Eko auto 2013. – Peugeot 208 1.4 e-HDI
Privredna komora Srbije, Srpska asocijacija uvoznika automobila, AMSS-Centar za motorna vozila i preduzeće Metro Market uz podršku Ministarstva energetike, razvoja i zaštite životne sredine, Ministarstva za saobraćaj i Agencije za bezbednost saobraćaja organizovali su drugu godinu za redom dodelu priznanja za automobil sa najboljim performansama u odnosu na životnu sredinu kako bi se afirmisao trend kupovine automobila koji su ekološki orijentisani.
Danas je na svečanom uručenju nagrade u Privrednoj komori Srbije, kojoj je prisustvovao veliki broj novinara elektronskih medija, štampanih i internet izdanja, Miloš Jelić, direktor PKS, rekao da je osnovna uloga nacionalne asocijacije srpske privrede zaštita interesa privrede i privrednika, ali je interes PKS i u afirmaciji društveno odgovornog poslovanja, promociji zdravog života i razvoju novih tehnologija. Misija ove akcije je da edukuje tržište u kupovini ekološki najprihvatljivijih automobila, a to će nam posebno biti potrebno u budućim vremenima, naglasio je Miloš Jelić.
Pozdravljajući prisutne ispred oraganizatora i žirija, Zlatko Mitić rekao je da je ovo projekat koji na specifičan i determinisan način rangira automobile koji se kao novi modeli prvi put pojavljuju na tržištu Srbije. Nekako se nametnulo da je emisija štetnih gasova, pre svega ugljen dioksida osnovna odrednica da li je neki automobil više ili manje prihvatljiv u odnosu na životnu sredinu, međutim ovde su parametri i kkriterijumi kompleksniji. Tako na primer pored emisije izduvnih gasova, ocenjuje se i buka, potrošnja goriva, zatim reciklabilnost automobila kao takvog - koliko je učešće recikliranih delova, odnosno u kolikom procentu automobil može da se reciklira na kraju svog životnog veka. Ove godine, za razliku od prošle imali smo dosta teškoća da prikupimo relevantne podatke od uvoznika, premda su ih oni kao konkretan model delegirali za ovo ocenjivanje. Na taj način se otvorilo pitanje da li su i koliko modeli koji se sada prodaju u Srbiji prihvatljivi sa aspekta zaštite životne sredine. Još ako se uzme u obzir da se automobili kod nas voze duže od 15 godina onda ova problematika dobija još više na značaju. Što se samog projekta tiče napomenuo je da ovo nije izbor u pravom smislu reči nego žiri na osnovu tačnih podataka uz pomoć matematičke formule dolazi do konačne rang liste i ne bira nego proglašava pobednika - automobil sa najboljim performansama u odnosu na životnu sredinu.
Mr Dušan Stokić govorio je o kriterijumima i metodologiji odlučivanja žirija. Cilj manifestacije Eko auto 2013. godine u Srbiji je da doprinese podizanju svesti gradjana o očuvanju prirodnih resursa i manje štetnom uticaju automobila na čoveka i životnu sredinu. Neophodno je da se pri kupovini vozila razmišlja o celokupnom životnom ciklusu automobila - ne samo o upotrebi, već i o fazi projektovanja i proizvodnje, kao i o fazi post-upotrebe, odnosno o reciklaži i o opasnim supstancama. On je ukazao da su osnovna načela ove nagrade dobrovoljnost, tačnost, jasnost i proverljivost informacija i podataka, usaglašenost sa nacionalnim i medjunarodnim propisima i standardima, ravnopravnost automobila, bez obzira na veličinu, radnu zapreminu i snagu, vrstu agregata i goriva koje ih pokreće, dostupnost informacija o automobilima u konkurenciji, prijateljski odnos prema prirodi i doprinos zaštiti zdravlja ljudi, životne sredine i očuvanju prirodnih resursa.
U ovogodišnjem stručnom žiriju, koji je odlučivao o Eko autu u Srbiji, bili su Miloš Petrović, Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova, Zlatko Mitić, NetAuto, mr Dragana Petrović, Victoria Consulting, dr Demir Hadžić, Ministarstvo saobraćaja, Milan Božić, Centar za motorna vozila AMSS, Rade Ostojić, Ministarstvo energetike, razvoja i zaštite životne sredine i mr Dušan Stokić, sekretar Odbora za zaštitu životne sredine i održivi razvoj Privredne komore Srbije. U konkurenciji je bilo 18 automobila sa EURO 5 motorima, od toga četiri sa benzinskim i 14 sa dizel agregatima. Emisija ugljen dioksida iznosila je od 87 do 149 grama.
