Citroen Berlingo 1.5 Blue HDi 100 Live

14. Mar 2019

Citroen Berlingo

 

Praktičan na prvi pogled

 


Francuski Citroen je 1996. godine predstavio prvu generaciju Berlinga. Simpatično i polivalentno vozilo vrlo brzo je osvojilo tržište svojim adutima i našlo mesto pod suncem kada su kupci komercijalnih vozila u pitanju. Međutim, Citroen je otišao korak dalje i ponudio putničku verziju opremljenu sa više luksuznih detalja, motorom od 1,8 litara, kvalitetnijim materijalima i većim mogućnostima personalizacije. Druga generacija nastavila je istim putem, ugledavši svetlost dana 2008. godine.

Za prve dve generacije zajedničko je da su razvijane zajedno sa italijanskim Fiatom. Međutim, 2018. godine grupacija Peugeot-Citroen (PSA) preuzima nemački Opel, tako da je razvoj nove generacije Citroena Berlingo poveren inženjerima PSA. Nova, treća generacija postavljena je na PSA platformu EMP2, koju između ostalog koriste i modeli poput Peugeota 308 druge generacije, 3008, takođe druge generacije, čak i DS7 Crossback. Paralelno sa Berlingom, na tržište su uvedeni i dvojajčani blizanci, Peugeot Rifter i Opel Combo D.

Citroen BerlingoCitroen BerlingoCitroen Berlingo
 

Od 1996. godine do danas

 

Proizvodnja prve generacije Berlingo/Partner je zvanično počela u julu 1996. godine. Prilikom prvog predstavljanja javnosti novog modela, na pariskom sajmu automobila iste godine, predstavljene su tri verzije ovog vozila:
Citroen Berlingo 1
    Berlingo Coupé de Plage
    Berlingo Berline Bulle
    Berlingo Grand Large

Berline Bulle je predstavljao mali automobil sa prostranim enterijerom, preteča modernog Citroena C3. Od tri predstavljene verzije, samo je jedna razvijena za proizvodnju, i to je bila Grand Large verzija iz koje je razvijen Berlingo Multispace kombi.

Citroen Berlingo i Peugeot Partner gotovo su identični modeli MPV automobila i komercijalnih vozila, zavisno od varijante i opreme, koje proizvodi PSA grupa od 1996. godine. Prve varijante ovih vozila vode poreklo od modela Citroen ZX/Peugeot 306. Karakteriše ih aerodinamični prednji deo na koji se nastavlja kockasti putnički odnosno teretni prostor, smatraju se modernim naslednikom modela Citroena 2CV.

U Evropi, Berlingo je lider i najprodavaniji model u klasi višenamenskih vozila i ostao je među top tri u segmentu lakih dostavnih vozila. Od njegovih početaka, 1996. godine, do danas, proizvedeno je više od 3,3 miliona vozila. Nova, treća generacija Berlinga nedavno je dobila nagradu AutoBest 2019 od strane 31 evropskog novinara na osnovu 13 kriterijuma, među kojima su i odnos kvalitet-cena, dizajn, udobnost, tehnologije, kao i kvalitet servisnih usluga i dostupnost rezervnih delova.


Citroen BerlingoCitroen BerlingoCitroen BerlingoCitroen Berlingo

Citroen Berlingo Citroen Berlingo Citroen Berlingo Citroen Berlingo


Zahvaljujući modularnosti nove platforme, Berlingo je u ponudi u dve dužine, M (4.400 mm) i XL (4.750 mm), uz različita međuosovinska rastojanja. Takođe, duža verzija može da bude opremljena i sa sedam sedišta.

Spoljne linije su relativno jednostavne, uostalom, kako je i očekivano od privrednog vozila. Na prednjem kraju dominira veliki Citroen logo, popularni „ševron“ (Chevron), sa LED dnevnim svetlima postavljenim sasvim visoko, gotovo u nivou poklopca motora. Farovi su postavljeni nešto niže, pri čemu se između njih smestio bogato dimenzionirani ventilacioni otvor hladnjaka. Sasvim nisko u prednjem braniku postavljene su maglenke, koje na sebe preuzimaju i ulogu „corner“ svetala.

