Mazda2 ekološki automobil godine u Srbiji
Na Beogradskom sajmu u okviru 52. Međunarodnog salona automobila proglašen je, četvrtu godinu za redom, automobil sa najboljim performansama u odnosu na životnu sredinu – Eko auto 2015. Svečanom uručenju nagrade pored predstavnika Ministarstva poljoprivrede i zaštite životne sredine, čelnika Beogradskog sajma, novinara i gostiju prisustvovao je i Nj. E. Masafumi Kuroki, ambasador Japana u Republici Srbiji.
U nastojanju da se doprinese razvoju i unapređenju zaštite životne sredine i očuvanju prirodnih resursa, kroz promociju ekološki prihvatljivih prevoznih sredstava na tržištu Republike Srbije, agencija Metro Market, u saradnji sa Privrednom komorom Srbije, Agencijom za bezbednost saobraćaja i AMSS – Centrom za motorna vozila, pokrenula je akciju izbora automobila sa najboljim performansama u odnosu na životnu sredinu – Eko automobil godine u Srbiji.
Cilj ove manifestacije, kako je obraćajući se prisutnima pored ostalog rekao mr. Dušan Stokić, predsednik žirija jeste doprinos podizanju svesti građana o očuvanju prirodnih resursa, manje štetnom uticaju automobila na čoveka i životnu sredinu od već postojećih na tržištu, kao i pozitivnom uticaju na korisnike i građane tako što osim uobičajenih elemenata za kupovinu automobila - dizajn, cena, oprema i sl. – treba da razmatraju i aspekte zaštite životne sredine: potrošnja, emisija štetnih materija, reciklabilnost, materijali i drugo.
U konkurenciji se našlo osamnaest novih automobila koji se prvi put, kao novi ili redizajnirani, pojavljuju na našem tržištu. Na osnovu Pravilnika i tačno utvrđenih kriterijuma i metodologije ocenjivanja stručni žiri doneo je odluku da je Mazda2 automobil sa najboljim performansama u odnosu na životnu sredinu – Eko automobil godine u Srbiji. Nagradu je Igoru Brankovu, direktoru Mazde Srbija uručio Zlatko Mitić, ispred Organizacionog odbora.
U znak zahvalnosti i podrške koju Vlada Japana pruža našoj zemlji kada je reč o ekologiji i zaštiti životne sredine organizatori su kao gosta pozvali Nj. E. Masafumi Kurokia, ambasadora Japana u Republici Srbiji koji se biranim rečima obratio prisutnima.
Govor Nj. E. Masafumi Kurokia
Nadam se da će Srbija nastaviti da napreduje u pogledu zaštite životne sredine, što je integralni deo pregovora o pristupanju Evropskoj Uniji. Japan će svakako nastaviti da sarađuje sa vama u tom sektoru. |
Zvanična informacija žirija za izbor automobila sa najboljim performansama
u odnosu na životnu sredinu – Eko automobil godine u Srbiji
Ideja, ciljevi, načela
Zaštita životne sredine, kao globalni/svetski problem najčešće se vezuje za čovekove aktivnosti u sektoru energetike, industrije, poljoprivrede i saobraćaja. Problem zagađenja koji nastaje od saobraćaja jeste kako globalnog (vazdušni saobraćaj) tako i lokalnog karaktera (putnički saobraćaj, transport i sl.) i posebno je izražen u urbanim sredinama, a vezuje se za zagađenje koje proizvode motorna vozila. Stoga, ovom problemu treba posvetiti posebnu pažnju i u Srbiji.
U nastojanju da se doprinese razvoju i unapređenju zaštite životne sredine i očuvanju prirodnih resursa, kroz promociju ekološki prihvatljivih prevoznih sredstava na tržištu Republike Srbije, agencija Metro Market, u saradnji sa Privrednom komorom Srbije, Agencijom za bezbednost saobraćaja i AMSS – Centrom za motorna vozila, pokrenula je akciju izbora automobila sa najboljim performansama u odnosu na životnu sredinu – Eko automobil godine u Srbiji.
