Sto godina proizvodnje automobila u fabrici MINI

06. Apr 2013


Fabrika automobila Mini u mestu Cowley, Oxford, Engleska, proslaviće stogodišnjicu proizvodnje automobila 28. marta ove godine. To je tačno 100 godina od dana kada je napravljen prvi model Morris Oxford Bullnose od strane konstruktora William Morris-a, samo nekoliko stotina metara od mesta gde savremena fabrika stoji i danas.

U početku je pravljeno dvadeset automobila svake nedelje, ali je posao brzo rastao i za jedan vek proizvedeno je 11,65 miliona vozila.

Danas, ovo veliko postrojenje zapošljava 3.700 radnika koji proizvode 900 komada modela Mini svaki dan, što je doprinelo ukupnom broju od 2,25 miliona proizvedenih Mini-ja. Velika investicija je trenutno u toku, a to je otvaranje novih proizvodnih pogona za narednu generaciju modela Mini.

Tokom decenija koje su usledile posle pojave modela Morris Oxford Bullnose 1913. godine, proizvodili su se automobili iz širokog spektra poznatih britanskih marki i jedne japanske, uključujući brendove MG, Wolseley, Riley, Austin, Austin Healey, Mini, Vanden Plas, Princess, Triumph, Rover, Sterling i Honda (ispod marke Morris). Pressed Steel Company, deo ove fabrike, takođe je proizvodio karoserije za Rolls-Royce, Bentley, Jaguar, MG, Standard-Triumph, Ford i Hillman, kao i fabričke alate za Alfa Romeo.

U različitim fazama u svojoj istoriji, fabrika je proizvodila i Tiger Moth borbene avione, ambulantna vozila, vojne kamione, kanistere, komponente za Horsa jedrilice, padobrane, itd. Fabrika je proizvela niz poznatih automobila, uključujući modele Bullnose Morris, Morris Minor, Mini, indijski Hindustan Ambassador i današnji Mini. Fabrika je takođe proizvodila modele Honda-e u kratkom periodu sredinom 1980-ih, kao i neke malo manje poznate modele automobila, uključujući nepravedno zapostavljeni model Morris Marina, zapanjujuće klinasti automobil iz 1970-ih, Princess i Austin Maestro, jedan od prvih automobila na svetu koji je imao ugrađene tadašnje nove tehnologije.

 

 

Bilo je osam vlasnika (korisnika) ove fabrike u proteklih 100 godina, počevši od osnivača William Morris-a koji je bio direktni vlasnik fabrike i preko kompanije Morris Motors do 1952. godine, kada se Morris Motors spojio sa kompanijom Austin kako bi formirali British Motor Corporation (BMC). Sam Morris, ovaj put kao Lord Nuffield, bio je predsednik BMC-a šest meseci pre nego što se penzionisao. Umro je 1963. godine. Tokom ranih 1960-tih, fabrika je imala čak 28.000 radnika, koji su proizvodili izuzetno raznovrsne automobile.

Godine 1967., BMC je postao British Motor Holdings nakon spajanja sa kompanijom Jaguar, a sledeće godine ta grupa je bila pripojena Leyland Truck Company, koja takođe uključuje kompanije Triumph i Rover da bi formirali British Leyland Motor Corporation. Nacionalizacijom koja se odigrala 1974. godine, grupa prolazi kroz nekoliko promena imena sve dok nije postala Rover Group 1986. godine. Vlasnik Graham Day, bio je optužen za privatizaciju preduzeća za vreme vladavine Margareth Thatcher, koja je završena 1988. godine prodajom kompanije British Aerospace-u. Grupa je kasnije zajedno sa kompanijom Land Rover, prodata kompaniji BMW Group 1994. godine.

