Dacia Duster 1.5 dCi Urban Explorer

29. Feb 2016

Dacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban Explorer

Dacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban Explorer

 

 

Snaga dizajna i karaktera

 

 

Rumunska fabrika osnovana 1966. godine, koja nosi ime po jednoj geografskoj odrednici, posluje pod okriljem francuskog Renaulta od septembra 1999. godine. Do tada rumunska fabrika tehnički se u znatnoj meri oslanjala na modele (ali i tehnologiju) najvećeg francuskog proizvođača automobila. Zapravo, može se reći da je obrt nastao pojavom modela Logan koji je postao pravo tržišno osveženje 2004. godine na tržištima zemalja u tranziciji. Ipak, pravi, tako reći kopernikanski obrt u imidžu Dacije nastao je pojavljivanjem modela Duster.

Pojava jednog automobila u klasi u kojoj dominiraju ušminkani modeli proizvođača koji često „preteruju sa cenom“ i to pod znakom proizvođača koji je smatran da proizvodi automobile za siromašne, zaista je bilo nešto novo. Sama prezentacija bila je takođe specifična. Novi model predstavljen je kao automobil za trke po ledu – poznati Andros Trophy i taj automobil završio je ni manje ni više nego u rukama proslavljenog asa Alena Prosta. Ipak, „civilna“ verzija Dustera sačekala je Salon automobila u Ženevi 2010. godine.

 

Dacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban Explorer

Dacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban Explorer


Pouzdana mehanika, relativno pristupačna cena i koncept „ponudi relativno puno za relativno malo para“ neminovno je doveo do uspešnih prodajnih rezultata. Zanimljivo je svakako istaći da je ovaj automobil postavljen na platformu B0 bio 2013. godine treći najprodavaniji SUV na svetu. Na taj način Dacia je pokazala koliko je ozbiljna u svom tržišnom nastupu i razvejala je sve sumnje o opravdanosti proizvodnje ovog automobila. Kako bi ostao uverljiv u svom SUV segmentu, Duster je podvrgnut lakom „zatezanju bora“ u septembru 2013. godine.

Dizajn Dacije Duster zaista se nikada nije mogao oceniti kao spektaluran i sasvim sigurno, nije privlačio kupce koji su želeli atraktivne linije, ubedljiv nastup i dozu prestiža. To dizajn Dustera nije ni trebalo da pruži, nego je u prvom redu trebalo da obezbedi praktičnost, prostranost, jeftinu proizvodnju, kao i umerenu atraktivnost. SUV vozila su sami po sebi u poslednje vreme postala atraktivnija, jer je dovoljno posedovati jedan da bi se postalo „in“.
 

Dacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban Explorer

Dacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban Explorer

 

Ograničena serija Urban Explorer

 

Duster ograničene serije Urban Explorer istovremeno je elegantan i okretan i zato je preporučljiv izbor i za gradsku vožnju i za avanture u prirodi. Bogata oprema je na nivou visoke klase.

Nova zelena boja Altai, novi aluminijumski naplatci crne boje sa dijamantskim sjajem, paket zaštite za avanturiste i navigacioni sistem Media Nav Evolution, Duster nikad pre nije bio tako privlačan i bogato opremljen.


Na prednjem kraju Dustera ističu se redizajnirani farovi sa inkorporiranim dnevnim svetlima i udvojenom optikom. Hromirana maska hladnjaka daje dodir elegancije, dok masivni prednji branik sa „ofroad“ dodacima implicira na terenske sposobnosti i pretenzije ovog rumunskog modela. Maglenke su našle svoje mesto sasvim nisko u prednjem braniku, ali su tako pozicionirane da su zaštićene od oštećivanja. Na boku ističu se izvučeni rubovi krila, koji su na testiranom automobilu dodatno bili zaštićeni plastičnim obrubima, što je izuzetno korisno prilikom vožnje po makadamskim putevima. Identična plastika nalazi se i na donjim delovima vrata, kao i na zadnjem braniku. Spoljni retrovizori su bogato dimenzionisani, dok se na krovu nalaze uzdužni nosači sa natpisom Duster.

