
Mladalačka agilnost
Opelova Corsa predstavljena je pre 30-ak godina. Tačnije, 1982. godine Opel je odlučio da uđe u segment u kome su dominirali automobili proizvedeni u Francuskoj i Italiji. Za naziv automobila iskorišćena je italijanska reč za trku.
Prva generacija ostala je u proizvodnji sve do 1993. godine, kada se pojavila nova, B serija. Sledeća, C generacija bila je znatno većih dimenzija i predstavljena je 2000. godine, a u proizvodnji se održala relativno kratko, samo do 2006. godine. Aktuelna, poslednja generacija ušla je u serijsku proizvodnju krajem 2006. godine, pri čemu je doživela ozbiljno i preko potrebno „zatezanje bora“ 2010. godine. Osim vidljivih izmena na spoljašnosti, ali i unutrašnjosti, proizvođač je uložio dosta napora i u poboljšanje kvaliteta vožnje, upravljivosti i udobnosti, ali i ispunjenje sve strožijih ekoloških zahteva. Četvrta generacija je konstruisana na zajedničkoj platformi razvijenoj sa Fiatom, koju italijanski proizvođač koristi za svoj model Grande Punto. Proizvodnja Opelovog predstavnika u B segmentu odvija se u dve fabrike, u Nemačkoj u Ajzenahu i u Španiji, u Saragosi.
Kako je već rečeno, promene na spoljašnosti izvedene su u restilizaciji sprovedenoj 2010. godine. Test automobil bio je Kazablanka bele boje, koja je verziji sa troja vrata izuzetno davala na atraktivnosti. Veliki aluminijumski naplatci crne boje pružali su savršen kontrast i činili automobil vizuelno još agresivnijim. Na prednjem delu dominiraju velike svetlosne grupe, sa sada već karakterističnim inkorporiranim dnevnim svetlima koja svojim izgledom podsećaju na bumerang. Na masci hladnjaka ističu se hotizontalno postavljene hromirane lajsne koje daju notu elegancije. U masivnom prednjem braniku nalaze se maglenke smeštene u crna kućišta oivičena hromiranom lajsnom. Između maglenki nalazi se širok usisnik vazduha koji hladnjaku dostavlja preko potreban svež vazduh za hlađenje.




Na boku automobila posebno se ističu za automobil B segmenta predimenzionirani aluminijumski naplatci od čak 17 inča atraktivne crne boje. U okviru A stuba smešten je mali trouglasti stakleni otvor koji smanjuje mrtve uglove i koji je prisutan i kod najbližeg srodnika, Fiata Grande Punto. Iznad zadnjih točkova dizajneri su u verziji sa troja vrata dali sebi oduška i napravili muskulozno proširenje koje pojačava utisak sportske elegancije.
Na zadnjem delu svetlosne grupe su decentno zatamnjene i zajedno sa hromiranim završetkom izduvne cevi daju notu agresivnosti i ovom delu automobila. Sve zajedno posmatrano, može da se zaključi da je dizajn eksterijera vrlo uspeo. Trovratna verzija zbog padajuće linije krova i kupeovskog izgleda u svom zadnjem delu izgleda zaista jako dobro u B segmentu, čak i posle dugog tržišnog prisustva od sedam godina. Poslednji redizajn je udahnuo dosta svežine u već ionako primamljive crte ove verzije s troja vrata, tako da se može reći da je, iako u ozbiljnim automobilskim godinama, Corsa vrlo lep i atraktivan automobil. Kazablanka bela boja dodatno zaokružuje priču o dobrom dizajnu i atraktivnom izgledu, što crno lakirani krov dodatno ističe.




U unutrašnjosti automobila takođe, primetna je želja konstruktora da se njihov model približi mlađim kupcima, ali i svima onima koji se tako osećaju. Instrument tabla je pregledna, sa obrtomerom i brzinomerom koji dominiraju njome. Između njih je postavljen pokazivač nivoa goriva, dok je izostavljen merač temperature rashladne tečnosti. Ekran putnog kompjutera pruža osnovne informacije o podacima iz vožnje (prosečna i trenutna potrošnja, autonomija, pređeni put).
Na centralnoj konzoli je prisutna plastika koja je izvedena u sada ultrapopularnom „piano“ laku koja je prijemčiva na ostavljanje otisaka prstiju. Identična plastika nalazi se i na upravljaču, kao i na rukohvatima obloge vrata. Na centralnoj konzoli nalazi se audio uređaj, ispod kojeg su komande manuelnog klima uređaja. Sasvim ispod, ispred ručice petostepenog menjača nalazi se prostor za odlaganje sitnica i plitki držači za flaše, koji i nisu naročito praktični zbog nedovoljne dubine. Otvori za ventilaciju izvedeni su u beloj boji, koja se savršeno uklapa sa bojom eksterijera. Upravljač je obložen kožom koja nam se baš i nije dopala i godilo bi mu malo više „debljine“. Na njemu su komande audio uređaja koje podižu bezbednost vožnje na viši nivo. Pedale nožnih komandi su napravljene od metala visokog sjaja sa gumenim umecima kako bi se pojačao utisak sportske elegancije. Sve komande su lako dostupne, dobro su raspoređene i krajnje ergonomske za korišćenje. Iskorišćeni materijali su prijatni na dodir, dok je završna obrada vrlo dobra.




