U modernom svetu kategorija SUV vozila postaje sve popularnija. U ovu trku uključili su se definitivno svi proizvođači automobila bar sa po jednim modelom, tako da smo svedoci da recimo čak i Bentley priprema svog takmaca za bespoštednu borbu u ovom segmentu. Kineski proizvođači, takođe hvataju priključak. Upravo takav je i Great Wall H6, „kinez“ koji dolazi iz fabrike automobila u susednoj Bugarskoj.
Great Wall Hover H5
06. Apr 2015
Nešto sasvim novo
Tržišni udeo u rastućem segmentu SUV modela svakako žele da prigrabe za sebe i oni, evropskim kupcima, manje poznati proizvođači. Jedan od njih je i Great Wall, sa svojim modelima koji imaju pogon 4x4. Kao što je rečeno, ovi modeli su manje poznati kupcima u Evropi, ali kineski proizvođač navodi da su najprodavaniji u svojim segmentima u Australiji, Kini, kao i pojedinim zemljama južnoameričkog kontinenta.
Great Wall Motors Company Limited je najveći nezavisni proizvođač automobila u Kini, i ujedno najveća privatna automobilska kompanija. Komercijalna vozila u formi pick up-a nose naziv Steed, dok su SUV modeli označeni kao Hover. Putnički automobili se proizvode pod jednostavnom oznakom Great Wall. Proizvodni kapaciteti fabrike su do 1.500.000 automobila godišnje, pri čemu je u planu otvaranje novih pogona u Rusiji. Kineski proizvođač raspolaže i sopstvenim razvojnim centrom za motore i menjače, kao i sopstvenom laboratorijom za testove sudara. Inače, Great Wall poseduje i fabriku Liteks u Bugarskoj iz koje izlaze i modeli namenjeni evropskim kupcima.
Uspešni na reliju Dakar
Kako bi se dopunila slika o ozbiljnosti kineskog proizvođača, važno je istaći i učestvovanje na reliju Dakar, u kome je 2014. godine posada u sastavu Carlos Sousa i Christian Laveille vozilom H8 osvojila prvu etapnu pobedu, kao i osmo mesto u ukupnom plasmanu. Great Wall team već petu godinu zaredom učestvuje na reliju Dakar. Do sada, ekipa je završila svaku trku i uspevala da unapredi rezultat u odnosu na prethodnu godinu, što govori o kvalitetu Great Wall vozila i posvećenosti kompanije stalnom usavršavanju svojih proizvoda.
|
Ovaj model je u proizvodnji od 2009. godine i za evropsko tržište izlazi iz pomenute fabrike Liteks u Bahovici. Nasledio je model H3, od kojeg se razlikuje u prednjem delu.
Dizajn ovog SUV-a veoma je izgledan. Posmatrajući prednji deo vozila, stiče se utisak da je dizajnerima inspiracija bila u modelu Mazda CX-7. Masivni branik uliva sigurnost, dok zakošene prednje svetlosne grupe sa sočivima ostavljaju utisak luksuznog vozila. Hromirana maska hladnjaka dodatno akcentuje taj utisak, pri čemu se u donjem delu branika nalazi široka maska hladnjaka. U samim donjim uglovima branika nalaze se dnevna svetla, kao i pokazivači pravca. Na bočnim površinama monotoniju razbijaju naglašeni lukovi blatobrana, koji potenciraju dinamičnost vozila. Spoljni retrovizori su pozamašnih dimenzija i dosta pomažu u vožnji ovog ne malog automobila.
Pogled na bok otkriva prisustvo prilično „kockastih linija“, što je sasvim očekivano za vozilo ovog tipa. Hromirane kvake, kao i naplatci od 17 inča daju dozu elegancije, dok jedva primetni i diskretni uzdužni nosač na krovu povećavju upotrebljivost samog vozila. Zadnji kraj je gotovo vertikalno „odsečen“. Na njega najvećim delom otpadaju peta vrata, kao i zadnje svetlosne grupe. Zadnji branik je prilagođen umerenoj terenskoj upotrebi, tako da je svojim oblikom namenjen povećavanju odlaznog ugla sa prepreke. Na krovu vozila nalazi se sasvim diskretni spojler, koji ima ulogu da umanji vrtloženja i neželjena opstrujavanja zadnjeg kraja, što rezultira manjim aerodinamičnim otporom i manjim prljanjem zadnjeg stakla.
