Pristup prtljažniku je preko petih vrata koja se podižu visoko. Prtljažni prostor na prvi pogled deluje da ima malo visinu, međutim, proizvođač deklariše zapreminu od 564 litra. Odizanje podnice prtljažnog prostora pokazuje da ispod nje ima zaista dosta mesta i da je deklarisana zapremina realna. Set za popravku pneumatika je omogućio da se rezervni točak izostavi i tako dostigne navedena zapremina.

 

 

Bezbednost vozača i putnika je kod dizajniranja novog, aktuelnog Sportagea zauzela značajno mesto. Prethodna, druga generacija je imala vrlo slabe i jedva prelazne ocene u testiranju koje je sproveo američki Institut za bezbednost na autoputevima. Naime, druga generacija je imala nedovoljno jak krov, koji nije mogao da izdrži 1.5 masu vozila, što je bitno kako bi se zaštitili putnici prilikom prevrtanja. U međuvremenu je došlo do pooštravanja kriterijuma, tako da je sada granica koju krov mora da izdrži trostruka masa vozila. Ne želeći da dožive sličnu neprijatnost sa trećom generacijom, Kia je konstruisala novog Sportage tako da njegov krov izdržava navedeni pritisak, tako da je i nagrađena od strane pomenutog Instituta. Nama mnogo bliže testiranje, EURONCAP, dodelio je novoj Kiji svih pet zvezdica. Da bi se ostvarili ovako dobri rezultati, bilo je potrebno uložiti dosta truda u razvoj i poboljšanje čvrstoće same karoserije, kao i poboljšati dejstvo deformabilnih zona. Prednji i bočni vazdušni jastuci, kao i vazdušne zavese se podrazumevaju u vozilima ovog segmenta i predstavljaju osnovnu opremu. ABS i ESP održavaju upravljivost u kritičnim situacijama, dok Hill holder (HAC) omogućava jednostavan polazak i na najstrmijim uzbrdicama čak i najneiskusnijim vozačima. Elektronska kontrola silaska niz brdo (DBC) olakšava kretanje i najstrmijim nizbrdicama samostalno održavajući brzinu kretanja. Pogon na sve točkove, Dynamax, poboljšava trakciju, ali i utiče na stabilnost vozila. Konstantnim nadzorom nad prenosom snage, vozilo detektuje koji točak ima najbolju silu prijanjanja (najmanji gubitak trakcije) i njemu šalje veći deo obrtnog momenta, stabilišući vozilo.

 

 

Urban paket opreme, koji je posedovalo testirano vozilo, je poprilično bogat. U nomenklaturi proizvođača nalazi se tačno u sredini. Puni elektropaket, sa elektrosklopivim retrovizorima omogućava bolji komfor vozaču i putnicima. Za dobru atmosferu u kabini staraju se automatska dvozonska klima, kao i audio uređaj sa USB, Aux i iPod ulazima. Kišni senzor brine o pravilnom radu brisača, dok pomalo čudi nedostatak senzora za svetla, koji je opravdaniji činjenicom da od ovog paketa opreme Kia ugrađuje dnevna LED svetla, čime je isključena potreba za stalnim radom oborenih svetala. Proizvođač je samo vozačevo staklo privilegovao automatskim podizačem prozora sa sistemom protiv priklještenja, dok svi ostali prozori imaju komandu koja zahteva od korisnika da zadrži pritisak na nju. Drugim rečima, za razliku od konkurenata, potrebno je držati prekidač sve vreme da bi se staklo spustilo ili podiglo do kraja, što je pomalo neobično imajući u vidu aspiracije proizvođača. Za pohvalu je i prisustvo Bluetooth sistema koji omogućava bežično povezivanje telefona i audio uređaja vozila, omogućavajući da vozač obavi razgovor bez skidanja ruku sa upravljača. Na upravljaču se nalaze i komande tempomata, koji zaista olakšava kretanje otvorenim putevima.

 

 

Pogonski agregat je možda i najbolji deo ovog vozila. Iz nepune dve litre radne zapremine motora izvučeno je 184 ks pri 4200 obrt/min, dok je maksimalni obrtni moment 392 Nm u rasponu od 2000 do 2500 obrt/min. Zahvaljujući commonrail ubrizgavanju, kao i turbini na izduvne gasove, motor u svakom trenutku ima dovoljno daha za manevar ubrzanja i preticanja. Odlikuje se mirnim i tečnim radom, izuzetno je tih kada dostigne radnu temperaturu i vrlo kultivisan. Snaga se prenosi na sve točkove preko šestostepenog automatskog menjača. Navedena menjačka kutija iskazuje manje oklevanje prilikom naglog dodavanja gasa, ispoljavajući manje kašnjenje u promeni brzine naniže, čak i kada se aktivira kick-down. Istina, ovako nešto mogu da primete samo oni najtemperamentniji vozači, koji će u tom trenutku sigurno posegnuti za ručicom menjača, povući je ka sebi i uvesti u manuelni mod, tako da će moći da motor dovode u režim obrtaja sa maksimalnim obrtnim momentom. Za ovakvim potezima zaista nema puno potrebe, jer je motor vrlo jak, elastičan i ubedljiv u ubrzanjima.