Prednja sedišta su vrlo udobna i imaju izraženu bočnu potporu, tzv. „polukadice“. U krivinama izuzetno dobro drže telo i vozač ne mora da se „drži“ za obruč upravljača kako bi održao optimalnu poziciju. Zahvaljujući standardnom podešavanju (po dužini i visini, kao i nagib naslona) i podešavanju nagiba i dubine upravljača, bez obzira na visinu i konstituciju vozača nije teško pronaći odgovarajući položaj. Pristup na zadnju klupu je koncepcijski kod svih trovratnih varijanti automobila otežan. U Corsu su ugrađena „katapult“ sedišta, tako da je nezgodan ulazak pozadi maksimalno olakšan. Na zadnjoj klupi, kada se putnik smesti, ima sasvim dovoljno mesta za automobil B segmenta, mada se zbog bočnog prozora nešto manjih dimenzija ipak stiče utisak blaže skučenosti.
Euro NCAP je testirao Corsu neposredno po njenom pojavljivanju, pomalo daleke 2006. godine. Po tadašnjim kriterijumima automobil je osvojio pet zvezdica, što znači da je automobil dovoljno bezbedan. Prednji i bočni vazdušni jastuci u ovoj klasi danas su minimum ispod kojeg ne bi zaista trebalo da se ide. ABS omogućava bolju kontrolu nad automobilom u kritičnim situacijama. ESP nažalost nije standard i tu treba uputiti veliku kritiku proizvođaču. U međuvremenu je ovaj bezbednosni dodatak postao obavezni deo opreme na svim automobilima u zemljama Evropske unije, tako da ga i najjeftiniji automobili poseduju. Proizvođač navodi da je koristio čvršći čelik u konstrukciji automobila, a da je posvetio i posebnu pažnju deformabilnim zonama kako bi putnicima u slučaju neželjene kolizije pružio maksimalno moguću zaštitu.




Color Edition paket testiranog automobila zaista je bogat i donosi dosta opreme, pogotovo što je u pitanju automobil B segmenta. Pomenuti aluminijumski naplatci od 17 inča sa pneumaticima 215/45 R17 proizvođača Continental pokazuju da se nije štedelo kada je u pitanju dobro ponašanje na putu. Prednje i zadnje maglenke olakšavaju kretanje u svim situacijama kada je vidljivost smanjena. U enterijeru svakako najupečatljiviji deo su prednja sedišta. Njihove izražene bočne potpore pružaju jako dobru podršku leđima vozača, a jedino što smo poželeli tokom testa, bar kada su ona u pitanju, je mogućnost regulacije lumbalne podrške. Kožom obloženi upravljač i kugla ručice menjača poboljšavaju utisak o enterijeru, dok sportske papučice od lake legure jasno koketiraju sa sportom. Centralna konzola sa završnim efektom „piano“ laka sadrži vrlo dobar audio uređaj, dok smo poželeli nešto veću efikasnost manuelne klime. Kompletan elektropaket se podrazumeva, a zatamnjena zadnja stakla poboljšavaju ionako povoljan utisak o eksterijeru automobila. Začudio nas je nedostatak mogućnosti obaranja zadnje klupe u odnosu 1/3 – 2/3, odnosno naslon može da se obori samo iz jednog dela. Prilikom obaranja naslona zadnjeg sedišta ne dobija se ravna površina poda prtljažnika. Tempomat se lako koristi i znatno podiže komfor putovanja otvorenim putem.




Za pogon je iskorišćen četvorocilindarski benzinski agregat radne zapremine 1,2 litra. Uz pomoć elektronskog ubrizgavanja i četvoroventilske tehnologije, motor razvija snagu od 85 KS. U leru radi tiho i bez vibracija i dobro je izolovan, tako da do vozača i putnika ne dopire veći intenzitet buke. Tokom testa uverili smo se da malenom četvorocilindrašu nedostaje snage. Taj problem je najizraženiji na uzbrdicama, kada se jednostavno oseti da motor ostaje bez daha i gubi mogućnost ubrzanja na brzinama preko 80 km/h. U gradskim uslovima vožnje taj problem nije izražen, ali problem nastaje kada treba preteći duže i sporije vozilo na magistralnim putevima. Taj manevar zahteva dosta pripreme, ali i dosta strpljenja i dugačak pravac. Zaista je prava šteta što ovako atraktivan dizajn nema adekvatnog saradnika u pogonskoj jedinici.
Prenos snage odvija se na prednje točkove. Pet stepeni prenosa lako se koristi zahvaljujući preciznoj ručici menjača. Izbor prenosa za vožnju unazad odvija se pomoću, za Opel karakterističnog, „prstena“ i takođe Opelovskog negodovanja u vidu blagog oglašavanja zupčanika. Komanda kvačila je lagana i ima nešto duži hod.