Posmatrajući vozilo u celini, može se reći da je vrlo dopadljivo, bez suvišnih kitnjastih detalja i bez nepotrebnih dizajnerskih bravura. Jednostavne i nepretenciozne linije su nešto što je poželjno na SUV-ovima, jer se na taj način povećava njihova upotrebljivost. U svakom slučaju, dizajn nije stavljen ispred funkcije, tako da je uz sasvim dobru dopadljivost očuvana i funkcionalnost samog vozila.
Prvi kontakt sa nekim vozilom započinje preko ključa. Ključ testiranog vozila poseduje identičnu formu recimo Opelovog ključa sa na primer Insignie i pritiskom na dugme pojavljuje se metalni deo (poznatiji kao skakavac). Na njemu se nalaze komande za daljinsko otključavanje/zaključavanje vozila, kao i za ukljičivanje alarmnih migavaca na daljinu. Po otključavanju vozila i otvaranja vrata koja imaju širok ugao otvaranja, ulazi se relativno lako u prostornu unutrašnjost. Ulazak je olakšan s obzirom da nema klasičnih pragova, jer vozilo poseduje šasiju. Smeštajući se na svoje mesto, vozač će se relativno lako naći u željenom položaju. Sedište može da se pomera horizontalno (napred/nazad), kao i da se reguliše nagib naslona. Takođe, može da se podešava i visina naslona za glavu, kao i njegov ugao. Upravljač je podesiv po visini, ali ne i po dubini. I pored relativno skromnih mogućnosti podešavanja, zaista nije problem da se pronađe gotovo idealna pozicija sedenja.
Nožne komande su za nijansu možda blizu postavljene, tako da će ponekad biti problema sa njihovim korišćenjem u slučaju korišćenja šire (zimske) obuće. Iza obruča upravljača nalazi se jednostavna i pregledna instrument tabla sa velikim obrtomerom i brzinomerom, kao i manjim pokazivačima nivoa goriva i temperature rashladne tečnosti. Centralna konzola je jednostavna, pravilnih linija. Na samom vrhu nalaze se ventilacioni otvori, dok je ispod ugrađen audio uređaj koji ima mogućnost reprodukcije MP3 formata, kao i sa USB-a čiji se konektor nalazi u naslonu za ruke između prednjih sedišta.
Ispod audio uređaja nalaze se komande automatskog klima uređaja, dok je sasvim ispod prekidač za izbor vrste pogona, kao i prekidač za isključivanje suvozačevog vazdušnog jastuka. Pepeljara i upaljač za cigarete su smešteni u posebnoj, skrivenoj pregradi ispred ručice petostepenog menjača. Na prednjim i zadnjim sedištima se zaista udobno sedi, pri čemu je dostupan prostor dovoljan za smeštanje odraslih osoba.
Prtljažnik je pravilnog oblika, sa više kuka za ostavljanje kesa, ali je smanjen prisustvom rezervnog točka koji je tu našao mesto zbog ugrađenog rezervoara za TNG. Između prtljažnog i putničkog prostora postoji rešetka, koja omogućava da se prtljažnik bezbedno iskoristi do samog krova.
Upotrebljeni materijali, iako bež boje, deluju kvalitetno i otporno na habanje. Na sedištima se nalazi tkanina, dok je na panelima vrata, na tapacirungu, prisutna koža, sasvim paradoksalno. Završna obrada može da se oceni kao dobra, spojevi bi mogli da budu nešto precizniji, uz manje zazore. Upotrebljena plastika je tvrda, ali ne i neprijatna na dodir, tako da se može reći da je boravak u kabini prijatan. Takođe, raduje nas i da je kabina pošteđena parazitskih zvukova („cvrčaka“), koji su neprijatni svedoci površne završne obrade.
U automobil je ugrađen i ABS, sa elektronskim razdelnikom sile kočenja (EBD). Za sva sedišta su postavljeni i sigurnosni pojasevi, pri čemu prednji imaju ograničenje sile, uz naslone za glavu za sve putnike. U vratima se nalaze ojačanja, a napred su postavljeni vazdušni jastuci za vozača i suvozača. U slučaju sudara aktivira se blokada dovoda goriva, kako bi se sprečila mogućnost nastanka požara. Takođe, Isofix sistem je dostupan kako bi se povećala bezbednost najmlađih putnika u specijalnim sedištima. Obzirom na postojanje klasične šasije, koja znatno uvećava čvrstoću vozila, kao i činjenicu da kineski proizvođač poseduje sopstvenu laboratoriju za ispitivanje bezbednosti vozila (kreš test), zaista ne treba sumnjati u bezbednost ovog automobila. Razvejavanju ove sumnje svakako doprinosi i činjenica da je Hover H5 dobio sve sertifikate i uverenja za prodaju na Starom kontinentu, kao retko koji kineski proizvođač.
