Grupa Renault, jedan od ključnih igrača na tržištu automobila, ponosno najavljuje početak saradnje sa kompanijom Veolia, svetskim liderom u oblasti optimizovanog upravljanja resursima i Solvayjem, vodećom naučnom kompanijom. Cilj ovog partnerstva je da se omogući kružna ekonomija metala od kojih su sačinjene baterije električnih automobila, i to recikliranjem po načelu „zatvorene petlje”.
Renault Grand Scenic
01. Dec 2013
Novo lice porodičnog prijatelja
Renault važi za jednog od najinventivnijih proizvođaća automobila. Sada već pomalo davne 1996. godine francuski proizvođač napravio je hrabar iskorak u kompakt klasi ponudivši monovolumen na osnovi tada tek prezentovanog Meganea prve generacije. I može se reći da je Renault opet bio miljenik Fortune kada je prodajni rezultat u pitanju. Novo vozilo su kupovali svi oni kojima je uvek u vozilu nedostajao prostor, a Espace im se činio prevelik i preskup. Zadržavši kompaktne dimenzije, Scenic je omogućio dosta prostora jednoj prosečnoj evropskoj porodici, niske troškove održavanja i pristupačnu nabavnu cenu zahvaljujući širokoj paleti motora, opreme i prenosa. Da je Renault bio na pravom putu, uskoro je potvrdila prava navala vozila u istom segmentu.
Sa drugom generacijom Meganea, sasvim očekivano, stigao je i novi Scenic, međutim sada u opciji i dve dužine, kratki i duži, nazvan Grand Scenic. Prodajni rezltati bili su jako dobri i logičan nastavak usledio je 2009. godine, kada je stigla i treća, aktuelna generacija francuskog kompakt minivena. Ovaj put tržištu su odmah ponuđeni običan, kratki Scenic i njegova duža verzija, popularni Grand Scenic. Proizvođač se odlučio na nešto drugačiji dizajnerski pristup, tako da su sada u zadnjem delu ova dva modela potpuno različita i predstavljaju u tom delu potpuno zasebne modele. Prošle godine je usledila ozbiljnija restilizacija, da bi ove godine Scenic/Grand Scenic porodica dobila još jedno lako "zatezanje bora" u cilju priklanjanja novom dizajnerskom pravcu koji je postavio Laurens van den Acker.
Grand Scenic se tehnički u potpunosti oslanja na platformu Meganea III, a proizvodnja se odvija u Renaultovoj fabrici u Douai-ju, koja je nedavno u potpunosti modernizovana.
Izgled redizajniranog Grand Scenica treće generacije zaista je upečatljiv. Na prednjem delu vozila ističe se veliki, gotovo vertikalno postavljen „dijamant“ – logo francuskog proizvođača koji stoji na crnoj pozadini maske hladnjaka. Ksenonski farovi eliptičnog su oblika i daju notu ozbiljnosti nastupu prednjeg dela vozila. U braniku nalaze se maglenke, ali i dnevna svetla u LED tehnologiji koja tokom noći preuzimaju na sebe ulogu pozicionog svetla, svetleći sa 50% intenziteta u odnosu na dnevni mod. Upravo je ovaj detalj doprineo atraktivnom izgledu prednjeg dela vozila, koji veoma lako skreće na sebe pažnju.
Bočne linije svakog monovolumena moraju da ispoštuju neka osnovna načela konstrukcije ovakvih vozila, u prvom redu potrebno je da se ispoštje potreba za velikim prostorom. Grand Scenic je uspeo da se blago distancira od klasičnog, kutijastog oblika zahvaljujući liniji krova koja se blago spušta ka zadnjem delu vozila. Na krovu se nalaze uzdužni nosači, koji povećavaju upotrebljivost vozila, pri čemu, zanimljivo, ne narušavaju akustičku udobnost pri brzinama karakterističnim za auto put. Aluminijumski naplaci od 17 inča su vrlo atraktivnog izgleda u Bose paketu opreme.