Oslanjanje je malo tvrđe, ali tome doprinose i niskoprofilni pneumatici, ali i aluminijumski naplaci od 17 inča. Ponašanje u krivinama je sasvim predvidivo, Corsa je stabilna i nema potrebe za korekcijama upravljačem. Kada smo već kod njega, upravljač je precizan i njime se lako komanduje. Servo pojačanje je dovoljno snažno u gradskim uslovima vožnje i prilikom parkiranja. Kočnice su progresivne i njihova sila se lako dozira.
U gradskim uslovima vožnje Corsa se zahvaljujući svojim dimenzijama lako provlači zakrčenim ulicama. Parkiranje nije težak zadatak, zahvaljujući dobrom servo pojačanju i velikim spoljnim retrovizorima. Preglednost je dobra, a dodatan plus predstavlja postojanje malog bočnog stakla u A stubu koje umanjuje mrtav ugao. U gradskim uslovima vožnje motor i menjač rade izuzetno dobro i Corsa bez problema prati savremeni ritam savremenih gradova.



Nažalost, izlaskom na otvoreni put situacija se menja. Pogonski agregat se tada bori da pruži svoje maksimalne mogućnosti. Tada se oglašava i nešto većom bukom, a za iole dinamičniju vožnju treba držati skazaljku obrtaja iznad 3.500 o/min. U izvlačenju maksimuma iz motora znatno pomaže dobra menjačka kutija, tako da česte promene stepena prenosa ne predstavljaju problem. Za ekonomičnu vožnju, koja najbolje i pristaje ovom motoru, postoji indikator promene stepena prenosa.
Četvrta generacija Opelove Corse dostigla je za automobil „ozbiljne godine“. Može se reći da je u potpunosti sazrela kao proizvod i da su sve dečije bolesti i mane otklonjene. Njenom kupovinom dobija se pouzdan automobil sa dobrim imidžom u kasnijoj prodaji. Atraktivan paket opreme Color Edition podiže ovaj automobil na viši nivo i opredeljuje ga ka mlađoj publici, ili bar onima koji se tako osećaju. Opremljena testiranim motorom može da predstavlja jako dobar izbor za vozače koji najviše vremena provode u gradu, i pri tome žele da poseduju atraktivan, pouzdan automobil evropskog proizvođača sa malim troškovima eksploatacije.
Početkom 2008. godine iz proizvodnih pogona u nemačkom Eisenachu izašla je jubilarna desetomilionita Corsa. Proizvodi se širom sveta. U Evropi je to obična limuzina s troja ili petoro vrata, a npr. u Brazilu Corsa služi i kao kombi. Od 2000. do 2006. godine Opel Corsa se prodavala u Australiji kao Holden Barina.
Poslednja se generacija Corse proizvodi s četiri benzinska i tri dizel motora. Osnovni "benzinac" je zapremine 1,0 litara i snage 60 KS, sledi 1,2 litarski snage 80 KS i 1,4 litarski snage 90 KS. Top-model u OPC verziji pokreće turbo "benzinac", snage 192 KS, koju dobija iz zapremine 1,6 litara.
Dizel motori u ponudi su 1,3 litarski CDTI, snage 75 KS ili 90 KS, nastao u saradnji s italijanskim Fiatom, kao i 1,7 litarski motor snage 125 KS. |



Tehničke karakteristike
Model
|
Opel Corsa 1.2 Color Edition
|
Motor
|
četvorocilindarski benzinski motor, 4 ventila po cilindru, benzin, A12XER, radna zapremina 1.229 cm3 , maksimalna snaga 63 kW (85 KS) pri 5.600 o/min, maksimalni obrtni moment 115 Nm pri 4.000 obrt/min, Euro 5
|
Zapremina
|
1.229 cm3
|
Prečnik i hod klipa
|
73.4 x 72.6 mm
|
Odnos kompresije
|
16:1
|
Najveća snaga
|
63 kW (85 KS) pri 5.600 obrt/min
|
Najveći obrtni moment
|
115 Nm pri 4.000 o/min
|
Prenos snage
|
Na prednje točkove, petostepeni menjač
|
Hodni sistem
|
Napred McPherson, spiralne opruge, poprečna trokraka ramena i stabilizator / Pozadi torziona osovina
|
Upravljač
|
Električni servoupravljač s nazubljenom letvom
|
Kočnice
|
Napred samoventilirajući diskovi, nazad doboš, dvokružni hidraulični sistem sa ABS
|
Točkovi i pneumatici
|
215/45 R 17
|
Dimenzije (D x Š x V)
|
3.999 x 1.713 x 1.488 mm, međuosovinsko rastojanje 2.511 mm, trag točkova 1.485/1.478 mm, zapremina prtljažnika 285 litara, maksimalna zapremina prtljažnika 1050 rezervoar za gorivo 45 l
|
Mase
|
Prazno vozilo 1.120 kg, najveća dozvoljena 1.575 kg
|
Performanse
|
Najveća brzina 172 km/h, ubrzanje 0-100 km/h 13.6 sekundi
|
Potrošnja goriva
|
Vožnja u gradu 6.9 l/100 km, na putu 4.4 l/100 km, u mešovitoj vožnji 5.1 l/100 km
|
Emisija CO2
|
124 g/km
|



