Obraćajući se publici osetljivoj na dizajn, Aygov živahni karakter i dinamika vožnje privukli su brojne nove evropske kupce Toyoti. Ali, jedinstveni DNK i istaknuti položaj Aygo-a oduvek se oslanjaju na to da budu ispred svoje konkurencije. Više nego ikada, nove Toyotine stranke zahtevaju darovitost, posebnost i priliku za isticanje vlastitog stava. Oslanjajući se na položaj legende dizajna u segmentu A, ED² je namerio da oblikuje automobil upravo za njih.
Toyota C-HR 1.2 Turbo 116
01. Nov 2017
Stvoren da bude različit
Japanska Toyota koliko god s jedne strane gajila odmerenu, konvencionalno elegantnu dizajnersku liniju, s druge strane avangardni i futuristički koncepti zaustavljaju dah i primoravaju na razmišljenje o budućoj mobilnosti. Ilustrativan primer za prvo je Corolla koja slavi svoj pedesti rođendan u novom izdanju, dok maštu podgrejava leteći automobil kojim će da budu otvorene predstojeće olimpijske igre u Tokiju. U takvom dijapazonu, inovativnost, najnovije tehnologije i sistemi, ali i liderska pozicija u segmentu ekoloških vozila nekako se podrazumevaju. Uostalom za respektabilan autoritet Toyote dovoljna je činjenica da je godinama, ako ne prvi, onda odmah sledeći najveći proizvođač automobila na svetu. Ne treba da se izgubi iz vida da Toyota to uspeva kao pojedinačna marka uključujući i Lexus, dok konkurencija nastupa u grupama.
Za globalnu lidersku poziciju pored već opšte poznatih karkateristika koje se vezuju za automobile Toyota, potrebni su i novi modeli koji će osvajati tržišta i postati popularni. U ovom trenutku to je Toyota C-HR, čija oznaka označava skraćenicu od Coupe High Rider, što bi u slobodnom prevodu značilo „podignuti kupe“.
C-HR kao koncept prikazan je 2014. godine na Salonu automobila u Parizu, da bi već sledeće godine u Frankfurtu svojim pojavljivanjem najavio serijsku verziju i novi trend automobilske mode.
Serijski model, koji se nije mnogo razlikovao od konceptnih verzija što se retko dešava, svoju premijeru imao je na Salonu automobila u Ženevi 2016. godine. Time je Toyota odvažno ušla u novi segment kompaktnih crossovera koji je otvorio Nissan Juke i to kao ravnopravni konkurent modelima kao što su: Audi Q2, Mercedes GLC, BMW X4, Mazda CX-3… Premda se Toyota relativno kasno uključila C-crossover segment, C-HR je vrlo moderan i originalan i odmah se primećuje da se njegovi tvorci ni u jednom detalju nisu ugledali na konkurente. Zato i može da se kaže da je u aktuelnoj ponudi najzanimljiviji mini SUV koji nudi visok kvalitet i posvećenost detaljima. Osmišljen je da bi privukao sve one od stila i ukusa, kao i one koji imaju izražen personaliti.
C-HR je moderni crossover agresivnije pojave koja predstavlja kombinaciju kompaktnog kupea i robustnog SUV-a. Dizajnerski tim pronašao je inspiraciju u prirodnim silama koje pretvaraju ugljenik u dijamante i u načinu na koji čvrsta stena može da skriva užareno, rastopljeno jezgro. Ovo razmišljanje odrazilo se na spoljašnji dizajn koji karakterišu oštre i dinamične linije koje refleksno privlače pažnju.
Kada se pogledaju sve tri strane automobila, prednja, profil i zadnja mora da se zaključi da je dizajn originalan i da čini harmoničnu celinu. Njegov donji deo ima tipičan izgled crossovera s povišenim podom, velikim točkovima i naglašenim blatobranima, dok je gornji deo u formi kupea koju naglašava povijena linija krova.
Funkcionalnost ovog dizajna sasvim je primerna, pa tako iako je liniji krova relativno niska, vozač ima dobru preglednost, a ulaženje u automobil je lako zbog povišenog poda, a prag prtljažnika je dovoljno nizak da ostavljanje stvari ne predstavlja napor.
