Hyundai i30 1.6 Blue Drive
09. Aug 2013
Može da bude sve osim neprimećen
Hyundai-jev predstavnik u C segmentu, model i30, pojavio se pre tačno šest godina. Prva generacija razvijena je u Riselshajmu, u Nemačkoj i kreirana je u potpunosti u skladu sa željama i potrebama kupaca sa starog kontinenta.
Nakon klasične hatchback varijante, uskoro je usledio i karavan. Životni put prve generacije je pomalo prkosio zakonima tržišta, tako da je vremenom, sa godinama, njena prodaja konstantno rasla, umesto da pokazuje suprotnu tendenciju. Zahvaljujući dobrim prodajnim rezultatima (oko 115.000 jedinica u 2010. godini), i30 osvojio je šesto mesto po prodaji u svom C segmentu.
Druga generacija predstavljena je na Salonu automobila u Frankfurtu 2011. godine, da bi se na tržištu pojavila 2012. godine. Dizajniran i razvijen takođe u Hyundai centru u Riselshajmu, novi i30 predstavlja korak dalje u jedinstvenoj dizajnerskoj filozofiji ''fluidic sculpture''. Ovaj pravac koristi mekane, dinamične linije inspirisane prirodom i modernom arhitekturom kako bi Hyundai modeli imali trodimenzionalni izgled.
I ovog puta upotrebljen je oprobani recept ispitivanja želja kupaca i njihovog ispunjavanja. Proizvodnja se odvija na tlu Evrope, tačnije u Češkoj republici, u mestu Nošovice.
Novim modelom južnokorejski proizvođač namerava da nastavi svoj pohod u C segmentu. Sudbina novog člana i30 porodice biće pomognuta pozitivnim očekivanjima oporavka auto tržišta. Analitičari automobilske industrije predviđaju da će uprkos brojnim ekonomskim teškoćama, prodaja u C auto segmentu kao vodećem u Evropi, porasti za oko 7% u naredne dve godine - dostižući prodaju od oko 2,4 miliona automobila godišnje u periodu do 2014. godine. Hyundai planira da proda više od 120.000 primeraka godišnje nove generacije i30, težeći da se ukupna prodaja ovog brenda podigne na 500.000 jedinica i izazivajući na taj način vodeće evropske konkurente.
Prva stvar koju potencijalni kupac uoči na automobilu je njegov spoljni dizajn. Upravo iz tog razloga njegovi dizajneri su se potrudili da maksimalno pogode ukus evropskih kupaca. Linije automobila su izuzetno smirene i rekli bismo, elekgantne. Na prednjem delu automobila dominira branik sa inkorporiranim maglenkama i atraktivnim LED dnevnim svetlima. Osmougana maska hladnjaka stoji u sinergiji sa odbojnikom i daje notu agresivnosti predjem delu sa velikim otvorom za uzimanje svežeg vazduha. Bočne linije tipične su za automobil C segmenta koji pretenduje na dobre prodajne rezultate. Klasične i praktične forme hatchbacka preuzele su mesto dizajnerskim bravurama koje i nisu baš poželjne u ovom segmentu, a i retko rezultiraju uspehom. Na bokovima, se pored aluminijumskih naplataka od 16 inča, ističu naglašeni lukovi točkova, pogotovo onih na prednjoj osovini. Dve linije se pružaju od prednje do zadnje osovine, optički spajajući automobil, ali istovremeno i ojačavajući bočne limene površine. Njihov pravac pružanja prati klinastu formu karoserije i akcentuje aerodinamičnost i fluidnost linija. Na zadnjem kraju ističu se bogato dimenzionirane zadnje svetlosne grupe, kao i veliki logo proizvođača. U masivnom zadnjem braniku koji uliva poverenje nalaze se katadiopteri, kao i mesto za tablicu.
U enterijeru je napravljen veliki kvalitativni, ali i kvantitaivni pomak u odnosu na prethodnu generaciju. Upotrebljeni su značajno kvalitetniji i prijatniji na dodir materijali, dok je dizajn instrument table daleko moderniji. Povećanje spoljnih dimenzija u odnosu na prethodnika dovelo je i do prostranije unutrašnjosti, kao i većeg prtljažnika. Na prednjim sedištima sedi se vrlo udobno i pronalaženje dobrog položaja za vozača i suvozača ne predstavlja nikakav problem, obzirom na širok dijapazon mogućnosti podešavanja sedišta, ali i upravljača. Na zadnjoj klupi je možda i najprimetniji napredak u odnosu na prethodnika, jer sada na njoj zaista ima dovoljno mesta i sedi se vrlo udobno.
