Salon automobila u Beogradu

Članovi žirija i ovogodišnji laureati

 

 

Na 53. salonu automobila

 

uručena ekološka priznanja


Na 53. Međunarodnom salonu automobila u Beogradu u okviru pratećeg programa ove značajne manifestacije pred velikim brojem zvanica, novinara i gostiju iz kineske kompanije Hajger u svečanoj sali Beogradskog sajma upriličena je svečana dodela prestižnih priznanja za doprinos zaštiti i očuvanju životne sredine.

U nastojanju da se doprinese razvoju i unapređenju zaštite životne sredine i očuvanju prirodnih resursa, kroz promociju ekološki prihvatljivih prevoznih sredstava na tržištu Republike Srbije, agencija Metro Market, u saradnji sa Privrednom komorom Srbije, Agencijom za zaštitu životne sredine, Agencijom za bezbednost saobraćaja i AMSS – Centrom za motorna vozila šestu  godinu za redom sprovela je akciju za dodelu posebnih priznanja i izbor automobila sa najboljim performansama u odnosu na životnu sredinu – EKO automobil godine u Srbiji.

“Da bismo ostvarili održivi razvoj bitan je angažman počevši od države pa do svakog pojedinca, ne izuzimajući ni institucije ni privredne subjekte koji u svom radu i delovanju treba odgovorno da se odnose prema životnoj sredini. Zato smo ove, kao i pethodnih godina pokušali da automobilskoj grani privrede prepoznamo one koji su doprineli zaštiti i očuvanju životne sredine i nagradimo.” rekao je pored ostalog Filip Radović, direktor Agencije za zaštitu životne sredine Republike Srbije, pozdravljajući prisutne.

 

Radović, Božić, Mitić, Davidović, Naškovski, Milković i ĆulumEKO auto 2017. godineBožić, Mitić, Radović i Ćulum

Filip Radović i Nebojša ĆulumMilan Božić i Zlatko MitićBožić, Mitić, Radović

 

Cilj akcije EKO automobil godine u Srbiji jeste doprinos:
- podizanju svesti građana o očuvanju prirodnih resursa;
- manje štetnom uticaju automobila na čoveka i životnu sredinu od već postojećih na tržištu;
- pozitivnom uticaju na korisnike/građane tako što osim uobičajenih elemenata za kupovinu automobila (dizajn, cena, oprema i sl.), razmatraju i aspekte zaštite životne sredine (potrošnja, emisija štetnih materija, reciklabilnost, materijali, i dr.);
- potrebi da se razmišlja o celokupnom životnom ciklusu automobila  - ne samo o upotrebi, već i o fazi projektovanja i proizvodnje (upotreba materijala, potrošnja energije,...), kao i o fazi post-upotrebe (reciklaža, opasne supstance);
- dodatnom podsticanju proizvođača i uvoznika da se u ponudi, i na domaćem tržištu, nađu „ekološki podobni“ automobili;
- društveno odgovornom ponašanju i etičkom poslovanju.

Na osnovu Pravilnika i tačno utvrđenih kriterijuma i metodologije ocenjivanja definisani su težinski koeficijenti po stepenu njihovog pojedinačog značaja u pogledu uticaja na životnu sredinu:  potrošnja - 30%, emisije štetnih materija - 30%, mogućnost reciklaže - 20%, buka - 10%, zapremina motora - 5% i snaga - 5%. 

Šansa je data podjednako i automobilima sa većom snagom motora. Za svaki od kriterijuma odabran je odgovarajući interval sa graničnim (ekstremnim) vrednostima (vrednosti preuzete na osnovu podataka iz prijava) i za svaki kriterijum je sačinjena skala od 10 intervala, kako bi pojedinačnim automobilima bila dodeljena ocena od 1-10, u zavisnosti od konkretnih performansi.