 

Dacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban Explorer


Blago zatamnjena zadnja stakla daju notu prestiža. Na zadnjem delu dominiraju stop svetla, kao i masivni zadnji branik. Imajući u vidu da se radi o posebnoj i ograničenoj seriji Dustera, pod imenom Urban Explorer, testirana Dacia bila je opremljena i posebnim paketima dodatne opreme pod imenom All road i Look. Prvonavedeni uključuje već pomenutu prednju i zadnju plastičnu zaštitu blatobrana i donjeg dela bočnih vrata, dok se potonji odnosi na mat hrom kućišta spoljašnjih retrovizora, uzdužni krovni nosači s natpisom Duster takođe su mat hrom, kao i dodatno zatamnjena stakla, ukrasni prag i zaštitnu oplatu napred i pozadi, svetla za maglu, i alu naplatke crne boje sa dijamantskim sjajem od 16 cola. Kao poseban dodatak na sve to, Duster je bio obojen i u posebnu boju koju je proizvođač označio kao Altai.


Obzirom na svu navedenu opremu, kao i atraktivnu boju i karoserijske dodatke, Duster je privlačio solidnu dozu pažnje na beogradskim ulicama.
 

Snaga dizajna i karaktera

 

Novom zelenom bojom Altai, crnim aluminijumskim naplatcima sa dijamantskim sjajem i mat hromiranim krovnim nosačima Dusterov dizajn još više dolazi do izražaja.

Oni skloniji avanturama ceniće zaštitne obloge prednjih i zadnjih blatobrana i bočne zaštite na donjim delovima vrata. Paket zaštite za avanturiste i izuzetna terenska svojstva Dustera, sa lakoćom ga pretvaraju u pravog avanturistu.


Dacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban Explorer

Dacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban Explorer

Kroz bočna vrata koja se otvaraju dovoljno široko lako se ulazi u ovaj automobil. Na prednjim i zadnjim sedištima ima sasvim dovoljno mesta za glave i kolena, tako da je boravak u kabini prijatan. Ono što je mana koja je prisutna kod svih Dacija, pa tako i kod restilizovanog Dustera, su kratke površine za sedenje. Ova mana dolazi do izražaja tokom dužeg neprekidnog boravka, i mišljenja smo da je ovo jedna od dve tačke na kojoj rumunski proizvođač mora ozbiljnije da poradi u novoj generaciji.

Upotrebljeni materijali za oblaganje enterijera su prijatni (kada je u pitanju tkanina na sedištima), ali ipak, sasvim očekivano, dominira tvrda plastika. Ipak, mora se naglasiti da je ona dobro uklopljena i da je enterijer pošteđen neprijatnih zvukova.

Ispred vozača nalazi se jednostavna i pregledna instrument tabla sa lako čitljivim pokazivačima brzine i obrtaja. Na obruč upravljača smešteme su komande tempomata i limitera brzine. Centralna konzola je čistih i jednostavnih linija, sa ugrađenim sistemom satelitske navigacije koji je postavljen relativno nisko i koji bi mogao da zameni mesto sa ventilacionim otvorima koji se nalaze iznad.

 

Dacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban Explorer


Ispred suvozača dominira otvorena pregrada solidne zapremine, dok se sasvim nisko nalazi i pregrada za rukavice koja je u testiranom paketu opreme i osvetljena. Komande za električne podizače prozorskih stakala najzad su premeštene na oblogu vrata, što je svakako za pohvalu. Ergonomija je zadovoljavajuća, i to u prvom redu činjenici da je moguće podesiti sedišta i pojaseve po visini, kao i obruč upravljača. Ipak, i dalje nedostaje mogućnost podešavanja volana po dubini. Komanda za sirenu, kao omaž nekim prohujalim vremenima i uspomena na modele Renault iz osamdesetih godina prošlog veka, nalazi se na palici za pokazivače pravca levo od upravljača. Prtljažnik je solidno tapaciran, i pravilnog je oblika, tako da je vrlo upotrebljiv. Modularnost Dustera ogleda se i u mogućnosti obaranja zadnje klupe u odnosu 1/3 – 2/3, što neminovno povećava upotrebljivost vozila. Ispod poda prtljažnog prostora smešten je rezervni točak punih dimenzija, što je za svaku pohvalu imajući u vidu namenu ovog automobila.

