Eko auto 2014. u Srbiji  - Dacia Logan MCV 1.5 dCi

 

Eko Auto 2014


Na Beogradskom sajmu proglašen je automobil sa najboljim performansama u odnosu na životnu sredinu – Eko auto 2014. Ove godine to je Dacia Logan MCV 1.5 dCi, koji je na proteklom BG Car Show bio premijerno prikazan.

Zaštita životne sredine, kao svetski problem najčešće se vezuje za čovekove aktivnosti u sektoru energetike, industrije, poljoprivrede i saobraćaja. Problem zagađenja od saobraćaja, jeste globalnog (avio saobraćaj), ali i lokalnog karaktera (putnički saobraćaj) i posebno je izražen u urbanim sredinama, a vezuje se za zagađenje koje proizvode motorna vozila. Stoga, ovom problemu treba posvetiti posebnu pažnju i u Srbiji.

U nastojanju da se doprinese razvoju i unapređenju zaštite životne sredine i očuvanju prirodnih resursa, kroz promociju ekološki prihvatljivih prevoznih sredstava na tržištu Republike Srbije, agencija Metro Market, u saradnji sa Ministarstvom saobraćaja, Privrednom komorom Srbije, Agencijom za bezbednost saobraćaja, AMSS – Centrom za motorna vozila i Srpskom asocijacijom uvoznika automobila i delova, pokrenula je akciju izbora automobila sa najboljim performansama u odnosu na životnu sredinu – Eko automobil godine u Srbiji.

 

Eko Auto 2014Dušan Stokić
 

 

Osnovna načela Nagrade Eko automobil godine u Srbiji

 

Eko Auto 2014 - logo          

1.    Dobrovoljnost

2.    Tačnost, jasnost i proverljivost informacija i podataka
3.    Usaglašenost sa nacionalnim i međunarodnim propisima i standardima
4.    Ravnopravnost automobila, bez obzira na veličinu, radnu zapreminu  i  snagu,  vrstu agregata i goriva koje ih pokreće
5.    Dostupnost informacija o automobilima u konkurenciji
6.    Prijateljski odnos prema prirodi
7.    Doprinos zaštiti zdravlja ljudi, životne sredine i očuvanju prirodnih resursa.

 


Na osnovu Pravilnika i tačno utvrđenih kriterijuma i metodologije ocenjivanja definisani  su težinski koeficijenti po stepenu njihovogo pojedinačog značaja u pogledu uticaja na životnu sredinu. Kao najznačajniji kriterijumi u pogledu životne sredine, odabrani su redom: Potrošnja - 30%, emisije štetnih materija - 30%, mogućnost reciklaže - 20%, buka - 10%, zapremina motora - 5% i snaga - 5%. Uvoznici automobila koji su se našli u kokurenciji, ove godine bio je 21, dostavili su tačne podatke o konkretnim modelima za koje su smatrali da su pogledu uticaja na životnu sredinu ekološki najprihvatljiviji, a nalaze se u prodaji od 1.4.2013. godine ili stižu na tržište Srbije do 31. marta 2014. godine.

Šansa je data podjednako i vozilima sa većom snagom motora.

Za svaki od kriterijuma odabran je odgovarajući interval sa graničnim (ekstremnim) vrednostima (vrednosti preuzete na osnovu podataka iz prijava) i za svaki kriterijum je sačinjena skala od 10 intervala, kako bi pojedinačnim vozilima bila dodeljena  ocena od 1-10, u zavisnosti od konkretnih performansi.

 

Eko Auto 2014Eko Auto 2014Eko Auto 2014


Manifestacija Eko automobil godine u Srbiji treba da doprinese:


- podizanju svesti građana o očuvanju prirodnih resursa
- manje štetnom uticaju automobila na čoveka i životnu sredinu od već postojećih na tržištu
- pozitivnom uticaju na korisnike/građane tako što osim uobičajenih elemenata za kupovinu automobila (dizajn, cena, oprema i sl.), razmatraju i aspekte zaštite životne sredine (potrošnja, emisija štetnih materija, reciklabilnost i dr.)
- potrebi da se razmišlja o celokupnom životnom ciklusu automobila  - ne samo o upotrebi, već i o fazi projektovanja i proizvodnje (upotreba materijala, potrošnja energije,...), kao i o fazi post-upotrebe (reciklaža, opasne supstance)
- Dodatnom podsticanju proizvođača i uvoznika da se u ponudi, i na domaćem tržištu, nađu „ekološki podobni“ automobili
- Društveno odgovornom ponašanju i etičkom poslovanju.