 

Milan Davidović (Delta Motors), Viktor Naškovski (Citroen) i Željko Milković (GSP Beograd)EKO auto 2017. godineMitić, Obradović i Naškovski


Članovi nezavisnog stručnog žirija su: mr Dušan Stokić, Centar za zaštitu životne sredine i cirkularnu ekonomiju Privredne komore Srbije, Filip Radović, Agencija za zaštitu životne sredine, Milan Božić, AMSS -  Centar za motorna vozila, Nebojša Ćulum, Agencija za energetiku i Zlatko Mitić, Metro Market.


U konkurenciji za EKO automobil 2017. godine u Srbiji ukupno je bilo 18 modela, od kojih je za 14 dostavljena odgovarajuća prijava ili pribavljeni podaci validni za ocenjivanje od strane stručnog žirija (redosled je po abecedi): Audi Q2, Citroen C3, Dacia Sandero, Fiat Tipo, Ford Ka+, Honda Civic, Hyundai i30, Jaguar F-Pace, Kia Rio, Mercedes-Benz E-Classe, Nissan Micra, Opel Zafira, Peugeot 2008, Renault Megane Sedan, Škoda Kodiaq, Suzuki Baleno, Toyota Corolla i Volkswagen - up!.


Članovi stručnog žirija detaljno su analizirali sve pristigle prijave i vrednovali ih na osnovu navedenih podataka i informacija, kao i dostavljene validne prateće dokumentacije svakog pojedinačnog proizvođača/uvoznika automobila.

Držeći se prethodno utvrđenih pravila i procedura za sprovođenje postupka izbora EKO automobila godine u Srbiji („Pravilnik o izboru EKO automobila godine u Srbiji“ i „Metodologija izračunavanja i rangiranja“), stručni nezavisni žiri doneo je odluku da od osamnaest automobila kandidata iz najnovije produkcije, titula EKO automobil 2017. godine u Srbiji pripada modelu Citroen C3 1.6 HDi.

 

EKO auto 2017. godineEKO auto 2017. godineEKO auto 2017. godineEKO auto 2017. godine

EKO auto 2017. godineEKO auto 2017. godineEKO auto 2017. godineEKO auto 2017. godine

 


Redosled prema osvojenim poenima

 

Mesto

broj

 

Model automobila

 

Broj poena

 

  1.  

Citroen C3 1.6 HDi

72,875

  1.  

Mercedes-Benz E 350 e

70

  1.  

Renault Megane Sedan Energy dCi 110

67,875

  1.  

Volkswagen up!

65,125

  1.  

Fiat Tipo 1.6 Multijet II

63,25

  1.  

Peugeot 2008 1.6 Blue HDi 120

59,375

  1.  

Dacia Sandero 1.5 dCi 90

59,25

  1.  

Audi Q2 basis 1.6 TDI

57,625

  1.  

Opel Zafira 1.6 DTH Innovation MT6

56

  1.  

Honda Civic 5d Hatchback 1.0 VTEC Turbo

54

  1.  

Kia Rio 1.4 CRDi

53,75

  1.  

Škoda Kodiaq 2.0 TDI SCR DSG

52,625

  1.  

Toyota Corolla 1.6 Valvematic

50,875

  1.  

Ford Ka+1.19

42,625

 

Milan Davidović (Delta Motors), Viktor Naškovski (Citroen) i Željko Milković (GSP Beograd)Viktor Naškovski i Filip RadovićEKO auto 2017. godine

Do sada, titulu EKO automobil godine, poneli su: Honda Civic 5D I-DTEC (2012.), Peugeot 208 1.4 e-HDI (2013.), Dacia Logan MCV 1.5 dCi (2014.), Mazda 2 1.5d (2015.) i Mercedes-Benz GLC 350e 4Matic (2016.).

U skladu sa proklamovanim ciljem akcije o društveno odgovornom ponašanju i etičkom poslovanju za 2017. godinu posebno priznanje dobili su Gradsko saobraćajno preduzeće "Beograd" za uvođenje električnih autobusa u javni gradski prevoz i Kompanija Delta Motors za uvođenje na tržište automobila na električni pogon.

