Salon automobila u Beogradu

Mazda MX-5

01. Oct 2016

Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5

 

 

Kultni roadster svetski automobil

 

 

Za vraćanje na automobilsku scenu pomalo zaboravljenih lakih i živahnih engleskih roadstera 60-ih godina prošlog veka odgovoran je jedan proizvođač. Ako ste pomislili na Mazdu, definitivno ste u pravu. Prva generacija modela MX-5, popularno i od milja nazvane Miata, pojavio se sada već pomalo daleke 1989. godine. Laka konstrukcija, jednostavan atmosferski motor zapremine 1,6 litara i precizan menjač, spakovano u generaciju kodne oznake NA, napravila je na tržištu pravi bum. Ovaj roadster se pojavio nekako u vreme kada su automobili počinjali da se „goje“ i kada je krenuo nezaustavljiv razvoj elektronike i raznih asistencija.

Mazda je NA generacijom ponudila lak automobil, jednostavnu konstrukciju roadstera sa pogonom pozadi i „vetrom u kosi“. Prva generacija prodata je u gotovo 400.000 primeraka, što je svakako bio fantastičan rezultat za mali dvosed koji je nudio uživanje u vožnji i vozaču i njegovom saputniku. U prilog ovom modelu išla je i cena na američkom tržištu od 14.000 dolara i zaista, zabava je mogla da počne.

Mazda je Miatom uspela da oživi legende automobilske industrije poput MG B roadstera, Triumpha TR7 i Spitfire-a, kao i Fiata 124.

 

Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5

Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5


Druga generacija popularnog Mazdinog roadstera stigla je na tržište 1998. godine. Nova generacija, oznake NB, izgubila je pravo na „skrivene“ farove, u prvom redu zbog bezbednosti pešaka i dobila je fiksne, kakve i imaju gotovo svi automobili. Za ovu generaciju razvijen je i šestostepeni manuelni menjač, kao i petostepeni automatik. U pogledu pogonskih jedinica, u MX-5 druge generacije ostali su četvorocilindraši radne zapremine 1,6 i 1,8 litara, pri čemu je veća pogonska jedinica u jednoj svojoj varijanti dobila i turbo verziju, tako da je snaga narasla na 180 KS.

Treća generacija debitovala je krajem 2005. godine kao model za 2006. godinu i ona je dobila nešto veće motore, zapremine 1,8 i 2,0 litra. Inovacije su izvršene i u oblasti  prenosa snage, tako da je sada tu šestostepeni automatski menjač kao veliki novitet. Potom su usledile brojne varijante i usavršavanja, pri čemu je možda najvažnija bila ona sa tvrdim sklopivim krovom, koja je dobila dosta i na praktičnosti, ali je pak i izgubila na originalnosti.

 

Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5

Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5


I četvrta generacija (ND) nastavila je dobro poznatim putem. Predstavljena je svetskoj javnosti u oktobru 2014. godine na Salonu automobila u Parizu. Na ovom modelu primenjene su brojne mere uštede u težini, ali istovremeno, i mere koje garantuju bezbednost putnika koje su u međuvremenu postala imperativ u konstrukciji automobila.

Za dizajn nove četvrte generacije odgovoran je Derek Jenkins. Posmatrajući autmobil kao celinu, ne možemo da se otmemo utisku da je cilj i ideja vodilja dizajnera bila da stvore automobil koji će da izgleda kao skulptura i čiji dizajn nameće utisak da je automobil, čak i kad stoji, u svakom trenutku spreman za oštar „skok“.

Na prednjem delu ističu se masivni branik sa širokim usisnikom vazduha u njemu, kao i ukoso postavljena LED dnevna svetla. Glavne svetlosne grupe su relativno skromnih dimenzija, oštrih ivica i deluju veoma agresivno. Na njih se nastavljaju naglašeni lukovi prednjih točkova, koji nagoveštavaju gipkost ovog automobila.

 

Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5

Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5


Pogled sa strane otkriva dugu haubu i kratak „rep“, što su upravo postulati dizajna ovog tipa vozila. I lukovi zadnjih točkova su akcentovani, uopšte, ceo automobil izgleda kao da je upravo izašao iz teretane, sa svakim mišićem koji je zategnut i vidljiv.

Zadnji deo automobila otkriva svetlosne grupe koje pomalo koketiraju sa nekim modelima Jaguara, kao i dvostruku izduvnu cev koja je tu da naglasi da ovaj automobil nije samo „pozer“, već i da je sposoban za mnogo više od toga. Platneni sklopivi krov u crnoj boji savršeno se uklapa sa jednom od najlepših boja na automobilskom tržištu – Mazda Soul Red. Crni aluminijumski naplatci sa osam krakova stoje u savršenoj ravnoteži sa sklopivim krovom.