Pogled sa boka otkriva naglašene lukove točkova, sa po jednim bočnim kliznim vratima na svakoj strani. Veliki retrovizori olakšavaju pogled unazad i manevrisanje u gradskim ulicama. Zaštitne lajsne u crnoj boji sa jednim belim detaljem u stilu „airbump“ tehnologije poznate sa modela C4 Cactus stavljaju do znanja da je ovaj „francuz“ projektovan za dominantnu upotrebu u gradskim sredinama, pogotovo u svojoj M karoserijskoj varijanti. Na kliznim vratima nalaze se bočni prozori koji mogu da se otškrinu, rešenje poznato sa trovratnih verzija italijanskih Fiata iz sedamdesetih i osamdesetih godina proškog veka.

Citroen Berlingo Citroen Berlingo Citroen Berlingo Citroen Berlingo

Citroen Berlingo Citroen Berlingo Citroen Berlingo Citroen Berlingo

Na zadnjem kraju ističu se vertikalno postavljene svetlosne grupe, koje svojom visokom pozicijom uspešno izbegavaju neželjenje „dodire“ na pretrpanim parkinzima. Peta vrata, odnosno vrata prtljažnika podižu se dovoljno visoko i otvaraju put ka velikom teretnom prostoru koji je pravilinih ivica i lak za korišćenje.

Ulazak na prednja sedišta je lagan zahvaljujući vratima koja se široko otvaraju. Sedišta su široka, udobna, sa skromnom bočnom potporom. Zahvaljujući podešavanju po visini i dužini, uz nagib naslona, na njima može sasvim udobno da se smesti. Raspoloživ prostor je više nego dovoljan, pri čemu je položaj sedenja uspravan, gotovo kao u fotelji. Zbog vetrobranskog stakla čija je donja ivica odmaknuta daleko od vozača i suvozača dobija se još izraženiji utisak prostranosti.

Ispred vozača nalazi se relativno jednostavna instrument tabla u klasičnoj, analognoj tehnologiji sa sada već uobičajenim informacijama o trenutnoj brzini kretanja, kao i obrtajima motora. Uz njih, znatno skromnijih dimenzija, nalaze se indikatori temperature rashladne tečnosti i količine preostalog goriva u rezervoaru. Između obrtomera i brzinomera smešten je putni kompjuter, koji je dovoljno informativan i na koji nas je PSA grupacija navikla poslednjih 15-ak godina.

Citroen Berlingo Citroen Berlingo Citroen Berlingo Citroen Berlingo

Citroen Berlingo Citroen Berlingo Citroen Berlingo Citroen Berlingo

Iza upravljača sa leve strane nalaze se komande tempomata i limitera brzine, dok su sa desne strane svoje mesto pronašle komande audio uređaja. Instrument tabla je čistih i jednostavnih linija, sa ručicom menjača koja je postavljena u „visećem“ položaju, na centralnu konzolu. Na vrhu centralne konzole nalazi se audio uređaj, bez ekrana osetljivog na dodir, ispod koga su postavljeni ventilacioni otvori i komande klimatizacije.

Na zadnja tri odvojena sedišta ulazi se kroz dvoje kliznih vrata. Prostora u ovom redu ima više nego dovoljno, jedino bi zamerka mogla da se uputi gotovo vertikalno postavljenim naslonima zadnjih sedišta koji ne mogu da se podaševaju. Razlog tome je što je prtljažni prostor odvojen čeličnom pregradom u donjem, odnosno rešetkom u gornjem delu od putničkog dela. Na ovaj način vozilo može biti homologovano kao N1 kategorija, zahvaljujući čemu pravna lica mogu da ostvare povraćaj PDV-a.

Zapremina prtljažnog, ili bolje reći tovarnog dela u konkretnom slučaju je impozantnih 775 litara, prostor je pravilnog oblika i iskoristiv u potpunosti. Zadnja sedišta, koja mogu posebno ili zajedno da se preklope u pod, savršeno se prilagođavaju željenoj konfiguraciji. Novi Citroën Berlingo može da ponudi i, kada se suvozačevo sedište spusti u pod, zapreminu do 4.000 litara i mogućnost prevoza tovara od tro metra dužine, bar kada je u pitanju XL verzija.