Iako ima pristup izuzetno savremenoj bezbednosnoj tehnologiji koju je razvio i primenjuje Renault, modeli rumunske fabrike nažalost ne mogu da se pohvale i vrhunskim rezultatima na EuroNCAP kreš testovima. Model Duster testiran je 2011. godine i tada je osvojio tri zvezdice. Zaštita odraslih putnika je procenjena sa 74%, dece sa 78%, dok je bezbednost pešaka ocenjena sa 28%. Jedan od “krivaca” za relativno “mršav” rezultat na navedenom testu je i (ne)primena elektronskih bezbednosnih sistema, koja je ocenjena sa svega 29%. I pored primene savremenih bezbednosnih sistema – ABS, sa funkcijama EBD i BAS poslednje generacije koji potiče od Boscha (verzija 8.1), kao i ESP-a, sa dodatnim funkcijama CSV-a (kontrola podupravljanja), koji je poznat i dokazan u aktuelnim modelima Renault, nije mogao da bude postignut bolji rezultat.

 

Dacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban Explorer

Dacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban Explorer


Prednji i bočni vazdušni jastuci pružaju zaštitu putnicima u slučaju kolizije, umanjujući njihove posledice. Ono što je svakako drugi nedostatak ovog automobila je i nedostatak bočnih vazdušnih zavesa, koje nisu predviđene da mogu da se dobiju ni uz doplatu. Očekujemo da će Dacia na Dusteru druge generaciji da ispravi nedostatak, jer kao što je poznato, na nekim stvarima se ipak ne može (i ne sme) štedeti. Svakako da pogon na svim točkovima poreklom iz Nissana ima velikog udela u podizanju bezbednosti na viši nivo, pogotovo u situacijama kada se ispod točkova nalaze sneg ili led.

Oprema testiranog Dustera je izuzetno bogata, moglo bi se reći: kompletna. Pored punog elektro paketa, koji podrazumeva centralnu bravu sa daljinskom komandom, električne podizače prozorskih stakala, kao i električno podešavanje retrovizora, testirani automobil posedovao je i manuelni klima uređaj. Dacia je prvi put ponudila i kameru za vožnju unazad. Višefunkcionalni sistem sa ekranom osetljivim na dodir i navigacioni sistem Media Nav Evolution sa navigacionim sistemom, telefoniranje slobodnih ruku i mogućnošću povezivanja sa multimedijalnim uređajima predstavlja značajan korak unapred za rumunskog proizvođača.

 

Dacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban Explorer


Multimedijalni sistem Media Nav Evolution predstavlja navigacioni sistem sa 2-D i 3-D prikazom (iz ptičije perspektive), koji poseduje i radio, USB-priključak na prednjoj masci uređaja, pri čemu omogućava i povezivanje sa mobilnim uređajem putem Bluetootha® i reprodukciju MP3 zapisa. Opremljen je velikim 7-inčnim (18 cm) ekranom u boji koji garantuje ergonomičnost navigacionog uređaja kojim se jednostavno upravlja. Takođe, dodatne nove funkcije kao što su pružanje informacija iz saobraćaja, bezbednosna upozorenja i povezivanje sa aplikacijama za pametne telefone značajno unapređuju korišćenje ovog sistema.
 

Dacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban Explorer
Dacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban Explorer


Dacia Duster 1.5 dCi Urban Explorer koji smo vozili na testu pokretao je 1.5 dCI agregat sa 110 KS. Ova proverena pogonska jedinica u ponudi je od 2001. godine i do sada je u nekoliko navrata dorađivana i unapređivana. Značajan doprinos napretku ovog motora dao je i Mercedes-Benz, uvrstivši ga u ponudu za svoje modele A i B klase, kao i dostavnog vozila Citan. Manje izmene na ovoj pogonskoj jedinici predložene od strane nemačkog giganta dodatno su smanjile potrošnju i unapredile ionako odličnu kulturu rada, čime je ovaj motor i dalje ostao u vrhu po pitanju kulture rada i akustike.