 

Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5

Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5


Zahvaljujući vratima koja se široko otvaraju, pristup u automobil je lak. Ali, kada se seda u automobil, mora da se vodi računa o tome da je pozicija sedenja kako za vozača, tako i za suvozača veoma niska. To će onim mlađima, kao i mladima duhom svakako da prija. Sedišta su veoma udobna, savršeno su oblikovana i pružaju odličnu podršku telu. Kada se jednom smestio iza upravljača, vozač će ceniti mogućnost podešavanja sedišta sa milimetarskom preciznošću, kao i podešavanje obruča upravljača po visini. Nekima će možda nedostajati mogućnost podešavanja upravljača i po dubini, ali ipak, moramo da konstatujemo, da to već spada u domen izuzetno retkih situacija. Ispred vozača nalazi se instrument tabla sa klasičnim, analognim pokazivačima. Centralno mesto zauzima veliki obrtomer, dok se desno od njega nalazi nešto manji pokazivač brzine. Levo od obrtomera nalaze se pokazivači temperature rashladne tečnosti motora, kao i preostale količine goriva u rezervoaru.

Motor se startuje pritiskom na dugme, a ventilacioni otvori kružnog oblika, kao i komande ventilacije i klime istovetne forme bude nostalgična sećanja na neka prošla vremena. Upravljač je obložen kožom i na njemu su smeštene komande tempomata, telefona, kao i multimedijalnog uređaja. Na vrhu centralne konzole nalazi se ekran zaista vrhunskog multimedijalnog sistema koji Mazda označava kao MZD connect. Između sedišta smeštena je ručica vrhunski preciznog manuelnog šestostepenog menjača, kao i ostava za sitnice, koja može da se zaključa.

 

Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5

 

Kvalitet primenjenih materijala veoma je dobar, svi spojevi su precizno urađeni, a izuzetno je važno napomenuti da iako se radi o kabrioletu, platforma i unutrašnjost pošteđeni su neprijatnih zvukova, što znači da je dostignuta uzorna krutost karoserije.

U konstrukciji modernih automobila dosta pažnje posvećuje se i bezbednosti. Ojačana struktura platforme, sa programiranim zonama „gužvanja“ koje na sebe preuzimaju upijanje kinetičke energije prilikom sudara, realnost je koja postoji već nekoliko decenija. Takođe, i postojanje ABS i ESP sistema sada je postalo zakonom obavezujuće u novim automobilima. Ipak, mnogi proizvođači uspevaju da dodatno unaprede svoje proizvode, tako da su automobili iz dana u dan sve bezbedniji. Obzirom na oblik automobila – roadster, odnosno kabriolet, mnogi će biti sumnjičavi prema bezbednosnim karakteristikama nove MX-5. Ipak, treba reći da je proizvođač u svoj model ugradio prednje i bočne vazdušne jastuke. Osim toga, ponuđeni su i brojni sistemi asistencije vozaču.  Sistem kontrole mrtvog ugla (BSM) i upozorenje za bočni saobraćaj pozadi (RCTA) dodatno unapređuju bezbednost. Kada vozač menja saobraćajne trake, sistem kontrole mrtvog ugla pretražuje „mrtve tačke” i potom upozorava ako se približava vozilo u susednoj traci na udaljenosti do 45 metara. Kada se vozi unazad, upozorenje za bočni saobraćaj pozadi upozorava na prepreke u mrtvim uglovima. Takođe, i kamere za kontrolu kretanja saobraćajnom trakom (LDWS) prate nenamerno napuštanje saobraćajne trake i ukoliko do njega dođe, upozoravaju vozača na potencijalni problem.

 

Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5

Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5

Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5


Na Euro NCAP testu Mazda MX-5 osvojila je četiri zvezdice za bezbednost. Zaštita odraslih putnika ocenjena je sa 84, a dece sa 80%. Zaštita pešaka vrednovana je sa čak 93, upotreba sistema elektronske asistencije vozaču sa 64%. Kao zanimljivost treba navesti da MX-5 poseduje aktivnu haubu, odnosno, poklopac motora poseduje pirotehničke podizače haube koji se aktiviraju kada se detektuje udarac prednjeg dela automobila u pešaka. Na ovaj način, poklopac motora svojim zadnjim delom izdiže se iz svog osnovnog položaja, odmičući se od motora. Time poklopac motora postaje svojevrsni ublaživač udara tela pešaka o njega.