 

 

BMW je uložio značajna sredstva u Rover, rano odlučivši da zamena za stari model Mini bude prioritet. Međutim, teški uslovi poslovanja, uključujući i nepovoljni kurs funte i pad prodaje, dovešće do toga da BMW proda brendove Rover i Land Rover 2000. godine, zadržavajući samo Mini brend, postrojenja u Oxford-u, pridružujući im pogon za proizvodnju šasija u Swindon-u i novi pogon Hams Hall za proizvodnju motora koji se tada pripremao za početak proizvodnje. Danas, ova fabrika cveta sa proizvodnjom svih verzija modela Mini, a to su Hatchback, Convertible, Clubman, Clubvan, Roadster i Coupé verzije. Takođe, fabrika prolazi kroz velike investicije koja uključuju instalaciju 1000 novih robota, kako za proizvodnju novih karoserija, tako i za opremanje postojećeg objekta za proizvodnju sledeće generacije Mini-ja. Ovo predstavlja lavovski deo od 900 miliona vrednog investicionog programa objavljenog prošle godine, što se takođe vidi kroz značajnu nadogradnju i instalaciju novih objekata u okviru Hams Hall motornog postrojenja i Swindon postrojenja za šasije.

 

 

Oxford fabrika generisala je mnogo milijardi funti za naciju, kao i značajno bogatstvo za mnoge druge zemlje širom sveta tokom svog postojanja i rada, pružajući direktno zaposlenje za stotine hiljada radnika i više desetina hiljada ljudi kroz indirektne poslove. Fabrika ima dugu istoriju uspešnog izvoza automobila od 1930-ih pa nadalje, tako da su Morris-ovi proizvodi iznosili skoro 30 % ukupnog računovodstvenog izvoza Velike Britanije od sredine 1930-ih. U 1950-im, fabrika je proizvela svoj 100.000-ti model namenjen inostranstvu, Morris Minor, a 1962. godine BMC je isporučio preko 320.000 primeraka svoje godišnje produkcije od 850.000 vozila u preko 170 zemalja širom sveta. BMC je bio najveći britanski izvoznik u ranim 1960-im, baš kao što je to bio Morris u 1930-im godinama.

Oxford fabrika doprinela je iznenađujuće brojnim industrijskim aktivnostima u dalekim zemljama, proizvodeći desetine hiljada automobila za izvoz u tzv. CKD (Completely Knocked Down) kompletu sa uputstvom za montažu u inostranstvu. Zemlje koje su pravile automobile iz ovog kompleta su Argentina, Australija, Belgija, Kuba, Istočna Afrika, Gana, Holandija, Hong-Kong, Indija, Indonezija, Iran, Irska, Italija, Novi Zeland, Malezija, Meksiko, Nigerija, Španija, Šri Lanka, Tanzanija, Trinidad, Turska, Uganda, Urugvaj i mnoge druge. Do 1967. godine, CKD kompleti automobila činili su 40 % izvoza kompanije BMC u 21 zemlju širom sveta. Automobili Morris Oxford, Minor, MG, Mini, Morris 1100 i laka komercijalnih vozila, bili su među mnogim modelima proizvedenim u tim dalekim fabrikama.

 

 

Današnji izvozni rezultati ove fabrike su podjednako impresivni, zato što je 1,7 miliona automobila izvezeno u preko 100 zemalja od 2001. godine do danas. Fabrika je takođe imala pozitivan i značajan uticaj izvan proizvodnje automobila. Osnivač William Morris, kasnije poznat kao Lord Nuffield, bio je jedan od najpoznatijih velikodušnih britanskih filantropa. On je proizvodio prva veštačka pluća od gvožđa i donirao ih bolnicama, dok je preko ogranaka Nuffield Health, Nuffield Farming Scholarships Trust i Nuffield College, svih osnovanih od strane Morris-a, podelio filantropskih poklona u vrednosti koja se procenjuje kao današnji ekvivalent od 11 milijardi funti (12,5 milijardi evra). Nuffield Health organizacija radi i danas, kao i Nuffield College, kao i mnoga druga filantropska udruženja osnovana od strane Lord Nuffield-a. Tokom Drugog svetskog rata, fabrika je odigrala važnu ulogu u proizvodnji vojne opreme koja je obuhvatala Tiger Moth avione. Padobrani, kanisteri i vazduhoplovini podsklopovi su proizvedeni u velikom broju. Fabrika je takođe sprovela preko 80.000 popravki oštećenih Spitfire i Hurricane borbenih vazduhoplova. Fabrika je zapošljavala veliki broj poznatih ličnosti iz auto-moto industrije. Pored osnivača William Morris-a, tu su bili i Sir Alec Issigonis koji je dizajnirao model Morris Minor i Mini, Leonard Lord koji je kasnije vodio British Motor Corporation, Eric Lord koji je vodio fabriku kada je dostignut vrhunac proizvodnje od 6000 automobila nedeljno tokom 1960-tih godina, kao i direktor postrojenja Sir George Turnbull koji je kasnije prešao u kompaniju Hyundai, pomogavši joj da postane proizvođač sopstvenih dizajniranih automobila, umesto proizvodnje licenciranih modela tokom 1970-ih. Veliki broj poznatih ličnosti u današnjoj automobilskoj industriji i u BMW Group-i su bivši zaposlenici ove fabrike, uključujući i Herbert Diess-a, prethodnog direktora Mini Oxford postrojenja, a sada člana upravnog odbora zaduženog za razvoj kompanije BMW AG.

