Pet decenija modela Porsche 911

26. Jan 2013

Porsche 911

 

Za proteklih pet decenija, model Porsche 911 postao je sinonim kompanije Porsche. Samo nekolicina drugih modela automobila u svetu, može da se osvrne na tako dugu tradiciju i takav kontinuitet kao Porsche 911. On je bio inspirativna snaga automobilskih entuzijasta širom sveta od svog debija kao model Porsche 901 na IAA - International Automotive Show-u septembra 1963. godine. Danas se smatra suštinskim sportskim automobilom, reperom za sve ostale sportske automobile. Model Porsche 911 takođe je centralna referentna tačka za sve ostale Porsche serije modela.

Od modela Porsche Cayenne do Porsche Panamera, svaki novi Porsche najbolji je sportski automobil u svojoj kategoriji, a svaki od njih nosi deo filozofije modela Porsche 911.

Proizvedeno je preko 820.000 modela Porsche 911 do početka ove godine, što ga čini02-Porsche-901-1963 najuspešnijim sportskim automobilom na svetu. Za svaku od njegovih sedam generacija, inženjeri Porsche-a u Zuffenhausen-u i Weissach-u izmislili su i primenili nešto novo, svaki put iznova pokazujući svetu inovativnu snagu brenda Porsche. Kao nijedan drugi automobil, Porsche 911 miri prividne protivurečnosti poput sportske i svakodnevne praktičnosti, tradicije i inovacije, ekskluzivnosti i socijalnog prihvatanja, dizajna i funkcionalnosti. Nije ni čudo da je svaka generacija ovog modela napisala svoju, ličnu priču o uspehu. Ferry Porsche najbolje je opisao njegove jedinstvene kvalitete: "Porsche 911 je jedini automobil koji ste mogli da vozite na afričkom safariju ili na Le Mans-u, da idete u pozorište ili da prolazite kroz saobraćajnu gužvu u Njujorku.".

Pored svojih klasičnih i jedinstvenih linija, Porsche 911 oduvek se odlikovao naprednom tehnologijom. Mnoge od ideja i tehnologija koje su se premijerno pojavile u modelu Porsche 911, osmišljene su na trkačkim stazama. Model Porsche 911 korišćen je po principu vrhunskih performansi od svog nastanka i auto trke su njegova najvažnija test laboratorija. Od samog početka, bilo kod kuće ili širom sveta, Porsche 911 postigao je reputaciju kao svestran i pouzdan trkački šampion. Zaista, dve trećine od svih Porsche-ovih 30.000 pobeda na takmičenjima do sada, osvojene su od strane jedinstvenog modela Porsche 911.

 

 

Kako će Porsche proslaviti godišnjicu

Za kompaniju Porsche, 50. godišnjica ovog legendarnog sportskog automobila centralna je tema u 2013. godini. Tim povodom planiran je širok spektar raznih događaja, počevši sa Retro Classics automobilskom izložbom u Štutgartu. Od 7. do 10. marta ove godine, Porsche Museum obeležiće ovu godišnjicu sa četiri specijalna eksponata: prvim modelom Porsche 911 Turbo Coupe, Porsche 911 Cabriolet studijom iz 1981. godine, uličnim trkačem Porsche 911 GT1 i pre-serijskim modelom Porsche Type 754 T7. Ovaj legendarni automobil za prevoz njegovog konstruktora profesora Ferdinanda Alexander Porsche-a, bio je prekretnica na putu do konačnog dizajna modela Porsche 911.
Kompanija će takođe da pošalje autentični model Porsche 911 na svetsku turneju. Tokom ove godine, legendarni Porsche 911 putovaće na pet kontinenata gde će da bude prikazan u mestima kao što su Pebble Beach (Kalifornija), Šangaj, Goodwood (Engleska), Pariz i Sidnej. Kao ambasador celokupnog Porsche brenda, istorijski model Porsche 911 biće prisutan na mnogim međunarodnim sajmovima, izložbama istorijskih automobila i sportskim auto-moto događajima. Muzej kompanije Porsche slavi godišnjicu pod nazivom "50 years of the Porsche 911" od 4. juna do 29. septembra 2013. godine, sa posebnim izložbama o istoriji i razvoju ovog modela. U proleće ove godine, vlastita izdavačka kuća Porsche muzeja, Edition Porsche Museum, objaviće posebno štampano izdanje povodom ove godišnjice pod nazivom "911x911".