C-HR obiluje efektnim i zanimljivim rešenjima, kao što su na primer bočne zaštitne plastike na pragovima i donjem delu vrata ili ručica za otvaranje zadnjih vrata inkorporirana C stub ili spojler koji je postavljen na poklopac prtljažnika. Ovaj veliki spojler preuzet je od sportskih modela kako bi naglasio ionako upečatljiv sportski dizajn čitavog automobila.
Karoserija je dvobojna, siva s crnim krovom. Prednja strana otkriva pripadnost marki uz karakteristična LED svetla i impulsni žmigavci koji ionako dinamičnom dizajnu daju još jednu dimenziju atraktivnosti. Zadnji deo, na kojem su upadljivo ispupčena LED svetla, veliki spojler i dobro sakrivena kamera, originalno je rešen. Skladno deluje i branik sa katadiopterima sa strane i dodatnim stop svetlom za maglu u sredini, a crna zašitna plastika kao na vratima može da bude od koristi na gradskim parkinzima. Profil definišu dopadljivo dizajnirani naplatci od lakog metala od 18 coli, male staklene površine kako bi se dobio kupe izgled, prednji farovi koji duboko zadiru u karoseriju i ritam snage koji kreiraju reljefne linije na limenim površinama. Reči ne mogu da opišu utisak koji C-HR ostavlja kako na ponosnog vlasnika tako i na posmatrače. On ne samo da je jedan od najatraktivnijih Toyotinih modela, nego slobodno može da se kaže da je jedan od najatraktivnijih u segmentu.
Utisak koji Toyota C-HR ostavlja svojom pojavom prenosi se i u unutrašnjost, kreativni Toyotini dizajneri veoma su iskusni kada u automobilu treba da se stvori atmosfera koju karakteriše komfor, ergonomija, kvalitet…
Poseban naglasak stavljen je na osećaj kvaliteta, što znači da su se dizajneri pobrinuli da sve površine koje se vide i mogu da se dodirnu prstima ostavljaju utisak da se radi o premium automobilu. Kožne obloge na armaturnoj ploči, lakirani umetci, kožne obloge sedišta i debljina upravljača i ručice menjača otkrivaju tendenciju da C-HR bude i statusni simbol.
Unutrašnjost automobila dizajnirana je u stilu njegovog spoljašnjeg izgleda, moderno i skladno. Čim se sedne za volan prepoznaje se Toyotina filozofija, kako po ergonomiji tako i po logičnom rasporedu komandi, s tim da je sve izvedeno u modernijem maniru.
Veoma pregledna, blago iskošena prema vozaču, centralna konzola originalno je dizajnirana. Na njoj dominira veliki ekran od osam inča osetljiv na dodir, postavljen tako da ni po izuzetno sunčanom vremenu nema refleksija na njemu. Ispod njega su dopadljivo dizajnirane komande dvozonskog automatskog klima uređaja. Kao i kod aktuelnih modela Auris i Avensis na tabli sa instrumentima nalaze dva velika okrugla instrumenta - analogni brzinomer i obrtomer sa crno-plavom pozadinom, belim kazaljkama i ekranom putnog računara u sredini.
Zanimljiv detalj je upadljiva plava linija koja počinje na oblozi prednjih vrata i nastavlja se preko prednjeg grebena i velikog ekrana do drugih vrata, uz prekid iza upravljača. Plava boja efektno se uklopila u crnu boju enterijera, gde je čak i obloga na plafonu crna. U prednjem delu nalazi se deo od crne piano plastike, a ima je i na upravljaču što je već provereno rešenje za stvaranje utiska elegancije.
Upravljač obložen kožom piano plastikom sa donje unutrašnje strane prijatno leži u rukama i svojim izgledom podseća na volan nekog sportskog automobila. Na njemu se nalaze pristupačne komande multimedije i putnog računara, a iza je ručica tempomata kao i kod drugih Toyota.
U ovom automobilu nastalom na platformi Priusa, dimenzija 4.360x1.795x1.555 mm ima dovoljno mesta za četiri osoba. Tome doprinose izuzetno kvalitetna ergonomska sedišta, na kojima se povišeno sedi. Prednja sedišta dobro su oblikovana i pružaju dobru bočnu podršu, međutim zadnja su malo “običnija” što ne umanjuje udobnost na dužim putovanjima.