Danas, postrojenja u Oxford-u predstavljaju centralni element britanske proizvodnje vozila u okviru BMW Group-e koja obuhvata Hams Hall fabriku motora u Birmingham-u i Swindon postrojnje za proizvodnju šasija, kao nekadašnjeg dela Pressed Steel-a. Svi ovi pogoni pružaju svetlu budućnost novoj generaciji porodice modela Mini koji ulazi u proizvodnju u narednim godinama, a sve zbog trenda porasta prodaje i izvoza.

Mnogi poznati automobili proizvedeni su u ovoj fabrici, među kojima je nekoliko njih bilo zaista revolucionarno.

 

Automobili koji su obeležili vreme kada su se pojavili

 

 

Morris Oxford Bullnose (1913-1926)
Prvi automobil koji je konstruisao i proizveo William Morris, zapravo je nazvan Morris Oxford, ali je poznat kao Bullnose zbog svog karakterističnog, zaobljenog prednjeg hladnjaka obmotanog u mesing. Smela odluka o sniženju cena, učinila je da Morris postane najprodavaniji marka automobila u Velikoj Britaniji od 1924. godine.

Morris Minor (1928-1932)
Mali, pristupačan automobil čiju je cenu Morris na kraju spustio na samo 100 funti, obezbedio je sebi značajnu popularnost. Zajedno sa malim modelom Austin Seven, učinio je da automobili postanu dostupni svima u Velikoj Britaniji.

Moris Eight (1935-1948)
Veliki predratni i posleratni hit, ovaj snažni i veliki Morris razvio se kroz nekoliko varijanti koje su postale uobičajeni prizor na ulicama u 1960-im.

 

 

Morris Minor (1948-1971)
Veliki korak napred u upravljanju, sa servo volanom, kočenjem i prostranošću, novi Minor dizajniran od starne Alec Issigonis-a, doživeo je ogroman uspeh. Minor je prvi britanski automobil koji je prodat u preko milion komada, proslavljajući jubilej modela Minor milionitim komadom ofarbanim u boju jorgovana. Prodavan je kao limuzina, polu-drveni Traveller karavan, kabriolet, kombi i pick-up.

Morris Oxford III (1956-1958)
Ovaj Oxford je porodični automobil nastao iz Morris opsega, nastavljajući tradiciju modela sa istim imenom koje je započeo Morris. Ovaj neupadljiv automobil bio je osnov za nekada izuzetno popularni model Hindustan Ambassador u Indiji. Morris je transportovao kompletan alat za proizvodnju ovog modela u Indiju 1957. godine. Ambassador ili Ambi kao što je poznat, ostao je u proizvodnji u Indiji do danas.

BMC Mini (1959-1968)
Revolucionarni model Mini, bio je još jedna od kreacija Alec Issigonis-a. Njegov poprečno postavljen motor, prednji pogon i efikasno osmišljen prostor, redefinisali su dizajn malog automobila. Go-kart upravljanje inspirisalo je nastanak Cooper verzije sa sportskim performansama. Vanvremenski, moderan, mnogo voljen i puno izvožen, uveo je novu reč (mini) u engleski jezik i postao najpoznatiji i najproizvođeniji britanski automobil sa ukupnim obimom proizvodnje od 5.387.862 komada. Fabrika Oxford je proizvodila ovaj model deset godina, počevši od 1959. godine.

 

 

BMC 1100/1300 (1962-74)
Drugi Issigonis-ov model sa prednjim pogonom, u suštini, je povećani model Mini sa Pininfarina stilom i Hydrolastic oslanjanjem. Najnapredniji mali porodični automobil u prodaji tog vremena, prodavao se brže nego model Mini sa izgledima da postane britanski bestseler za deset godina. Pokrenut kao Morris, takođe je prodavan pod brendovima Austin, MG, Riley, Vanden Plas i Wolseley, a ponuđen je u varijantama sa dvoja i četvora vrata i kao karavan.