 

 

Prvi Porsche 911 (1963.) – rođenje legende

Kao naslednik modela Porsche 356, model Porsche 911 osvojio je srca sportskih automobilskih entuzijasta odmah po kako se pojavio. Prototip ovog modela prvi put je predstavljen na Frankfurt IAA Motor Show-u 1963. godine kao model Porsche 901, koji je odmah preimenovan u Porsche 911 za lansiranje na tržište automobila 1964. godine. Njegov vazduhom hlađeni šestocilindarski bokser motor isporučivao je 130 KS, što mu je davalo impresivnu brzinu od 210 km/h. Oni koji su želeli da sve bude malo sporije, od 1965. godine mogli su da se opredele za model Porsche 912 koji je pokretao četvorocilindarski motor. Godine 1966., Porsche je predstavio 160 KS snažni Porsche 911S, prvi model koji je posedovao točkove od lakih legura kompanije Fuchs. Porsche 911 Targa svojim prepoznatljivim roll-bar-om od nerđajućeg čelika, premijerno se pojavio krajem 1966. godine kao prvi bezbedni kabriolet na svetu. Poluautomatski Sportomatic sistem prenosa sa četiri stepena prenosa pridružio se nizu modela 1967. godine. Modelom Porsche 911T iste godine, a kasnije njegovim E i S varijantama, Porsche je postao prvi nemački proizvođač automobila sa modelima koji su usklađeni sa strogim propisima kontrole izduvnih gasova u SAD.

Porsche 911 postajao je sve jači i jači kako je povećavana zapremina motora od početne zapremine od 2,2 litra (1969.), a kasnije do 2,4 litre (1971.). Model Porsche 911 Carrera RS 2.7 iz 1972. godine sa 210 konjskih snaga i težinom manjom od 1.000 kg i dalje je oličenje snova automobilista do današnjeg dana. Njegov karakteristični tzv. ducktail (pačiji rep), bio je prvi na svetu zadnji spojler postavljen na serijski proizveden automobil.

 

 

Porsche 911 G-Series (1973.) – druga generacija

Deset godina nakon premijere, inženjeri iz Porsche-a uradili su prvu temeljnu rekonstrukciju modela Porsche 911. Model Porsche 911 G proizvodio se od 1973. do 1989. godine, više od bilo kog modela iz porodice 911. Model sadrži istaknuto dimenzionirane branike, inovativno dizajnirane da bi se zadovoljili najnoviji standardi na crash test-ovima u SAD. Zaštita putnika dodatno je poboljšana ugradnjom sigurnosnih pojaseva sa vezivanjem u tri tačke kao standardnom opremom, kao i integrisanim naslonima za glavu. Jedna od najvažnijih prekretnica kod modela Porsche 911, dogodila se 1974. godine otkrivanjem prvog modela Porsche 911 Turbo sa motorom zapemine tri litre, 260 konjskih snaga i ogromnim zadnjim spojlerom. Svojim jedinstvenim spojem luksuza i performansi, Porsche 911 Turbo postao je sinonim za Porsche mistike. Sledeći kvantitativan skok došao je 1977. godine modelom Porsche 911 Turbo 3.3 opremljenim intercooler-om. Opremljen motorom od 300 KS, model je postao najbolji u svojoj klasi.

Godine 1983., model Porsche 911 Carrera sa prirodnim usisavanjem vazduha zamenjen je verzijom Porsche 911 SC sa 3,2-litarskim motorom jačine 231 KS, koji je postao omiljeni predmet kod kolekcionara. Počevši od 1982. godine, sveži automobilski entuzijasti takođe su mogli da naruče model Porsche 911 Cabriolet.

Model Porsche 911 Carrera Speedster prezentovan 1989. godine, bio je podsećanje na legendarni model Porsche 356 iz pedesetih godina prošlog veka.

