Reli Dakar 2011

20. Jan 2011

Početak stvaranja istorije

Ova neobična avantura počela je 1977. Francuz Thierri Sabine izgubio se na svom motoru u Libijskoj pustinji kao učesnik trke Abidžan-Nica. Kada je uspešno spasen iz ekstremnog “peščanog pakla”, vratio se u Francusku zadivljen lepotom, surovošću i raznolikosti pejzaža. On je tada obećao da će ovo iskustvo primenjivati što je više moguće i od tada je živeo za jedan cilj: da privuče maksimalan broj ljudi u beskrajnost peščanih dina. To ga je dovelo do ideje o reliju koji bi iz Evrope išao kroz Afriku. Start bi bio u Parizu, a cilj u Dakaru. Plan je vrlo brzo postao stvarnost. Pariz-Dakar reli otkrio je potpuno nepoznat i surov svet, u kome je njegov kreator, Tjeri Sabi bio pravi pionir. Dana 26. decembra 1978., prvi reli Pariz-Dakar kreno je s trga Trokadero (Du Trocadero) u Parizu, a završio se 14. januara na Ružičastom jezeru (Rose Lake) u Dakaru. Od tada, ovaj reli postao je jedinstven događaj koji izaziva duh avanture, otvoren za sve vozače koji nose poruku prijateljstva između svih ljudi, prepun izazova, iznenađenja i uznemirenja. Tokom trideset godina, on je generisao bezbroj sportskih i ljudskih priča. Ostalo je istorija.

Neki osnovni podaci o prvom reliju Pariz-Dakar:

Dužina relija: oko 10.000 km
Zemlje kroz koje je reli prolazio: Francuska, Alžir, Niger, Mali, Gornja Volta, Senegal
Broj takmičara: 182
Generalni plasman (prvih 5):
1 NEUVEU Cyril – YAMAHA, Fra
2 COMTE Gilles – YAMAHA, Fra
3 VASSARD Philippe – HONDA, Fra
4 GENESTIER/TERBLAUT/LEMORDANT Range Rover, Fra
5 MARREAU brothers - R4 Sinpar, Fra
Cyril NEUVEU, prvi pobednik relija Pariz – Dakar 1978

 

Reli Dakar 1.1.2011 – 16.1.2011. (33. izdanje)

Od 2009. godine, reli je premešten zbog bezbednosnih i komercijalnih razloga u Južnu Ameriku. Za svoje treće izdanje na južnoameričkom kontinentu, reli je tekmičarima poklonio “istraživanje” severnih delova Argentine i Čilea. To je i dalje ravnoteža između teških i manje teških delova trase koja je ipak malo revidirana zbog ekstremnog napora vozača i vozila. Reli nastavlja svoj život u 2011. na kontinentu koji ima impresivan potencijal za nova otkrića. Idući ka severu Argentine i Čilea, trasa prelazi granice ovih zemalja i vodi takmičare kroz neverovatne i različite predele i beskrajna peščana prostranstva, kao i snežne planinske visove. To je kaskada boja, oblika, vodenih površina, zvukova i svega onoga što ljudska mašta može (ili ne) da zamisli. Sigurno je samo da takmičari najmanje uživaju u svim tim lepotama, jer ovaj reli jednostavno treba preživeti!
Bezbednost na reliju njegova je glavna karakteristika. Priroda terena, gustina naseljenosti i prisustvo svih oblika infrastrukture (putevi, železnica, cevovodi, telefonski i elktro sistemi prenosa...) morali su da budu uzeti u obzir prilikom definisanja bezbedonosne procedure. Stvaranje posmatračih zona (bezbednosnih zona za gledaoce) deo je širokog spektra kampanje za sprečavanje nezgoda, kojih je, nažalost, bilo skoro na svakom od relija u poslednjih 30-ak godina. Bezbednost takmičara, gledalaca, novinara i drugog osoblja oko trke prioritetna je briga i tretira se istom pažnjom kao i za svaki drugi reli (ovde čak i na višem nivou).

Vrednost i duh relija mogu da se sumiraju kao približavanje više strasti. Pored toga što je to izuzetan događaj u svetu auto-moto sporta, to je takođe i jedinstveno ljudsko iskustvo. Istorija takmičenja, prevazilaženje svih mogućih i nemogućih nezgoda podstrek su za svakoga. Reli je pre svega stvar osećanja i emocija. Ovaj aspekt je ono čemu je većina konkurenata posebno sklona. To objašnjava, na primer, opstanak koncepta solidarnosti između svih onih koji učestvuju u trci i njihovu nesebičnu i iskrenu volju i želju da pomognu svakom takmičaru kojem je pomoć neophodna. To se dešava čak i po cenu gubitka sopstvenog plasmana radi zadovoljstva kroz pružanje pomoći drugome.

