Salon automobila u Beogradu

Fiat 500L Trekking

10. Jun 2014

Fiat 500L Trekking

Univerzalni karakter



Razvoj automobilske industrije neminovno sobom donosi i neke nove klase, koje doskora nisu mogle ni da se zamisle. Ukoliko se samo malo vratimo u prošlost, setićemo se da je Renault praktično izmislio monovolumene u C segmentu, a takođe bio je i prvi proizvođač koji je napravio nešto poput SUV-krosovera baš u toj klasi - model Scenic RX4. Italijanski proizvođač Fiat odlučio je da krene istim putem. Za tu priliku iskoristio je svoj dobro poznati automobil 500L koji se, kao što je poznato sklapa u Srbiji i tržištu je ponudio novu varijantu popularnog monovolumena sa izdignutom karoserijom. Naravno da ovakav tip automobila ne služi ni za nekakve terenske vratolomije, jer suštinski zadržava klasičnu shemu pogona na samo prednju osovinu koja je dodatno elektronski kontrolisana. Njegova namena prvenstveno je u sasvim drugačijem imidžu koji nudi pomalo neklasičan automobil svakako atraktivnog izgleda. Obzirom na veliki broj automobila iste klase koji je u poslednje vreme ponuđen tržištu od strane različitih proizvođača, čini se da je i Fiat na dobrom putu da bar u segmentu ne zaostaje za konkurencijom.

Inženjeri su dosta poradili na spoljašnjem izgledu Trekkinga kako bi ga distancirali od obične, „civilne“ verzije. Automobil koji smo imali na testu bio je ofarban u dvobojnu kombinaciju (bicolore), atraktivna žuta boja je iskorišćena za čitavu karoseriju izuzev krova koji je beli.  Model 500L Trekking proizvodi se u sedam različitih boja karoserije - Cappuccino bež, Cinema crna, Moda siva, Gelato bela, Toscana zelena, Amore crvena i najnovija Sorrento žuta - u kombinaciji sa crnim ili belim krovom, što donosi 17 mogućih kombinacija.
Fiat 500L TrekkingFiat 500L TrekkingFiat 500L TrekkingFiat 500L Trekking

Dizajn automobila je, slobodno možemo reći, uspela kombinacija atraktivnosti i privlačnosti. Na prednjem delu dominiraju svetlosne grupe koje su odvojene u tri nivoa - glavni far, ispod kojeg se nalazi dnevno i dugo svetlo, dok su sasvim nisko maglenke. Slična ideja viđena je i kod Multiple prve generacije, tačnije pre redizajna, ali moramo da pohvalimo da je na Fiatu 500L sve to skladno i dopadljivo. Diskretna hromirana lajsna na masci hladnjaka nosi sa sobom Fiatov logo, dajući pritom notu elegancije. Prednji branik je masivan, sa inkorporiranim usisnikom vazduha i masivnom horizontalno postavljenom crnom plastikom koja na sebe u gradskim uslovima vožnje preuzima apsorpciju neželjenih udara prilikom parkiranja.

Prednji deo je izuzetno uspelog dizajna i u svojim osnovnim crtama oslanja se na klasičan i dalje aktuelan Fiat 500, mada mogu da se prepoznaju i neki elementi originalnog „cinquecenta“. Pogled na bok automobila ukazuje na blago izvučene i naglašene rubove oba krila, i prednjeg i zadnjeg. Na ovaj način dobijeno je nešto na agresivnosti, kao i sportskom utisku.

Velike staklene površine, kao i staklo u A stubu omogućavaju dobru preglednost, ali i prozračnost kabine, što je izuzetno bitno u jednom minivenu. Sva tri stuba su crne boje, što pruža odličan kontrast u odnosu na žutu boju karoserije. Monotoniju bočnih površina uspešno razbija crna zaštitna lajsna sa hromiranim površinama, kao i dopadljivoo dizajnirani aluminijumski naplatci od 17 inča.