 

 

Porsche 964 (1988.) – klasično moderan

Taman kad su automobilski stručnjaci predviđali skori kraj jedne uspešne automobilske ere, 1988. godine Porsche je predstavio model Porsche 911 Carrera 4, interno nazvan Porsche 964. Posle petnaest godina proizvodnje modela Porsche 911 u raznim verzijama, njegova platforma je radikalno obnovljena sa 85 % novih komponenti, dajući Porsche-u izgled modernog i održivog vozila. Njegov vazduhom hlađeni 3,6-litarski bokser motor isporučivao je 250 KS. Spolja, Porsche 964 neznatno se razlikovao od svojih prethodnika svojim aerodinamičnim poliuretanskim branicima i zadnjim spojlerom koji se automatski produžavo, ali u suštini to je bio sasvim drugačiji automobil. Novi model je dizajniran da oduševi vozače ne samo sportskim učinkom, nego i većim komforom.

Automobil je imao ABS, Tiptronik menjač, servo sistem i vazdušne jastuke. Porsche 964 stajao je na potpuno redizajniranoj šasiji od lakog aluminijuma sa kontrolisanim spiralnim oprugama umesto prethodnog sistema sa torzionim oslanjanjem. Revolucionarni član nove linije modela 911 od samog početka imao je pogon na sve točkove. Pored verzija Porsche 964 Carrera Coupé, Cabriolet i Targa, počevši od 1990. godine mogla je da se naruči i verzija Porsche 964 Turbo. Prvobitno pokretan dokazanim 3,3-litarskim bokser motorom, Porsche 964 Turbo je unapređen moćnijim 360 KS snažnim 3,6-litarskim benzinskim motorom 1992. godine. Danas, modeli Porsche 964 Carrera, Porsche 911 Turbo S i Porsche 911 Carrera 2 Speedster posebno su traženi među pasioniranim kolekcionarima automobila.

 

 

Porsche 993 (1993.) – poslednji model s vazdušnim hlađenjem

Porsche 911 sa internim dizajnerskim brojem 993, ostaje jedina istiniska ljubav mnogih vozača automobila ove marke. Izuzetno prijatan dizajn ovog automobila, ima mnogo veze sa ovim činjenicama. Integrisani branici naglašavaju nesmetanu eleganciju njegovog stila. Prednji deo je sa nižim spojlerom nego na ranijim modelima i sa novim polielipsoidnim prednjim farovima. Porsche 993 brzo je stekao odličnu reputaciju zbog izuzetne pouzdanosti i bezbednosti. Model je takođe, bio veoma okretan, kao prvi iz 911 porodice modela napravljenih na novoprojektovanoj aluminijumskoj platformi. Turbo verzija bila je prva koja je imala bi-turbo motor, nudeći 1995. godine najnižu emisiju izduvnih gasova kod automobilskih motora u svetu. Novi aliminijumski šuplji točkovi koji nikada ranije nisu korišćeni na ovom automobilu, bili su još jedna inovacija kod modela Porsche 964 Turbo sa pogonom na svim točkovima.

Model Porsche 911 GT2 bio je usmeren ka sportskim entuzijastima kao sportski automobil koji pruža uzbuđenje pri velikim brzinama. Električni stakleni krov koji sklizne ispod zadnjeg prozora, bila je jedna od novina kod verzije Porsche 911 GT2 Targa. Ali pravi razlog zbog kojeg pravi Porsche entuzijasti i dalje poštuju model Porsche 993, bio je taj što je ovaj model proizveden između 1993. i 1998. godine, bio poslednji Porsche 911 model sa vazdušno hlađenim motorom.

 

 

Porsche 996 (1997.) – prvi vodom hlađeni model

Model Porsche 996 koji je silazio sa montažne linije od 1997. do 2005. godine, predstavljao je veliku prekretnicu u istoriji porodice modela 911. On je zadržao sve karaktere svog klasičnog nasleđa, ali je bio potpuno nov automobil. Ova sveobuhvatno redizajnirana generacija modela Porsche 911, bila je prva koja je imala vodom hlađeni bokser motor. Zahvaljujući glavama cilindara sa po četiri ventila, motor je ostvarivao 300 KS i izbio na novi teren u smislu smanjenja emisije izduvnih gasova, buke i potrošnje goriva. Spoljašnji dizajn je reinterpretacija klasične linije modela Porsche 911, ali sa nižim koeficijentom otpora vazduha (CV) od samo 0,30.