Oprema testiranog vozila je bogata i zadovoljiće zahteve većine korisnika ovog tipa vozila. Centralnom bravom se komanduje putem daljinske komande smeštene na ključu, dok su svi prozori opremljeni elektropodizačima stakala. Spljašnjim ogledalima se takođe komanduje električnim putem, a spoljna ogledala mogu da se sklope takođe električnim putem.
Automatski klima uređaj održava željenu temperaturu u vozilu, dok audio uređaj sa šest zvučnika i mogućnošću reprodukcije muzike sa USB-a i u MP3 formatu doprinosi uživanju u vožnji. Senzor za svetla sam reguliše rad farova i dnevnih svetala, dok kišni senzor aktivira brisače tokom padavina. Na prednjim i zadnjim sedištima je dostupna i pepeljara, dok je prisutna i dodatna utičnica od 12 V između prednjih sedišta, kao i u prtljažnom prostoru. Metalik boja spada u dodatnu opremu, pri ćemu je doplata od 350 evra za nju skromna imajući u vidu ipak pozamašne dimenzije vozila. Testirani Hover H5 je imao i TNG uređaj marke Vialle.
Ispod poklopca motora uzdužno je smešten četvorocilindarski benzinski agregat radne zapremine 2,4 litre, koji je poreklom iz Mitsubishi-a i ima kodnu oznaku 4G69S4N. On oslobađa 93 kW pri 5.200 obrtaja u minuti, dok je maksimalni obrtni moment 200 Nm dostupan u rasponu od 2.500-3.000 o/min. Sam motor radi izuzetno kultivisano i mirno, pri čemu ipak ima težak zadatak da izađe na kraj sa ovim vozilom koje prazno teži gotovo 1.9 tona. Situacija se pogoršava kada se vozilo optereti, ali ako se poštuju zakonski limiti, moguće je u potpunosti ispratiti saobraćaj. Kao kompenzacija nedostatka performansi, u automobil je ugrađen TNG uređaj, koji omogućava da se automobil koristi znatno ekonomičnije. Vozilo je moguće poručiti od uvoznika sa već ugrađenom TNG instalacijom, uz doplatu od 550 evra. Utisak je da je eksploatacija Great Wall H5 u Srbiji jedino isplativa sa pomenutom instalacijom za pogon na alternativna goriva, u prvom redu zbog niske cene tečnog naftnog gasa. Na našem testu prosečna potrošnja u krajnje opuštenoj vožnji, bez mnogo naglih ubrzavanja i kočenja iznosila je oko 15 litara navedenog energenta. Ukoliko želi, vozač uvek može u toku vožnje da prebaci pogon na benzin, mada realno za tim nema potrebe. Prenos snage na točkove odvija se preko petostepenog menjača, za koji se može reći da mu je potrebna dorada u smislu smanjenja hodova same ručice, pri čemu su sami prenosni odnosi izuzetno dugački, tako da je vozilo u petoj brzini gotovo na 90 km/h pri 2.000 obrtaja u minuti.
Pogon na sve točkove bira se pomoću prekidača na centralnoj konzoli, pri čemu je u vožnji moguće promeniti iz pogona na jednoj osovini na pogon na obe osovine bez stajanja. Ukoliko je potrebno uključiti reduktor, odnosno izabrati mod 4L, onda je neophodno da se zaustavi vozilo, izabere komanda, i sačeka pet sekundi da transmisija odradi zahtevanu radnju. Obrnuti proces takođe zahteva poštovanje identične procedure.
Upravljač je prilično indirektan, i treba mu 3,5 krugova od jednog do drugog kraja, što se opet uklapa u koncepciju samog vozila. Nudi pomalo bezosećajan utisak i nije preterano informativan, ali to se uostalom i može očekivati od jednog vozila ovog tipa. Kočni sistem je sačinjen od diskova na svim točkovima, od čega su prednji samoventilirajući. Ovaj sistem uspeva da izađe na kraj sa zahuktalom masom bez nekih posebnih poteškoća.
Postojanje šasije čini da je vozilo otporno na uvijanja i da ima povišenu torzionu čvrstinu. Negativna strana je nešto veća težina od konkurencije za nekih 200-300 kg.
