Obraćajući se publici osetljivoj na dizajn, Aygov živahni karakter i dinamika vožnje privukli su brojne nove evropske kupce Toyoti. Ali, jedinstveni DNK i istaknuti položaj Aygo-a oduvek se oslanjaju na to da budu ispred svoje konkurencije. Više nego ikada, nove Toyotine stranke zahtevaju darovitost, posebnost i priliku za isticanje vlastitog stava. Oslanjajući se na položaj legende dizajna u segmentu A, ED² je namerio da oblikuje automobil upravo za njih.
Toyota Mirai
21. Nov 2014
Donosi budućnost
na puteve
Toyota Motor Corporation će 15. decembra ove godine u Japanu da predstavi svoj potpuno novi model "Mirai" (japanska reč za "budućnost"), limuzinu sa pogonom na vodonikove gorivne ćelije (Fuel cell vehicle - FCV). Automobil će se prodavati preko Toyota dilera.
U Evropi, automobil će da bude uveden na određena tržišta septembra 2015. godine. Prodaja će početi u regionima gde su dostupne stanice za punjenje vodonika, kao i u okolnim područjima.
Mirai označava novu eru automobilske industrije. Pomoću vodonika - važnog izvora energije u budućnosti - kao pogonskog goriva, Mirai postiže izuzetne ekološke performanse, uz praktičnost i zadovoljstvo u vožnji poput bilo kog drugog automobila.
Mirai pokreće Toyotin sistem gorivnih ćelija (Toyota Fuel Cell System - TFCS), koji istovremeno koristi tehnologiju gorivnih ćelija i hibridnu tehnologiju. Ovaj sistem uključuje novi sklop gorivnih ćelija, razvijen u Toyoti, kao i rezervoar za vodonik pod visokim pritiskom. TFCS je energetski efikasniji od motora sa unutrašnjim sagorevanjem i tokom vožnje ne emituje CO2 ili štetne gasove. Vozači mogu da očekuju isti kvalitet vožnje kao kod automobila sa benzinskim motorom, uz veliki radijus kretanja i vreme punjenja rezervoara od oko tri minuta. Prema merenjima Toyote na stanici za punjenje vodonika pri pritisku od 70 MPa, po SAEe J2601 standardu (temperatura vazduha: 20°C, pritisak napunjenog rezervoara: 10 MPa). Vreme zavisi od pritiska pri punjenju vodonika i spoljašnje temperature vazduha.
Mirai nudi sve što biste očekivali od nove generacije automobila: trenutno prepoznatljiv dizajn; uzbudljivu vožnju koja je rezultat vrhunske upravljivosti i niskog težišta; i tiho, ali snažno ubrzanje.
Vodonik može da se dobije iz različitih prirodnih izvoda i bioproizvoda ljudskog porekla, kao što je kanalizacioni mulj. On takođe može da se dobije iz vode pomoću obnovljivih prirodnih izvoda energije poput solarne ili snage vetra. Kada je komprimovan, on ima veću gustinu energije od baterija, pa je relativno lak za transport i skladištenje. Stoga takođe ima potencijal za buduću upotrebu u generatorima i drugim sličnim uređajima. Vozila sa pogonom na gorive ćelije generišu elektricitet iz vodonika, što znači da društvo koje se oslanja na vodonik može da postane realnost. Zato se očekuje da će dodatno ubrzati korišćenje različitih izvora energije.
Plan prodaje u Evropi
|
TFCS nudi vrhunske ekološke performanse i laku upotrebu
Mirai koristi TFCS, fuziju tehnologije gorivnih ćelija i hibridne tehnologije. Sistem omogućava veću energetsku efikasnost od motora sa unutrašnjim sagorevanjem, izuzetne ekološke performanse bez emisija CO2 ili drugih štetnih materija tokom vožnje, kao i isti nivo praktičnosti i autonomije poput vozila sa benzinskim motorom. Vreme za dopunu vodonika je oko tri munuta.
Sistem koristi delove razvijene u Toyoti, kao što su sklop gorivnih ćelija, konvertor i rezervoar vodonika pod visokim pritiskom.
Sklop gorivnih ćelija
Novi Toyotin sklop gorivnih ćelija ima maksimalnu snagu od 114 kW odnosno 155 KS. Efikasnost generisanja električne energije je povećana pomoću kanala sa finom 3D mrežom. Kanali složeni u finu trodimenzionalnu strukturu rešetke (prva na svetu), koja omogućava ravnomerno generisnje elektriciteta na površinama ćelija, a rezultat toga je kompaktna veličina, visoke performanse i najveća na svetu gustina izlazne energije od 3,1 kW/L (2,2 puta više od prethodnog Toyota FCHV-adv modela). Poboljšava raspršivanje vazduha (kiseonika) i stoga omogućava ravnomerno generisanje elektriciteta na površinama ćelija.
Količina vode na membranama gorivnih ćelija ima značajan uticaj na efikasnost generisanja elektriciteta. Kontrola količine vode se obavlja preko internog sistema cirkulacije, koji cirkuliše vodu stvorenu tokom generisanja elektriciteta, što znači da je Toyotin sklop gorivnih ćelija vodeći sistem takve vrste na svetu, jer ne zahteva ovlaživač.