Pomenuli smo da su i materijali znatno kvalitetniji, ali treba istaći i da je završna obrada podignuta na viši nivo. Instrument tabla je sada znatno prijatnija. Na njoj dominiraju veliki obrtomer i brzinomer, između kojih je smešten displej sa grafičkim prikazom preostale količine goriva i temperature rashladne tečnosti. Iznad njega je smešten još jedan na kome mogu da se prate podaci sa putnog kompjutera. Možda najuspeliji deo dizajna enterijera pripada centralnoj konzoli, koja je prominentna u odnosu na ostatak komandne table. Na njoj se nalaze komande klima uređaja, kao i audio sistema. U njenom dnu nalazi se manja ostava za ostavljanje sitnica. Komande za podizače prozora nalaze se baš tamo gde ih i očekujemo i smeštene su vrlo ergonomski, tako da njihovo korišćenje ne zamara. Na upravljaču koji je obložen kožom nalaze se komande telefona, audio uređaja, ali i tempomata, kao i putnog kompjutera i režima rada servoupravljača. Pomenute komande na upravljaču su u noćnim uslovima vožnje osvetljene, tako da je i boravak u tim okolnostima u enterijeru i30 vrlo prijatan. Sve komande su raspoređene ergonomski i intuitivno, tako da je zaista potreban minimalan napor prilikom njihovog korišćenja, što je očigledno i bila namera konstruktora.
Bezbednost iznad svega Kada je u pitanju bezbednost, i30 ne poznaje nikakve kompromise. Od samog početka, i30 je dizajniran da bude lider u svojoj klasi u pogledu bezbednosti putnika. Sistem vazdušnih jastuka je sposoban da okruži i zaštiti svakog putnika u slučaju sudara. U oštrim krivinama i na klizavim površinama, standardni Elektronski program stabilnosti automobila (ESP) i Sistem za upravljane stabilnosti automobila (VSM) pomažu da se održi savršena putanja automobila. I svi ostali elementi napredne tehnologije kao što su LED dnevna svetla, ksenonski farovi sa adaptivnim sistemom, svetlosni signal u slučaju naglog kočenja (ESS), Flex Steer trostepeni sistem osetljivosti upravljanja, TFT LCD supervision instrument tabla - omogućuju uzbudljivu vožnju sa i30 na jednom novom, višem nivou. |
Hyundai i30 je bezbedan automobil, opremljen je kompjuterski dizajniranom i detaljno testiranom zaštitom od
udaraca, koja uključuje zaštitne ćelije za putnike, tehnologiju trostrukog opterećenja i strukture za apsorpciju udaraca. Za bezbednost putnika stara se i ABS, ESP (Electronic Stability Program – Elektronski program stabilnosti: Elektronski senzori koji prate kretanje automobila i vraćaju automobil na putanju koju je odabrao vozač u slučaju da je precenio brzinu prolaska automobila kroz krivinu. Time je mogućnost izletanja sa puta svedena na minimum), kao i kontrola proklizavanja (TCS). Za lakši polazak na uzbrdici brine se i Hill holder, koji ne dozvoljava automobilu da krene unazad onim manje veštim vozačima. Ojačana struktura karoserije je nešto što se danas ne može mimoići i deo je konstrukcije svakog modernog automobila. Vazdušni jastuci (njih ukupno 6 u testiranom paketu opreme) podrazumevaju maksimalnu zaštitu vozaču i njegovim saputnicima. Na testiranju koje je sprovela Euro NCAP organizacija i30 je osvojio pet zvezdica. Zaštita odraslih putnika je ocenjena sa 32 poena, odnosno 90%, dok je zaštita dece vrednovana sa 44 poena (takođe 90%). Za zaštitu pešaka Hyundai i30 dobio je 24 poena (67%), a za elektronske bezbednosne sisteme šest poena (86%).
