Eko auto 2013. – Peugeot 208 1.4 e-HDI

EKOauto_2013-31

 

 

Privredna komora Srbije, Srpska asocijacija uvoznika automobila, AMSS-Centar za motorna vozila i preduzeće Metro Market uz podršku Ministarstva energetike, razvoja i zaštite životne sredine, Ministarstva za saobraćaj i Agencije za bezbednost saobraćaja organizovali su drugu godinu za redom dodelu priznanja za automobil sa najboljim performansama u odnosu na životnu sredinu kako bi se afirmisao trend kupovine automobila koji su ekološki orijentisani.



Danas je na svečanom uručenju nagrade u Privrednoj komori Srbije, kojoj je prisustvovao veliki broj novinara elektronskih medija, štampanih i internet izdanja, Miloš Jelić, direktor PKS, rekao da je osnovna uloga nacionalne asocijacije srpske privrede zaštita interesa privrede i privrednika, ali je interes PKS i u afirmaciji društveno odgovornog poslovanja, promociji zdravog života i razvoju novih tehnologija. Misija ove akcije je da edukuje tržište u kupovini ekološki najprihvatljivijih automobila, a to će nam posebno biti potrebno u budućim vremenima, naglasio je Miloš Jelić.

 

EKOauto_2013-15EKOauto_2013-33

Pozdravljajući prisutne ispred oraganizatora i žirija, Zlatko Mitić rekao je da je ovo projekat koji na specifičan i determinisan način rangira automobile koji se kao novi modeli prvi put pojavljuju na tržištu Srbije. Nekako se nametnulo da je emisija štetnih gasova, pre svega ugljen dioksida osnovna odrednica da li je neki automobil više ili manje prihvatljiv u odnosu na životnu sredinu, međutim ovde su parametri i kkriterijumi kompleksniji. Tako na primer pored emisije izduvnih gasova, ocenjuje se i buka, potrošnja goriva, zatim reciklabilnost automobila kao takvog -  koliko je učešće recikliranih delova, odnosno u kolikom procentu automobil može da se reciklira na kraju svog životnog veka. Ove godine, za razliku od prošle imali smo dosta teškoća da prikupimo relevantne podatke od uvoznika, premda su ih oni kao konkretan model delegirali za ovo ocenjivanje. Na taj način se otvorilo pitanje da li su i koliko modeli koji se sada prodaju u Srbiji prihvatljivi sa aspekta zaštite životne sredine. Još ako se uzme u obzir da se automobili kod nas voze duže od 15 godina onda ova problematika dobija još više na značaju. Što se samog projekta tiče napomenuo je da ovo nije izbor u pravom smislu reči nego žiri na osnovu tačnih podataka uz pomoć matematičke formule dolazi do konačne rang liste i ne bira nego proglašava pobednika -  automobil sa najboljim performansama u odnosu na životnu sredinu.
EKOauto_2013-12EKOauto_2013-23EKOauto_2013-22EKOauto_2013-11
Mr Dušan Stokić govorio je o kriterijumima i metodologiji odlučivanja žirija. Cilj manifestacije Eko auto 2013. godine u Srbiji je da doprinese podizanju svesti gradjana o očuvanju prirodnih resursa i manje štetnom uticaju automobila na čoveka i životnu sredinu. Neophodno je da se pri kupovini vozila razmišlja o celokupnom životnom ciklusu automobila - ne samo o upotrebi, već i o fazi projektovanja i proizvodnje, kao i o fazi post-upotrebe, odnosno o reciklaži i o opasnim supstancama. On je ukazao da su osnovna načela ove nagrade dobrovoljnost, tačnost, jasnost i proverljivost informacija i podataka, usaglašenost sa nacionalnim i medjunarodnim propisima i standardima, ravnopravnost automobila, bez obzira na veličinu, radnu zapreminu i snagu, vrstu agregata i goriva koje ih pokreće, dostupnost informacija o automobilima u konkurenciji, prijateljski odnos prema prirodi i doprinos zaštiti zdravlja ljudi, životne sredine i očuvanju prirodnih resursa.