Zadnji deo vozila, takođe je uspešno izbegao zamku „kombijevskog“ dizajna. Zadnje svetlosne grupe imaju bumerang formu i pozicionirane su tako da su duboko usađene u zadnja krila, što je i glavna razlika u odnosu na Scenic, kod koga se ona pružaju na poklopac prtljažnika. Stop lampe su izuzetno atraktivne zahvaljujući LED tehnologiji. U braniku su smeštene zadnje maglenke. Zaista je potrebno još jednom istaći napor dizajnera da se Grand Scenic svojim izgledom distancira od klasičnog monovolumena, namenjenog prevozu više putnika. Atraktivan dizajn koji mu je podaren 2009. godine nije ništa izgubio na vrednosti, pri čemu je poboljšan lakim promenama prvenstveno prednjeg dela kako bi se ispoštovale ideje prikazane na dizajnerskoj studiji DeZir. Upravo zahvaljujući tim kvalitetima, o ovom vozilu razmišljaće možda i oni kojima su monovolumeni oduvek bili odbojni, hladni i dosadni.
Ulaskom u enterijer povoljan utisak o vozilu doživljava svoj dalji razvoj. Na svim sedištima ima dovoljno mesta, pri čemu se na prednjim sedi izuzetno udobno. Zahvaljujući širokom dijapazonu podešavanja položaja prednjih fotelja, kao i obruča upravljača, osobe različitih konstitucija biće u stanju da nađu za sebe idealnu poziciju. Na zadnjim sedištima ima takođe dovoljno mesta, pri čemu je mesto u zadnjem redu u sredini ipak nešto uže i namenjeno je prvenstveno deci, ili onima sitnijeg rasta. Kome treba i na toj poziciji više mesta, treba definitivno da se odluči za veći monovolumen u klasi Espacea. U podu prtljažnika nalaze se još dva sedišta, koja će odlično poslužiti deci ili odraslima sitnijeg rasta, pri čemu ipak treba imati u vidu da nisu namenjena (pre)dugom boravku.
Prtljažni prostor je veliki, sa preko 500 litara osnovne zapremine, pravilnog oblika i dobro tapaciran. Prava vrednost jednog monovolumena leži u njegovoj modularnosti i spremnosti unutrašnjeg prostora za transformaciju. Kao jedan od pionira na ovom polju, Renault ima mnogo toga da kaže i pokaže. Tako je i sa Grand Scenicom, koji omogućava pojedinačno vađenje svih sedišta, njihovu modularnost u pozicioniranju, obaranje naslona suvozačevog sedišta kada se dobija tovarni prostor dužine preko 2,7 metara. U svakom slučaju, predstavlja pravi primer modularnosti.
Udobnost boravka u Grand Scenicu na vrhunskom je nivou. To omogućavaju odlična sedišta, koja su u testiranom paketu opreme u kombinaciji tekstila i kože. Nama se zaista posebno dopao detalj sa kojim se još nismo susreli ni na jednom testiranom vozilu. Nasloni za glavu na prednjim, ali i zadnjim sedištima se vrlo lako pretvaraju u udobni jastuk zahvaljujući svojim bočnim ivicama koje mogu da se podignu i tako se dobija idealno ležište za glave putnika. Pomenuti nasloni su deo Dynamique & Bose paketa opreme, koji sa sobom donosi još i grejanje prednjih sedišta. Upravljač je takođe obložen kožom, kao i ručica šestostepenog manuelnog menjača. Instrument tabla obložena je izuzetno mekanom plastikom, prijatnom na dodir, baš kao i gornji panel vrata. Renault je u poslednjih pet godina značajno unapredio kvalitet svojih enterijera, što je i bio plan Carlosa Ghosna.
