Citroen C4 Cactus

24. Jan 2017

Citroen CactusCitroen CactusCitroen CactusCitroen Cactus

 

 

M u l t i a u t e n t i č a n

 

Citroen C4 Cactus je, može se slobodno reći, redefinisao kompaktni segment na način svojstven nekada vrlo avangardnom francuskom proizvođaču. C4 Cactus svrstava se u segment kompaktnih krosover-SUV modela, mada koristi PSA PF1 platformu koju koriste modeli C3 i DS3. Svoju svetsku premijeru doživeo je 2014. godine na Salonu automobila u Ženevi, pri čemu je u prodaju krenuo u leto iste godine. Proizvodnja se odvija u Citroenovoj fabrici u Španiji, tačnije u Madridu.

Spoljni dizajn automobila, tačnije njegove dimenzije, vrlo lako mogu da izazovu konfuziju prilikom pokušaja da se ovaj automobil svrsta u neki od segmenata. Predstavlja mešavinu automobila C segmenta i malog SUV-a, pri čemu koristi platformu modela B segmenta. Ovo je vidljivo i po težini automobila, koja je nešto preko 1.000 kg. Povratak korenima (popularni spaček), ili pak nešto drugo, teško je reći, ali u svakom slučaju, ideja se čini vrlo zanimljivom.

 

Citroen CactusCitroen CactusCitroen CactusCitroen Cactus

Citroen CactusCitroen CactusCitroen CactusCitroen Cactus

 


Na prednjem delu automobila dominiraju dnevna svetla u LED tehonologiji koja su svoju premijeru doživela na modelu C4 Picasso. Postavljena su visoko, gotovo u nivou poklopca motora, pri čemu se glavne svetlosne grupe nalaze ispod njih. Između farova nalazi se usisnik vazduha za motor, dok se oko njih nalaze plastični štitnici crne boje, što je jedan od detalja koji pokušava da naglasi SUV karakter ovog automobila.
 
Na boku automobila ističe se detalj karakterističan upravo za Cactus – airbump. Ovaj dodatak karoseriji, naime, predstavlja zaštitu vrata od udaraca na parkinzima. Na testiranom automobilu bio je crne boje i pružao je savršen kontrast intenzivnoj žutoj boji karoserije. Plastična masa na sebi sadrži umetke od vazduha u posebnim ćelijama koji imaju zadatak da na sebe prime energiju neželjenih susreta u gradskim uslovima vožnje. Po zamisli proizvođača, ukoliko i dođe do oštećenja ovih elemenata, dovoljno da se zamene, što je svakako jeftinije nego poseta limarsko-lakirerskoj radionici.

 

Citroen CactusCitroen CactusCitroen CactusCitroen Cactus

Citroen CactusCitroen CactusCitroen CactusCitroen Cactus


Plastična zaštita rubova krila takođe otkriva SUV aspiracije ovog modela, baš kao i identična zaštita pragova automobila. Na zadnjem delu automobila dominiraju plastične zaštite, pri čemu su stop svetla postavljena dovoljno visoko kako bi odolela višegodišnjem boravku na parkinzima evropskih metropola. Sa zadovoljstvom možemo da konstatujemo da je dizajn eksterijera i dalje svež, nakon gotovo tri godine od predstavljanja ovog modela.
 
Četvoro vrata omogućava lak pristup unutrašnjosti automobila. Ulaskom u automobil, podsetili smo se nekih vremena u kojima Citroen nije bio još samo jedan proizvođač automobila. Pojedina rešenja svakako nisu revolucionarna, kao što su to recimo komande na čuvenoj „ajkuli“, niti avangardna kao recimo prekidači pokazivača pravca kao na modelu GS, ali su nas brojni detalji podsetili na model 2CV, popularni spaček. Sve komande nalaze se tamo gde i očekuje prosečan vozač, odnosno ne razlikuju se u odnosu na modele bratskog Peugeota.

