Kiša i saobraćaj

17. May 2015

Akvaplaning je veoma opasan
Analize saobraćajnih nezgoda pokazuju da se opasnost povećava na mokrim kolovozima, ili bolje reći, po kišnom vremenu. Kad padne kiša, na kolovozu se stvara tanak sloj vode i pneumatici slabije prijanjaju uz kolovoz (trenje između pneumatika i površine kolovoza je manje), što smanjuje upravljivost automobilom.

Veoma opasne situacije nastaju kod prvih kapi kiše. Tada, na kolovozima, naročito glatkim i dosta prljavim, prve kapi kiše mešaju se sa prašinom, ostacima ulja i česticama pneumatika, stvarajući tako opasan sloj koji postaje jako klizav.

Intenzitet trenja između pneumatika i kolovoza zavisi od dubine profila pneumatika, brzine kretanja i svojstva (vrste) kolovoza. Ako je pri tom kolovoz mokar, intenzitet trenja opada. To se odražava na povećanje dužine puta kočenja.

Kada kiša pada u velikim količinama i kada se voda nađe na kolovozu, povećavanjem brzine vožnje stvara se ispred pneumatika sve veći vodeni klin koji smanjuje njegov dodir sa kolovozom. Pri brzini od 80 km/h, kada je sloj vode na kolovozu debeo 1,5 mm (jaka kiša), svaki pneumatik mora ispod sebe da odbaci tri do 4,5 litara vode u sekundi da bi se zadržao efikasan spoj površine pneumatia i kolovoza. Pitanje je da li je to uvek moguće!

Što su "šare" odnosno kanali profila pneumatika dublji, to više mogu da odbace ispred sebe vode van, a to dalje omogućuje da pneumatik bolje leži. Kada je sloj vode deblji ili kada se po kolovozu pokrivenom vodom vozi velikom brzinom, ni najbolji profili pneumatika nisu u mogućnosti da obuzdaju vodu na kolovozu. Pneumatik tako počinje da se penje na sloj vode, a "vodeni klin" je izdiže, što
uslovljava odvajanje pneumatika od površine kolovoza. Kod tog stanja upravljanje i kočenje nije moguće. U tom slučaju važi pravilo: Volan držati pravo i oduzeti gas!

"Vodeni klin" nastaje, obično, pri brzinama od preko 80 km/h, ali i pri manjim brzinama ako je dubina profila pneumatika manja. Istrošen profil pneumatika ispod dva milimetra dubine nije sposoban da razmakne vodu tako da pneumatik, odnosno točak, klizi već pri 50 km/h.


Ime i prezime
Komentar