U ovogodišnjem stručnom žiriju, koji je odlučivao o Eko autu u Srbiji, bili su Miloš Petrović, Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova, Zlatko Mitić, NetAuto, mr Dragana Petrović, Victoria Consulting, dr Demir Hadžić, Ministarstvo saobraćaja, Milan Božić, Centar za motorna vozila AMSS, Rade Ostojić, Ministarstvo energetike, razvoja i zaštite životne sredine i mr Dušan Stokić, sekretar Odbora za zaštitu životne sredine i održivi razvoj Privredne komore Srbije. U konkurenciji je bilo 18 automobila sa EURO 5 motorima, od toga četiri sa benzinskim i 14 sa dizel agregatima. Emisija ugljen dioksida iznosila je od 87 do 149 grama.

 

 

Automobili kandidati


     U konkurenciji se nalazilo osamnaest novih modela automobila iz ovogodišnje produkcije: Audi A3, BMW serie 3, Citroen DS 5, Dacia Lodgy, Fiat 500L, Ford B-Max, Honda CR-V, Hyundai i30, Kia Ceed, Lexus GS, Mercedes A Klasse, Opel Adam, Peugeot 208, Renault Clio 4, Škoda Rapid, Toyota Yaris Hybrid, Volkswagen Golf i Volvo V40.

 



Ovogodišnji laureat je  Peugeot 208 1.4 e-HDI - Eko auto 2013. godine u Srbiji. Miloš Jelić, direktor Privredne komore Srbije uručio je Milanu Vukasoviću, izvršnom direktoru Verano Motorsa priznanje za automobil sa najboljim performansama u odnosu na životnu sredinu.


„Izuzetna mi je čast što je Peugeot 208 poneo ovu sjajnu nagradu za Eko automobil godine,  jer se segmentu zaštite životne sredine u Peugeot-u poklanja velika pažnja. Nije lako biti najbolji u konkurenciji od 18 sjajnih kandidata, a ova nagrada je još jedan dokaz da Peugeot radi na afirmaciji dobrih trendova u autoindustriji. Budući da želimo da izmenimo stav o automobilima kao najvećim zagađivačima sredine i podrška relevatnih državnih organa je važna da bi se kupci stimulisali za kupovinu eko automobila“, rekao je Vukasović.

EKOauto_2013-20EKOauto_2013-21EKOauto_2013-09

 

O izboru 2013.


     Ideja, ciljevi, načela



      Zaštita životne sredine, kao globalni/svetski problem najčešće se vezuje za čovekove aktivnosti u sektoru energetike, industrije, poljoprivrede i saobraćaja. Problem zagađenja od saobraćaja, može biti globalnog (avio saobraćaj), ali i lokalnog karaktera (putnički saobraćaj), koji je posebno izražen u urbanim sredinama, a vezuje se za zagađenje koje proizvode motorna vozila. Stoga, ovom problemu treba posvetiti posebnu pažnju i u Srbiji.EKOauto_2013-19

      Manifestacija „Eko automobil godine u Srbiji“ treba da doprinese:


     •    podizanju svesti građana o očuvanju prirodnih resursa
     •    manje štetnom uticaju automobila na životnu sredinu i čoveka od već postojećih  na tržištu
     •    pozitivnom uticaju na korisnike/građane da osim uobičajenih elemenata za kupovinu automobila (dizajn, cena, i sl.), razmatraju i aspekte zaštite životne sredine (potrošnja, emisija štetnih materija, reciklabilnost, materijali, i dr.)
     •    potrebi da se razmišlja o celokupnom životnom ciklusu automobila  - ne samo o upotrebi, već i o fazi projektovanja i proizvodnje (upotreba materijala, potrošnja energije,...), kao i o fazi post-upotrebe (reciklaža, opasne supstance)
     •    Dodatnom podsticanju proizvođača i uvoznika da se u ponudi, i na domaćem tržištu, nađu „ekološki podobni“ automobili
     •    Društveno odgovornom ponašanju i etičkom poslovanju.