 

Citroen CactusCitroen CactusCitroen CactusCitroen Cactus

Citroen CactusCitroen CactusCitroen CactusCitroen Cactus


Centralnom konzolom dominira veliki ekran osetljiv na dodir putem koga se regulišu brojne funkcije samog automobila, dok se ispred vozača opet nalazi ekren, koji nudi samo osnovne informacije – brzina kretanja, kao i brojne signalne lampice i pokazivač nivoa goriva. Na vratima nalaze se rukohvati za njihovo zatvaranje poput ručki na torbama, recimo. Ipak, unutrašnjošću dominira osećaj prostranosti, uz dosta pregrada za odlaganje sitnijih predmeta. Prednja sedišta su udobna, nude adekvatan položaj za upravljačem koji se podešava samo po visini. Sve komande lako su dostupne, jednostavne su za korišćenje i iziskuju minimalni napor. Kod modela sa automatskim menjačem prednja sedišta su u duhu prohujalih vremena spojena, pri čemu su zadržala mogućnost individualnog podešavanja. Na ovaj način dobija se utisak prostranosti, koji je prisutan i na zadnjim sedištima. Na njima ima sasvim dovoljno mesta i  za odrasle putnike, pri čemu ulazak i izlazak iz automobila predstavlja izuzetno lak zadatak zahvaljujući širokom uglu otvaranja vrata. Ono što nam je u prvi mah izgledalo čudno, to je činjenica da pozadi nedostaju podizači stakala, čak i mehanički. Naime, kako bi uštedeo u masi automobila (Citroen navodi uštedu od gotovo 200 kg u odnosu na konkurenciju), ostavljena je samo mogućnost da se zadnji prozori izbace bočno, baš kao svojevremeno kod Yuga. Iz istog razloga, uštede u masi automobila, zadnja klupa je iz jednog dela – navodno tako je ostvarena ušteda od 6 kg. Zapreminom od 358 litara prtljažnik je na pola puta između B i C segmenta, pri čemu je pravilnog oblika i vrlo upotrebljiv.

 

Citroen CactusCitroen CactusCitroen CactusCitroen Cactus

Citroen CactusCitroen CactusCitroen CactusCitroen Cactus


Kvalitet upotrebljenih materijala u kabini je na dobrom nivou, spojevi su pravilni, mada su zazori između pojedinih elemenata nešto veći nego što bi moglo da se očekuje. Uglavnom, sve stoji čvrsto, nema neprijatnih zvukova ni šumova, tako da je C4 Cactus položio i ovaj ispit sa vrlo dobrom ocenom.

Na EuroNCAP testiranju C4 Cactus osvojio je 2014. godine četiri zvezdice. Sigurnosna oprema bogata je i podrazumeva prednje i bočne, kao i zavesaste vazdušne jastuke. Prisutni su i ABS i ESP sa dodatnim funkcijama poput AFU (BAS kod drugih proizvođača), kao i ASR-om, baš kao i pirotehnički zatezači pojaseva. ISOFIX kopče za dečija sedišta nalaze se samo na zadnjoj klupi, odnosno nema ih na suvozačevom mestu. Sistemi poput asistencije urgentnog kočenja u gradskim uslovima nisu dostupni nažalost, što je i dovelo do činjenice da je Cactus osvojio četiri zvezdice. Zaštita odraslih putnika ocenjena je sa 82, a dece sa 79%. Zaštita pešaka je vrednovana sa 80, a upotreba elektronskih sistema asistencije sa 56%. Kada su u pitanju zvezdice, treba imati u vidu da su neposredno pred testiranje pooštrena pravila u smislu da je dodatni značaj dobilo posedovanje elektronskih sistema asistencije vozaču, koji u trenutku testiranja nisu bili dostupni.