Konvertor
Novi kompaktni, izuzetno efikasni konvertor velikog kapaciteta je razvijen da poveća snagu Toyotinog sklopa gorivnih ćelija na 650 volti. Zbog veće voltaže mogla je da se smanji veličina elektromotora i broja gorivih ćelija. Rezultat je manji sistem većih performansi i posledično manji troškovi izrade sistema.
Rezervoar vodonika pod visokim pritiskom
Rezervoar sa troslojnom strukturom napravljen od plastike ojačane ugljeničnim vlaknima koristi se za skladištenje vodonika pod visokim pritiskom od 70 MPa (70 megapaskala ili približno 700 bara). U poređenju sa rezervoarom korišćenim na Toyota FCHV-adv modelu, zapremina je povećana za približno 20 odsto, dok je težina i veličina smanjena, kako bi se postigao najbolji rezultat na svetu od 5,7 wt.
Najvažnije specifikacije Toyotinog sistema gorivnih ćelija (TFCS)
Sklop gorivih ćelija |
Naziv |
Toyota FC Stack |
Tip |
polimer-elektrolit goriva ćelija |
|
Gustoća snage |
3,1 kW/L |
|
Maksimalna snaga |
114 kW (155 ks) |
|
Sistem ovlaživanja |
Unutrašnja cirkulacija (bez ovlaživača) |
|
Rezervoar vodonika pod visokim pritiskom |
Broj rezervoara |
2 |
Nominalni radni pritisak |
70 MPa (približno 700 bara) |
|
Gustoća |
5.7 wt% |
|
Unutrašnja zapremina rezervoara |
122.4 litara (prednji: 60,0 litara; zadnji: 62,4 litara) |
|
Motor |
Tip |
AC sinhroni električni generator |
Maksimalna snaga |
113 kW (154 ks) |
|
Maksimalni obrtni moment |
335 Nm |
|
Baterija |
Tip |
Nikl-metal-hidridna |
Bezbedan i siguran dizajn vozila uz sveobuhvatne bezbednosne uređaje
Bezbednosne mere
Mirai je dizajniran tako da bezbednost bude najveći prioritet, a osnovna stavka je da vodonik ne curi. U malo verovatnom slučaju da do curenja dođe, obezbeđena je trenutna detekcija i blokiranje daljeg curenja, kako bi se sprečila akumulacija vodonika u karoseriji automobila.
• Razvoj rezervoara za vodonik pod visokim pritiskom, koji je snažan, trajan i sa odličnim karakteristikama za prevenciju curenja.
• Senzori za vodonik istovremeno daju upozorenje i zatvaraju glavni ventil rezervoara.
• Rezervoari za vodonik i drugi delovi u vezi sa vodonikom nalaze se izvan kabine, kako bi se u slučaju curenja vodonika on lako izlio.
Upotreba struktura koje efikasno raspršuju i apsorbuju energiju sudara garantuje visoke bezbednosne performanse koje štite sklop gorivnih ćelija i rezervoar pod visokim pritiskom u slučaju frontalnog, bočnog i sudara od pozadi.
Okvir Toyotinog sklopa gorivnih ćelija je konstruisan od novorazvijene termoplastike ojačane ugljeničnim vlaknima, koja je laka, snažna i lako se proizvodi. To štiti Toyotin sklop gorivnih ćelija, tako što apsorbuje energiju od rupa na putu i drugih uticaja.
Čitav dijapazon napredne bezbednosne opreme primerene novoj generaciji vozila
Napredne bezbednosne tehnologije kao standardna oprema:
• Sistem za prevenciju sudara (sa radarom sa milimetarskim talasima) pomoću upozorenja i kontrole kočnica pomaže da se spreči sudar ili ublaži šteta, ako sistem detektuje veliku verovatnoću za sudar.
• Sistem za održanje kretanja u saobraćajnoj traci koristi kamere koje detektuju bele ili žute linije i upozorava vozača ako vozilo izlazi iz svoje trake.
• Kontrola kretanja ograničava naglo kretanje ili naglo ubrzanje tokom promene stepena prenosa.
• Monitor mrtvih uglova koristi radar kako bi detektovao vozila u susednim trakama i tako pomogao pri promeni saobraćajne trake.
Mirai ima trenutno prepoznatljiv dizajn
Spoljašnjost
Za dizajn prednjeg dela primenjena je nova tehnika koja naglašava leve i desne usisnike vazduha. Otmen prednji deo naglašava individualnost vozila.
Elegantni bočni profili asociraju na tečan oblik kapljice vode i reflektuju odliku ovog automobila da emituje samo vodu. Krovne šine i hauba izgledaju kao da iskaču iz karoserije, što stvara utisak da je nisko težište automobila i u isto vreme govori da je reč o vozilu budućnosti.
Zadnji deo automobila ima naglašen dizajn i trapezoidni oblik, koji se proteže od lajsne registarske tablice do donjeg dela branika i dalje ka točkovima, dok gornji deo branika naglašava široku pojavu i odražava moćan, stabilan stav. On takođe stvara jasan utisak toka vazduha preko i ispod branika.