Od samog početka, reli je vođen kolektivnom strašću za otkrivanjem i zaštitom izuzetnih prirodnih lokacija. Uz jaku vezanost za poštovanje ovih vrednosti, organizatori ovogodišnjeg relija tražili su i našli načine da smanje nepovoljan uticaj relija na životnu sredinu. Pre svega zbog štetnog uticaja ugljen-dioksida i drugih štetnih materija (npr. motorno ulje) koje ostaje iza svakog od vozila u reliju. Zato je ove godine prvi put uvedena i mogućnost da na reliju učestvuju i vozila sa pogonom na alternativna goriva (gas, elektro pogon). Verovatno će na sledećim relijima broj ovakvih vozila biti sve veći. Sa više od 9.600 km pređenih u 13 etapa, Dakar 2011 ponudio je veliki broj različitih programa za gledaoce, međutim, samim takmičarima nisu podjednako ponuđeni “detalji za zabavu”, jer je reli prilagođen različitim vrstama vozila koja učestvuju na njemu. Najduža etapa (Special stage – deo gde se meri vreme za plasman i Link stage – dohvatna deonica) bila je poslednja i nalazila se na povratku prema cilju u Buenos Airesu, u Argentini.

Kao i svako takmičenje, ni ovo ne bi moglo da se održi bez mnogobrojnih sponzora. Glavni sponzori su 18 velikih kompanija i firmi iz celog sveta. Kao rezultat toga, zahvaljujući svetskim brendovima i lokalnim kompanijama, reli Dakar 2011 prenošen je direktno (ili kao snimak) u vidu jednog “mitskog” događaja na talasu interesovanja medija, koji se trenutno širio TV ekranima, radio talasima, novinama, časopisima i Internetom širom sveta. Dakar partneri su rasporedili svoje sponzorske strategije, kako na međunarodnoj sceni kroz prikaz industrija više zemalja u vezi sa događajem (Michelin, Total, Henkel, Volkswagen, Nokia, ...), tako i kroz lokalne uslove, u okviru domaćih kompanija (Telekom Argentina, Aeropuertos Argentina, Andesmar Chile, ...) koje su pomogle događaj na svojoj vlastitioj teritoriji.

 

Dakar 2011 u brojkama

Dužina relija: 9.660 km
Ukupan broj prijavljenih vozila: 430, od toga po klasama:
1. automobili: 146
2. motocukli: 183
3. kvadovi: 33
4. kamioni: 68

Učesnici: takmičari iz 51 države pojavili su se na startu relija. Učestvovalo je i 13 žena u svim kategorijama.Gabor_SagmajsterZanimljivosti: Ukupno šest posada učestvovalo je u konkurenciji za NRJ Challenge trophy (vozila sa pogonom na alternativna goriva).
Prvi put na takmičenju: 64 motocikla, 21 kvad, 50 automobila, 1 kamion.

Rezultati po klasama (prvih 5):

• Motori
1. Marc COMA, Esp, KTM 51:25,00 sat
2. Cyril DESPRES, Fra, KTM +15:04 min
3. Helder RODRIGUES, Prt, YAMAHA +01:40,20 sat
4. Francisco LOPEZ CONTARDO, Chl, APRILIA +02:09:45 sat
5. Juan PEDRERO GARCIA, Esp, KTM +03:07,03 sat

• Kvadovi
1. Alejandro PATRONELLI, Arg, YAMAHA 63:49:47 sat
2. Sebastian HALPERN, Arg, YAMAHA + 59:53 sat
3. Lukasz LASKAWIEC, Pol, YAMAHA + 6:17:38 sat
4. ChristopheDECLERCK, Fra, POLARIS + 6:18:30 sat
5. Pablo Sebastian COPETTI, Arg, YAMAHA + 7:14:59 sat

 

 

 

• Automobili
1. Nasser AL-ATTIYAH, Qat, VOLKSWAGEN 45:16:16 sat
2. Giniel DE VILLIERS, Rsa, VOLKSWAGEN + 49:41 min
3. Carlos SAINZ, Esp, VOLKSWAGEN + 1:20:38 sat
4. Stephane PETERHANSEL, Fra, BMW + 1:43:48 sat
5. Krzysztof HOLOWCZYC, Pol, BMW + 4:11:21 sat

• Kamioni
1. Vladimir CHAGIN, Rus, KAMAZ 48:28:54 sat
2. Firdaus KABIROV, Rus, KAMAZ + 30:04 min
3. Eduard NIKOLAEV, Rus, KAMAZ + 3:20:17 sat
4. Ilgizar MARDEEV, Rus, KAMAZ + 5:44:56 sat
5. Franz ECHTER, Ger, MAN + 5:45:37 sat

Gabor Sagmajster, jedini takmičar iz Srbije. Na svom trećem učešću na Dakar reliju, osvoijo je 61. mesto u generalnom plasmanu motocikala, vozeći KTM Rally 690 factory replica za Opel Dakar Team (Mađarska). Subotičanin je uspešno završio sve etape. Po ulasku u cilj Gabor je bio presrećan što je i u trećem pokušaju uspeo da završi ovaj veoma zahtevan reli. Na cilju je izjavio: “Bilo je izuzetno naporno, motor je na svu sreću izdržao posle par kritičnih dana na ekstremno visokim temperaturama. Iako je ovo slabiji plasman nego prošle godine, veoma sam zadovoljan, jer ostvario sam ono zbog čega sam i došao. Nije bilo nimalo lako, ali je sada sve zato slađe. Da nije bilo četiri sata kazne, bio bih daleko bolje plasiran.”

 

 


Ime i prezime
Komentar