 

Citroen CactusCitroen CactusCitroen CactusCitroen Cactus

Citroen CactusCitroen CactusCitroen CactusCitroen Cactus


Testirani Cactus bio je u Feel paketu opreme. Oprema je dovoljno bogata da ne nedostaje, rekli bismo ništa. Manuelni klima uređaj vrlo je efikasan i nismo imali problema da odmaglimo stakla ni po najjačim pljuskovima ni u jednom trenutku. Ukrasni poklopci točkova od 16 inča veoma uspešno imitiraju aluminijumske naplatke. Audio sistem sa četiri zvučnika i MP3 funkcijom efektan je, pri čemu omogućava i Bluetooth konekciju sa mobilnim telefonom. Tablet od sedam inča omogućava kontrolu različitih funkcija. Krovni nosači crne brilijant boje, baš kao i spoljni retrovizori identičnog kolorita daju Cactusu notu elegancije. Tempomat i limiter olakšavaju korišćenje automobila, baš kao i električni podizači prednjih stakala kao i električno podešavanje spoljnih retrovizora. Takođe, dostupna je funkcija Citroen e-Touch, kao i Citroen Multicity koji obezbeđuju internet funkcionalnost i povezivost automobila.

Za pogon testiranog automobila upotrebljen je osnovni, trocilindarski benzinski motor zapremine 1,2 litra koji razvija snagu od 82 KS. Ovaj motor poznat je i iz drugih modela, recimo Peugeota 208. Tri cilindra i 82 KS njih pružaju dovoljno agilnosti u gradskim uslovima. Može se reći da je automobil u prve tri brzine dovoljno živahan, mada je potrebno i krenuti malo žustrije, pogotovo na uzbrdicama kako bi se pratio malo živahniji ritam. Prilikom angažovanja pune snage motora akustična kulisa biće upotpunjena grlenim zvukom moora, koji će se dostizanjem željene brzine povući u drugi plan. Na otvorenom putu potrebno je da se često koristi ručica prosečno preciznog petostepenog menjača i da se ima odlučna desna noga koja će za iole bržu vožnju biti stalno „u podu“. Preticanja na magistralnim putevima, posebno kod opterećenog automobila, treba svesti na razumnu meru i ograničiti ih na duge pravce, sa dobrom vidljivošću. Ovo je posebno značajno imati u vidu u slučaju preticanja kamiona-tegljača čija dužina od 18 metara može u pojedinim situacijama da predstavlja ozbiljan zadatak za C4 Cactus. U svakom slučaju, potrebno je dobro da se proračuna dostupan prostor i da se ostavi „mesta“ za bezbednu rezervu. U ovakvim situacijama nikako ne prija izostanak obrtomera, jer je nekada teško da se proceni samo na osnovu zvuka koliko je još ostalo do „crvenog“, tako da treba biti veoma obazriv, bar dok se ne navikne na ponašanje automobila. Kretanje autoputem je daleko jednostavnije i održavanje brzine kretanja od 120 km/čas zaista ne predstavlja nikakav problem.

 

Citroen CactusCitroen CactusCitroen CactusCitroen Cactus

 

Citroen CactusCitroen CactusCitroen CactusCitroen Cactus

Citroen CactusCitroen CactusCitroen CactusCitroen Cactus

 

Ipak, prava sredina za C4 Cactus sa ovim motorom je grad. Dužina od 4.16 metara omogućava lako parkiranje, koje je potencirano postojanjem plastične zaštite automobila (pomenuti AirBump). Po želji, i naravno uz doplatu, može da se dobiju i parking senzori, ali i kamera za vožnju unazad. Upravljač je zadovoljavajuće precizan, kao i ručica menjača. Oslanjanje je podešeno na udobnost, tako da se u krivinama automobil lako naginje. Nešto duži hod oslanjanja u odnosu na Peugeot 2008 recimo donosi sobom i slabije dinamičke karakteristike, ali ipak, nudi i udobnost po kojoj su modeli Citroen oduvek bili poznati.

