Fiat i BMW zaostaju sa smanjenjem emisije CO2

28. May 2014

Emisija štetnih gasova         
Svi evropski proizvođači automobila osim italijanske kompanije Fijat i nemačke BMW na putu su da do 2021. godine smanje emisiju ugljen dioksida (CO2) iz novih vozila na 95 grama po kilometru. Ipak, u 2013. godini su svi evropski proizvođači automobila ostvarili ciljeve postavljene za 2015, dakle najmanje dve godine pre roka. Evropski proizvođači vozila žale se da im strogi propisi o emisiji CO2 narušavaju konkurentnost i ukazuju da u vreme krize nije lako izdvojiti sredstva za ulaganja u proizvodnju modela koji manje zagađuju životnu sredinu. U poređenju sa kompanijama van EU, evropska autoindustrija je relativno "zelena".

Novo istraživanje emisije CO2 iz automobila u 2013. godini pokazalo je da će, sudeći prema tekućem trendu, kompanije Volvo, Toyota, Peugeot-Citroen, Renault, Ford i Daimler i pre roka ispuniti cilj da njihova vozila koriste čistije gorivo. Kompanije Volkswagen i Nissan do tog cilja će stići na vreme, dakle do 2021, navodi se u izveštaju grupe za zaštitu prirodne sredine Transport i okruženje.

Međutim, Fiat i BMW, ukoliko ne ubrzaju prelazak na čistije gorivo, neće stići do 2022. odnosno 2024. da ostvare ciljeve i mogli bi da se suoče sa kaznom od 95 evra po svakom gramu preko zadate emisije za nove automobile. Obe kompanije prodaju više od milion novih vozila godišnje.

"Neke kompanije moraju mnogo više da se angažuju da bi izbegle kazne. To će od njih zahtevati značajne napore i ulaganja", rekao je za EurActiv.com menadžer za čistija vozila grupe Transport i okruženje Greg Arčer (Archer).

Izveštaj zasnovan na merenju rezultata smanjenja štetne emisije u poslednjih šest godina pokazao je da je emisija CO2 automobila Fiat zapravo povećana 2013. godine, upozorili su iz grupe Transport i okruženje.

Nova anzliza nije obuhvatila "olakšice" u zakonima EU, poput "super kredita" koji mogu da budu do 7,5 grama po kilometru po proizvođaču za period 2020-22. Cilj tih kredita je da se intenzivira proizvodnja električnih vozila i hibrida tako što će se proizvođačima automobila dozvoliti da preračunaju efekte smanjenja emisije CO2 tih "čistijih" vozila.

Naime, "super krediti" omogućavaju proizvođačima koji prave vozila sa veoma malom emisijom CO2, manjom od 50 grama po kilometru, da na osnovu te "zelene" proizvodnje nastave da proizvode i automobile koji su veći zagađivači.
Putnički automobili odgovorni su za oko 12% ukupne emisije CO2, glavnog izazivača efekata staklene bašte, u Evropskoj uniji.


EU je 2007. predložila propise kojim se postavljaju standardi za emisiju CO2 novih kola koji su usvojeni 2009. godine u Evropskom parlamentu i Savetu ministara. Predviđeno je da 2015. svi novi automobili emituju u proseku 130 grama CO2 po kilometru s tim što bi smanjenje išlo u fazama, počev od 2012. godine. U 2013., pokazala je analiza, svi evropski proizvođači automobila su dostigli ciljeve za 2015. i to najmanje dve godine pre roka. Šire gledano, evropska automobilska industrija relativno je "zdrava" - Volvo je smanjio emisiju za 8% a Renault je od Fiata preuzeo poziciju proizvođača kola koja emituju najmanje ugljenika i koja imaju najefikasniju potrošnju goriva. Poređenja radi, proizvođači van Evrope, uključujući Suzuki, General Motors, Hyundai, Mazdu i Hondu, neće dostići ciljeve u smanjenju emisije CO2 do 2021. ako sve ostane kao što je sada.

Količina CO2 koju emituje automobil direktno je povezana sa količinom goriva koju troši. Tako će auto koji emituje 130 grama CO2 po kilometru, prema standardizovanoj proceduri testiranja EU, trošiti oko 5,2 litra goriva na 100 kilometara. Emisija CO2 se smanjuje na 95 grama po kilometru kada kola troše 3,7 litra goriva na 100 kilometra a na 80 grama CO2 kod potrošnje od 3,2 litra na 100 kilometra.

Proizvođači automobila u EU često su se žalili da zbog mera EU teže konkurišu stranim proizvođačima. U Evropskom udruženju proizvođača automobila (ACEA) ocenili su ranije da su novi ciljevi EU oštriji nego drugde u svetu.

"Nijedna druga zemlja nema takve ciljeve", istakli su tada u Udruženju upozoravajući da zbog ekonomske krize autoindustrija "i nije baš u situaciji da može da potroši mnogo novca za ulaganja".

Nemački proizvođači luksuznih automobila Daimler i BMW bili su posebno uporni tražeći od Berlina da se izbori za ustupke kod novih standarda EU za ekonomičniju potrošnju goriva tvrdeći da su nepravedno izdvojeni zbog toga što njihovi veći modeli emituju u proseku 147 grama CO2 na kilometar. Međutim, novi izveštaj govori upravo suprotno i u njemu se sposobnost proizvođača da ispuni standarde efikasne potrošnje goriva pripisuje strategiji kompanije, a ne modelu automobila.

"Izveštaj pokazuje da je većina evropskih proizvođača kola dobro pozicionirana da ispuni ciljeve emisije CO2 bez obzira na veličinu ili tip vozila koje prodaje", istakao je Arčer.
                                                                                                                                                                                                   EurActiv.rs


Ime i prezime
Komentar