Citroen Berlingo Citroen Berlingo Citroen Berlingo Citroen Berlingo

Citroen Berlingo Citroen Berlingo Citroen Berlingo Citroen Berlingo

Pozadi, polica iznad prtljažnika nudi dva položaja: klasični, visoki položaj, i srednji položaj koji omogućava podelu prtljažnika. Polica može da ponese opterećenje od 25 kg. Ova praktična polica može da se odloži iza drugog reda sedišta, a dostupna je u zavisnosti od izabranog paketa opreme.

Kabina novog Berlinga ispunjena je brojnim pregradama u vratima, na instrument tabli, kao i povećmom policom u krovu iznad glava vozača i suvozača. Njihova ukupna zapremina je korisnih 186 litara.

Bezbednost novog Berlinga je zaista na visokom nivou. Serijski poseduje prednje i bočne vazdušne jastuke, kao i vazdušne zavese. Takođe, u osnovnu ponudu spadaju ABS sa sistemom elektronske raspodele sile kočenja i pomoć pri naglom kočenju, kao i ESP. Pored toga, testirani automobil posedovao je i sistem za sprečavanje napuštanja saobraćajne trake, prepoznavanje saobraćajnih znakova, kao i upozorenje za nedovoljnu udaljenost od vozila ispred.

Citroen Berlingo Citroen Berlingo Citroen Berlingo Citroen Berlingo

Citroen Berlingo Citroen Berlingo Citroen Berlingo Citroen Berlingo

U zavisnosti od paketa opreme, u Berlingu može da se nađe ukupno 19 sistema asistencije vozaču (asistencija mrtvog ugla, kamera za vožnju unazad, sistem autonomnog kočenja..). Na Euro NCAP testu bezbednosti novi Citroen Berlingo po najnovijim, strožijim kriterijuma osvojio je četiri zvezdice. Posmatrano po kategorijama, za zaštitu odraslih putnika osvojio je 91, a za zaštitu dece 81%. Zaštita pešaka je vrednovana sa 58, a elektronski sistemi asistencija sa 68%.

Testirani automobil posedovao je startni paket opreme Live. Ipak, i pored toga, oprema je bila na zaista visokom nivou. Centralna brava, električni podizači prozorskih stakala i električno podesivi retrovizori osnov su udobnog korišćenja jednog vozila. Na listi standardne opreme manuelna klima je našla svoje mesto, kao i audio MP3 uređaj sa šest zvučnika, Bluetooth konekcijom i USB ulazom. Tempomat i limiter brzine u značajnoj meri olakšavaju kretanje u današnjem hektičnom saobraćaju. U standardnu opremu spada i pomoć prilikom kretanja na uzbrdici – Hill holder. Prednje maglenke, metalik boja i LED dnevna svetla čine dodatnu opremu.

Citroen Berlingo Citroen Berlingo Citroen Berlingo Citroen Berlingo

Citroen Berlingo Citroen Berlingo Citroen Berlingo Citroen Berlingo

Za pogon je iskorišćen dizel motor, kodne oznake DV5, koji zadovoljava Euro 6d norme o izduvnim gasovima. On predstavlja novokonstruisani dizel motor sa četiri cilindra zapremine 1,5 litara sa 100 KS i maksimalnmim obrtnim momentom od 250 Nm. Prenos snage odvija se na prednju osovinu preko petostepenog manuelnog menjača koji je dovoljno precizan i kratkih hodova. Oslanjanje je nešto tvrđe podešeno, što je sasvim očekivano imajući u vidu njegovu prevashodnu namenu. Kočni sistem čine napred samoventilirajući, a pozadi puni diskovi.