Suštinski, radi se o dizel agregatu klasične konstrukcije sa dva ventila po cilindru, turbo punjačem na izduvne gasove i izmenjivačem toplote vazduh – vazduh (popularni intercooler). Uz komonrejl tehnologiju ubrizgavanja goriva dobijeni su zaista vrhunski rezultati kada je snaga u pitanju. Iz nevelike radne zapremine ostvaruje se 110 KS i 240 Nm. Ovi podaci garantuju zavidnu elastičnost, uz primetno niske troškove održavanja, kao i malu potrošnju goriva. Ova pogonska jedinica je uparena sa šestostepenim manuelnim menjačem, koji poseduje nešto drugačije prenosne odnose u odnosu na one viđene u klasičnim automobilima. Da bi se kompenzovao nedostatak reduktora, prva brzina je izuzetno kratka i služi za pokretanje na većim uzbrdicama, pod punim opterećenjem, ili pak po klizavom terenu u slučaju upotrebe pogona 4x4 lock.

 

Dacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban Explorer


Velikim klirensom (razdaljinom od tla) koji iznosi 21 cm i napadnim uglovima koji iznose 29,3° napred, 23° na sredini i 34,9° pozadi, Duster savladava sve izazove na putu i neutabanim stazama. Intuitivnim upravljanjem pogonom na sva četiri točka potpuno bezbedno se prilagođava svim situacijama. Za vožnju po putevima u uslovima dobrog prijanjanja najbolji način je sa isključenim pogonom na četiri točka (4X2). Obrtni moment se tada raspoređuje na prednje točkove, što takođe smanjuje potrošnju goriva.

Režim AUTO automatski raspoređuje obrtni moment motora između prednje i zadnje osovine bez obzira na vrstu podloge, brzinu automobila i uslove prijanjanja na putu. Na ovaj način vozač raspolaže najboljim odnosom između “ležanja” automobila na putu i vučne snage. Na zahtevnim deonicama i na neujednačenim, snežnim ili peščanim površinama, najprikladniji je režim “LOCK”, koji raspoređuje obrtni moment motora između prednje i zadnje osovine i tako još više poboljšava terenske karakteristike automobila. Pri tom automobil razpolaže kontrolom motora i kočnim sistemom koji su prilagođeni njegovom korišćenju uz pogon na sva četiri točka.

 

Dacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban Explorer

Dacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban Explorer


Terenske karakteristike dopunjuje šestostepeni menjač. Kratka prva brzina omogućava vožnju pri malim brzinama na neravnom terenu, kretanje na uzbrdici ili vuču teškog tereta nizbrdo iz najveći obrtni moment. Kompaktnost i mala masa doprinose njegovoj velikoj upravljivosti, kao i voznim performansama.

Ponašanje na putu je primerno. I pored visokog težišta, Duster se ne naginje preterano i precizno prati pokrete upravljača. U tome dosta zasluge ima svakako i zadnje multilink oslanjanje, koje je u potpunosti preuzeto od Nissana. Prilikom prolaska kroz krivine jasno se oseti da je automobil stabilan i da drži pravac.

U gradu Duster je jednostavan za vožnju zbog svojih umerenih dimenzija, a zbog visoke pozicije sedenja i relativno četvrtastog oblika jednostavan je i za parkiranje, u kome mu pomažu i veliki i pregledni retrovizori. Na putu je udoban, oslanjanje je sposobno da upije neravnine i prenosi potrese u mnogo manjoj meri nego neki dvostruko skuplji rivali koje smo imali priliku da probamo.

 

Dacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban Explorer

Dacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban Explorer

 

Najveća prednost

 

Dusterov pogon na sve točkove se temelji na priznatoj Nissanovoj stručnosti. Upravo mu je on omogućio savladavanje prepreka u Sahari i doveo ga na sva tri mesta na pobedničkom postolju na prošlogodišnjem reliju Aicha des Gazelles (u klasi crossovera)!

Na putevima sa dobrim uslovima prijanjanja i autoputevima potreban je pogon samo na dva točka. Kod njega je obrtni moment motora raspoređen na prednje točkove što omogućava optimalnu potrošnju goriva.

