U krizi profitira samo Tesla Motors

27. Jul 2020

Tesla Model-S
Pandemija izazvana virusom korona mnoge je primorala da se više voze automobilom, ali ekonomska kriza koja prati pandemiju sputava prodaju novih automobila. Američki koncern Tesla Motors za sada je jedini u automobilskoj industriji koji ostvaruje profit, ali će konkurencija da postane žestoka, piše Dojče vele (DW).

“Trenutno ide relativno loše proizvođačima klasičnih automobila, dakle onima koji insistiraju na motorima sa untrašnjim sagorevanjem“, konstatuje Frank Švope, analitičar automobilskog sektora u banci NordLB.

Što su duže neki proizvođači čekali, sada ih čekaju veće investicije u alternativne pogone i u autonomnu vožnju. Zato je u automobilskim koncernima raspoloženje neveselo – osim u jednom: američkom proizvođaču električnih automobila Tesla. Premda je i njegova prodaja nešto manja nego što su u fabrici očekivali, bilans je bolji od očekivanog.

“Do toga je došlo jednostavno jer je pogon Tesle u Šangaju mogao da poveća proizvodnju i tako pomogne čitavoj kompaniji. Zato je Tesla po četvrti put zaredom ostvario dobit u jednom kvartalu”, kaže Švope.

Reči nemačkog analitičara zvuče skromno s obzirom na istorijski uspeh Tesle – prvi put u svom postojanju, u punih 17 godina, firma je prošla čitavu godinu, a da ni u jednom kvartalu nije otišla u minus. Dobit nije astronomska – 104 miliona dolara u aprilu, maju i junu ove godine – ali je iznenađenje za kompaniju Ilona Maska. Još prošle godine u tom periodu Tesla je bio u minusu, a zbog pandemije činilo se da će i ove godine ponovo u minus.

Uspeh bi mogao da ima unosne posledice. Jer, četiri pozitivna kvartala zaredom uslov su da kompanija uđe u indeks Standard & Poor’s 500, gde su američke najvrednije kompanije. Za takve akcije vežu se i razni investicioni fondovi, recimo penzionih osiguranja, što onda garantuje i rast vrednosti, piše DW.

Ilon Mask već najavljuje još veće planove, izgradnju fabrike kod Ostina u Teksasu, kao i nadomak Berlina. U najskorije vreme bi Tesla Motors trebalo da proizvodi 500.000 automobila godišnje – trenutno proizvodi 367.500.

Međutim, nije baš jednostavno da se upoređuju brojevi Tesle i recimo nemačkog Daimlera, koji je u drugom kvaratlu izgubio blizu dve milijarde evra. Tesla je, po broju prodatih automobila i dalje veoma mali akter u automobilskoj industriji. Tek petnaesti na listi najvećih proizvođača – njihovu godišnju proizvodnju Toyota, kao najveći proizvođač automobila na svetu, proda za dve nedelje. Ta razlika se ne odražava na berzi, gde Tesla vredi daleko više od svih ostalih, ali to ima veze i sa berzanskim manipulacijama.

Tesla Motors diktira trendove i, osim toga, manje trpi zbog pandemije. Tokom krize najveći koncerni morali su da prekidaju proizvodnju, a automobilski saloni bili su zatvoreni tako da se jedva nešto i prodavalo. Taj problem Tesla nema jer trguje preko interneta.

To nipošto ne znači da je individualna mobilnost stvar prošlosti, naprotiv: baš tokom pandemije uputno je izbegavati vozove i avione, pa su se mnogi vratili automobilu čak i za daleka putovanja na odmor.

Njemački stručnjak za automobilski sektor Frank Švope je siguran da će se i zbog ove krize ubrzo dogoditi velike promene u sektoru automobilizma.

Uveren je da će doći, ako ne do fuzija, sigurno do mnogo bliže saradnje proizvođača “jednostavno da bi smanjili troškove”. Jer, ogroman je trošak stvaranje “automobila budućnosti”, verovatno na električni pogon, možda i s vodonikovim gorivnim ćelijama i dovoljno “pametan” da sam vozi, piše DW.

Nagađanja idu sve do moguće saradnje nemačkih večitih konkurenata Mercedes-Benz-a i BMW-a, ili dva ubedljivo najveća svetska koncerna Volkswagena i Toyote.

Volkswagen je već dogovorio saradnju sa drugim jakim konkurentom: Ford će da razvija platformu za Volkswagenov pik-ap, a iz Volfsburga šalju cu platformu za električni automobil.

U tom kontekstu ambicije Tesla Motorsa da proizvodi 500.000 vozila godišnje su svakako realne, ali se tržište menja i već odavno kompanija Ilona Maska ima žestoku konkurenciju iz Kine, a stiže i evropska.


Ime i prezime
Komentar