Farovi odišu najmodernijim dizajnom i prefinjenim luksuzom, a otmenost dodatno naglašava izuzetno tanak profil i linijski raspored četiri LED svetla, sa vidiljivom optičkom opremom. Prednji pokazivači pravca i poziciona svetla odvojeni su od farova, što doprinosi tankom profilu farova, ali i savršenoj integraciji sa bočnim delovima prednje maske. Zajedno ovi elementi stvaraju napredan i čist dizajn, sa aerodinamičnim linijama koje poboljšavaju protok vazduha.
Mirai dolazi sa 17-inčnim aluminijumskim naplacima koji su napravljeni procesom graviranja - proces proizvodnje koji smanjuje težinu aluminijumskih naplataka. Metal se struže sa linije između diska i oboda točka kako bi se smanjila težina svakog alumunijumskog naplatka za otprilike 500 grama.
U ponudi je šest boja karoserije.
Unutrašnjost
Profil Mirai-a spaja prednji i zadnji deo u jedan izuzetno prijatan prostor. Stvoren je prefinjen prostor kabine sa mekanim oblogama vrata i drugim unutrašnjim površinama, kao i blistavim srebrnim detaljima.
Prednja sedišta odlično drže telo, a to je postignuto pomoću posebnog procesa proizvodnje. U prethodnom procesu, obloge sedišta su posebno izrađene i zatim presvučene tkaninom. U procesu punjenja penom, presvlake sedišta se smeštaju u kalupe i zatim se uretanski materijal direktno ubrizgava u njih.Sedišta su električno podesiva u osam smerova radi optimalnog položaja tela, a električno podesiva lumbalna potpora je standradno ugrađena u vozačevo i suvozačevo sedište.
Instrumenti su centralno postavljeni na vrh kontrolne table i obuhvataju brzinomer i multiinformacioni TFT ekran od 4,2 inča, dizajniran kao da 'iskače' iz okruženja. Vozač može da kontroliše ekran pomoću komandi na upravljaču.
Grejačima sedišta i drugim komandama upravlja se preko elektrostatičkog kontrolnog panela klima uređaja, blagim dodirom povšine ekrana.
Uređaji koju obezbeđuju prijatan boravak u kabini ugrađeni su kao standardna oprema, a obuhvataju grejanje upravljača i sedišta (dva podešavanja temperature za sva sedišta), koji trenutno greju i znatno štede energiju, potpuno automatsko i dvozonsko podešavanje klima uređaja sa prekidačima za ekološki način rada i “Nanoe” tehnologijom (trgovačka marka Panasonic Electric Works Co. Ltd.) za pročišćavanje vazduha koja puni kabinu svežim vazduhom.
Dostupne su tri boje unutrašnjosti, uključujući zagasito belu. Položaj baterija omogućava obilan prtljažni prostor.
Vrhunska upavljivost i izvanredno tih rad dovode do velikog zadovoljstva u vožnji
Toyotin sklop gorivih ćelija i optimalna kontrola baterije pokreću elektromotor i obezbeđuju dobar odziv agregata pri svim brzinama. Posledica toga je trenutno povećanje obrtnog momenta pri pritisku na papučicu gasa, kao i snažno i uglađeno ubrzanje.
Upravljivost i udobnost vožnje postignuti su tako što su sve glavne komponente Toyoting sklopa gorivih ćelija smeštene ispod poda, kako bi se postiglo nisko težište i odlična raspodela težine između prednjeg i zadnjeg dela. Tome doprinosi i karoserija velike čvrstoće, koja je naročito ojačana oko zadnjeg ogibljenja.
Potpuno ravan pod i aerodinamično dizajnirana poziciona svetla smanjuju otpor vetra i potrošnju, istovremeno poboljšavajući stabilnost. Aerodinamična peraja na bočnim stranama zadnjih kombinovanih svetala poboljšavaju stabilnost prilikom vožnje na pravcu.
Kako automobil pri svim brzinama pokreće elektromotor, postignut je izuzetno tih rad, a tome doprinose i smanjena buka vetra, zaptivanje svih delova karoserije i upotreba materijala za zvučnu izolaciju optimalno razmeštenih širom kabine, uključujući staklo koje blokira zvuk na vetrobranu i svim bočnim prozorima.
Režim kočenja "Bs" (podrška kočenju) na efikasan način koristi regenerativno kočenje i poboljšava kočne performanse kada vozač naglo usporava ili vozi niz duže nizbrdice.
Mirai - osnovne specifikacije
Dužina |
4,890 mm |
Širina |
1,815 mm |
Visina |
1,535 mm |
Međuosovinsko rastojanje |
2,780 mm |
Širina točkova (prednji/zadnji) |
1,535/1,545 mm |
Minimalno rastojanje od tla |
130 mm |
Dužina kabine |
2,040 mm |
Širina kabine |
1,465 mm |
Visina kabine |
1,185 mm |
Težina praznog vozila |
1,850 kg |
Broj sedišta |
4 |