McLaren proslavlja pola veka postojanja

03. Feb 2013

"Život se meri ostvarenjima, ne samo godinama." Kada je 27-godišnji Bruce McLaren napisao ove reči u jednom pismu 1964. godine, njegova kompanija Bruce McLaren Motor Racing Ltd., bila je stara manje od godinu dana. U tim danima, viziju mladog McLaren-a delilo je najmanje pola tuceta lojalnih duša, koje su se takmičile širom sveta u automobilima napravljenim u sopstvenoj režiji.

Danas, kompanija McLaren Group zapošljava više od 2000 ljudi koji još uvek dele Bruce-ove ideale kombinovanja sportski čvrste inženjerske prakse i najsavremenije tehničke ekspertize.

Dana 2. septembra 2013. godine, McLaren grupa proslaviće svoj 50. rođendan. Ako samo pratimo Bruce-ove reči iz pisma, ne bi ostalo nimalo vremena za sećanja, ali uoči proslave pola veka postojanja kompanije sigurno ima vremena za najbolje od svega i to je prilika da se pogleda šta je sve napravljeno u neizbrisivoj senci osnivača poznate automobilske kompanije.

 

 

■ Formula One tim je postao globalno poznato ime, a od prvog takmičenja u ovom sportu 1966. godine, Monaco Grand Prix-u, osvojeno je više trka (ukupno 182) od bilo koje druge F1 ekipe, startovano je sa prve (pol) pozicije 155 puta i postignuto je 151 najbržih krugova u trkama. Prošle godine, ekipa je postigla najbrže vreme ikada u Formula 1 pitstopu (2,31 sekunde za promenu sve četiri gume na bolidu na stazi Hockenheim), zabeležen je 58. uzastopni finiš trke u bodovima, što je rekord svih vremena, a do sada je McLaren F1 bolid vodio u više od 10.000 krugova na trkama.

■ Podvizi najvećih svetskih vozača i svetskih prvaka, zauvek su promenili život F1 u svetu: Emerson Fittipaldi pokrenuo je trkačku strast u rodnom Brazilu, James Hunt se nalazio podjednako na naslovnim stranicama, kao i na poslednjim stranicama svetskih časopisa, Niki Lauda i Alain Prost su okrenuli ovaj sport prema nauci, eksplozivna trkačka strast Ayrton Senna-e večno će živeti, a Mika Hakkinen i Lewis Hamilton će zauvek biti upamćeni po svojoj sirovoj brzini, agresivnost i neustrašivosti.

 

 

■ Nasleđe McLaren-a na sportskim trkama u SAD i Kanadi je jednako veliko: u procvatu moćne CanAm šampionske serije, ekipa je potpuno nadmašila konkurenciju osvojivši pet uzastopnih šampionskih trofeja (1967-1971) i pobedivši na neverovatne 43 trke u pravim trkačkim automobilskim ikonama, moćnim V8 sportskim McLaren modelima.

■ Ekipa se pojavila na​​ trci Indy 500 po prvi put 1970. godine, vraćajući se uvek sa sve većom snagom dok nije pobedila na ovoj najpoznatijoj auto trci u SAD 1974. godine sa vozačem Johnny Rutherford-om. McLaren je ponovio podvig i 1976. godine, takođe sa Rutherford-om.

■ Danas, svaki trkački automobil u Formula 1, Indycar Series i NASCAR takmičenjima, oslanja se na McLaren Electronics standardizovanu ECU jedinicu koja kontroliše motore i šalje podatke nazad timovima u garaže.

 

 

■ Prvi put prikazan 1993. godine, model sportskog automobila McLaren F1, nije izgubio ništa od svoje jedinstvene snage i još uvek mnogi smatraju da je on definitivno najbolji superautomobil na svetu. Do današnjeg dana, on ostaje najbrži proizvedeni sportski automobil sa prirodnim usisavanjem vazduha na svetu. U kategoriji GTR trka, McLaren je 1995. godine osvojio trku 24 Hours of Le Mans, takođe osvojivši treće, četvrto i peto mesto na svom debiju te godine.

