Peugeot 208 1.6 eHDi Allure
11. May 2013
Re-generacija
Serija dva francuskog proizvođača je oduvek imala veliki značaj, i to kako za samu fabriku, tako i za kompletno automobilsko tržište. Dovoljno je vratiti se u prošlost i pomenuti modele kao što je 204 koji je, uz legendarni 404, doprineo slavi Peugeota. U francuskoj fabrici posebnu zahvalnost duguju modelu 205, koji se pojavio 1983. i ostao punih petnaest godina u proizvodnji. Upravo je ovaj model spasio fabriku koja je bila na ivici bankrota. Kao posebnu zahvalnost, pred kraj proizvodnje, Peugeot je predstavio ograničenu seriju pod imenom „Sacre numero“ ili u slobodnijem prevodu, „Sveti broj“.
Sledeći model, 206, imao je milionske tiraže i može se smatrati možda i najprodavanijim modelom ovog francuskog proizvođača, pri čemu je on i doneo sa sobom dizajnerski pravac koji će se na modelima francuskog proizvođača održati preko jedne decenije. Predstavljen je 1998. godine i nedugo potom dobio je karavan verziju, ali i kupe-kabriolet. Sedan je fabrikovan u Iranu, a njegova varijanta 206+ koristila je pojedine delove enterijera i spoljašnjeg dizajna sa „mlađeg brata“ 207.
Model 208 ugledao je svetlost dana na Ženevskom salonu automobila u martu 2012. godine. Prvi modeli bile su verzije sa troja vrata i proizvedeni su u Slovačkoj, u novoj fabrici Peugeota u Trnavi. Uskoro je usledila i proizvnodnja u Miluzu, kao i u Poasiju, dok se za tržišta Južne Amerike proizvodnja odvijala u fabrici u Porto Realu, Brazil.
Novi Peugeot 208 razvijen je pod kodnim nazivom A9 i postavljen na PSA PF1 platformu, koja je predstavljena još 2002. godine na modelu Citroen C3. I prethodnik, model 207, koristio je identičnu platformu. Peugeot ističe da je novi 208 u odnosu na model koji nasleđuje lakši oko 110 kg u proseku, ali i da istovremeno nudi više mesta putnicima na zadnjoj klupi (5 cm), dok je zapremina prtljažnika uvećana za 15 litara (na 285). Za dizajn je bio zadužen Pierre Authier, dok je unutrašnjost dizajnirao Adam Bazydlo. Eksterijer ovog automobila izuzetno je atraktivan, pogotovo kada se ima u vidu da je u pitanju vozilo B segmenta. Na prednjem delu ističu se veliki farovi nepravilnog oblika sa inkorporiranim i sada već po zakonu neibežnim dnevnim svetlima, koja u testiranom paketu opreme spadaju u standard u LED tehnologiji. Veliki usisnik hladnjaka akcentuje atraktivnost i agresivnost Peugeotovog superminija, sa hromiranom lajsnom koja dodaje diskretnu notu elegancije. Na poklopcu motora ističe se diskretan reljef na čijem kraju ponosno stoji hromirani lav. Iako je možda Peugeot birajući svoj logo napravio najbolji marketinški posao koristeći upravo lava, kralja životinja, za one krajnje neobaveštene postavljen je i natpis sa imenom proizvođača hromiranim slovima na masku hladnjaka.Veliki prednji branik na svojoj donjoj ivici prelazi u karakteristično dizajniran spojler. Bočne linije takođe koketiraju sa elegancijom, ali i agresivnošću. Veliki aluminijumski naplatci od 16 inča dodatno naglašavaju tu činjenicu, dok diskretna hromirana lajsna oko okvira prozora jasno stavlja na znanje da se ne radi o osnovnom, najjeftinijem modelu.
