Velika integracija jedanaest brendova

17. Dec 2019

C.Tavares-M.Manley
Fiat Chrysler Automobiles (FCA) i Peugeot-Citroen Group (PSA) danas su potpisali obavezujući Sporazum o integraciji po principu 50/50 koji obezbeđuje stvaranje četvrtog najvećeg proizvođača automobila na svetu po obimu proizvodnje i trećeg po prihodu. Ovo spajanje stvoriće industrijskog lidera sa menadžmentom, potencijalima, resursima i obimom da uspešno posluje u uslovima koje donosi nova era održive mobilnosti.

Novonastala kompanija posedovaće brendove: Fiat, Jeep, Dodge, Ram, Chrysler, Alfa Romeo, Maserati, Peugeot, DS, Opel i Vauxhall, zahvaljujući čemu će da bude prisutna kako programom putničkih automobila na masovnom i premijum tržištu, tako i na tržištu teretnih i lakih komercijalna vozila.

Svojom kombinovanom finansijskom snagom i sposobnostima, nova kompanija biće odlično pozicionirana da pruži inovativna, čista i održiva rešenja mobilnosti, kako u ubrzano rastućim urbanim područjima tako i u ruralnim predelima širom sveta.

Dobici koji proizilaze iz većih količina, kao i benefiti ujedinjenja snaga i mogućnosti ove dve kompanije, obezbediće zajedničkom biznisu da svojim kupcima ponudi najbolje tehnologije, usluge i proizvode u klasi i da na pravi način povećanom agilnošću odgovori na promene koje se dešavaju u ovom veoma zahtevnom sektoru.

Potpisivanje sporazuma označava zvanično početak spajanja dve grupe i pojavu četvrtog najvećeg proizvođača automobila sa procenjenom godišnjom prodajom od 8,7 miliona jedinica. Predviđeni prihod procenjuje se na 170 milijardi evra, dok se procenjene uštede od sinergije procenjuju na 3,7 milijardi evra. Konačnim ugovorom otklonjena je poslednja prepreka za sprovođenje jedne od najvećih integracija u poslednje vreme u automobilskom svetu.

Pretpostavlja se da će se proces spajanja odvijati u narednih 12-15 meseci, a prema rečima predstavnika obe grupe, stvoriće kompaniju sa liderstvom, resursima i obimom koji će joj omogućiti vodeću ulogu u narednom periodu. Očekuje se da će se u perspektivi oko dve trećine proizvodnje zasnivati na dve platforme, oko tri miliona jedinica godišnje proizvodiće se na manjoj platformi i približno isti broj zasnovan na kompaktnoj platformi srednje veličine. Prema nepotvrđenim informacijama, to su PSA Group platforme CMP i LMA2, a obe podržavaju različite vrste pogonskih motora sa unutrašnjim sagorevanjem i električnu i hibridnu tehnologiju.

Upravljanje novom kompanijom biće ravnopravno podeljeno između dve grupe, Carlos Tavares, izvršni direktor PSA biće prvih pet godina generalni direktor, dok će John Elkan, ispred FCA predsedavati Upravnom odboru sastavljenom od 11 direktora. Sedište matične kompanije biće u Holandiji.

 

Brendovi PSA i FCA

Tavares i Elkan su prilikom potpisivanja ugovora rekli da zbog spajanja ne nameravaju da zatvaraju proizvodne pogone, nego će da sačuvaju sve brendove. Fokusiraće se uglavnom na tržišta u Evropi i Severnoj i Latinskoj Americi, a polako će da prilagođavaju strategiju za ostale regione - u nameri da u narednim godinama povećaju svoje prisustvo na kineskom tržištu.

Premda je ova integracija, dugo pripremana, po mnogo čemu neobična nije na odmet da se podsetimo da su Italijani i Francuzi imali mnogo uspešnih poslovnih odnosa u prošlosti, što se u nekim slučajevima nastavlja danas. Međutim, ne treba da se zaboravi da su italijanski automobili oduvek bili popularni kod kupaca u Francuskoj, a isto se odnosi i na francuske automobile u Italiji.