C-HR kao moderan automobil iz poslednje tehnološke generacije, a mogli bismo da kažemo i napredniji to pokazuje i svojom opremom, pre svega serijskom, a naročito onom koja se naziva “opciona”. Nema tehnološko-tehničkog sistema koji nije predviđen da se nađe u ovom automobilu, počev od konfora do hibridnog pogona.
U serijskoj opremi Toyote C-HR koju smo vozili na testu, pored ostalog nalazilo se: prilagodljiva lumbalna podrška u vozačevom sedištu, grejači prednjih sedišta, infotainment sistem Toyota Touch 2 sa ekranom osetljivim na dodir dijagonale od 20,3 cm, ekran na tabli s instrumentima dijagonale od 10,5 cm, Bluetooth, USB i AUX konektor, Bi-LED prednja svetla s automatskim aktiviranjem dugih svetala, sistem za kontrolu mrtvog ugla u spoljnim retrovizorima, JBL audio sistem s devet zvučnika, aktivni tempomat, automatski dvozonski klima uređaj, zatamnjena zadnja stakla, električna parkirna kočnica koja se automatski otpušta, ulazak i pokretanje motora bez upotrebe ključa, alu-naplatci od 18”, ....




Kompanija JBL sa kojom Toyota ima posebnu sradnju specijalno za C-HR razvila je audio sistem snažan skoro 600 Watti. S obzirom da su u Toyoti kao ciljnu grupu kojoj je namenjen C-HR definisali mlađe ljude, a oni većinom vole da slušaju glasnu muziku s naglašenim dubokim tonovima. JBL je za CH-R razvio dva dodatna bas zvučnika koji su postavljeni u prednja vrata. Da bi sva snaga i čistoća zvuka koju nudi C-HR i ostali zvučnici raspoređeni su na odgovarajuća mesta, tako su visokotonci našli u A stubovima. Oni koji su imali priliku da osete akustičnu dimenziju ovog automobila, slažu se da je najkvalitetniji u segmentu crossovera.
|
Novi Toyota Touch® 2 multimedija sistem
|




Toyota C-HR već u osnovnom paketu opreme opremljena je Safety Sense tehnologijama i sistemima za pomoć u vožnji, tu su sistem koji upozorava na opasnost od naletanja na vozilo ispred, prepoznavanje pešaka i saobraćajnih znakova, upozorenje na nenamerno napuštanje saobraćajne trake, tempomat, električna kočnica, kamera za vožnju unazad, dva Isofix priključka na zadnjim sedištima, svetla za maglu napred i pozadi, prednji nasloni za glavu s povećanom zaštitom....
Bezbednost putnika u ovom automobilu podržavaju i ESP, sedam vazdušnih jastuka među kojima je i onaj za zaštitu vozačevih kolena, PCS (Pre-Collision System) sistem automatskog kočenja koji je povezan sa već pomenutim sistemom prepoznavanja pešaka i opasnosti od naletanja a reaguje od 10 km/h do najveće brzine kojom se automobil kreće.
|
Bezbednost bez kompromisa
|




Toyotu C-HR koju smo vozili na testu pokretao je motor koji je u osnovnoj ponudi: turbobenzinski s četiri cilindra, zapremine 1,2 litre koji razvija 116 KS. Premda na prvi pogled i zapremina i snaga deluju nekako skromno u odnosu na robusni izgled automobila, nije tako. Moglo bi da se kaže da je čak suprotno. Motor je tih i radi sasvim uglađeno, a svojom snagom od 116 KS lako pokreće 1,3 tone teški crossover. Osmislili su ga konstruktori primenjujući znanje i iskustvo stečeno u Toytinom sportskom programu. Zato je dinamičan i agilan, snage ima uvek dovoljno tako da je vožnja elastična uz veoma malu potrošnju. Na zahtevnijim uzbrdicama traži veći broj obrtaja i možda niži stepen prenosa, ali u normalnim okolnostima na putu kakva je na primer Ibarska magistrala preticanja mogu da se obave u šestoj brzini.
Oslanjanje je podešeno da pruža udobnost, tako da C-HR veoma meko prelazi preko rupa i neravnina, a da pri tome nema nikakvih neprijatnih zvukova. Upravljački mehanizam je precizan i daje dovoljno informacija sa podloge. Zahvaljujući njemu C-HR ima mali krug okretanja od 10,4 metra što olakšava manevrisanje u gradskom saobraćaju.
