Predložene izmene zakona o garanciji u Nemačkoj mogle bi da dovegu do skoka cena polovnih automobila u toj zemlji za oko 10 do 20 odsto, ali i kraja prodaje starijih polovnjaka. To bi moglo da utiče i na naše tržište, jer se veliki broj automobila iz Nemačke uvozi u Srbiju. Nemačko Državno udruženje nezavisnih trgovaca motornim vozilima pobunilo se protiv tih izmena i obratilo se nemačkim vlastima zbog posledica koje bi izmene zakona mogle da donesu.
Stranci nam uvoze limuzine
25. Nov 2014
Nešto se krupno događa na tržištu automobila. Iako su rezultati prodaje loši – primera radi, prodali smo manje novih vozila nego za vreme bombaradovanja, stranci ipak hrle na naše tržište.
Na naše tržište oko 80 odsto automobila uvezu kompanije koje nisu iz Srbije. Samo tri domaće firme su generalni uvoznici najpoznatijih svetskih brendova kod nas. Dosadašnji srpski uvoznici prepuštaju uvoz strancima koji kažu da naše tržište ima potencijal.
U poslednja dva meseca čak dve makedonske firme počele su da zastupaju Citroen i Peugeot jer su domaći uvoznici odustali. Analitičari kažu da su domaći trgovci navikli na velike marže, ali i da ih je pogodila ozbiljna kriza zbog pada kupovne moći građana pa posao prepuštaju strancima.
– Sigurno je da precenjujemo bogatstvo naših tajkuna. Ne možemo se zatvarati u krizi. Moramo pustiti strance na naše tržište i nadajmo se boljim vremenima kada ćemo ponovo otkupiti od njih posao – tako to ide kod tržišta – kaže ekonomista Milan Kovačević.
Domaći uvoznici pozdravljaju dolazak konkurencije, ali upozoravaju na to da oni, za razliku od stranih uvoznika, moraju da ulažu u objekte, alate, servise i da plate ljude. Jedan od njih zapošljava čak 800 radnika, što je u krizi ozbiljan teret.
Uvoznici iz Srbije imaju i ozbiljne zahteve kompanija koje zastupaju. Stranci ne daju nikakave subvencije, ali traže svetski izgled i menayment. Tako troškovi odavno prevazilaze zaradu. Jedini razlog poslovanja je čekanje nekih boljih vremena jer kad se jednom izgubi, pozicija uvoznika se teško vraća.
– Profita nema, ali ima stabilnosti u poslovanju. Mi smo zadovoljni i pored velikih ulaganja, koja su mnogo veća nego prihodi, što kao kompanija imamo stabilnost u poslovanju – napominje generalni direktor firme Delta auto Nemanja Lazić.
Računica je jasna: generalni uvoznici iz susednih zemalja uzimaju ekstraprofit s ovog tržišta već dve decenije. On se meri u desetinama milona evra. Za to su najveći krivac domaće banke, koje našim trgovcima ne daju jeftine kredite i bankarske garancije. I strane fabrike ponekad ne znaju da prepoznaju pravu sliku tržišta pa pravo uvoza po inerciji daju strancima.
Dnevnik