 

     Osnovna načela Nagrade za „Eko automobil godine u Srbiji“ su:


     1.    dobrovoljnost
     2.    tačnost, jasnost i proverljivost informacija i podataka
     3.    usaglašenost sa nacionalnim i međunarodnim propisima i standardima
     4.    ravnopravnost automobila, bez obzira na veličinu, radnu zapreminu i snagu, vrstu agregata i goriva koje ih pokreće
     5.    dostupnost informacija o automobilima u konkurenciji
     6.    prijateljski odnos prema prirodi
     7.    doprinos zaštiti zdravlja ljudi, životne sredine i očuvanju prirodnih resursa.



     Metodologija, kriterijumi, pravila



     U cilju jasnog i nedvosmislenog definisanja postupka, izrađena su odgovarjuća pravila i procedure, zasnovane na prethodno identifikovanim kriterijumima, a potom je razvijena metodologija ocenjivanja i proračuna (Excel aplikacija).

     Određeni su težinski koeficijenti po stepenu značajnosti pojedinačnih kriterijuma u pogledu uticaja na životnu sredinu.

     Ključni kriterijumi, u pogledu životne sredine, zajedno sa težinskim koeficijentima, odabrani su redom (po značajnosti): Potrošnja, Emisije štetnih materija, Mogućnost reciklaže, Buka, Zapremina motora i Snaga motora.

     Šansa je data podjednako i vozilima sa većom snagom motora.

     Za svaki od kriterijuma odaban je odgovaraući interval sa graničnim (ekstremnim) vrednostima (vrednosti preuzete na osnovu podataka iz prijava) i za svaki kriterijum je sačinjena skala od 10 intervala, kako bi pojedinačnim vozilima bila dodeljena  ocena od 1-10, u zavisnosti od konkretnih performansi.


     Povodom sprovođenja postupka izbora EKO auto za 2013. godinu, na sastanku koji je održan 23.1.2013. godine, nezavisni stručni žiri u sastavu:

•    Miloš Petrović, Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova
•    Zlatko Mitić, Metro Market
•    mr Dragana Petrović, Victoria Consulting - a member of Denkstatt Group
•    dr Demir Hadžić, Ministarstvo saobraćaja
•    Milan Božić, Centar za motorna vozila AMSS
•    Rade Ostojić, Ministarstvo energetike, razvoja i zaštite životne sredine
•    mr Dušan Stokić, Privredna komora Srbije

     razmatrao je sve pristigle prijave. Na osnovu utvrđenih pravila i procedura za sprovođenje postupka izbora EKO automobila godine u Srbiji („Pravilnik o izboru EKO automobila godine u Srbiji“ i „Metodologija izračunavanja i rangiranja“), izvršeno je konačno bodovanje i rangiranje svih nominovanih modela.



Konačan redosled modela automobila za 2013. godinu je sledeći:
 

 

Model

 

Broj poena

 

1. Peugeot 208 1.4 e-HDI 68KS FAP

77,000

2. Renault Clio 1.2, K9KB6

71,875

3. Mercedes-Benz A180 CDI

69,500

4. KIA ceed 1.6 CRDi

69,375

5. Citroen DS5, Hybrid4

66,000

6. Toyota Yaris HSD (Hybrid )

64,500

7. Volvo V40 D2

62,500

8. Audi A3, 1.6 TDI

62,250

9. Ford B-Max 1.6TDCi

62,000

10. Volkswagen Golf, 1.6 TDI Blue Motion

60,750

11. BMW serie 3, 316d, 116 KS

59,625

12. Honda CR-V 2.2. i DTEC A-T

58,625

13. Škoda Rapid, 1.6 TDI GreenTec

52,500

14. Fiat 500L, 1.3 MULTIJET 85 KS

51,750

15. Lexus GS, 450h F Sport 3.5_V6

41,500

16. Opel ADAM 1.2 ecoFLEX

39,000

17. Hyundai i30, GL 1.4 DOHC

31,500

18. Dacia Lodgy, 1.5 dCI

28,000

 



EKOauto_2013-07EKOauto_2013-27


Peugeot 208 1.4 e-HDI 68KS FAP

 

Peugeotova serija sa početnim brojem 2 kroz istoriju je bila od velikog značaja za francuskog proizvođača. Možda je najznačajniji bio model 205, koji se pojavio 1983. godine i od sigurnog bankrota spasio proizvođača sa lavom u svom grbu. Sledeći model, koji nije dizajnirao Pininfarina, 206, ostvario je odlične prodajne rezultate i opstao je jako dugo u proizvodnji. Od pomenute serije možda je najbleđi utisak na tržištu ostavio poslednji model, 207, koji nije polučio uspeh poput njegovih prethodnika.