 

 

Kočnice su dovoljno snažne i gotovo ih je nemoguće premoriti. Uzorno kratki kočioni put obezbeđuje bezbednu vožnju. Oslanjanje je nešto tvrđe podešeno i automobil bez problema prati zadatu putanju, uz minimalna naginjanja, što je zbog visokog težišta nemoguće izbeći. Sportage reaguje nešto burnije na kratke neravnine, kada ispoljava određenu nervozu prednjeg trapa.

Zahvaljujući automatskom menjaču, vožnja u gradu je laka, jednostavna i relaksirajuća. Za pomeranje u koloni dovoljno je samo otpustiti pedalu kočnice, kao i kod svakog automatika. Preglednost je dobra, jedino bogato dimenzionisani C stubovi mogu napraviti problem prilikom manevrisanja. Spoljašnji retrovizori su mogli biti nešto veći, a čudi i vozačko ogledalo bez segmenta za mrtvi ugao. Zadnji senzori za parkiranje olakšavaju kretanje unazad unazad i parkiranje.

Na otvorenom putu Kia Sportage je udobna i tiha. Preticanja su laka i brza, a potrošnja je u granicama očekivanog za ovakvu kombinaciju motora i menjača. Prilikom krstarenja autoputevima na gornjoj granci dozvoljene brzine broj obrtaja motora je oko 2200, što obezbeđuje dobru akustičnu kulisu u enterijeru vozila.

 

 

Kia Sportage nudi zaista dosta. Njeni najjači argumenti su, atraktivan dizajn, dobri garantni uslovi i, u konkretnom slučaju, odličan motor. Čini se da za Kiju, bar kada je u pitanju model Sportage, važi ona narodna izreka – „treća sreća“. Ipak, treba dodati i činjenicu da je i konkurencija izuzetno brojna i jaka. Treba pomenuti Toyotu Rav4, neizostavnog VW Tiguana, Ford Kugu, i naravno, bratskog Hyundaija iX 35. Možda i najveća opasnost vreba iz tabora japanske Mazde gde model CX-5 trenutno obara sve rekorde prodaje. Izbor u ovoj klasi dodatno komplikuje i ponuda uvoznika Kije za Srbiju u vidu kombinovanja raznih popusta (džokera), kojima se zaista može postii znatna ušteda. Ipak, kao i uvek, kupci će imati završnu reč, a posle kraćeg druženja sa ovom Kijom, uvereni smo da ona ima dobre šanse.

 

 

Tehnicke karakteristike

Model

Kia Sportage 2.0 CRDi A/T AWD Urban

Motor

4-cilindarski redni, aluminijumska glava, kolenasto vratilo u 5 ležaja, Common Rail direktno ubrizgavanje bara, Euro 5

Zapremina

1.995 cm3

Prečnik i hod klipa

84 x 90 mm

Odnos kompresije

16.0 :1

Najveća snaga

135 kW (184 KS) pri 4.200 o/min

Najveći obrtni moment

392 Nm pri 2.000 - 2500 o/min

Prenos snage

Na sve točkove, uključujući i kontrolisan elektronski, automatski menjač sa šest brzina i mogućnošću manuelne promene brzina

Hodni sistem

Napred donji i gornji trougaoni nosači, spiralne opruge i gasni amortizeri

Pozadi multilink, spiralne opruge i gasni amortizeri

Upravljač

Servoupravljač s nazubljenom letvom

Kočnice

Napred samoventilirajući diskovi, nazad puni diskovi prečnika 296 mm, dvokružni hidraulični sistem sa ABS, EBD i BAS, ESC, HAC, DBC

Točkovi i pneumatici

225/60 R 17

Radijus okretanja

11,6 m

Dimenzije (D x Š x V)

4.440 x 1.855 x 1.635 mm, međuosovinsko rastojanje 2.640 mm, trag točkova 1.611 mm, zapremina prtljažnika 564 / 1.353 litara, rezervoar za gorivo 58 litara

Mase

Prazno vozilo 1.676 kg, najveća dozvoljena težina 2.140 kg, dopušteno opterećenje 464 kg

Performanse

Najveća brzina 195 km/h, ubrzanje 0-100 km/h 9.8 sekundi

Potrošnja goriva

Vožnja u gradu 9.1 l/100 km, na autoputu 6,1 l/100 km, u mešovitoj vožnji 7,2 l/100 km

Emisija CO2

189 g/km

 


Ime i prezime
Komentar