Testirani automobil bio je u Revolution Top paketu opreme. On sa sobom donosi zaista puno opreme. Kožna sedišta u crnoj boji sa crvenim štepovima, kožni multifunkcionalni upravljač, automatski klima uređaj... samo su neki od delova opreme sa podužeg spiska. Takođe, i aluminijumski naplatci od 17 inča spadaju u serijski paket u testiranom nivou opreme. Bose audio uređaj podrazumeva ukupno sedam zvučnika, od čega se dva nalaze diskretno smeštena u naslonima za glavu sedišta.

 

Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5

Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5


Mazda MX-5 je, kao retko koji automobil današnjice, namenjen beskompromisnom uživanju u vožnji u dvoje. Ipak, u današnje vreme ne može se bez multimedijalnih uređaja u automobilima. Upravo je Mazda razvila svoj multimedijalni uređaj – infotainment sistem koji naziva MZD connect. Između prednjih sedišta nalazi se okruglo dugme, komanda za upravljanje – HMI – Human Machine Interface. Kretanje kroz meni je pojednostavljeno, pri čemu je ono sada daleko jednostavnije i izvedeno je po ugledu na Mazdu serije 2. Uz povezivanje sa mobilnim telefonom može da se sluša internet radio, da se listaju Facebook i Twitter i tako dalje.


Za pogon ovog prelepog roadstera iskorišćen je dobro poznati benzinski motor od dve litre radne zapremine. Četvorocilindaski atmosferski motor radi izuzetno mirno, vrlo je elastičan i sa lakoćom pokreće automobil u svakom režimu rada. Ubrzanja u šestoj brzini sa niskih 1.500 obrtaja u minuti zaista ne predstavljaju nikakav problem, što može da se zahvali i maloj masi automobila. Na njemu je proizvođač dosta radio u želji da se poboljšaju njegove karakteristike i smanji potrošnja goriva. Sva rešenja koja je Mazda primenila označena su kao Skyactiv – G. Suštinski, radi se o agregatu sa četiri cilindra, direktnim ubrizgavanjem benzina i povišenim stepenom kompresije. Za današnje benzinske agregate uobičajen kompresioni odnos je 10:1, do maksimalno 12:1. Mazda je otišla značajno unapred, ponudivši agregat sa kompresionim odnosom 14:1. ovo rešenje nudi uvećanje obrtnog momenta i poboljšanje iskoristivosti goriva od 15 odsto, ali i donosi i određene probleme. Jedan od najvećih je svakako značajno podizanje temperature u prostoru komore za sagorevanje, što dovodi do neželjenog i štetnog detonatnog sagorevanja. Do ovog podizanja temperature dolazi zbog zaostajanja rezidualnih izduvnih gasova, tako da prilikom zaostajanja pomenutih gasova od recimo 10 odsto dolazi do povećanje temperature u komori za 70oC. Kako bi se to izbeglo, inženjeri su razvili novu izduvnu granu 4-2-1, kojom je poboljšana „unutrašnja ventilacija“ motora. Osim toga, klipovi sa posebno oblikovanim čelom dalje potpomažu bolje sagorevanje. Injektori sa više otvora omogućili su preciznije raspršivanje goriva i mirniji i tiši rad. Sve ovo ima za rezultat jako dobro ponašanje. Motor reaguje i na najmanji pritisak papučice na gas, dok u mestu radi nečujno. Oštrije dodavanje gasa izaziva motor da se oglasi reskim zvukom, što svakako prija. Izuzetno je elastičan i ostavlja utisak dovoljne motorizovanosti u svakom trenutku.

 

Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5

Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5

 

Prenos snage na zadnje točkove izveden je putem manuelnog šestostepenog menjača. Još od prve generacije Mazde MX-5, cilj konstruktora bio je da se napravi menjačka kutija čija će ručica imati najkraće moguće hodove i koja neće pružati ni najmanji otpor prilikom promena stepena prenosa. Rekli bismo da je tokom četiri generacije ovaj menjač zadržao isti postulat prilikom konstrukcije, tako da je preciznost zaista vrhunska i ručica menjača naprosto mami da se vozač njome što češće poigrava. Prenos snage je na zadnju osovinu, i potrebno je napomenuti da poseduje diferencijal sa ograničenim proklizavanjem. Ova činjenica, uz mogućnost potpunog isključivanja ESP-a, kao i precizno oslanjanje, garantuje vrhunsku zabavu u vožnji. Uz sasvim malo iskustva i minimalnu sinhronizaciju desnog stopala i pokreta upravljačem, automobil vrlo lako zapleše zadnjim krajem.