 

Naškovski i RadovićCitroen C3

 

Primajući nagradu za automobil sa najboljim performansama u odnosu na životnu sredinu od Filipa Radovića, ispred kompanije Avtonova Kab, zahvalio se Viktor Naškovski, generalni direktor, podsetivši da je ova firma, koja već 20 godina posluje na makedonskom tržištu, od 2003. distributer Citroenovih vozila za Makedoniju, a isti brend zastupa u Srbiji od 2014. godine. Istakao je da je Citroen, jedna od vodećih svetskih marki automobila koja među najatraktivnijim modelima u svom porfoliu ima i C3 koji osvajanjem nagrada širom sveta za dizajn, enterijer, nove motore, a evo sada i za ekologiju, samo potvrđuje veličinu ovog francuskog proizvođača.

 

Milković i BožićElektrični autobus


Milan Božić je uručio specijalno priznanje Željku Milkoviću, direktoru JKP GSP "Beograd" koji je tom prilikom rekao da je Beograd prvi u regionu uveo moderne, energetsko-ekološki najsavremenije autobuse u javni prevoz. Ovo je prvi korak u nastojanju da unapredimo naš gradski saobraćaj, ali i ekologiju i zdravlje ljudi jer ovi autobusi ne troše gorivo i nečujni su. Prvi put u istoriji našeg grada građane voze elektrobusi i to najsavremeniji sa super kondenzatorom, bez baterija, čime je i povećan njihov kapacitet. Beograd je prva prestonica u Evropi koja ima jednu liniju samo sa električnim autobusima.

Kompanija Delta Motors dobila je posebno priznanje za uvođenje automobila na električni pogon na tržište Srbije, a nagradu je primio Milan Davidović, direktor prodaje od Zlatka Mitića. On je objasnio da BMW u svom portfoliju ima potpuno zaseban segment automobila na električni i hibridni pogon koja se po svim segmentima razlikuju od bilo kog drugog BMW automobila. U cilju pomeranja inženjerskih granica, stvoren je automobil koji je lider u ’’održivosti’’ sa aspekta očuvanja životne sredine, čiji adut nije samo nulta emisija štetnih gasova. Kod modela BMW i3 sloganom ’’Born Electric’’ sugeriše se najefikasniji ekološki automobil u čitavom procesu, počev od proizvodnje i korišćenja sve do reciklaže vozila.

 

Mitić i ObradovićBMW i3


Prilikom procesa proizvodnje BMW i3 modela emituje se šest puta manje CO2 nego tokom proizvodnje jednog SUV automobila, dok se tokom korišćenja postiže nulta emisija CO2. Ova činjenica BMW i3 čini ekološki najprihvatljivijim automobilom današnjice.

U našoj zemlji postoji mnogo prostora za unapređenje kako infrastrukture, tako i beneficija za vlasnike ovih automobila, što će znatno uticati na promenu svesti vozača. Zaineresovanost kupaca je velika, a o tome svedoči informacija da su kvote za proizvodnju BMWi modela već sada rezervisane za celu 2017. godinu.

Kompanija Delta Motors nastaviće aktivno da sledi inicijativu BMW grupe i podrži razvoj i popularizaciju automobila na električni pogon.
 

=  O  =


Citroen C3

 

EKO auto 2017. godine - Citroen C3
Treća generacija polularnog Citroenovog modela C3 imala je svoju svetsku prezentaciju na Salonu automobila u Parizu 2016. godine. Citroen je otkrivajući potpuno novi C3, model iz supermini kategorije automobila, pokazao još jednom sebi svojstvenu originalnost, sa jasnom pripadnošću dizajnerskoj školi koju neguje ovaj francuski proizvođač. Pored snažnih izmena u dizajnu, ovog gradskog mališana sada krasi i značajna količina najnovijih tehnoloških rešenja, ali i mogućnost prilagođavanja kupcima uz veliku slobodu kada je personalizacija automobila u pitanju.