Novi Berlingo se lako vozi. Komande su lagane i ergonomski raspoređene. Manevrisanje na uskim prostorima ne predstavlja problem zbog bogato dimenzionisanih spoljnih retrovizora. Ipak, pogled kroz zadnje staklo otežava rešetka, tako da smo ponekad poželeli postojanje parking senzora. Na magistralnom putu ovaj motor se odlikuje jako niskom potrošnjom, dok na autoputu ona raste kako se približavamo dozvoljenoj maksimalnoj brzinama. U prvom redu, to je „zasluga” kutijastog oblika. Tada najviše smetaju šumovi vetra, dok se motor gotovo uopšte ne čuje, delom zbog visoke kulture rada, a delom i zbog dobre zvučne izolacije. Kočnice su uvek na visini zadatka i nismo uspeli da ih pregrejemo. Od ovakvog tipa vozila ne očekuje se brzi prolazak kroz krivine. Ipak, vredi znati da je Berlingo uvek sa sva četiri točka čvrsto na zemlji, mada uz primetna naginjanja visoke karoserije.

Citroen Berlingo Citroen Berlingo Citroen Berlingo Citroen Berlingo

Citroen Berlingo Citroen Berlingo Citroen Berlingo Citroen Berlingo

Novi Berlingo u ovakvoj konfiguraciji namenjen je manjim porodičnim preduzećima gde će tokom radne nedelje vredno i marljivo da radi uz minimalne troškove, a vikendom će da omogući udobno i bezbedno putovanje porodici sa potrebom za velikim prtljažnim prostorom. Citroen je zapravo i kreirao ovu klasu automobila, koja u matičnoj zemlji nosi naziv „ludospace” (čita se ludospas). Pogled u Larusovu enciklopediju otkriva da se radi o automobilima namenjenim slobodnom vremenu koji za osnovu imaju dostavna vozila. U svakom slučaju, na strani ove simpatične „kocke” su kvalitet izrade, ekonomičnost i bogata istorija Citroena, uz poslovično jednostavno održavanje modela sa klasičnim tehničkim rešenjima. 

Citroen Berlingo Citroen Berlingo Citroen Berlingo Citroen Berlingo

Citroen Berlingo Citroen Berlingo Citroen Berlingo Citroen Berlingo


Tehničke  karakteristike

 

Model

Citroen Berlingo 1.5 BlueHdi Live N1

Motor

 

Četvorocilindarski redni dizel DV5, postavljen napred poprečno, 2 ventila po cilindru, dizel, bregasto vratilo u glavi, glava i blok od lake legure, kolenasto vratilo u 5 ležaja, direktno ubrizgavanje goriva, 1 turbopunjač, međuhladnjak, Euro 6d

Zapremina

1.499 cm3

Prečnik i hod klipa

73.5 x 88.3 mm

Odnos kompresije

16,5:1

Najveća snaga

74 kW (100 KS) pri 3.500 o/min

Najveći obrtni moment

250 Nm pri 1.750 o/min

Prenos snage

Na prednje točkove, petostepeni menjač

Hodni sistem

Napred -  McPherson, spiralne opruge, poprečna trokraka ramena i stabilizator

Pozadi - polukruta torziona osovina, spiralne opruge, teleskopski amortizeri

Upravljač

S nazubljenom letvom, progresivni električni servopojačivač,

Kočnice

 

Napred samoventilirajući diskovi dimenzija 294 x 22 mm, nazad puni disk dimenzija 249 x 9 mm, ABS, EBD, BAS, ESP, TCS, Hill-Holder

Točkovi i pneumatici

205/60 R 16

Dimenzije (D x Š x V)

 

4.403 x 1.848 x 1.874 mm, međuosovinsko rastojanje 2.728 mm, zapremina prtljažnika 775 dm3, rezervoar za gorivo 55 litara

Mase

 

Prazno vozilo 1.515 kg, najveća dozvoljena 2.335 kg, dozvoljeno opterećenje 820 kg, dozvoljeno opterećenje krova 80 kg,

Performanse

Najveća brzina 171 km/h, ubrzanje 0-100 km/h 12,3 sekunde,

Potrošnja goriva

Vožnja u gradu 4,8 l/100 km, na putu 4.0 l/100 km, u mešovitoj vožnji 4.3 l/100 km

Emisija CO2

113 g/km

 

 

Citroen Berlingo Citroen Berlingo Citroen Berlingo Citroen Berlingo


Citroen Berlingo

Citroen Berlingo Citroen Berlingo Citroen Berlingo Citroen Berlingo

Citroen Berlingo Citroen Berlingo Citroen Berlingo Citroen Berlingo


Ime i prezime
Komentar