Spoljašnji retrovizori su nisko usađeni, kako bi se ostvario što manji otpor vazduha i kako bi se opstrujavanje, odnosno šum vetra pri većim brzinama smanjio na najmanju moguću meru. Prednja i zadnja krila, tačnije njihovi rubovi su naglašeni, omogućavajući lakše smeštanje velikih točkova, ali i ostavljanje sportskog uticaja. Od kvake prednjih vrata ka pozadi, stapajući se sa linijom stop-svetala, prostire se nabor na karoseriji koji ističe dinamičnost novog modela. Na zadnjem kraju najupečatljiviji detalj čine stop svetla krajnje neobičnog oblika, koja pomalo podsećaju na bumerang. Veliki branik je poslužio i kao mesto za pozicioniranje svetala za maglu, dok su peta vrata krajnje neobično usečena u branik, olakšavajući pristup prtljažnom prostoru. Posmatrajući automobil kao celinu, pogotovo u Allure paketu opreme i atraktivnoj sivoj „Blossom“ boji, stiče se utisak da su dizajneri nepogrešivo odradili svoj posao i da su kreirali vozilo koje svojom pojavom neće nikoga ostaviti ravnodušnim. Vešto ukomponavani detalji ostavljaju utisak elegancije i sportske agresivnosti, što je danas izuzetno cenjena kombinacija.
U automobil se ulazi lako, obzirom da svaki red sedišta ima svoja vrata, što je osnovno pravilo za komforno vozilo. Na prednjim sedištima sedi se izuzetno dobro, što je „posledica“ njihove profilisanosti i anatomske prilagođenosti. Sve komande su raspoređene ergonomski, lako se koriste i vrlo su intuitivne. Na zadnjim sedištima razumljivo ima nešto manje mesta, ali ipak više od proseka klase kojoj vozilo pripada. Za oblaganje enterijera su iskorišćeni prijatni materijali, sa vrlo dobrom završnom obradom.
Tabla s instrumentima ima neobičnu poziciju, nalazi se sasvim visoko i zahteva određeno privikanje i kompromis. Ukoliko vozač standardne visine poželi da mu tabla u celosti bude na vidiku, u tom slučaju moraće da spusti obruč upravljača niže, gotovo u krilo. Ukoliko pak podigne upravljač na uobičajenu visinu, u tom slučaju donji deo instrumenata ostaće nedostupan pogledu. Ovo je jedino rešenje koje nas je dovelo u nedoumicu da li predstavlja dokaz da proizvođači ponekad očigledno daju prednost dizajnu nad funkcijom. Međutim, u Verano Motorsu dali su nam objašnjenje da je ovakvo postavljanje volana ergonomski adekvatnije i da omogućuje vozaču bolju preglednost.
Posebno nam se svideo upravljač, koji je izuzetno malog prečnika (svega 35 cm), prijatno je debeo i blago „odrezan“ u donjem delu. Za razliku od njega, ručica menjača nas baš i nije oduševila, jer smo očekivali nešto bolji osećaj prilikom manipulisanja njome. U skladu sa aktuelnim dizajnerskim stremljenjima, u unutrašnjosti obilno je korišćen „pijano efekat laka“, koji je dodatno podizao opšti povoljni utisak o ovom automobilu.
Centralna konzola je najprominentniji deo enterijera i na njoj se nalazio veliki displej osetljiv na dodir na kome su se prikazivali podaci od veoma dobrog audio uređaja, kao i kamere za vožnju unazad i putnog kompjutera. Ispod njega nalaze se ventilacioni otvori, a mnogo niže i komande automatskog dvozonskog klima uređaja sa prostorom za odlaganje sitnica koji je pronašao svoje mesto ispred ručice petostepenog menjača.
Prtljažnik je pravilnog oblika i u odnosu na prethodnika, model 207, povećan je za 15 litara, tako da sada raspolaže sa vrlo upotrebljivih 285 litara.
Nijedan savremeni automobil više ne može ni da se zamisli bez dobrih rezultata na ispitivanju bezbednosti. Na EuroNCAP testiranju Peugeot 208 je osvojio svih pet zvezdica, dokazavši tako da i mali automobili mogu da budu vrlo bezbedni, naravno uz odgovarajuće znanje i iskustvo inženjera, ali i ulaganje u proizvod. Struktura karoserije je dovoljno jaka da na sebe primi udare i minimalno ih prenese na putnike, sa ciljem umanjenja eventualnih povreda. Sada, zahvaljujući strogim propisima EU, ali i naporima proizvođača da bezbednost bude dostupna svim kupcima i u svim klasama automobila, u svim modelima Peugeota 208 serijski se ugrađuju ABS, REF (elektronska raspodela sile kočenja), AFU (podrška hitnom kočenju), kao i ESP. Takođe, već od osnovnog paketa standardnu ponudu čine prednji i bočni vazdušni jastuci, kao i vazdušne zavese. Ovde zaista treba uputiti sve pohvale ovom francuskom proizvođaču, ali i uvozniku za naše tržište, Verano Motorsu, jer su ponudili jedan kompletan proizvod kada je bezbednost u pitanju učinivši da nema razlike u različitim paketima, što je izuzetno važno ali nažalost nije uvek praksa.