Cilj manifestacije Eko automobil godine u Srbiji jeste doprinos:
• podizanju svesti građana o očuvanju prirodnih resursa
• manje štetnom uticaju automobila na čoveka i životnu sredinu od već postojećih na tržištu
• pozitivnom uticaju na korisnike/građane tako što osim uobičajenih elemenata za kupovinu automobila (dizajn, cena, oprema i sl.), razmatraju i aspekte zaštite životne sredine (potrošnja, emisija štetnih materija, reciklabilnost, materijali, i dr.)
• potrebi da se razmišlja o celokupnom životnom ciklusu automobila - ne samo o upotrebi, već i o fazi projektovanja i proizvodnje (upotreba materijala, potrošnja energije,...), kao i o fazi post-upotrebe (reciklaža, opasne supstance)
• Dodatnom podsticanju proizvođača i uvoznika da se u ponudi, i na domaćem tržištu, nađu ekološki podobni automobili
• Društveno odgovornom ponašanju i etičkom poslovanju.
Osnovna načela Nagrade Eko automobil godine u Srbiji
1. dobrovoljnost
2. tačnost, jasnost i proverljivost informacija i podataka
3. usaglašenost sa nacionalnim i međunarodnim propisima i standardima
4. ravnopravnost automobila, bez obzira na veličinu, radnu zapreminu i snagu, vrstu agregata i goriva koje ih pokreće
5. dostupnost informacija o automobilima u konkurenciji
6. prijateljski odnos prema prirodi
7. doprinos zaštiti zdravlja ljudi, životne sredine i očuvanju prirodnih resursa.
Metodologija, kriterijumi, pravila
U cilju jasnog i nedvosmislenog definisanja postupka, izrađena su odgovarjuća pravila i procedure, zasnovane na prethodno identifikovanim kriterijumima, a potom je razvijena metodologija ocenjivanja i proračuna (Excel aplikacija).
Utvrđeni su težinski koeficijenti po stepenu značajnosti pojedinačnih kriterijuma u pogledu uticaja na životnu sredinu.
Ključni kriterijumi, u pogledu životne sredine, zajedno sa težinskim koeficijentima, odabrani su redom (po značajnosti):
- Potrošnja, 30%
- Emisije štetnih materija, 30 %
- Mogućnost reciklaže, 20%
- Buka, 10 %
- Zapremina motora, 5%
- Snaga motora, 5%.
Šansa je data podjednako i automobilima sa većom snagom motora.
Za svaki od kriterijuma odabran je odgovaraući interval sa graničnim (ekstremnim) vrednostima (vrednosti preuzete na osnovu podataka iz prijava) i za svaki kriterijum je sačinjena skala od 10 intervala, kako bi pojedinačnim automobilima bila dodeljena ocena od 1-10, u zavisnosti od konkretnih performansi.
Članovi stručnog žirija
|
U konkurenciji za Eko automobil 2015. godine u Srbiji
učestvovalo je 18 novih modela
|
Na završnom sastanku održanom 16. marta 2015. godine, članovi stručnog žirija detaljno su analizirali sve pristigle prijave i vrednovali ih na osnovu navedenih podataka i informacija, kao i dostavljene validne prateće dokumentacije svakog pojedinačnog proizvođača/uvoznika automobila.
Držeći se prethodno utvrđenih pravila i procedura za sprovođenje postupka izbora Eko automobila godine u Srbiji (Pravilnik o izboru Eko automobila godine u Srbiji i Metodologija izračunavanja i rangiranja), doneta je konačna odluka o tome da je Eko-automobil 2015. godine u Srbiji Mazda2 1.5 dizel.
Titulu Eko auto godine u Srbiji do sada osvajili su Honda Civic 5d i-DTEC (2012.), Peugeot 208 1.4 e-HDI (2013.) i Dacia Logan MCV 1.5 dCi (2014).
![]() |
Mazda2
Predstavnik Mazde u B segmentu, model 2, je aktuelno predstavljen u svojoj četvrtoj generaciji. Na Salonu automobila u Ženevi proleća 2014. godine Mazda je otkrila svoj novi koncept pod imenom Hazumi. Nedugo nakon toga, tačnije u julu mesecu te godine otpočela je serijska proizvodnja u Japanu, u fabrici Hofu.