Francuski mališan je evoluirao sa jasnim genima modela Cactus, koji se tehnički i oslanjao na prethodnu generaciju modela C3. To je najvidljivije na bočnim 'Airbumps' oblogama automobila, izvedenim u posebnom materijalu koji bi trebalo da smanji oštećenja vrata od susednih automobila i umanji posete servisima nakon što ih nespretni vlasnici drugih automobila oštete vratima.

Na prednjem delu automobila ističu se svetlosne grupe, sa visoko postavljenim LED dnevnim svetlima, koja kao da su preuzeta sa modela C4 Picasso. Pogled na bok otkriva visoku liniju donjih ivica staklenih površina, što neminovno odaje utisak masivnosti i snage. Stop lampe predstavljaju vrlo simpatičan detalj na zadnjem delu automobila, uz masivan branik.

Svakako najupečatljiviji deo dizajna novog Citroena C3 čine plastične obloge, koje su pronašle svoju primenu inicijalno u modelu Cactus. Njihovom upotrebom na svom novom predstavniku u B segmentu, Citroen ih čini dostupnim još širem krugu kupaca, čineći ih značajnim obeležjem novog dizajna. Pri dizajniranju novog C3 nisu stali na tome - čitav automobil je, za razliku od prethodnika gde se igralo „na sigurno“, još manje konzervativno i sa jasnim avanturističkim karakterom. Nova generacija C3 sobom donosi paletu od čak 36 boja eksterijera, uz tri boje krova, što pruža vrlo široke mogućnosti personalizacije. U skladu sa željama kupaca, može da se poruči automobil i bez zaštitnih gumenih površina na vratima. 

 

EKO auto 2017. godine - Citroen C3EKO auto 2017. godine - Citroen C3EKO auto 2017. godine - Citroen C3


Cactus je poslužio i kao inspiracija za unutrašnjost, i to bilo da je u pitanju šarenilo pregrada i detalja ili oblik sedišta i tapacirunga vrata. Sedmoinčni ekran osetljiv na dodir na centralnoj konzoli služi za upravljanje brojnim funkcijama automobila, a treba očekivati i Apple Car Play, kao i Android Auto funkcionalnost, baš kao i MirrorLink. Pored tih dodataka, na novom C3 naći će se i nešto zaista potpuno novo - ConnectedCam. Reč je o minijaturnoj GPS kameri od 2MP, koja se aktivira pri sudaru snimajući 30 sekundi video materijala pre samog udara, kao i 60 sekundi nakon sudara. Ona, naravno, može da se aktivira i po želji vozača. Zahvaljujući činjenici da je povezana sa internetom, vozač jednostavnim pritiskom na dugme beleži fotografije i video zapise do 20 sekundi koje može da postavi na društvene mreže. Ova opcija dostupna je isključivo kada automobil miruje. Dostupan je i sistem 3D navigacije, tako da može da se kaže da je ispunjena svaka želja za multimedijalnom opremom od strane potencijalnih kupaca. 

Citroen je učinio dostupnim i bezbednosne tehnologije, od onih za praćenje mrtvog ugla, preko upozoravanja za napuštanje saobraćajne trake pa sve do kamera za parkiranje i upozoravanje vozača na umor.

Po pitanju motorizacije, PureTech benzinci i BlueHDi dizeli su već od ranije poznati. Benzinci razvijaju redom 68, 82 i 110 KS, dok dizel ponuda nastupa sa motorima koji razvijaju 75 ili 100 KS. Kao i prethodna generacija i novi C3 proizvodi se samo u verziji sa petoro vrata.