Testirani paket opreme Allure je bio izuzetno bogat. Spisak osnovne opreme u ovom paketu je zaista impozantan i ne bi ga se postideli ni mnogo veći i skuplji automobili. Kompletan elektropaket, sa impulsnim podizačima prozora i sistemom protiv priklještenja na svim vratima, zatim elektropokretani i elektrosklopivi retrovizori, kao i tonirana stakla daju ovom automobilu notu ozbiljnosti. Radio CD sa MP3 funkcijom, komandama na volanu i šest zvučnika, uz mogućnost Bluetooth konekcije i USB priključkom staraju se za ugodnu atmosferu u kabini. SMEG (ekran osetljiv na dodir) daje dah luksuza, koji dvozonska automatska klima uspešno zaokružuje. Obruč upravljača presvučen kožom, kao i ručica menjača postaju neizostavni deo opreme na bolje opremljenim primercima svih proizvođača, tako da su i ovde sasvim očekivano našli svoje mesto. Paket preglednost – automatski brisači sa senzorom, samozatamnjujući unutrašnji elektrohromatski retrovizor, kao i senzor za svetla smanjuje potrebu vozača da utiče na rad ovih sistema, dok tempomat i limiter brzine olakšavaju kretanje otvorenim putevima.
Ispod poklopca motora nalazio se dobro poznat i proveren motor HDi radne zapremine 1,6 litara, koji oslobađa 92 ks. Kako smo i ranije imali priliku da se družimo sa ovim motorom u nešto većem modelu 308, doduše u jačoj varijanti sa 110 ks, znali smo da je on izuzetno diskretan u radu i da se odlikuje niskom potrošnjom. Druženje sa ovim agregatom u karoseriji vozila B segmenta nas je definitivno oraspoložilo, jer ovaj motor radi izuzetno diskretno i u ovom relativno malom automobilu. Potrošnja je očekivano niska, a sam motor pruža dovoljno oštrine kada se to od njega zatraži.
U gradskim uslovima, obzirom da se radi o eHDi verziji, izuzetno često interveniše start-stop sistem, koji gasi motor svaki put kada brzina kretanja padne ispod 20 km/h, a ručica menjača se nalazi u neutralnom položaju. Prilikom pritiskanja kvačila agregat se izuzetno brzo „probudi“, tako da je već spreman za akciju dok je vozač izabrao željenu brzinu. Petostepeni menjač se lako koristi, mada smo ručici menjača zamerili pomalo „gumasti“ osećaj. Brzine su podešene tako da je, žargonski rečeno, menjač „dug“, tako da nam je šesta brzina nedostajala samo u početku. Naime, na brzinama kojima se ovaj automobil najčešće kreće na otvorenom putu, (od 100-120 km/h), obrtaji motora kreću se u režimu od 2000 do 2300 obrt/min, što je dovoljno nisko da bi u kabini bila garantovana minimalna buka, ali i najmanja moguća potrošnja u tim uslovima rada.
Upravljač je direktan, pruža dovoljan otpor prilikom korišćenja, pri čemu je parkiranje izuzetno lako. Kočnice su dovoljno snažne, a oslanjanje je podešeno na udobnost, što je opet sasvim očekivano od proizvođača sa amblemom lava na poklopcu motora. U gradskim uslovima vožnje automobil je izuzetno poslušan, sa lakoćom izvršava komande vozača, a postojeći start-stop sistem može da se stavi van funkcije. Parkiranje je olakšano preglednim retrovizorima, ali i ugrađenom kamerom za vožnju unazad. Na otvorenom putu ipak se primećuju nešto skromnije dimenzije, ali to je ipak sasvim očekivano imajući u vidu o kojoj klasi automobila se radi.
Peugeot 208 je izuzetno dobar automobil i jedan od najkompletnijih i najpoželjnijih u svojoj klasi. Na njegovoj strani su bogata i slavna istorija njegovih prethodnika, odlični prodajni rezultati. Dizajn je izuzetno atraktivan, i predstavlja kombinaciju sportskog stila i elegancije. Enterijer je vrlo prijatan i generalno, može se reći da je Peugeot 208 dovoljno porastao da može da predstavlja jedini automobil mlade evropske porodice.