Predprodukcijski model Model koji smo vozili ima benzinski motor 1.600 cm3 sa 130 KS. U pitanju je predprodukcijski model koji ima jači paket opreme od paketa Premium Base koji se trenutno prodaje kao najjači. Ovaj model pored opreme koju poseduje Premium Base ima: tempomat sa limiterom brzine, flex-steer podesivi otpor servo upravljača, start-stop system, retrovizore sa električnim preklapanjem, prednje i zadnje parking senzore, senzor za kišu, unutrašnje ogledalo sa senzorom za samozatamnjivanje, prednja svetla sa pokretljvim snopom, odleđivač metlica brisača i alu felne od 16 inča. Ovakav model se za sada ne nalazi u prodaji u Srbiji. |
Testirani automobil zaista je imao i svu potrebnu opremu namenjenu uživanju u vožnji, kao i potpunom komforu. Centralna brava, preklopivi ključ i podizači svih prozora su deo takozvanog elektro paketa. Spoljni retrovizori su elektropodesivi sa ugrađenim grejačima. Za udoban boravak u kabini stara se automatski dvozonski klima uređaj sa jonizatorom vazduha. Audio uređaj sa šest zvučnika i USB/AUX ulazom omogućava uživanje u muzici tokom vožnje. Prednja svetla sa statičkim zakretanjem snopa izuzetno dobro osvetljavaju put, dok centralni naslon između prednjih sedišta podiže kvalitet boravka na prednjim sedištima na znatno viši nivo. Kožom obloženi upravljač prijatno leži u rukama i na njemu se nalaze komande tempomata, ali i telefona koji se preko Bluetooth standarda povezuje sa audio sistemom. Hromirane unutrašnje kvake podižu utisak o kvalitetu enterijera na viši nivo.
Ispod poklopca motora nalazi se agregat radne zapremine 1,6 litara. Prema fabričkim podacima, on oslobađa 130 KS. Izveden je od standardne pogonske jedinice 1.6 litara, ali je podešen tako da manje troši i na njemu su primenjena tehnička rešenja – start-stop sistem i alternator menadžment sistem. U cilju očuvanja životne sredine, Hyundai se potrudio da njegovi agregati sadrže komponente koje se odlikuju odličnim mogućnostima recikliranja.
Nova Hyundaijeva Blue Drive tehnologija optimizuje potrošnju goriva i smanjuje emisiju izduvnih gasova kod novog modela. Ova tehnologija, koja može da se primeni i kod benzinskih i kod dizela agregata, obuhvata Stop&Go (ISG) sistem, pneumatike sa niskim otporom kotrljanja i Alternator menadžment sistemom (AMS).
Prenos snage je na prednje točkove, preko preciznog šestostepenog menjača. Hodovi njegove ručice su kratki i zaista je prijatno da se njime rukuje. Prenosni odnosi su podešeni na minimalnu potrošnju, tako da sportski utisak iz vožnje treba potražiti na nekoj drugoj strani. Prednje oslanjanje je izvedeno po tipu McPherson, dok je pozadi nezavisno tipa multi link sa poprečnim stabilizatorom. Na prednjoj i zadnjoj osovini nalaze se diskovi, pri čemu su prednji samoventilirajući. Upravljanje je izvedeno preko električnog progresivnog servoupravljača, sa tri nivoa asistencije: sport, normal i confort. Birajući između ovih režima vozač može da odabere onaj koji u tom trenutku najviše odgovara njegovim potrebama i željama i tako brzo prilagodi upravljanje vijuganju planinskim putem ili probijanju kroz gradsku vrevu i parkiranje.
Pogonski agregat na leru radi tiho, u potpunosti bez vibracija. Izolacija putničke kabine od njegove buke je zaista primerna i sve do 140 km/h buka je minimalna. U početku nam se činilo da pogonska jedinica nema deklarisanu snagu, a ubrzanje je suprotono očekivanjima prema obrtomeru na kome crveno polje počinje na malo ispod 7.000 o/min, bilo zaista grubo prekinuto na 5.500 o/min. Ulaskom u podešavanja automobila konstatovano je da je auto u ECO modu i da iz tog razloga ne dozvoljava motoru da diše punim plućima. Da bi se oslobodila puna snaga motora, mora da se uđe duboko u meni za podešavanje rada automobila i da se tamo izmene parametri, ovo smatramo da je zaista nepotrebno i prekomerno iskomplikovano. Takođe, ne možemo da shvatimo zašto je onemogućeno vozaču da vozi u ECO modu i onda pritiskom na pedalu akceleratora do njenog kraja ne angažuje punu snagu. Na ovaj način narušena je bezbednost automobila, jer je nemoguće angažovati punu snagu prilikom preticanja, a prebacivanje između dva moda vožnje i nije toliko jednostavno.