 

EKO auto 2017. godine - Citroen C3

 

 

Karakterstike pobedničke verzije

Model: Citroen C3 1.6 HDI
Modelska godina (kada se prvi put pojavio): 2016.
Lokacija proizvodnje (fabrika, mesto, država): Peugeot Citroen Automebiles SA Poissy, Poissy, France
Radna zapremina motora: 1.560 cm3
Snaga: 55/75 kW/KS pri o/min pri 3500 o/min
Masa automobila: 1.160 kg
Vrsta goriva: dizel
Emisije izduvnih gasova:

  •  Euro klasa: 6
  •  Ugljen monoksid (CO): 0,1955  g/km
  •  Oksidi azota (NOx): 0,034  g/km
  •  Čestice čađi: 0,000008 g/km
  •   Ugljen dioksid (CO2):

- Gradska vožnja: 93 g/km
- Vožnja van grada: 70 g/km
- Kombinovana vožnja: 79 g/km

Buka u vožnji: 69,5 dB
Prosečna potrošnja goriva: 3,0 l/100 km
Procenat recikliranih materijala u ukupnoj masi automobila: 65%
Mogućnost reciklaže automobila nakon životnog veka: 90%
Primenjene napredne tehnologije radi poštovanja okoline: sistem Stop&Start,

pneumatici koji utiču na smanjenu potrošnju goriva.

 

=  O  =


Elektrobus EKO-1

 


Krajem juna 2016. godine u našu prestonicu stigli su prvi autobusi na električni pogon. Tako je Beograd prvi u regionu dobio moderno, energentsko – ekološki najsavremenije vozilo za javni gradski prevoz. Projekat nabavke novih elektrobusa JKP GSP „Beograd“ je realizovao u saradnji sa Sekretarijatom za zaštitu životne sredine i Sekretarijatom za saobraćaj grada Beograda.

 

Elektrobus EKO-1Elektrobus EKO-1Elektrobus EKO-1


Tehničke karakteristike elektrobusa: dužina 12 metara, kapacitet 80 putnika, ukupna snaga vučnih motora minimalno 120 kW; vozilo je sa rekuperacijom električne energije što znači da u fazi kočenja dopunjava svoje baterije; motori nesmetano rade u uslovima spoljašnje temperature od -20 do +50°C; vreme punjenja na terminusima je samo 10 minuta i elektrobus je spreman za vožnju narednih 20 km; emisija štetnih materija je nula – potpuno ekološko vozilo. Pet električnih autobusa doprineće smanjenju zagađivanja vazduha u Beogradu i zaštiti životne sredine. Vrednost pojedinačnog autobusa je oko 460.000 evra, odnosno ukupna vrednost investicije iznosi oko 2,3 miliona evra. Očekuje se da će se investicija isplatiti za oko 6 godina. Neophodna sredstva za ovu nabavku obezbeđena su iz fonda Sekretarijata za zaštitu životne sredine grada Beograda.

 

Elektrobus EKO-1Elektrobus EKO-1


O 1. septembra 2016. godine elektrobusi saobraćaju u Beogradu na potezu od Belvila (Novi Beograd) do Vukovog spomenika (Cenatar) na liniji EKO-1, čime je naš glavni grad postaje i prva prestonica u okruženju koja ima liniju javnog gradskog prevoza na kojoj saobraćaju isključivo električni autobusi. Nabavka pet autobusa na električni pogon je deo projekta kontinuirane obnove voznog parka Gradskog saobraćajanog preduzeća, koji realizuje Osnivač, Skupština grada, a u cilju obezbeđenja što kvalitetnijeg prevoza Beograđana.
 