Utisci iz vožnje su povoljni. U gradskim uslovima kretanje je relativno jednostavno, što se može zahvaliti odličnoj preglednosti u svim pravcima, u čemu svakako pomažu i dobro dimenzionirana spoljna ogledala, uz čiju je asistenciju parkiranje jednostavno. Nenaviklima na spoljne dimenzije nedostajaće zadnji parking senzori, ali i bez njih parkiranje je jednostavno, jer je zadnji kraj vozila „odsečen“ vertikalno. Na otvorenom putu oseća se blagi nedostatak snage, posebno ukoliko se pretiče sporije vozilo. Tada je potrebno da budu sinhronizovane desna ruka i desno stopalo, a motor treba podići u više režime rada kako bi se dobila iole pristojna međubrzanja.
Prednosti testiranog vozila su brojne. Povišena pozicija sedenja, lak ulazak i izlazak iz vozila, utisak solidnosti i čvrstine su samo neki od njih. Tokom testa imali smo najviše zamerki na vrata prtljažnika, koja se nažalost ne otvaraju dovoljno visoko i koja je potrebno izuzetno snažno zalupiti da bi se zatvorila. Takođe, samo zatvaranje je nemoguće izvesti korišćenjem drške sa unutrašnje strane, tako da je potrebno isprljati dlanove i zatvoriti ih spolja. Zamerku upućujemo i suviše tihom signalu za uključeni pokazivac pravca, koji se gotovo i ne čuje.
U pozitivne strane svakako možemo da ubrojimo i dobre garantne uslove, koji podrazumevaju garanciju od 100.000 km ili tri godine. Fabrika koja se nalazi u našem neposrednom okruženju, u Bugarskoj, garantuje odličnu snabdevenost svim rezervnim delovima, dobru dostupnost kompletne servisne podrške, kao i umerene cene. I sam uvoznik za našu zemlju, Centar S iz Boleča je jako dugo prisutan na automobilskom tržištu Srbije što opet sa svoje strane garantuje ozbiljnost u pristupu i brzo rešavanje problema, ako se oni eventualno pojave. Sam proizvođač Great Wall spada u najbolje proizvođače automobila koji dolaze iz zemlje crvenog zmaja.
Nakon višednevnog druženja zaista smo ostali prijatno iznenađeni. Samo vozilo je ostavilo jako dobar utirak, a interesovanje prolaznika i drugih vozača je bilo izuzetno veliko, pre svega zbog istaknute cene, jer mnogi nisu mogli da poveruju da za 13.400 evra može da se kupi pravi džip. Sa nestrpljenjem očekujemo da se upoznamo i sa predstavnicima novije game ovog kineskog proizvođača, koji nas očekuju uskoro.
Tehničke karakteristike
Model
|
Great Wall Hover H5
|
Motor |
4-cilindarski redni, Mitsubishi motor, 4 ventila po cilindru, benzinski, postavljen napred uzdužno, 2 bregaste osovine u glavi motora, kolenasto vratilo u 5 ležaja, direktno ubrizgavanje goriva, Euro 5 |
Zapremina |
2.378 cm3 |
Prečnik i hod klipa |
86.5 x 100 mm |
Odnos kompresije |
9.5 :1 |
Najveća snaga |
93 kW (127 KS) pri 5.200 o/min |
Najveći obrtni moment |
200 Nm pri 2.500-3000 o/min |
Prenos snage |
Na sve točkove, uključujući i kontrolisan elektronski, manuelni menjač sa pet brzina |
Hodni sistem |
Napred McPherson, spiralne opruge, poprečna trokraka ramena i stabilizator, Pozadi multilink McPherson, spiralne opruge, teleskopski amortizeri i stabilizator |
Upravljač |
hidraulični servoupravljač s nazubljenom letvom |
Kočnice |
Napred samoventilirajući diskovi, nazad diskovi, dvokružni hidraulični sistem sa ABS, EBD |
Točkovi i pneumatici |
235/65 R 17 |
Radijus okretanja |
nepoznato |
Dimenzije (D x Š x V) |
4.649 x 1.810 x 1.745 mm, međuosovinsko rastojanje 2.700 mm, zapremina prtljažnika 810/ 2.074 litara, klirens vozila 194 mm, prilazni ugao 22°, silazni ugao 30°, masa praznog vozila 1.880 kg |
Mase |
Prazno vozilo 1.880 kg, najveća dozvoljena 2.510 kg, dopušteno opterećenje 630 kg |
Performanse |
Najveća brzina 171 km/h |
Potrošnja goriva |
Na putu 10.7 l/100 km, u mešovitoj vožnji 11.2 l/100 km, |
Emisija CO2 |
275 g/km |