Fiat 500L TrekkingFiat 500L TrekkingFiat 500L TrekkingFiat 500L Trekking

Na zadnjem delu automobila dizajnerske bravure najmanje su došle do izražaja, jer svaki miniven mora da bude na prvom mestu praktičan. Drugim rečima, dominiraju velika peta vrata koja su široka i visoko se otvaraju. Svetlosne grupe su postavljene u same uglove karoserije i imaju gotovo kvadratnu formu. Na petim vratima ponosno stoji amblem proizvođača, kao i oznaka modela. Da bi se razlikovao od običnog 500L, Fiat je iskoristio par optičkih varki i plastičnih dodataka. Kako bi naglasio koketiranje sa terenskim uslovima vožnje, prednji branik zaštićen je posebnom mat plastikom koja je u svom donjem delu oslobodila mesto i za prednji par maglenki. Slične zaštitne obloge nalaze se i na rubovima prednjih i zadnjih krila, kao i na zadnjem delu. Najznačajnija uloga ovih dodataka je njihova praktična strana koja štiti limene površine u uslovima gradske vožnje od naslanjanja drugih automobila ili od kontakata sa stubićima i sličnim „saobraćajnim“ predmetima koje vozač Trekkinga previdi. Osim izgleda, navedeni dodaci produžili su karoseriju za 12 mm, a automobil je viši 13 mm. Na taj način je do punog izražaja došla želja konstruktora da Trekking ostavi utisak robusnosti.

Ulazak kroz velika bočna vrata koja se široko otvaraju i na prednja i na zadnja sedišta je izuzetno lak. Zauzimanje odgovarajuće pozicije za upravljačem je jednostavno zahvaljujući širokom dijapazonu mogućnosti podešavanja sedišta i položaja upravljača. Sedišta su relativno jednostavnog izgleda, sa tkaninom koja deluje izdržljivo i zanimljivo zbog natpisa 500L. Ipak, mislimo da ima mesta zamerci zbog prekratkog sedalnog dela. Ova mana neće doći do izražaja u gradskim uslovima vožnje, ali na putu od više stotina kilometara 500L neće moći da sakrije ovu manu.

Fiat 500L TrekkingFiat 500L TrekkingFiat 500L TrekkingFiat 500L Trekking

Mesta na prednjim i zadnjim sedištima ima sasvim dovoljno, baš kao i u prtljažniku koji je veoma prostran. Zadnja sedišta mogu odvojemp da se podešavaju, čime je naglašena polivalentnost ovog automobila. Ispod poda prtljažnika nalazi se rezervni točak smanjenih dimenzija, koji je ipak bolje rešenje od seta za reparaciju pneumatika na koji se sve češće nailazi u savremenim automobilima. Upotrebljeni materijali su dovoljno kvalitetni, dok je završna obrada vrlo dobra. Posmatrajući enterijer Fiata 500L shvatili smo koliko je naša fabrika automobila odmakla daleko u odnosu na Zastavu kakvu pamtimo.

Ispred vozača se nalazi klasična instrument tabla. Analogni pokazivači, brzinomer i obrtomer, su čitljivi i zauzimaju najveći deo površine instrument table, dok se između njih nalaze znatno manji pokazivač nivoa goriva i temperature rashladne tečnosti. Između njih postavljen je displej na kome se očitavaju podaci sa putnog kompjutera koji je svojim grafičkim rešenjima pomalo zaostao za konkurencijom. Ispred suvozačevih kolena nalazi se klasična pregrada, dok su na instrument tabli konstruktori uspeli da pronađu mesta za dodatnu pregradu solidne zapremine.