Linije modela Porsche 996 takođe su bile rezultat deljenja komponenti sa uspešnim modelom Porsche Boxster. Njegova najočiglednija karakteristika spoljašnjosti su prednji farovi sa integrisanim žmigavcima, prvo veoma kontroverzno rešenje, ali kasnije često kopirano od strane mnogih proizvođača automobila.

U unutrašnjosti, vozač je imao potpuno novu kabinu. Udobnost u vožnji je sada igrala veću ulogu zajedno sa tipičnim sportskim karakteristikama automobila. Modelom Porsche 996, Porsche je pokrenuo ofanzivu bez presedana sa čitavim nizom novih varijacija jednog proizvoda. Model Porsche 911 GT3 postao je jedan od najboljih sportskih modela 1999. godine, zadržavajući živom tradiciju modela Porsche Carrera RS. Model Porsche 911 GT2, prvi automobil opremljen keramičkim kočnicama kao standardom, bio je reklamiran kao ekstremno sportsko vozilo u jesen 2000. godine.

 

 

 

Porsche 997 (2004.) – klasicizam i savremenost

U julu 2004. godine, Porsche je predstavio novu generaciju modela Porsche 911 Carrera i 911 Carrera S, interno nazvanu Porsche 997. Čisti ovalni farovi sa odvojenim žmigavcima u prednjem spojleru, vizuelni su povratak na starije 911 modele, ali je model Porsche 997 ponudio više stila. To je automobil visokih performansi sa 3,6 litarskim bokser motorom od 325 KS, dok je novi 3,8 litarski motor kod verzije Porsche Carrera S imao neverovatnih 355 KS. Platforma je takođe značajno prerađena i model Porsche Carrera S je došao sa Porsche Active Suspension Management sistemom kao standardnom opremom.

Godine 2006., novi model Porsche 911 Turbo poseduje prvi benzinski motor kod serijskih automobila koji uključuje turbo punjač sa varijabilnom geometrijom turbine. Model osvežen u jesen 2008. godine, napravio je od Porsche-a 997 još efikasniji automobil zahvaljujući sistemu za direktno ubrizgavanje goriva i menjaču sa dvostrukim kvačilom. Nikada pre toga, porodica modela 911 nije dobila takve izvanredne dodatke koji odgovaraju individualnim željama vozača, a modelima Porsche Carrera, Targa, Cabriolet, sa zadnjim ili pogonom na sve točkove, Turbo GT, posebnim verzijama i drumskom verzijom GT trkačkih automobila, Porsche 911 porodica modela na kraju se sastojala od 24 verzije.

 

 

 

Porsche 991 (2011.) – redefinisan iskustvom

Ovaj automobil poznat pod internim nazivom Porsche 991, predstavlja najveći tehnički skok u evoluciji Porsche 911 modela. Ovom automobilu kao reperu već decenijama unazad, nova generacija modela Porsche 911 podigla je efikasnost i performanse na novi, viši nivo. Potpuno novo oslanjanje sa dužim međuosovinskim rastojanjem, širim tragom točkova, većim pneumaticima i ergonomski optimizovanim enterijerom, dodaje na sportsko još i prijatnije iskustvo tokom vožnje automobila. Tehnički, Porsche 991 je oličenje Porsche Intelligent Performance filozofije uz manju potrošnju goriva i bolje performanse. Ovo je delom zbog manjeg 3,4 litarskog motora u osnovnom modelu Porsche 991 Carrera (razvija 5 KS više nego model Porsche 997/II) i zbog svoje hibridne čelično-aluminijumske konstrukcije, čime se značajno smanjuje težina praznog automobila. Ostale inovacije obuhvataju Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) i prvi u svetu ručni menjač sa sedam stepena prenosa.

Dizajn modela Porsche 991 osvojio je visoka priznanja svetskih automobilskih kritičara. Svojom ravnom, protegnutom siluetom, uzbudljivim konturama i precizno osmišljenim detaljima, sedma generacija modela Porsche 911 Carrera ostaje nepogrešivo pravi 911 model, koji je još jednom uspeo da redefiniše standarde automobilskog dizajna i tehnologije. To je najbolji Porsche 911 svih vremena do sada, naravno, samo do pojave sledeće generacije ovog jedinstvenog automobila.

 


Ime i prezime
Komentar