Renesansa kvaliteta enterijera započela je modelom Lagune treće generacije i zaista je primetan napredak kvaliteta izrade i završne obrade. Instrument tabla je postavljena centralno, pri čemu se koristi TFT ekran za prikaz informacija o broju obrtaja motora, brzini kretanja, temperaturi rashladne tečnosti, kao i količini preostalog goriva. Na njemu se prikazuju i podaci sa putnog kompjutera, kao i signalne lampice. Desno od njega nalazi se ekran navigacionog uređaja, tačnije multimedije koji Renault definiše kao R link. Na prednjoj konzoli centralno su postavljeni odličan audio uređaj koji potpisuje Bose, kao i komande automatskog dvozonskog klima uređaja. Kod ručice menjača nalazi se komanda električne parking kočnice, kao i mesto za povezivanje AUX kablova za audio uređaj. Između prednjih sedišta nalazi se klizna modularna konzola, na kojoj se nalaze komande pomenute multimedije. Slobodno možemo reći da bi Grand Scenic izgubio značajan deo svoje modularnosti ukoliko bi izgubio ovaj detalj svoje opreme.
U podu vozila, i napred i pozadi, nalaze se ostave koje mogu da posluže za razne sitnije predmete. Ispod prednjih sedišta nalaze se fioke, u koje mogu da se odlože razne sitnice da bi bile na dohvat ruke. Kako bi ostao šampion modularnosti u svojoj klasi, i prtljažni prostor je morao da bude urađen u stilu maksimalne praktičnosti i iskoristivosti. Na bočnim stranicama nalaze se praktične kuke, na koje je mogu da se okače manje kese da bi se izbeglo njihovo tumbanje po prostranom prtljažniku. Sadržaj prtljažnog prostora od neželjenih pogleda krije pomična roletna. Kako bi se omogućilo nesmetano korišćenje trećeg reda sedišta, logično je da ona u tom slučaju mora da se ukloni, ali onda ostaje problem njenog odlaganja. Konstruktori su primenili slično rešenje koje je prvi put upotrebljeno na Laguni Grandtour treće generacije. Naime, u podu prtljažnika predviđeno je ležište za pomenutu roletnu tako da je uživanje svih putnika zagarantovano, a Grand Scenic je još jednom dokazao da je šampion na mnogim poljima.
Ergonomija unutrašnjeg prostora zaista je na zavidnom nivou. Sve komande su smeštene tamo gde bi i trebalo da budu, njihovo korišćenje je lako, intuitivno i ne zamara vozača. Jedinu zamerku mogli bismo da uputimo prekidaču za grejanje prednjih sedišta, koji je postavljen na bočnoj strani sedalnog dela sedišta, tako da kada su vrata zatvorena ostaje nedostupan pogledima, a njihovo korišćenje spada pomalo u domen ekvilibristike i upotrebe „po sećanju“. To bi ujedno bila i najveća zamerka testiranom vozilu, koja možda i neće smetati u tolikoj meri vlasnicima ovog monovolumena.
Na EuroNCAP testiranju Grand Scenic je 2009. godine dobio maksimalnih pet zvezdica. Zahvaljujući postojanju ABS-a sa BAS-om i EBD, zatim ESP-u, kao i prednjim, bočnim i zavesastim vazdušnim jastucima, uz zatezače pojaseva u dve faze i postojanju zvučnog podsetnika za vezivanje na prednjim, ali i zadnjim sedištima, aktuelni testirani monovolumen osvojio je svih pet zvezdica na pomenutom testu. Za zaštitu odraslih putnika osvojio je 91, a dece 76%. Zaštita pešaka je ocenjena sa 42, a prisustvo elektronskih sistema bezbednosne asistencije sa 99%. Ovi rezultati još jednom su potvrdili snažnu orijentisanost Renaulta ka proizvodnji bezbednih vozila.
Bose nivo opremljenosti u novijoj nomenklaturi paketa opreme Renaulta podrazumeva dug spisak standardne opreme. Renault je testirano vozilo opremio karticom „slobodne ruke“ koju je dovoljno imati u džepu. Prilikom povlačenja kvake sva vrata će se otključati, a startovanje motora odvija se preko start - stop dugmeta bez potrebe za stavljanjem kartice u čitač. Po završenoj vožnji dovoljno je samo udaljiti se od vozila i ono će se samo zaključati, uz prateći zvučni i vizuelni signal, pri čemu će i preklopiti spoljne retrovizore. Spoljašnji retrovizori su elektropodesivi, imaju grejače, dok su stakla tonirana.