Renesansa dizajna Mazde otpočela je u prvoj deceniji XXI veka. Uz pomoć Zoom-zoom dizajna, automobila japanskog proizvođača postajala su sve zanimljivija. Modelom CX-5 usledio je preokret u dizajnu, koji je označen kao Kodo – duša pokreta. Prednji deo automobila sa maskom hladnjaka koja je razvučena u osmeh u obliku slova V deluje izuzetno atraktivno. Masivni branik i prednje svetlosne grupe sa pomenutom maskom hladnjaka čine zaista jedinstvenu i skladnu celinu, koja neodoljivo privlači poglede i koketira sa višim i skupljim automobilskim segmentima. Na boku automobila ističu se naglašeni lukovi točkova, kao i donja linija prozora koja prati zamišljenu liniju opstrujavanja vazduha oko automobila. Kako bi se umanjilo opstrujavanje, spoljašnji retrovizori su postavljeni na posebne nosače. Zadnji kraj je blago uzdignut i sa malim spojlerom na petim vratima ostavlja snažan utisak. dinamičnosti i gipkosti, u čemu mu sasvim obilato pomaže i masivan zadnji odbojnik. Zadnje svetlosne grupe su atraktivne, sa oštrim uglovima na njihovim krajevima. Dizajn je vrlo dopadljiv i može se reći da su dizajneri napravili uspešan otklon u odnosu na prethodnu generaciju, usaglasivši Mazdu2 sa postulatima Kodo dizajna.
Unutrašnjost Mazde2 prostrana i pročišćena, uključuje visokokvalitetne materijale i kvalitetnu završnu obradu uz promišljene detalje u čitavom automobilu. Instrument tabla je čistih i jednostavnih linija, sasvim pregledna i bez suvišnih detalja koji bi bez potrebe privlačili pažnju vozača. Ispred vozača se nalaze instrumenti koji su u kombinaciji analogne i digitalne tehnologije, a po želji može da se dobije i head-up displej. Centralni ventilacioni otvori su asimetrični, pri čemu je onaj bliži vozaču okruglog oblika, a bliži suvozaču pravougaonog. Po želji se isporučuje i ekran osetljiv na dodir, koji je se nalazi u vrhu centralne konzole.
U konstrukciji nove Mazde2 primenjena su mnoga tehnička rešenja, u cilju smanjenja težine automobila, potrošnje i emisije štetnih gasova, poznatih od ranije pod nazivom Skyactiv. Takođe, Mazda je odlučila da značajno unapredi i dostupnu bezbednosnu opremu. Pomenuti head-up displej Mazda označava kao Active Driving Display sistem, koji je prvi u B segmentu. Za kontrolu mrtvih uglova dostupan je i BSM (Blind Spot Monitoring), koji je deo novog i-Activsense bezbednosnog sistema. Želeći da poveća sjedinjenost vozača i automobila i pojednostavi proces interakcije, Mazda nudi i MZD connect system. Navigacione, komunikacijske i zabavne informacije prikazuju se na ekranu od 7 inča kojim se upravlja dodirom, glasovnim naredbama ili upravljačem interfejsa čoveka i mašine (HMI). Ekran je smešten na instrument ploči iznad centralne konzole i omogućuje ugao gledanja od 16°.
Japanski proizvođač je pod prigodnim sloganom izazovi konvencionalno rešio da krene putem na kome je još uvek usamljen, izbegavajući da se prikloni trendu downsizinga pogonskih agregata. Ponudu benzinskih agregata sačinjava samo jedan zapremine 1,5 litara, sa tri nivoa snage: 75, 90 i 115 KS. U Mazdu2 ugrađuje se i samo jedna dizel pogonska jedinice, takođe zapremine od 1,5 litara sa 105 KS. Snaga se na prednje točkove prenosi preko manuelnih Skyactiv-MT menjača sa pet i šest stepena prenosa, kao i automatskog Skyactiv-Drive menjača. Deklarisana potrošnja za benzinske agregate se kreće od 4,5-4,9 litara, dok je kod dizela ona još manja i u proseku iznosi svega 3,4 litre.
Skyactiv-D 1.5
|