Uživanje u vožnji je naprosto lajtmotiv ovog automobila. Za spuštanje krova potrebno je pet sekundi, lagani pokret rukom i može da se uživati u „vetru u kosi“. Tada se zaista otvara jedan sasvim novi svet, svi zvukovi postanu intenzivniji, a čula su izoštrenija te je doživljaj vožnje potpuniji. Vozač i MX-5 postaju jedno, odnosno, vozač tačno oseća svaki pokret roadstera koji garantuje uživanje.

 

Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5

Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5

 

Najveće uživanje svakako je na putevima punih krivina. Jednostavno, zbog izraženog šuma vetra, ovaj automobil nije namenjen dugim turama autoputevima. Potrebno je držati se sporednih, zavojitih puteva i uživanje je potpuno. Precizno upravljanje, filigranski podešeno Bilstein oslanjanje (serijska oprema uz 2.0 motore), kao i diferencijal sa ograničenim proklizavanjem garantuju pun doživljaj vožnje. I zaista, da se oseti da vozač vozi MX-5, a da nije obrnuto kako je kod mnogih automobila danas. MX-5 je zapravo esencija automobila namenjenog uživanju u vožnji i dokaz da za sreću nije potrebno mnogo – pravi automobil, istančane i prefinjene tehnike, nesputani pogled ka vedrom nebu i sunčani dan. A Mazda MX-5 nudi upravo nabrojano i čuva sećanja na neka lepša prošla vremena, i zato je mnogo više od običnog automobila.

 Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5

 


Kodo dizajn


U pogledu dizajna, najnovije izdanje najprodavanijeg roadstera svih vremena istovremeno je i najsportskije do sada. Upečatljiva izvedba Mazdine dizajnerske teme 'Kodo – duša pokreta’ puna je života koja izražava agilnost automobila i uzbudljivo iskustvo koje vozača čeka za upravljačem.

Elegantan i srčan, dizajn Kodo – duša pokreta istinski je odraz filozofije Jinba Ittai, jedinstva konja i jahača. Opčinjeni elegancijom i usredotočeni na stvaranje neraskidive veze između vozača i automobila, naši su dizajneri neumorno radili kako bi stvorili filozofiju dizajna koja utjelovljuje dinamičnu ljepotu življenja. Ona se može osjetiti i u automobilu i izvan njega, jer prenosi energiju pokreta na one koji je vide i stvara neodoljivu želju za vožnjom.
Vjerujemo da je tajna dizajna u detaljima. Izrada, stvarna povezanost i fizička veza između ljudskih ruku i naših automobila, ključni su u ostvarivanju idealnog voznog okruženja Mazde. Potraga za iznimnom ljepotom postaje energija koja traje i može se osjetiti u samoj vožnji.

 

Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5
 

 

Tehničke karakteristike

 


Model

Mazda MX-5 2.0 Revolution Top

Motor

4-cilindarski redni, 4 ventila po cilindru, benzinski, postavljen napred uzdužno, dve bregaste osovine u glavi motora, kolenasto vratilo u 5 ležaja, direktno elektronsko ubrizgavanje goriva u više tačaka - DISI, i-Stop, varijabilno upravljanje radom ventila VVT, Euro 6

Zapremina

1.998 cm3

Prečnik i hod klipa

83,5 x 91,2 mm

Odnos kompresije

14:1

Najveća snaga

118 kW (160 KS) pri 6.000 o/min

Najveći obrtni moment

200 Nm pri 4.600 o/min

Prenos snage

Na zadnje točkove, manuelni šestostepeni menjač

Hodni sistem

Napred McPherson sa oslanjanjem na šest tačaka, poprečna ramena i stabilizator, pozadi multilink, spiralne opruge, teleskopski amortizeri postavljeni horizontalno i stabilizator

Upravljač

Električni servoupravljač s nazubljenom letvom

Kočnice

Napred ventilirajući diskovi prečnika 279 mm, nazad puni diskovi prečnika 279 mm, ABS, BAS, EBD, TCS

Pneumatici

205/45 R17

Radijus okretanja

9,4 m

Dimenzije (D x Š x V)

3.915 x 1.735 x 1.230 mm, međuosovinsko rastojanje 2.310 mm, trag točkova 1.496 mm napred, pozadi 1.503 mm, zapremina prtljažnika 130 litara, rezervoar za gorivo 45 litara