Definisanjem postupka i na osnovu odgovarajućih pravila i procedura, zasnovanih na prethodno identifikovanim kriterijumima primenjena je usvojena metodologija ocenjivanja i proračuna (Excel aplikacija). Na osnovu ovako dobijenih rezultata, Žiri je doneo odluku o automobilu kojem pripada titula Eko auto 2014. To je ovoga puta Dacia Logan MCV 1.5 dCi.

 

Eco2

 

Daciu Logan MCV pokreće Renault motor EURO 5+ koji nosi oznaku ECO2 što znači da je emisija CO2 do 120 grama po kilometru (u ovom slućaju ona iznosi 103 g/km).

 

U  Logan MCV ugrađeno je više od 7 odsto reciklirane plastike, dok je procenat recikliranih materijala u ukupnoj masi 87,45 odsto, a mogućnost reciklaže automobila je 97,38 odsto. Nakon životnog veka najveći deo Logana MCV se reciklira, a deo prerađuje.

 


Milan Belin i Dušan StokićMilan Belin i Zlatko Mitić

Pobedniku je ispred žirija čestitao mr Dušan Stokić i predao statuetu simbol ovog izbora Milanu Belinu, generalnom direktoru Renault Nissan Srbija, uvozniku programa Dacia koji se zahvalio i pored ostalog rekao: “Još 2007. godine pokrenut je program Renault eco² u Evropi. Renault Grupa je na taj način potvrdila svoje delovanje u cilju smanjenja štetnog uticaja na okolinu tokom celog životnog ciklusa automobila. Dacia, deo Grupe, danas nudi gamu ekoloških i ekonomičnih vozila.“

 

Stručni žiri

 

dr Miloš Petrović, Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova

dr Demir Hadžić, Ministarstvo saobraćaja

Rade Ostojić, Ministarstvo energetike, razvoja i zaštite životne sredine

Zlatko Mitić, Metro Market

mr Dragana Petrović, Victoria Consulting - a member of Denkstatt Group

Milan Božić, AMSS  - Centar za motorna vozila

        mr Dušan Stokić, Privredna komora Srbije

Eko Auto 2014

 

Titulu Eko auto godine u Srbiji do sada osvojili su Honda Civic 5d i-DTEC (2012.) i  Peugeot 208 1.4 e-HDI (2013).

Milan Belin i Dušan StokićZlatko Mitic, Milan Belin i Dušan StokicZlatko Mitić i Milan Belin

Na osnovu utvrđenih pravila i procedura za sprovođenje postupka izbora EKO automobila godine u Srbiji („Pravilnik o izboru EKO automobila godine u Srbiji“ i „Metodologija izračunavanja i rangiranja“), izvršeno je konačno bodovanje i rangiranje svih automobila kandidata.

 


Konačan redosled modela automobila za 2014. godinu

M o d e l

 

B r o j    p o e n a

  1. Dacia Logan MCV 1.5 dCi

71,375

  1. KIA Pro_cee’d 1.6. CRDi

70,375

  1. Mercedes CLA 180 CDI BlueEfficiency Edition

67,000

  1. Peugeot 308 1.6 e-HDI euro sphere

66,500

  1. Nissan Note 1.5 dCi Pure Drive

65,375

  1. Audi A3 Limousine 1.6 TDI

65,250

  1. Mazda3 CD150

65,125

  1. Opel Insignia Base 2.0 DTE MT6 ecoFlex S/S

65,000

  1. Renault Captur Energy 1.5 dCi 90

64,625

  1. Škoda Octavia 1.6. TDI CR DPF Green Line

63,250

  1. Seat Leon 1.6 TDI

61,750

  1. Honda Civic Tourer 1.6  i-DTEC

57,375

  1. Subaru Forester 2.0D

57,375

  1. BMW 3 series , 318d Gran Turismo (F34)

52,750

  1. Fiat 500L Living 1.3 MJTD

52,625

  1. Toyota Corolla  1.6 VVT-i

49,875

  1. Hyundai i10 (IA) B3LA

47,250

  1. Suzuki S-Cross SX4 1.6

46,125

  1. Citroen C4 Picasso Vti 120 Seduction

31,000

  1. Chevrolet Trax

28,000

  1. Volvo S60

28,000

 

 

Milan Belin i Dacia Logan MCV

Dacia Logan MCV

 


Dacia svoju ponudu porodičnih automobila zaokružuje novim Loganom MCV, velikim karavanom male cene. Nakon Lodgyja, modularnog MPV-a s pet ili sedam sedišta, i Dokkera, praktičnog automobila sa pet sedišta za slobodno vreme, koji ima i poslovnu verziju, novi Logan MCV je još jedna potvrda Dačijine verodostojnosti kada je reč o prostranim, praktičnim vozilima. Ovaj prostrani karavan sa pet sedišta namenjen je vozačima koji traže udoban, praktičan automobil sa mnogo mesta (za putnike i u prtljažniku) za svakodnevne potrebe i slobodno vreme.