 

Na centralnoj konzoli nalazi se TFT displej osetljiv na dodir kojim se upravlja komandama audio uređaja, kao i GPS sistema koji se ugrađuje uz doplatu. Ispod njega nalaze se komande automatskog dvozonskog klima uređaja, dok je sasvim nisko ostavljeno mesto za recimo, mobilni telefon i USB/AUX priključke. Prostor za flaše osvežavajućih pića ostavljen je neposredno ispred ručice manuelnog šestostepenog menjača. Za enterijer 500L Trekkinga može se reći da je izuzetno uspelog i atraktivnog dizajna, sa kvalitetnim materijalima koji su upotrebljeni i uz adekvatnu završnu obradu.

Fiat 500L TrekkingFiat 500L TrekkingFiat 500L TrekkingFiat 500L Trekking

Visoke ocene na testu sudara koji sprovodi EuroNCAP organizacija zasigurno će da pospeše prodaju atraktivnog Kragujevčanina. Kompletan set vazdušnih jastuka (prednji, bočni i vazdušne zavese), pirotehnički zatezači pojaseva, pojačana struktura karoserije, kao i postojanje elektronske asistencije – ABS i ESP donele su našem Fiatu svih pet zvezdica. Za zaštitu odraslih putnika osvojio je 34 poena, odnosno 94%, dok je za zaštitu dece osvojeno 38 poena i 78%. Zaštita pešaka je vrednovana sa 23 poena, odnosno 65%, dok je elektronska asistencija ocenjena sa 5 poena, odnosno 71%. Ovo su podaci koji se odnose na klasičnu, 500L verziju, pri čemu Trekking nije testiran. Obzirom na zaista minimalne, usudili bismo se da kažemo kozmetičke razlike, verujemo da bi Trekking ostvario identičan rezultat.

Trekking oprema pored vizuelne atraktivnosti sa sobom donosi i dosta unapređenja u unutrašnjem paketu opreme u odnosu na verzije koje su sa dna lestvice po opremljenosti i koje čine većinu prodatih primeraka kod nas. Osim nesumnjivo atraktivnijeg izgleda, bar kada je eksterijer u pitanju, oni donose i znatno udobniji boravak u automobilu. Automobil je standardno opremljen punim elektropaketom, sa daljinskom centralnom bravom. Automatski dvozonski klima uređaj, sa elektrohromatskim unutrašnjim retrovizorom i senzorom za kišu predstavljaju deo paketa dodatne opreme. Pomenuti branici sa plastičnim obrubima od mat materijala, kao i aluminijumski naplatci od 17 inča atraktivnog dizajna naglašavaju personalizovani dizajn ovog automobila. Parking senzori brinu da kretanje zakrčenim gradskim ulicama bude što jednostavnije, dok se vrlo dobrim audio sistemom upravlja preko ekrana u boji osetljivog na dodir dijagonale 5.4 inča. Tempomat povećava upotrebljivost automobila u uslovima vožnje van grada, pri čemu nam je pomalo smetao neobični položaj komande ovog uređaja. Jedini detalj u unutrašnjosti automobila koji nam je zaista nedostajao je centralni naslon za desni lakat vozača. Prosto nam je bilo nezamislivo da automobilo ove namene i cenovne kategorije nema jedan tako važan detalj opreme koji znatno popravlja utisak o automobilu.
 

Fiat 500L TrekkingFiat 500L TrekkingFiat 500L TrekkingFiat 500L Trekking

 

Traction Plus


Premda svojim izgledom može da prevari i da neko pomisli da je Fiat 500L Trekking off-road 4x4 model to nije slučaj, ali... Kako narod kaže „gde ima dima i vatre“ tako i ovde pored robusnog izgleda u Trekkingu se nalazi elektronika koja prebacuje snagu na točak koji ima najbolji kontakt s podlogom, a tu su i pneumatici M+S sa grubljim dezenom i klirens od 145 mm što sve zajedno dozvoljava izlete u prirodu po makadamu i poljskim putevima.