Tehnicke karakteristike
Model |
Peugeot 208 1.6 eHDi Allure |
Motor |
četvorocilindarski komonrejl motor sa turbo punjačem, 4 ventila po cilindru, dizel, DVD6/BESTT, radna zapremina 1.560 cm3 , maksimalna snaga 68 kW (92 KS) pri 4.000 o/min, maksimalni obrtni moment 230 Nm pri 1.750, Euro 5, |
Zapremina |
1.560 cm3 |
Prečnik i hod klipa |
75 x 88.3 mm |
Odnos kompresije |
16:1 |
Najveća snaga |
68 kW (92 KS) pri 4.000 obrt/min |
Najveći obrtni moment |
230 Nm pri 1.750 o/min |
Prenos snage |
Na prednje točkove, petostepeni menjač |
Hodni sistem |
Napred McPherson, spiralne opruge, poprečna trokraka ramena i stabilizator / Pozadi torziona osovina |
Upravljač |
Električni servoupravljač s nazubljenom letvom |
Kočnice |
Napred samoventilirajući diskovi 266 mm, nazad puni disk 249 mm, dvokružni hidraulični sistem sa ABS, REF, AFU, ESP |
Točkovi i pneumatici |
195/55 R 16 |
Dimenzije (D x Š x V) |
3.962 x 1.799 x 1.460 mm, međuosovinsko rastojanje 2.538 mm, trag točkova 1.525/1.515 mm, zapremina prtljažnika 285 litara, maksimalna zapremina prtljažnika rezervoar za gorivo 50 l |
Mase |
Prazno vozilo 1.030 kg, najveća dozvoljena 1.805 kg |
Performanse |
Najveća brzina 185 km/h, ubrzanje 0-100 km/h 10.9 sekundi |
Potrošnja goriva |
Vožnja u gradu 4.5 l/100 km, na putu 3.4 l/100 km, u mešovitoj vožnji 3.8 l/100 km |
Emisija CO2 |
98 g/km |
Matthieu Pourquery de Boisserin (Matje Purkeri Debuaseran) regionalni menadžer Peugeot-a za Balkan: „Za Peugeot inovacija je ključ uspeha. Istorija Peugeot-a uspešno traje već 200 godina, a na ovom tržištu sa generalnim distributerom Verano Motors-om smo prisutni skoro 20 godina. Peugeot 208 je otelotvorenje uzvišenog stila ovog brenda i poziva sve vozače da iskuse redefinsan svet automobilizma. Iako je model 208 lansiran pre svega nekoliko meseci, već je postigao veliki uspeh i drugi je najprodavaniji automobil u svom segmentu u Evropi!“
Novi Peugeot 208 predstavlja regeneraciju novog stila u B segmentu. Inovativni dizjn se ogleda u atletskoj izvajanosti karoserije koja odaje utisak sofisticiranosti i kompaktnosti. Plutajuća maska, led diode i zadnji farovi u obliku bumeranga su pažljivo osmišljeni detalji koji su simboli lakoće i smanjene potrošnje. Najveća inovacija u unutrašnjosti ovog modela jeste volan optimizovanih dimenzija kao i instrument tabla na višoj poziciji odnosno u vidnom polju radi bolje preglednosti. Time je vozačka pozicija značajno poboljšana, a zahvaljujući priodnoj ergnomičnosti novog dizajna obezbeđena je intuitivnija i sigurnija vožnja. Na komandnoj table se nalazi ekran osetljiv na dodir sa mnoštvom funkcija i aplikacija (handsfree bluetooth, USB konekcija za emitovanje muzike i prikazivanje slika, radio, MP3 player, Peugeot connect aplikacija…).
Pored kupovine za gotovinu Verano Motors svojim kupcima omogućio je i kupovinu na kredit i lizing, a posebni uslovi važe za kupovinu preko Credit Agricol banke sa kamatom za fizička lica od 5,9%. Putem brze i jednostavne procedure odobrava se kompletan kredit u salonu Verano Motors-a, uz olakšavajuću mogućnost udruživanja plata. Redovna garancija od dve godine može da se produži na pet godina odnosno 120.000 km.