Dokazi ove tvrdnje nalaze se u analima marke Alfa Romeo, otkako je legendarni francuski dizajner Alekandre Darrack osnovao S.A.I.D. 1906. godine u Milanu (Societa Anonima Italiana Darrack), koja je kasnije prerasla u A.L.F.A. (Societa Anonima Lombarda Fabbrica Automobili), marku Alfa Romeo. Kasnije (nakon Drugog svetskog rata), ova marka automobila takođe je neko vreme proizvodila i licencirana Renault vozila. S druge strane, Francuzi su 1907. godine stekli kompaniju SAFAF (Societe Anonimousme Francaise des Automobiles FIAT), koja se kasnije (1934.) transformisala u robnu marku SIMCA (Societe Industrielle de Mecanikue et de Carrosserie Automobile), gde su do kraja 1958. godine proizvodili uglavnom licencirane Fiate za francusko tržište. Pored toga, Italijani su takođe bili vrlo aktivni u razvoju nekih autohtonih modela (modeli 8, 9, 1000, 1300 i 1500 ...) marke SIMCA, koji su nakon 1958. godine počeli da proizvode u saradnji sa brendom Chrysler.

Sledeće francusko-italijansko poglavlje stiglo je 1968. godine, kada je Citroen razmišljao o kupovini italijanskog Maseratija, koji je prodat ubrzo nakon stvaranja (1974.) PSA grupacije (Peugeot-Citroen) vlasniku italijanske marke automobila De Tomaso (Alejandro de Tomaso).  Već 1978. godine prekinule su se prve velike veze između PSA grupe i Fiat grupe, jer je u to vreme osnovan SEVEL, gde i danas postoji trio popularnih lakih komercijalnih modela (Fiat Ducato, Citroen Jumper i Peugeot Boxer). Dve godine kasnije, u obe grupe, udružili su snage u osvajanje Južne Amerike, pošto su 1980. godine osnovali zajedničko preduzeće Sevel Argentina (Sociedad Europea de Vehiculos para Latinoamerica), koje je takođe proizvodilo putničke automobile Fiat (uglavnom modele 147 (127) i 128) i Peugeot (modeli 504 i 505). Treba spomenuti i aktuelnu saradnju između ove dve grupe automobila u Turskoj, gde se proizvodi trio francusko-italijanskih kompaktnih lakih komercijalnih vozila (Fiat Qubo, Citroen Nemo i Peugeot Bipper).

Integracija između Amerikanaca, Francuza i Italijana, kao i Britanaca (Vauxhall) i Nemaca (Opel) slobodno može da se nazove velikim poslovnim potezom. Italijani i Amerikanci trenutno žive uglavnom od uspeha u prodaji u Severnoj Americi, gde kupci i dalje cene Jeep teretna vozila i SUV vozila. FCA je skoro u potpunosti zanemario razvoj hibridnih, električnih i autonomnih automobila, uglavnom zbog ogromnih troškova razvoja takvih vozila. PSA trenutno ne ističe razvoj autonomnih vozila, ali imaju mnogo više iskustva i znanja u proizvodnji hibridnih i električnih automobila. Pored toga, PSA grupi potrebna su nova tržišta, a naravno posebno su zainteresovani za povratak na tržište Severne Amerike (SAD i Kanada), koje su Francuzi napustili 1980. godine. Sada više neće imati problema jer će moći da se oslone na prodajnu mrežu FCA Grupe.

Integracijom, Fiat će da bude u mogućnosti da obezbedi stvaranje potpuno nove palete vozila (više SUV i crossover modela, novi evropski B i C segment…), a analitičari predviđaju svetliju budućnost premijum brendovima (Alfa Romeo, Lancia i Maserati) jer Francuzi u tom pogledu imaju samo marku DS. Među brendovima koji će imati najmanje koristi pominju se marke Opel i Vauxhall, gde spajanja nisu bila beskonačna, jer se plaše posledica takvih spajanja. Nastavak saradnje PSA Grupe sa Toyotom i italijanske saradnje sa Mazdom i Mitsubishijem takođe su pod znakom pitanja, jer će spajanja dovesti do zamene postojećih dobavljača komponenti. O tome svedoči i zajednička namera prodaje postojećih udela u kapitalu obe kompanije (Faurecia-Comau), što bi trebalo da se uskoro dogodi. Kinezi bi takođe mogli da budu pogođeni odnosno trenutno četvrti najveći kineski proizvođač automobila (Dongfeng Motor Corporation), koji uspešno sarađuje sa PSA grupom od 1992. godine.
 


Ime i prezime
Komentar