=  O  =


BMW i3

 

BMW i3
BMW Group se znatno razlikuje od ostalih automobilskih brendova po pitanju proizvodnje električnih automobila jer je pored elektrifikacije glavnih modela, BMW osnovao poseban podbrend BMWi. Materijali koji se koriste u proizvodnji BMWi su karbonska vlakna koja se nalaze u karoseriji automobila, biorazgradivi materijali, reciklirani materijali (poput PET boca), vuna, drvo eukaliptusa, kenaf. Ovi modeli se proizvode u fabrici u Lajpcigu koja je primer ekološki ispravne proizvodnje i koja koristi električnu energiju proizvedenu uz pomoć vetrenjača, a stare baterije iz automobila koriste se za skladištenje viška energije (batteries second life).

BMWi je iscrpan i revolucionarni koncept za održivu mobilnost. On predstavlja vizionarska električna vozila i usluge mobilnosti, inspirativni dizajn i novo poimanje vrhunskog kvaliteta snažno definisano ekološkom održivošću. I oduševljava svojim inovativnim vozilima: sasvim električan BMW i3 je automobil lokalno lišen štetnih emisija u gradskoj vožnji, održivo dizajniran od početka do kraja.

BMW i3 predstavlja malu revoluciju koju je BMW započeo sa svojim podbrendom “i”, a kao rezultat šestogodišnjeg razvoja na polju nove generacije pogona doneo održivu mobilnost, tj. ekološki mnogo prihvatljiviji automobil.

Sasvim električni BMW i3 je najbolji prvi model serijske proizvodnje na svetu dizajniran za ekološku održivost u svakoj fazi, od razvoja automobila pa do njegove proizvodnje i svakodnevne upotrebe. Kao sasvim električni automobil, on uopšte ne proizvodi štetne emisije i ne generiše nikakve mirise na mestu korišćenja – zbog čega je savršeni saputnik po gradu.

 

BMW i3BMW i3BMW i3


BMW i3 sadrži čitav niz tehnoloških inovacija, poput recimo karbonske putničke ćelije i platforme od aluminijuma, čime postavlja nove standarde u oblasti ultralakih konstrukcija. Ukupnom masom od 1.195 kg, lakši je od većine automobila u kompaktnom segmentu dok istovremeno nudi značajno više prostora za maksimalno četiri putnika.

Unutrašnjost svojim izgledom odražava ekološki orijentisan duh automobila tako da je opremljena prirodno obrađenom kožom, drvetom i vunom, kao i drugim vrstama obnovljivih i recikliranih materijala.

 

BMW i3BMW i3BMW i3


Za pogon su zadužene litijum-jonske baterije (22 kWh) i elektromotor koji razvija 170 KS i obrtni moment od 250 Nm. Snaga se prenosi na zadnje točkove putem menjača sa samo jednim stepenom prenosa koji omogućava ovom malom električnom automobilu da ostvaruje respektabilne performanse i autonomiju od 130 do 160 kilometara zavisno od stila vožnje. Za kretanje iz mesta potrebno je da se samo blago pritisne akcelerator i BMW i3 ubrzaće snažno i gotovo bešumno. Potrebno je samo 7,3 sekunde da stigne 100 km/h i da istom snagom nastavi do maksimalne brzine od 150 km/h.

U ponudi je i verzija s produženim radijusom kretanja (Range Extender) koja uz elektromotor za pogon koristi i dvocilindarski benzinski motor zapremine 650 cm3 (34 KS), čija je namena da radi samo kao generator koji proizvodi električnu struju i da tako omogućuje ukupan domet do 300 km.

Potrošnja električne energije iznosi 12,6 kWh na 100 km (NEDC). Range Extender verzija kod koje dvocilindarski benzinski motor bateriju konstantno dopunjuje tokom vožnje i tako povećava radijus, prosečna potrošnja goriva iznosi 0,6/0,6 litara na 100 km (prosečna emisija CO2: 12/13 g/km), dok je prosečna potrošnja električne energije 11,3/13,5 kWh/100 km.

Za punjenje baterije iz kućne utičnice potrebno je osam sati, a ako se koriste stanice za brzo punjenje za dopunu do 80 odsto kapaciteta baterije treba oko pola sata.

 

BMW i3BMW i3BMW i3