■ Sledeći projekat sportskog automobila napravljen je sa nemačkim proizvođačem, kompanijom Mercedes-Benz, a rezultat uspešne sardanje je model Mercedes-Benz SLR McLaren, koji je postao najbolje prodavani sportski automobil na bazi karoserije od ugljeničnih vlakana na svetu.

 

 

■ Od svog početka 2010. godine, kompanija McLaren Automotive razvila se u svetskog proizvođača sportskih automobila, uspešno razvijajući i praveći sportske automobile visokih performansi, modele 12C i 12C Spider. Oba modela koriste jedinstvenu karoseriju od ugljeničnih vlakana i elektronske upravljačke sisteme kako bi stvorili revolucionarni proizvod sa nenadmašnom težinom, snagom, performansama i upravljivošću.

■ U povratku sportskim korenima, debi modela 12C GT3 je bio neverovatno uspešan, postigavši 19 pobeda na svom više nego konkurentnom debiju ii trkama u 2012. godini. U septembru iste godine, kao i bolid Vodafone McLaren Mercedes F1 koji je pobedio na trci u Monza-i, McLaren-ovi GT automobili takođe su osvajali prva mesta na trkama u britanskom, francuskom i španskom prvenstvu sportskih automobila, što je neverovatan uspeh.

 

 

 

■ Takođe, ove godine, McLaren Automotive stoji spreman da otvori svoj 50. globalni dilerski prodajni salon pred svetsku prezentaciju novog modela P1, najnovijeg automobila koji je postavljen da učvrsti definiciju modernog superautomobila.

■ Daleko od trkačkih staza, McLaren takođe uspešno vodi svetsku trku u primeni tehnologije i stručnosti iz Formula 1 takmičenja u drugim industrijama. Sektor McLaren Applied Technologies, pomogao je britanskim biciklistima, veslačima, jedriličarima i kanuistima da osvoje 15 zlatnih medalja na Olimpijadi u Londonu prošlog leta. Radeći zajedno sa kompanijom Specialized, dizjaniran je poseban S-Works Venge bicikl koji je pomogao Mark Cavendish-u da osvoji svetski šampionat. Radeći za dečiju bolnicu Birmingham, poboljšan je monitoring bolesne dece u intenzivnoj nezi. McLaren je takođe dizajnirao pomoćne sisteme za Bay Area Rapid Transit železnicu u San Francisku da radi efikasnije i da pomogne smanjenju emisije štetnih gasova prilikom pokretanja aviona na aerodromima.

 

 

 

To je sve otišlo mnogo daleko od početaka malog proizvođača automobila iz južnog Londona iz 1963. godine. Ali, Bruce ne želi da ljudi iz kompanije samo gledaju unazad, bez pogleda u budućnost, takođe. Shodno tome, zvuci prošlosti ove kompanije odjekuju kroz niz jedinstvenih događaja i proslavu koja će se održati povodom velike godišnjice. Od jubilarnih McLaren 50 logo natpisa koje će sa ponosom nositi svi zaposleni na svojoj garderobi, preko specijalno naručene video prezentacije istorijskog nasleđa kompanije, do lansiranja novog F1 bolida pod imenom MP4-28 sa vozačima Jenson Button-om i Sergio Perez-om 31. januara, svaki krug, svaka krivina, svaki kilometar i svaki put, imaće priliku da uživaju u sadašnjosti kompanije McLaren dok ih neumitno podseća na slavnu poluvekovnu prošlost.

Ron Dennis, CBE i izvršni predsednik kompanija McLaren Group i McLaren Automotive, izjavio je sledeće: "McLaren-ova istorija je dugačka i inspirativna, ali McLaren-ovo nasleđe je teže definisati. To je zato što je još uvek živo i napisano svakodnevno posvećenim muškarcima i ženama koji rade u McLaren Technology Center-u. Bruce McLaren napisao je početak ove priče, a legenda će se nastaviti za mnogo godina koje dolaze. Ja sam samo jedna glava knjige, a ne sama knjiga i želim da i drugi ljudi dođu i napišu svoja sopstvena poglavlja kako vreme bude prolazilo. Ovo je knjiga koja se još uvek piše i ona je, možda, najveća zaostavština McLaren-a.". Negde daleko, nadamo se da je Bruce i dalje nasmejan, da misli na svoje automobile i da i dalje dodaje gas.


Ime i prezime
Komentar