Unutrašnji retrovizor je elektrohromatski, odnosno ima sposobnost automatskog zatamnjivanja kada naiđe vozilo od pozadi u noćnim uslovima vožnje. Audio uređaj koji potpisuje Bose zaista je odličan, muzika se reprodukuje i na maksimalnom nivou intenziteta bez ikakve distorzije. Automatski dvozonski klima uređaj stara se za održavanje prijatne atmosfere u kabini, pri čemu ima sistem detekcije zagađenog vazduha i sam uključuje recirkulaciju vazduha u kabini. Indikator zaprljanog spoljnog vazduha nalazi se na informacionom displeju i jasno stavlja do znanja kada spoljni vazduh nema adekvatan kvalitet.
R-link multimedijalni sistem poseduje ekran od 7 inča koji je osetljiv na dodir, pri čemu objedinjuje funkcije audio uređaja, navigacionog sistema, omogućuje povezivanje sa internetom, kao i sa USB medijima. „Naš“ Grand Scenic bio je opremljen i zanimljivim detaljima koji spadaju u dodatnu opremu, ali su itekako poželjni. Prvi na spisku su svakako biksenonski farovi koji prate pokrete upravljače, odlično osvetljavajući put ispred vozača. Takođe, Visio System koji je nedavno doživeo promociju u Renault modelima kompaktnog segmenta (Megane porodica) omogućava praćenje linija na putu i osvetljenja okoline. Ovaj sistem koristi kameru visoke rezolucije koja je smeštena ispod unutrašnjeg retrovizora. Kada se pređe brzina kretanja od 70 km/h, sistem počinje kontrolu kretanja vozila i prilikom prelaska preko linije (isprekidane, ili pune, svejedno) bez aktiviranja odgovarajućeg pokazivača pravca opominje vozača zvučnim i vizuelnim signalom. Takođe, prati i saobraćajne znake na putu. Nama je najzanimljiviji bio način upravljanja radom farova u uslovima noćne vožnje. Prebacivanjem ručice svetala na auto režim sistem kontroliše osvetljavanje okoline u kojoj se vozilo kreće. Kada brzina kretanja premaši 45 km/h, ukoliko to uslovi dozvoljavaju (odsustvo drugih vozila na putu i kretanje neosvetljenim putem), sistem sam aktivira duga svetla. Kada brzina kretanja padne ispod 40 km/h, sistem se deaktivira, jer pri toj brzini kretanja nema potrebe za dugim svetlima. Na ovom mestu bismo zaista pohvalili inženjere koji su učestvovali u razvoju ovog sistema, jer testiranjem na neosvetljenim drumovima koji su dominantni u našoj zemlji on radi perfektno. Na vreme isključuje duga svetla, ne zaslepljujući druge učesnike u saobraćaju. Ovo važi i za vozila koja dolaze iz suprotnog smera, ali i za ona koja Grand Scenic pristiže. Iz sopstvenog iskusutva možemo da kažemo da drugi proizvođači svoje sisteme ni blizu nisu tako dobro usavršili i izbalansirali. Zaista, doprinos Visio Systema bezbednosti je izvanredan jer omogućava vozaču da se opusti i uživa u maksimalnom osvetljenju puta ispred sebe.
U osnovnom paketu opreme nalaze se tempomat i limiter brzine. Prilikom parkiranja vozila od izuzetne pomoći su prednji i zadnji parking senzori, koji imaju i grafički prikaz na instrument tabli. Takođe, u Bose paketu opreme na zadnjem delu vozila nalazi se i kamera koja olakšava parkiranje i radi besprekorno čak i u noćnim uslovima vožnje.
Tkanine na delovima presvlaka na verzijama Dynamique, Bose i Privilège obrađene su Teflonom®. Renault je prvi proizvođač automobila koji nudi tkaninu obrađenu tehnikom Teflon® Automotive High Protection. Te inovativne presvlake ne upijaju tečnosti na bazi vode i ulja što znatno olakšava njihovo čišćenje. Obrada Teflonom® štiti svako tekstilno vlakno ne menjajući mu izgled pri čemu ostaje isto prijatno i udobno, a presvlake će dugo da izgledaju kao nove. Sa premazom za zaštitu od mrlja i prljavštine, razvijenim u saradnji s markom DuPont, briga oko održavanja je sada znatno manja.