Fiat 500L TrekkingFiat 500L TrekkingFiat 500L TrekkingFiat 500L Trekking

Vožnju po klizavim i rastresitim podlogama, nedostatak pogona 4x4 nadomestiće  sistem Traction Plus koji se uključuje preko dugmeta koje se nalazi ispred ručice menjača. Ovaj sistem radi pri brzinama do 30 km/h. Senzori usporavaju točak koji slabo ili nikako ne dodiruje podlogu i sva snaga i obrtni moment automatski se prebacuje na onaj točak koji ima bolju takciju tj. kontakt s podlogom. Sistem na taj način simulira blokadu prednjeg diferencijala. U odnosu na mehaničke ili hidraulične samo-blokirajuće diferencijale, elektronska blokada diferencijala otklanja potrebu za dodatnom masom i trenjem, što pozitivno utiče na potrošnju goriva i emisije.

Ispod poklopca motora nalazio se trenutno najsnažniji dizel agregat od 1.6 litara. Ova moderna pogonska jedinica do sada je već službovala u Bravu i zahvaljujući turbo punjaču kao i direktnom ubrizgavanju oslobađa 105 KS pri 3.700 obrtaja u minuti. Možda je još važniji podatak da maksimalni obrtni moment od 320 Nm ostvaruje pri niskih 1.750 obrtaja u minuti. Motor je zaista elastičan i svidelo nam se što ima linearan razvoj snage i što može da se vozi u širokom rasponu obrtaja, mada realno nema razloga da se prečesto zalazi u područje preko 3.000 obrtaja u minuti, tim pre što motor u tim situacijama pomalo brunda, a ni sama zvučna izolacija putničkog prostora nije baš dovedena do savršenstva.

Fiat 500L TrekkingFiat 500L TrekkingFiat 500L TrekkingFiat 500L Trekking

Ručica manuelnog šestostepenog menjača pomalo neobičnog oblika dobro leži u ruci, a njeni hodovi srazmerno su kratki, dok su prenosni odnosi proračunati prvenstveno na ekonomičnost. Zahvaljujući start-stop sistemu koji radi pomalo grubo i sa zadrškom, prosečna potrošnja u trećinskom mixu grad-magistrala-auto put kretala se oko šest litara, pri čemu naglašavamo da smo poštovali ograničenja brzine. Na taj način, pogotovo na auto putu, buka vetra je manje izražena, a udari bočnog vetra lakše su kontrolisani.

Kočni sistem u potpunosti je dorastao svim zahtevima koji pred njega mogu da se postave. Električna servo pumpa značajno olakšava manevrisanje u gradskim sredinama, pogotovo u „City“ režimu koji polako postaje zaštitni znak svih Fiata. Pomalo ume da zasmeta bezosećajnost upravljanja u tim trenucima, ali ukoliko se upotreba ovog režima rada servo asistencije ograniči samo na parkiranje i kretanje malim brzinama, sigurni smo da to neće predstavljati nikakav problem. Poseban sistem kontrole trakcije nazvan TCS+, kao i MS pneumatici olakšavaju kretanje, recimo nekim šumskim putem ili blatnjavom stazom, pri čemu treba da se zna da se tu završava svaka terenska aspiracija vlasnika ovog Fiata. Kretanje magistralnim putem i preticanja su laka, bezbedna i brza, zahvaljujući dobroj preglednosti, ali i elastičnom i snažnom turbodizelu koji se bori sa gotovo 1,4 tone teškim automobilom bez većeg negodovanja. Prilikom kretanja autoputem treba imati u vidu visoku bočnu siluetu automobila, tako da treba očekivati udare bočnog vetra i na vreme korigovati putanju.

Fiat 500L TrekkingFiat 500L TrekkingFiat 500L TrekkingFiat 500L Trekking

Fiat 500L Trekking stigao je možda u poslednji čas kada je Fiat u pitanju. Konkurencija je vrlo brojna, dovoljno je pomenuti Opel Mokku, Peugeot 2008, Nissan Juke, Renault Captur... Trekking je na sebe preuzeo nezahvalan zadatak „neutralisanja“ ovih konkurenata, bar dok na tržište ne stigne pravi Fiatov odgovor, najavljen kao 500X. Nakon višednevnog druženja možemo reći da je italijanski proizvođač ponudio vrlo dobar automobil, sa puno kvaliteta na svojoj strani. Možda smo pomalo i pristrasni, ali na kraju možemo da konstatujemo da konkurencija ima koga da se pribojava.
 