Novi Logan MCV je dinamičnijeg izgleda, s blago ukošenim zadnjim prozorom i stilskim obeležjima koje deli s Lodgyjem i Dusterom. Novi dizajn Logana MCV jasno prati savremene trendove oblikovanja, ali ne na štetu prostrane unutrašnjosti. Spolja, novi Dacia Logan MCV ima odlučan izgled sa detaljima poput krovnih nosača koji odišu snagom i poletom. Crna maska iznad zadnjih svetala pojačava utisak prostranosti i robusnosti.

 

Dacia Logan MCV


Spolja izgleda čvrsto i izdržljivo, a takva je i unutrašnjost koja odiše visokim nivoom kvaliteta. Dacijin dizajnerski tim posebnu pažnju posvetio je da unutrašnjost novog Logana MCV ispuni očekivanja kupaca o upotrebljivosti. Prekidači su ergonomski razmešteni, sve se komande nalaze na upravljaču ili u njegovoj neposrednoj blizini.
Unutrašnjost je pametno uređena pa nudi praktična i lako dostupna mesta za odlaganje stvari, poput “džepova” u prednjim i zadnjim vratima i na vrhu armaturne ploče, zapremine od čak 16 litara. Poklopac prtljažnog prostora ima čvrst gornji deo koji takođe može da se koristi za ostavljanje stvari. Zadnja klupa koja jednostavno može da se preklopi u razmeri 2/3-1/3 standardna je u svim verzijama i omogućava maksimalnu prilagodljivost potrebama vlasnika.

 

Radi najveće zaštite, novi Logan MCV uz vozačev i suvozačev vazdušni jastuk nudi i prednje bočne vazdušne jastuke (u svim verzijama prema normi Euro 5). Sve evropske verzije imaju zvučno i svetlosno upozorenje za neprivezan vozačev ili suvozačev pojas, sistem Isofix na spoljnim zadnjim sedištima za brzu i jednostavnu montažu dečijih sedišta. Karoserija ima područja programiranog gužvanja zbog upijanja energije udarca pri saobraćajnom udesu. Branik i poklopac motora oblikom, čvrstinom i debljinom takođe su konstruisani za optimalno upijanje energije udarca kako bi u slučaju frontalnog sudara pešaci bili maksimalno zaštićeni.

 

Eko Auto 2014Dacia Logan MCVDacia Logan MCV

Elektronska kontrola stabilnosti (ESC) je standardna oprema svih verzija usklađenih s normom Euro 5, odnosno evropskim propisima. Obezbeđuje stabilnost automobila u zahtevnim uslovima, na primer pri izbegavanju prepreka, gubitku prianjanja u krivinama i na klizavima podlogama. ABS je upotpunjen sistemom za pomoć pri naglom kočenju (EBA) koji automatski prilagođava hidraulični sistem tako da koči najvećom snagom od početka pritiska na papučicu kočnice do uključenja ABS-a.

U skladu sa Dacijinim načelom ponude više za manje, novi Logan MCV raspolaže novom, funkcionalnom, korisnom opremom jednostavnom za upotrebu, koja je predstavljena na Lodgyju, Dokkeru, novom Loganu i novom Sanderu.

Novi Logan MCV na izbor nudi dva benzinska motora: 1.2 16v 75, svestran i ekonomičan u pogledu nabavne cene i troškova održavanja, kao i potpuno novi TCe 90, trocilindarski benzinski motor sa turbopunjačem. TCe 90 teži 15 kilograma manje od konvencionalnog motora iste snage. Ima žustra, uglađena ubrzanja koja kombinuje sa zavidno malom potrošnjom goriva (5 l/100 km) i emisijom CO2 (116 g/km).

U ponudi su i dva proverena 1.5 dCi dizel motora snage od 66 kW (90 KS) ili 55 kW (75 KS) koji ispunjavaju Euro 5 norme. Motor 1.5 dCi najprodavaniji je Renaultov motor, poznat po pouzdanosti, performansama i ekološkim karakteristikama. Nedavne prerade su dodatno poboljšale ubrzanje, dok je potrošnja od 3,8 l/100 km ostala među najmanjima u klasi, što rezultira emisijom CO2 od samo 103 g/km.

 

Dacia Logan MCV