Plocica-Eko-2013

Novi model, 208, treba sve to da izmeni. U tom cilju predstavljen je sasvim novi dizajnerski pravac. Kao i svakodnevne promene koje uočavamo u tehnološkim proizvodima oko nas, novi Peugeot 208 označava generacijski skok.

Uz integraciju mnogih sistema pomoći u vožnji, nivo bezbednosti i udobnosti značajno je porastao. 208 nudi izuzetno ponašanje na putu, potpunu bezbednost šest vazdušnih jastuka, aktivan oslonac za nogu vozača, sklopiv stub upravljača i ojačan prostor za putnike.


Osnovna karakteristika 208-ice je kompaktnost. Automobil je manji od većine konkurenata, ali pritom po unutrašnjosti spada među prostranije. Vrlo važna osobina ovog automobila je i mala masa, tako da pomenuti model teži samo 1.050 kilograma. Skoro 100 kilograma manje od tipičnog konkurenta. Zbog male mase je i HDi motor sa samo 68 KS dovoljan za sasvim solidne performanse. Kad nije previše opterećen, 208 se vrlo dobro ponaša i na dužim putovanjima, a u gradu zadovoljava njegova startnost i oduševljava izuzetno mala potrošnja.

Peugeot-208_02Peugeot-208_01

      Slovo "e" ispred Peugeotove oznake za dizel motore HDI ne donosi neku naročitu novinu. Radi se o nečemu što grupacija PSA naziva Mikro-hibridnom tehnologijom, međutim to nema veze s hibridnim pogonom. U stvari, reč je samo o ugrađenom sistemu Start & Stop i pneumaticima niskog otpora kotrljanju.


Tehnološke inovacije marke Peugeot u području motora omogućile su gamu od čak osam motora za novi 208. Model opremljen 1.4 e-HDI agregatom koji po podacima Pežoa u realnim uslovima vožnje može da ostvari potrošnju od samo 3,13 l/100km, na nedavno održanom MPG maratonu u potrošnji uspeo je da stigne korak dalje. Prešavši rutu od 592 kilometra od Engleske do Velsa, mali francuski automobil uspeo je da postigne prosečnu potrošnju od samo 3,02 l/100 km...

Kroz prizmu novih propisa o zaštiti životne sredine koji se pripremaju, Peugeot je 1.4 e-HDI, dizel modelu 208 namenio dugu i uspešnu budućnost. Naime, ovaj Common Rail motor zapremine 1.398 cm3 u proseku ispušta tek 87 g/km CO2, daleko ispod granice od 100.

 

COC-A9-208-14hdiRe-generacija u odnosu prema životnoj sredini


     Peugeot je u svako vozilo uložio svoje umeće kako bi smanjio potrošnju goriva i emisiju štetnih gasova. Ovakav pristup je u potpunosti ostvaren na modelu
208. Kako bi smanjio uticaj na životnu sredinu, Peugeot je radio na težini, aerodinamičnosti, pneumaticima i tehnološkom znanju i umeću.


     Dvadeset pet odsto iskorišćenih materijala za Peugeot 208 je ili proizvod reciklaže ili su prirodnog porekla, a zadnji branik je u potpunosti od recikliranog materijala.

 

Novoj generaciji motora sa tri cilindra pridružuje se sasvim nova ponuda performantnih motora sa proširivanjem e-Hdi tehnologije koja usklađuje kontrolisanje potrošnje i udobnost u vožnji.


Peugeot-208_03Peugeot-208_04