Automobili kandidati
|
Ovogodišnji laureat je Peugeot 208 1.4 e-HDI - Eko auto 2013. godine u Srbiji. Miloš Jelić, direktor Privredne komore Srbije uručio je Milanu Vukasoviću, izvršnom direktoru Verano Motorsa priznanje za automobil sa najboljim performansama u odnosu na životnu sredinu.
„Izuzetna mi je čast što je Peugeot 208 poneo ovu sjajnu nagradu za Eko automobil godine, jer se segmentu zaštite životne sredine u Peugeot-u poklanja velika pažnja. Nije lako biti najbolji u konkurenciji od 18 sjajnih kandidata, a ova nagrada je još jedan dokaz da Peugeot radi na afirmaciji dobrih trendova u autoindustriji. Budući da želimo da izmenimo stav o automobilima kao najvećim zagađivačima sredine i podrška relevatnih državnih organa je važna da bi se kupci stimulisali za kupovinu eko automobila“, rekao je Vukasović.
Peugeot 208 1.4 e-HDI 68KS FAP
Peugeotova serija sa početnim brojem 2 kroz istoriju je bila od velikog značaja za francuskog proizvođača. Možda je najznačajniji bio model 205, koji se pojavio 1983. godine i od sigurnog bankrota spasio proizvođača sa lavom u svom grbu. Sledeći model, koji nije dizajnirao Pininfarina, 206, ostvario je odlične prodajne rezultate i opstao je jako dugo u proizvodnji. Od pomenute serije možda je najbleđi utisak na tržištu ostavio poslednji model, 207, koji nije polučio uspeh poput njegovih prethodnika.
Novi model, 208, treba sve to da izmeni. U tom cilju predstavljen je sasvim novi dizajnerski pravac. Kao i svakodnevne promene koje uočavamo u tehnološkim proizvodima oko nas, novi Peugeot 208 označava generacijski skok.
Uz integraciju mnogih sistema pomoći u vožnji, nivo bezbednosti i udobnosti značajno je porastao. 208 nudi izuzetno ponašanje na putu, potpunu bezbednost šest vazdušnih jastuka, aktivan oslonac za nogu vozača, sklopiv stub upravljača i ojačan prostor za putnike.
Osnovna karakteristika 208-ice je kompaktnost. Automobil je manji od većine konkurenata, ali pritom po unutrašnjosti spada među prostranije. Vrlo važna osobina ovog automobila je i mala masa, tako da pomenuti model teži samo 1.050 kilograma. Skoro 100 kilograma manje od tipičnog konkurenta. Zbog male mase je i HDi motor sa samo 68 KS dovoljan za sasvim solidne performanse. Kad nije previše opterećen, 208 se vrlo dobro ponaša i na dužim putovanjima, a u gradu zadovoljava njegova startnost i oduševljava izuzetno mala potrošnja.
Slovo "e" ispred Peugeotove oznake za dizel motore HDI ne donosi neku naročitu novinu. Radi se o nečemu što grupacija PSA naziva Mikro-hibridnom tehnologijom, međutim to nema veze s hibridnim pogonom. U stvari, reč je samo o ugrađenom sistemu Start & Stop i pneumaticima niskog otpora kotrljanju. |
Tehnološke inovacije marke Peugeot u području motora omogućile su gamu od čak osam motora za novi 208. Model opremljen 1.4 e-HDI agregatom koji po podacima Pežoa u realnim uslovima vožnje može da ostvari potrošnju od samo 3,13 l/100km, na nedavno održanom MPG maratonu u potrošnji uspeo je da stigne korak dalje. Prešavši rutu od 592 kilometra od Engleske do Velsa, mali francuski automobil uspeo je da postigne prosečnu potrošnju od samo 3,02 l/100 km...
Kroz prizmu novih propisa o zaštiti životne sredine koji se pripremaju, Peugeot je 1.4 e-HDI, dizel modelu 208 namenio dugu i uspešnu budućnost. Naime, ovaj Common Rail motor zapremine 1.398 cm3 u proseku ispušta tek 87 g/km CO2, daleko ispod granice od 100.
Re-generacija u odnosu prema životnoj sredini
Dvadeset pet odsto iskorišćenih materijala za Peugeot 208 je ili proizvod reciklaže ili su prirodnog porekla, a zadnji branik je u potpunosti od recikliranog materijala.
Novoj generaciji motora sa tri cilindra pridružuje se sasvim nova ponuda performantnih motora sa proširivanjem e-Hdi tehnologije koja usklađuje kontrolisanje potrošnje i udobnost u vožnji.
|