Austin Healey Sprite/MG Midget (1966)
Ogromna većina Sprite/Midget modela napravljena je u MG fabrici u Abingdon-u, ali su 1966. godine neki primerci proizvedeni i u Cowley pogonima. Sastavljanje ovog automobila bilo je lakše nego što zvuči, jer je značajan deo automobila već proizveo Pressed Steel ogranak. Austin Mk 1 Sprite ili Frogeye, bio je mali, sportski automobil pristupačn svakom, uglavnom sastavljen od odbačenih BMC delova, sa dobrim performansama uprkos maloj snazi motora. Osvežena verzija ovog modela iz 1961. godine, proizvedena je više u konvencionalnom stilu sa klasičnim prtljažnikom i u gotovo identičnoj verziji kao model MG Midget.

Morris Marina (1971-1980)
Mnogo osporavan u to vreme, model Marina baziran na modelu Ford Cortina, bio je godinama jedan od pet bestseler modela uprkos jednostavnoj mehanici i oslonac proizvodnje u 1970-im. Neobično za kupce, bila je kupe verzija koja je bila jeftinija od limuzine. Klasičan dizajn automobila, zamenjen je blago restilizovanim italijanskim dizajnom 1980. godine. Ovaj automobil predodređen je da bude poslednji model kompanije Morris. I ovaj model ostvario je prodaju od preko milion primeraka.

 

 

Rover 800 (1986-1989) / Honda Legend (1986-1988)
Ovi luksuzni automobili bili su neobični potomci inženjerske saradnje između kompanija Rover i Honda. Oba automobila su delila istu šasiju, oslanjanje i neke tipove motora uz jedinstveno telo i enterijer. Fabrika je proizvodila ne samo model Rover 800, nego u kratkom periodu i sestrinski model Honda Legend. Rover 800 je takođe bio deo velike izvozne inicijative u SAD-u sredinom 1980-ih, pod imenom Sterling. To je produžilo period mnogo plodnije i dublje saradnje u kome je japanski just-in-time metod i stalno poboljšavanje tehnike uvedeno u fabriku, tako da je na kraju dovelo do značajnih poboljšanja u kvalitetu izrade automobila.

Rover 75 (1999-2000)
Prvi i jedini Rover model u potpunosti razvijen pod okriljem BMW-a, elegantno stilizovani Rover 75, posedovao je veliko poboljšanje kvaliteta i dinamičkih standarda brenda. Proizvodnja je prebačena u Longbridge, Birmingham, nakon što je BMW prodao Rover 2000. godine, a završila je prerano 2005. godine, mada varijacije ovog modela danas žive u Kini pod imenima Roewe i MG.

Mini (2001-2006)
Potpuno novi model Mini kao veći, daleko složeniji premijum model koji je prošao evoluciju koju je definisalo novo tržište, imao je isti put kao i originalni Mini. Nadaleko hvaljen za stil koji je odlikovao njegovog prethodnika, savremenog i izuzetno privlačnog dizajna, on je takođe dobio pohvale za svoju upotrebljivost, maštovit dizajn enterijera i kvalitet izrade. Novi Mini je takođe predstavio neviđenu personalizaciju kod malog automobila i kreirao trend koji je sada široko kopiran. On je prevazišao svoje prodajne ciljeve od samog početka, za razliku od klasičnog Mini-ja, pojavio se i u Convertible verziji 2002. godine.

Mini (2006-danas)
Intenzivno redizajniran 2006. godine, druga generacija modela Mini obezbedila je više unutrašnjeg prostora, povećan je sadržaj aluminijuma da bi se smanjila težina i uvedeni su novo-razvijeni benzinski motori proizvedeni u BMW fabrici motora Hams Hall. To je takođe bio jedan od prvih modela koji je posedovao Start-Stop tehnologiju. Raspon verzija ovog modela je mnogo veći nego ranije i uključuje Clubman verziju sa radikalnom konfiguracijom vrata, sportske Coupé i Roadster verzije sa dva sedišta, Clubvan i Convertible verziju.

 



Ime i prezime
Komentar