Na svim vrstama puteva, bez obzira na brzinu vožnje i uslove prijanjanja, način rada Auto automatski raspodeljuje obrtni moment motora između prednje i zadnje osovine. Tako se postiže najbolji kompromis između ležanja na putu i vučne sile.

U teškim uslovima vožnje ili na neravnom terenu, poput blata ili peska, način Lock raspodeljuje obrtni moment motora između prednje i zadnje osovine na sve točkove radi što lakšeg prolaska. Kontrola motora i kočnice prilagođeni su pogonu na sve točkove.

Dusterov klirens i veliki prilazni uglovi, pravi pogon na sve točkove, kao i konstrukcija omogućavaju mu da se uhvati u koštac sa svim uslovima na putevima ili terenu. Intuitivnim upravljanjem integralnim pogonom, sasvim se bezbedno prilagođava svakoj situaciji.


Dacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban Explorer

Dacia Duster u testiranoj verziji predstavlja zanimljivu ponudu. Još jedan SUV na tržištu, sa pouzdanom mehanikom i dobrim pogonom, solidnom opremom i cenom koja se za najskuplju verziju završava tamo gde počinju rivali za siromašne varijante sa 4x2 pogonom, predstavlja mamac za kupce. Kada se tome dodaju i uspesi na reliju Aicha des Gazelles, Dakaru, kao i Alen Prost za volanom Andros varijante, kao i dobri garantni uslovi i rasprostranjena mreža servisa, ne treba da čudi uspeh rumunskog SUV-a i do sada prodatih preko milion primeraka.

Dacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban Explorer

Dacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban Explorer

 


                                                   Tehničke karakteristike

 

Model

Dacia Duster 1.5 dCi Urban Explorer 4x4

Motor

4-cilindarski redni, 2 ventila po cilindru, dizel K9K 858, postavljen napred poprečno, 1 bregasta osovina u glavi motora pokretana zupčastim kaišem, aluminijumska glava, kolenasto vratilo u 5 ležaja, Common Rail direktno ubrizgavanje sa maksimalnim pritiskom do 1600 bara, piezzo brizgaljke, Euro 5  

Zapremina

1.461 cm3

Prečnik i hod klipa

76 x 80.5 mm

Odnos kompresije

15.7 :1

Najveća snaga

81 kW (110 KS) pri 4.000 o/min

Najveći obrtni moment

240 Nm pri 1.750 o/min

Prenos snage

Na sve točkove, uključujući i kontrolisan elektronski, manuelni menjač TL8 005 sa šest brzina

Hodni sistem

Napred McPherson, spiralne opruge, poprečna trokraka ramena i stabilizator,

Pozadi multilink McPherson, spiralne opruge, teleskopski amortizeri i stabilizator

Upravljač

hidraulični servoupravljač s nazubljenom letvom

Kočnice

Napred samoventilirajući diskovi prečnika 280 mm, nazad doboši, dvokružni hidraulični sistem sa ABS, EBD i BAS, ESP

Točkovi i pneumatici

215/65 R 16

Radijus okretanja

10,44 m

Dimenzije (D x Š x V)

4.315 x 1.822 x 1.695 mm, međuosovinsko rastojanje 2.673 mm, trag točkova 1560/1567 mm, zapremina prtljažnika 408 / 1.570 litara, rezervoar za gorivo 50 l, klirens vozila 210 mm, prilazni ugao 30°, ugao savladavanja prepreke 23°, silazni ugao 36°, gaz vozila (bez pripreme) 350 mm, masa praznog vozila 1784 kg,

Mase

Prazno vozilo 1.320 kg, najveća dozvoljena 1.844 kg, dopušteno opterećenje 475 kg

Performanse

Najveća brzina 168 km/h, ubrzanje 0-100 km/h 12,9 sekundi

Potrošnja goriva

Vožnja u gradu 5.7 l/100 km, na putu 5.0 l/100 km, u mešovitoj vožnji 5.2 l/100 km,

Emisija CO2

135 g/km

 

Dacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban Explorer

 

Dacia Duster

 Dacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban ExplorerDacia Duster Urban Explorer


Ime i prezime
Komentar