C4 Cactus zaista je specifičan automobil. Dizajnom nudi definitivno veliki iskorak u odnosu na svoje konkurente i jednostavno je nemoguće zameniti ga sa nekim drugim automobilom. Platforma PF1 garantuje i do 200 kg manju težinu u odnosu na „obični“ C4, što sa druge strane donosi i manju potrošnju goriva. Ono što mu zameramo je nedostatak obrtomera, čak i kao opcije. Konkurencija je zaista jaka. Iz Francuske stižu modeli Peugeot 2008, koji je nedavno osvežen, kao i Renault Captur, koji očekuje svoju restilizaciju. Opel je nedavno restilizovao svoj model Mokka, dok je prezentacija modela Crossland X u toku, pri čemu se očekuje i veoma povoljna startna cena. Dakle, konkurencija je ozbiljna i snažna, mada ruku na srce, nije tako originalna. Sigurni smo da će C4 Cactus naći put do kupaca, pogotovo onih nostalgičnih koji se rado sećaju modela 2CV (spaček) ili pak onih mlađih koji su kao deca maštali o jednom takvom automobilu.

Citroen CactusCitroen CactusCitroen CactusCitroen Cactus

Citroen CactusCitroen CactusCitroen CactusCitroen Cactus

 


Tehničke karakteristike


Model

Citroen C4 Cactus Feel

Motor

Trocilindarski redni benzinski (EB2DT), postavljen napred poprečno, 4 ventila po cilindru, benzin, dve bregasta vratila u glavi pokretana zupčastim remenom, promenljivo upravljanje usisnim i izduvnim ventilima, glava i blok od lake legure, kolenasto vratilo u 4 ležaja, direktno ubrizgavanje goriva (Valeo) pritiskom do 200 bara, 1 turbopunjač, međuhladnjak, sistem Start & Stop, Euro 6

Zapremina

1.199 cm3

Prečnik i hod klipa

75 x 90.5 mm

Odnos kompresije

10,5:1

Najveća snaga

81 kW (110 KS) pri 5.500 o/min, specifična snaga 67,6 kW/l (91,7 KS/l)

Najveći obrtni moment

205 Nm između 1.750 i 3.000 o/min

Koeficijent otpora vazd.

Cd = 0,32

Prenos snage

Na prednje točkove, petostepeni menjač

Hodni sistem

Napred -  McPherson, spiralne opruge, poprečna trokraka ramena i stabilizator

Pozadi - polukruta torziona osovina, spiralne opruge, teleskopski amortizeri

Upravljač

S nazubljenom letvom, progresivni električni servopojačivač, 3,02 kruga

Kočnice

Napred samoventilirajući diskovi dimenzija 266 x 22 mm, nazad puni disk dimenzija 249 x 9 mm, ABS, EBD, BAS, ESP, TCS, Hill-Holder

Točkovi i pneumatici

7J x 17, 205/50 R 17

Dimenzije (D x Š x V)

4.157 x 1.729 (s retrovizorima: 1.946) x 1.480 mm (s krovnim nosačima: 1.530), međuosovinsko rastojanje 2.595 mm, trag točkova 1.477 - 1.479 / 1.477 - 1.480 mm (zavisno od dimenzijia točkova), zapremina prtljažnika 348 / 1.170 dm3, rezervoar za gorivo 50 litara

Mase

Prazno vozilo 1.121 kg, najveća dozvoljena 1.555 kg, dozvoljeno opterećenje 434 kg, dozvoljeno opterećenje krova 80 kg, specifično opterećenje 13,8 kg/kW (10,2 kg/KS)

Performanse

Najveća brzina 188 km/h, ubrzanje 0-100 km/h 9,3 sekunde,

Potrošnja goriva

Vožnja u gradu 5,8 l/100 km, na putu 4.0 l/100 km, u mešovitoj vožnji 4.7 l/100 km

Emisija CO2

107 g/km


Citroen CactusCitroen CactusCitroen CactusCitroen Cactus

Citroen CactusCitroen CactusCitroen CactusCitroen Cactus

Citroen Cactus - dimenzije

Citroen CactusCitroen CactusCitroen CactusCitroen Cactus

Citroen CactusCitroen CactusCitroen CactusCitroen Cactus

Citroen CactusCitroen CactusCitroen CactusCitroen Cactus

Citroen CactusCitroen CactusCitroen CactusCitroen Cactus

Citroen CactusCitroen CactusCitroen CactusCitroen Cactus


Ime i prezime
Komentar