Masa

Prazno vozilo 1.015 kg,

Performanse

Najveća brzina 214 km/h, ubrzanje 0-100 km/h 7,3 sekundi

Potrošnja goriva

Vožnja u gradu 8,7 l/100 km, van grada 5,4 l/100 km, u mešovitoj vožnji 6,6 l/100 km

Emisija CO2

154 g/km


Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5

Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5

 

Mazda MX-5  - dimenzije

 

Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5


Istorijat Mazde MX-5

 

  • Februar 1989. - Izvorni MX-5 predstavljen na Chicago Auto Showu
  • Oktobar 1997. - Druga generacija MX-5 debitovala na Tokyo Motor Showu
  • Decembar 1998. - Lansiranje 10th Anniversary Limited Edition MX-5
  • Maj 2000. - MX-5 ušao u Guinnessovu knjigu rekorda kao najprodavaniji sportski dvosed na svetu (531.890 proizvedenih jedinica)
  • Januar 2002. - Proizvodnja dostiže 600.000 jedinica (ažuriran Guinnessov svetski rekord)
  • Mart 2005. - Na ženevskom međunarodnom Salonu automobila predstavljena treća generacija MX-5
  • April 2005. - Proizvodnja dostiže 700.000 jedinica (ažuriran Guinnessov svetski rekord)
  • Jul 2006. - Na British International Motor Showu predstavljen model sa tvrdim sklopivim krovom
  • Jun 2007. - Proizvodnja dostiže 800.000 jedinica (ažuriran Guinnessov svetski rekord)
  • Jul 2009. - Lansiranje 20th Anniversary Limited Edition MX-5
  • Februar 2011. - Proizvodnja dostiže 900.000 jedinica (ažuriran Guinnessov svetski rekord)
  • April 2014. - Lansiranje 25th Anniversary Edition MX-5
  • Septembar 2014. - Premijera četvrte generacije MX-5
  • Mart 2016. - Mazda MX-5 RF predstavljena na New York International Auto Showu.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5

Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5
 

 

Svetski automobil 2016. godine


Četvrta generacija Mazde MX-5 proglašena je za Svetski automobil 2016. godine (WCOTY), a od istog žirija osvojila je nagradu za Najbolji svetski automobilski dizajn 2016. godine. To je druga Mazda koja je osvojila nagradu WCOTY, nakon Mazde2 2008. godine, i prvi model koji je osvojio oba naslova u istoriji dodele ove nagrade.


MX-5 proglašen je pobednikom na New York International Auto Showu ispred ostalih dvoje finalista, Audija A4 Sedan/Avant i Mercedes-Benza GLC. Drugo dvoje finalista za Svetski autombilski dizajn godine bili su Jaguar XE i još jedan Mazdin model - CX-3.


Četvrta generacija Mazde MX-5 je šesti model nove generacije Mazdinih vozila koji sadrži sve elemente SKYACTIV tehnologije i dizajn 'Kodo – duša pokreta'. Lansiran globalno 2015. godine, novi MX-5 je osvojio kupce zahvaljujući pre svega Mazdinom karakterističnom 'Jinba-ittai' osećaju zabave u vožnji.

 


Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5
 


Proizvedena milionita Mazda MX-5

 

Proizvodnja Mazde MX-5 dostigla je 22. aprila ove godine milion jedinica, objavila je danas Mazda Motor Corporation, 27 godina nakon što je japanska kompanija počela da proizvodi kultni roadster u fabrici Ujina broj 1 u Hiroshimi, u aprilu 1989. godine.

MX-5 je simbol Mazdine filozofije stvaranja automobila i neumorne potrage za uživanjem u vožnji. Od svoje premijere 1989. godine, ovaj model dosledno stvara zadovoljstvo u vožnji kakvo može da se doživi samo u lakom sportskom automobilu, osvojivši divljenje ljudi iz različitih zemalja, kultura i godina.

MX-5 je vrlo cenjen i od strane stručnjaka, što dokazuje oko 250 nagrada i priznanja iz čitavog sveta – i najstavlja da ih skuplja. Model četvrte generacije predstavljen prošle godine osvojio je niz nagrada, uključujući Svetski automobil godine 2016. i nabolji automobilski dizajn 2016., zatim Automobil godine u Velikoj Britaniji 2016. i Automobil godine u Japanu 2015-2016. Pritom živa legenda MX-5 drži Guinnessov svetski rekord za najprodavaniji sportski dvosed još od 2000. godine.

 

 

Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5


Ime i prezime
Komentar