Za pogon testiranog Grand Scenica iskorišćen je novorazvijeni common rail dizel agregat radne zaprenime 1.6 litara koji razvija 130 KS. Pripada najnovijoj generaciji dizel Renault agregata sa dCi oznakom. Na njegovom razvoju koji je koštao 230 miliona evra radilo je 160 inženjera i tehničara, a motor je u fazi ispitivaja na probnom stolu proveo preko 15.000 sati, što je ekvivalent putu od 300.000 km teške eksploatacije. Testiranjem na stazi i poligonima ovaj motor u fazi razvoja prevalio je 700.000 km i na taj način prikupljeni su značajni podaci i dostignuta je očekivana pouzdanost u radu motora i pored činjenice da je 75% komponenti novo. On je radne zapremine 1,6 litara, poznat i pod kodnom oznakom R9M. Radi se o sasvim novom agregatu koji prati aktuelna stremljenja “downsizinga”. Iz nevelike radne zapremine dobijeno je 130 KS, uz obrtni moment od 320 Nm. Ovaj motor je zamena za poznati i provereni 1.9 dCi koji polako ide u zasluženu penziju. U vožnji se ponaša jako dobro, ne proizvodi vibracije i troši vrlo malo goriva. Prosečna potrošnja na našem testu kretala se oko 6 litara. Motor snažno povlači već od 1.700 obrtaja u minuti, pri čemu je pomalo anemičan ispod 1.500 o/min.
Renault je izuzetno ponosan na rezultate koji novi motor ostvaruje. Troškovi održavanja su smanjeni zahvaljujući činjenici da je za pogon bregaste osovine upotrebljen lanac. Proizvođač je izuzetno ponosan na zaista malu potrošnju, u šta smo se uverili u praksi. Deklarisana prosečna potrošnja je svega 4,4 litre na 100 km, odnosno, emisija CO2 je 115 g/km i to u modelima Scenic/Grand Scenic. Ovaj rezultat je zaista impozantan i daleko najbolji kada je ovaj segment automobila u pitanju. Ovako dobar rezultat Renault je postigao primenom nekoliko rešenja, od kojih se neka po prvi put pojavljuju u konstrukciji motora. EGR ventil niskog pritiska je rešenje koje je prvi put primenjeno na nekom motoru proizvedenom u Evropi. On se nalazi dalje od turbine, tačnije iza filtera čvrstih čestica, čime je postignuto smanjenje emisije štetnih azotnih oksida, CO2 i naravno potrošnje.
Start – stop sistem posebno je razvijen za ovaj motor i projektovan je za preko 410.000 startovanja motora, što je znatno iznad 300.000 km i to najsurovije gradske eksploatacije automobila. Po rečima inženjera, izdržljivost ovog sistema je preko sedam puta veća od do sada korišćenih konvencionalnih anlasera. Prilikom kočenja ili usporavanja energija se gubi pretvaranjem u zagrevanje kočnog sistema. Upravo ovu energiju Renault je “uhvatio” i vratio u elektrosistem automobila, tačnije akumulator, omogućivši da se ona iskoristi za učestale startove i potrošnju električnih sistema dok je automobil u mirovanju, što produžava vek akumulatoru.
Termalni menadžment motora dodatno umanjuje potrošnju i emisiju CO2, skraćujući vreme koje je potrebno da bi motor dostigao svoju radnu temperaturu. To je postignuto ugradnjom ventila koji sprečava cirkulaciju rashladne tečnosti oko komora za sagorevanje dok se ne dostigne radna temperatura. Ovaj ventil sarađuje sa klasičnim termostatom, pri čemu prvi olakšava i ubrzava dostizanje radne temperature, dok drugi zadržava klasičnu ulogu regulisanja temperature motora kada ona već dostigne radni opseg. Pumpa za ulje varijabilnog protoka predstavlja sledeću uštedu u energiji, jer umanjuje njen rad kada je potreba za protokom ulja smanjena i tako štedi gorivo.
