Predložene izmene zakona o garanciji u Nemačkoj mogle bi da dovegu do skoka cena polovnih automobila u toj zemlji za oko 10 do 20 odsto, ali i kraja prodaje starijih polovnjaka. To bi moglo da utiče i na naše tržište, jer se veliki broj automobila iz Nemačke uvozi u Srbiju. Nemačko Državno udruženje nezavisnih trgovaca motornim vozilima pobunilo se protiv tih izmena i obratilo se nemačkim vlastima zbog posledica koje bi izmene zakona mogle da donesu.
Manje registracija novih automobila u Srbiji
29. Mar 2021
Registracije novih automobila u Srbiji u 2020. godini manje je za 26,1 odsto nego godinu ranije. Prošle godine u Srbiji prvi put registrovano 20.889 novih putničkih vozila
Ako nam je za utehu, onda je srpsko tržište automobila u prošloj, prvoj godini pandemije virusa korona, bilo vitalnije od mnogih u Evropskoj uniji, ali i u bližem okruženju. Ilustracije radi, po podacima ACEA - Evropske asocijacije automobilskih proizvođača (European Automobile Manufacturers Association) veći pad u novim registracijama „uknjižile“ su ekonomski neuporedivo snažnije države – Portugalija (-35%), Španija (-32,3 %), Italija (-27,9 %)…
Još osetnijim minusom suočili su se uvoznici i prodavci novih automobila u našem neposrednom susedstvu: po podacima ACEA, u Hrvatskoj je broj novoregistrovanih automobila u 2020. godini bio manji za čak 42,8 odsto nego u 2019. godini (to je prošlogodišnji neslavan rekord u EU), dok je u Bugarskoj, drugoj po lošem bilansu, pad iznosio 36,8 odsto.
Poslovično pouzdana ACEA statistika navodi da je u 2020. godini u 26 država-članica Evropske unije (bez Malte) prvi put registrovano 9.942.509 novih automobila (2019. - 13.028.948). Ako se uz EU računaju još i Velika Britanija (koja više nije u EU) i tri članice ekonomske grupacije EFTA (Island, Norveška i Švajcarska), onda se stiže do 11.961.182 novoregistrovanih automobila u 2020. godini, odnosno do 15.805.658 u 2019. godini. Prošle godine je u Nemačkoj, kao i mnogo godina ranije, bilo registrovano najviše novih automobila - 2.917.678, a najmanje na Islandu - 9.369.
Osim Islanda, Srbija je prošle godine po registracijama novih automobila bila ispred Kipra (10.061), Letonije (13.864) i Estonije (18.750) – u svim ostalim državama Evropske unije prvi put je registrovano više novih automobila nego kod nas.
Za potpuniju sliku o mestu Srbije na evropskoj auto „pijaci“ zanimljivi su i podaci iz nekoliko okolnih država: recimo, u Bosni i Hercegovini je prošle godine prvi put registrovano 6.738 novih automobila (-31,7%), dok za Republiku Severnu Makedoniju figurira statistika tamošnje carinske službe – o broju uvezenih automobila, pa su sa takvim statusom u 2020. godini bila 5.172 vozila (18,44 odsto manje nego u 2019. godini).
Podaci o registracijama, prodaji ili uvozu novih automobila za Albaniju, Moldaviju, Ukrajinu i Belorusiju u ovom trenutku nisu dostupni. U Ruskoj Federaciji, koja se „računa“ i u evropsku, ali i azijsku državu, u 2020. godini prvi put je registrovano 1.486.500 automobila (uključujući i kategoriju pick-up vozila), što je pad od oko 8,9 odsto u odnosu na 2019. godinu.