Upravljivost je sportski podešena i C-HR može dinamično da se vozi u krivinama, ali treba da se uzme u obzir težina automobila. Iako se radi o crossoveru C-HR ima klirens od 14,5 cm (prosek u klasi je oko 16 cm) i najniže težište u klasi. Nisko težište i veće rastojanje između prednjih (+20 mm) i zadnjih (+ 10 mm) točkova značajno utiče da se automobil mnogo ne ljulja.
Naziv sportski kupe dolazi do punog izražaja u bržoj vožnji krivudavim putem gde uz vrlo precizan upravljač može da bude veoma zabavno. Posebno zadovoljstvo pri dinamičnoj vožnji daje odličan ručni menjač koji pored toga što je vrlo precizan opremljen je sistemom Intelligent Manual Transmission koji automatskim "međugasom" pomaže pri promeni u niži stepen prenosa i na taj način ga čini još efikasnijim.
Coupe High-Rider (C-HR) je ozbiljno razvijen i napravljen automobil koji poseduje sve kvalitete jedne Toyote, ovog puta u nesvakidašnjem izdanju. Nije samo moderno i futuristički dizajniran automobil nego je i opremljen savremenom tehnologijom što pored prijatnog estetskog doživljaja omogućuje i zadovoljstvo u vožnji.
|
|
Tehničke karakteristike
|
Model |
Toyota C-HR 1.2 Turbo 116 C-ULT |
|
Motor |
turbobenzinski, 4-cilindarski redni, postavljen napred poprečno, 4 ventila po cilindru, lančani pogon s tehnologijom VVT-i, direktno ubrizgavanje benzina, turbo predsabijanje vazduha, hladnjak vazduha pod pritiskom (intercooler), Euro 6W |
|
Zapremina |
1.197 cm3 |
|
Prečnik i hod klipa |
71,5 x 74,5 mm |
|
Odnos kompresije |
10.01 :1 |
|
Najveća snaga |
85 kW (116 KS) pri 5.600 o/min |
|
Najveći obrtni moment |
185 Nm pri 1.500-4.000 o/min |
|
Prenos snage |
Na prednje točkove, manuelni šestostepeni menjač |
|
Vozni sistem |
Napred: McPhersonove opružne noge, trokraka poprečna ramena i stabilizator prečnika 26,5 mm Pozadi: Višedelna osovina s uzdužnim i poprečnim ramenima, spiralne opruge, teleskopski amortizeri i stabilizator prečnika 24,2 mm |
|
Upravljač |
Servoupravljač s nazubljenom letvom, električni progresivni servopojačivač, 2,76 okretaja, prenosni odnos 13,6 : 1, |
|
Kočnice |
Napred samoventilirajući diskovi prečnika 299 mm, nazad puni diskovi prečnika 281 mm, ABS, EBD, BAS, ESP, TCS, PCS (sistem automatskog kočenja) |
|
Točkovi i pneumatici |
7,5J x 18, 225/50 R 18 |
|
Mininalni radijus okretanja |
11 m |
|
Dimenzije (D x Š x V) |
4.360 x 1.795 x 1.565 mm, međuosovinsko rastojanje 2.640 mm, trag točkova 1.540 mm, zapremina prtljažnika 377/1.425 litara, rezervoar za gorivo 50 litara |
|
Mase |
Prazno vozilo 1.375 kg, najveća dozvoljena težina 1.845 kg, dopušteno opterećenje 470 kg |
|
Performanse |
Najveća brzina 190 km/h, ubrzanje 0-100 km/h za 10,9 sekundi |
|
Potrošnja goriva |
Vožnja u gradu 7,4 l/100 km, na putu 5,1 l/100 km, u mešovitoj vožnji 5,9 l/100 km |
|
Emisija CO2 |
135 g/km |
|
G a r a n c i j e
|























































































































.png)