Konstruktori motora značajnu pažnju posvetili su vrtloženju vazduha u prostoru koji definišu klip i njegovo kretanje i glava motora. Osim toga, pažnja je posvečena i ubrizgavanju goriva u nekoliko faza, što takođe dovodi do mirnijeg rada i čistijeg izduva. Utisci iz eksploatacije su zaista vrlo, vrlo povoljni. Motor u svakom trenutku ima dovoljno snage, elastičan je, što može da se pripiše činjenici da je čak 80% obrtnog momenta od 320 Nm dostupno već pri 1.500 o/min. Ubrzanja na otvorenom putu i pored velike čeone površine ni u jednom trenutku ne ostavljaju mesto sumnji u efikasnost pogonske jedinice. Isključenjem start-stop sistema motor pokazuje da radi izuzetno diskretno u mestu, bez vibracija. Startovanje motora je lako i tiho, bez neprijatnih trzaja koje smo imali prilike da sretnemo kod konkurencije. Prenos snage je naravno na prednje točkove preko šestostepenog manuelnog menjača kratkih hodova koji se lako koristi.
Kočni sistem izuzetno je potentan i sposoban je da lako izađe na kraj sa gotovo 1.600 kilograma teškim vozilom.
Grand Scenic je nakon jednonedeljnog druženja ostavio na nas izuzetno jake impresije. Kvalitetan, udoban, sa (pre)bogatim paketom opreme, bezbedan i jeftin u eksploataciji, predstavlja idealno porodično vozilo. Razgranata servisna mreža, kao i dobar imidž, sasvim sigurno su garant dobre prodaje. Pogonski agregat 1.6 dCi ostavio je izuzetno pozitivan utisak i pored početne sumnje u njegovu sposobnost da pokrene 1.600 kilograma teško vozilo.
Tehničke karakteristike
Model |
Renault Grand Scenic 1.6 dCi Dynamique |
Motor |
4-cilindarski redni, 4 ventila po cilindru, dizel R9M, postavljen napred poprečno, 2 bregaste osovine u glavi motora pokretane lancem, aluminijumska glava, kolenasto vratilo u 5 ležaja, Common Rail direktno ubrizgavanje, piezzo brizgaljke, Euro 5 |
Zapremina |
1.598 cm3 |
Prečnik i hod klipa |
80 x 79.5 mm |
Odnos kompresije |
15.4 :1 |
Najveća snaga |
96 kW (130 KS) pri 4.000 o/min |
Najveći obrtni moment |
320 Nm pri 1.750 o/min |
Prenos snage |
Na prednje točkove, , manuelni menjač ND4 sa šest brzina |
Hodni sistem |
Napred McPherson, spiralne opruge, poprečna trokraka ramena i stabilizator / Pozadi polukruti zadnji most |
Upravljač |
Električni varijabilni servoupravljač s nazubljenom letvom |
Kočnice |
Napred samoventilirajući diskovi prečnika 296 mm, nazad puni disk 274 mm, dvokružni hidraulični sistem sa ABS, EBD i BAS, ESP, TCS, CSV, Hill holder |
Točkovi i pneumatici |
205/55 R 17 |
Radijus okretanja |
11,29 m |
Dimenzije (D x Š x V) |
4.573 x 1.845 x 1.675 mm, međuosovinsko rastojanje 2.770 mm, trag točkova 1545/1547 mm, zapremina prtljažnika 564-2063 litara, rezervoar za gorivo 60 l, klirens vozila 120 mm |
Mase |
Prazno vozilo 1.563 kg, najveća dozvoljena 2.230 kg, dopušteno opterećenje 686 kg |
Performanse |
Najveća brzina 195 km/h, ubrzanje 0-100 km/h 10,9 sekundi |
Potrošnja goriva |
Vožnja u gradu 5.1 l/100 km, na putu 4.0 l/100 km, u mešovitoj vožnji 4.4 l/100 km |
Emisija CO2 |
115 g/km |