Fiat 500L TrekkingFiat 500L TrekkingFiat 500L TrekkingFiat 500L Trekking


Tehničke karakteristike

 

 

Model

Fiat 500 L Trekking 1.6 MultiJet

Motor

4-cilindarski redni, 4 ventila po cilindru, dizel agregat sa direktnim ubrizgavanjem, turbo punjač, common rail sistem ubrizgavanja, postavljen napred poprečno, kolenasto vratilo u 5 ležaja

Zapremina

1.598 cm3

Prečnik i hod klipa

79.5 x 80.5 mm

Odnos kompresije

16.5:1

Najveća snaga

70 kW (105 KS) pri 3.700 o/min

Najveći obrtni moment

320 Nm pri 1.750 o/min

Prenos snage

Na prednje točkove, manuelni menjač sa šest brzina, TCS+

Hodni sistem

Napred McPherson, spiralne opruge, poprečna trokraka ramena i stabilizator /   Pozadi polukruta osovina sa stabilizatorom

Upravljač

električni servoupravljač sa nazubljenom letvom

Kočnice

Napred samoventilirajući diskovi prečnika 284 mm, nazad puni disk prečnika 251 mm, dvokružni hidraulični sistem sa ABS, ESP, BAS, Hill holder

Točkovi i pneumatici

225/55 R 17

Dimenzije (D x Š x V)

4.270 x 1.800 x 1.679 mm, međuosovinsko rastojanje 2.612 mm, , zapremina prtljažnika 400 – 1310 litara, rezervoar za gorivo 50 litara

Mase

Prazan automobil 1.440 kg

Performanse

Najveća brzina 181 km/h, ubrzanje 0-100 km/h za 11.3 sekundi

Potrošnja goriva

Vožnja u gradu 5.5 l/100 km, na putu 4.1 l/100 km, u mešovitoj vožnji 4.6 l/100 km

Emisija CO2

117 g/km

 

Fiat 500L TrekkingFiat 500L TrekkingFiat 500L TrekkingFiat 500L Trekking
Fiat 500L - dimenzijeFiat 500L Trekking

 

 

Univerzalni karakter

 

Univerzalni karakter novog modela Fiat 500L Trekking uočljiv je na prvi pogled: posebno dizajnirani branici, prednji i zadnji štitnici i visok vozni sistem (+10% u odnosu na model 500L, što za rezultat ima ukupan klirens od 145 mm) za savladavanje neravnog terena. Na eksterijeru je takođe prisutan čitav niz stilskih detalja, poput umetaka sa satenskom završnom obradom na branicima i bočnih lajsni koje se savršeno uklapaju sa ručicama na vratima. Ako arhitektura vozila uglavnom sledi principe „cab forward" koncepta, iz čega proizilazi smanjenje prednjeg dela i haube kako bi se dobio dodatni prostor u unutrašnjosti – posebno u visini linije struka i krova – onda pre svega „empatična" nota dizajna modela 500L Trekking naglašava celokupnu ergonomiju automobila. Ovaj novi model takođe donosi i dobar pregled spoljašnjosti i najviše svetlosti u kategoriji jer ima najveći krov u svom segmentu - 1,5 m2 staklene površine - a stubovi vetrobrana zgodno su podeljeni i stanjeni kako bi ponudili jasnu prednost u pogledu aktivne i pasivne bezbednosti.

 

 

Fiat 500L TrekkingFiat 500L TrekkingFiat 500L TrekkingFiat 500L Trekking


Ime i prezime
Komentar