Upravljač je relativno direktan, mada kao i svi električno pojačani servoupravljači daje pomalo izveštačen osećaj. Oslanjanju nema šta da se zameri, podešeno je na udobnost. Kočni sistem je potentan i zaista je teško da se dovede na granicu izdržljivosti. Vožnja u gradu je pravo zadovoljstvo, preglednost je jako dobra, a parkiranje je olakšano postojanjem zadnjih parking senzora. Spoljni retrovizori bi mogli da budu za nijansu veći, kako bi vožnja unazad na tesnim parkinzima bila lakša i bezbednija. Komanda kvačila je lagana, dok je osećaj na pedali kočnice povoljan i nudi mogućnost dobrog doziranja kočne sile na točkovima. Ručica menjača ima kratke i precizne hodove, a nudi i dobar osećaj prilikom promene brzina.
Nova generacija i30 još jednom je potvrdila ozbiljnost ovog proizvođača sa dalekog istoka. Danas su južnokorejski automobili gotovo u potpunosti dostigli one evropskih proizvođača, dok su ih u nekim aspektima čak i pretekli. Garantni uslovi su zaista vrlo povoljni. Petogodišnja garancija na čitav automobil, bez ograničenja pređene kilometraže za fizička lica deluje zaista izazovno i primamljivo za kupca. Kada se na to dodaju i povoljne cene, kao i postojanje različitih paketa opreme, sasvim je logično što i30 ima jako dobru prođu na tržištima širom Evrope.
Nova generacija modela i30 obezbeđuje i dodatnu vrednost putem paketa koji dobija svaki kupac: dugogodišnja garancija na automobil, 24h/7 besplatna pomoć na putu i besplatne godišnje preventivne preglede.
Tehničke karakteristike
Model |
Hyundai i30 1.6 Blue Drive |
Motor |
1.6 MPI, 4 cilindra, 16 ventila, postavljen poprečno napred, benzinski, DOHC CVVT, 2 bregaste osovine (lanac) |
Zapremina |
1.591 cm3 |
Prečnik i hod klipa |
77 x 85.4 mm |
Odnos kompresije |
10,5:1 |
Najveća snaga |
95.3 kW (130 KS) |
Najveći obrtni moment |
157 Nm pri 4.850 o/min |
Prenos snage |
Na prednje točkove, šestostepeni menjač |
Hodni sistem |
Napred nezavisno tipa McPherson sa poprečnim stabilizatorom i spiralne opruge sa gasnim amortizerima, pozadi nezavisno tipa Multi-Link sa poprečnim stabilizatorom i spiralne opruge sa gasnim amortizerima |
Upravljač |
Progresivni upravljač sa servo električnim pogonom i zupčastom letvom |
Kočnice |
Napred samoventilirajući diskovi prečnika 15'', pozadi puni disk prečnika 14'', dvokružni hidraulični sistem sa ABS, EBD i BAS, ESP |
Točkovi i pneumatici |
6.5Jx16, 205/55 R 16 |
Radijus okretanja |
10,6 m |
Dimenzije (D x Š x V) |
4.300 x 1.780 x 1.470 mm, međuosovinsko rastojanje 2.650 mm, minimalno rastojanje od tla 140 mm, zapremina prtljažnika 378/ 1.316 litara, rezervoar za gorivo 53 litre |
Mase |
Prazno vozilo 1.187 - 1.311 kg, najveća dozvoljena težina 1.820 kg |
Performanse |
Najveća brzina 195 km/h, ubrzanje 0-100 km/h 10,5 sekundi |
Potrošnja goriva |
Vožnja u gradu 8.5 l/100 km, na putu 5.0 l/100 km, u mešovitoj vožnji 6.4 l/100 km |
Emisija CO2 |
146 g/km |