“Kia EV6, naše prvo isključivo električno vozilo, primer je električne snage i progresivnog dizajna usmerenog prema čoveku. Čvrsto verujemo da je EV6 ubedljiv i važan model na tržištu EV modela,” rekao je Karim Habib, viši potpredsednik i vođa Kijinog globalnog dizajnerskog centra. “Modelom EV6 nameravamo da kreiramo karakterističan, uticajan dizajn, dok ćemo ujedno da nudimo futuristička električna vozila.”
Kia razvila pametni menjač
02. Mar 2020
Automobilska grupacija Hyundai-Kia nedavno je objavila da je kao prva na svetu razvila pametni menjač (ICT Connected Shift System), koji pomoću predviđanja informaciono -komunikacione tehnologije automatski menja optimalni stepen prenosa s obzirom na situaciju u saobraćaju. Kia i Hyundai nameravaju ovu novu tehnologiju da koriste u svojim budućim modelima. Tokom procesa razvoja sistema predali su oko 40-ak patentnih prijava.
Dok tehnologije koje se koriste kod automatskih menjača (npr. Smart Drive Mode, koji je u ponudi kod većine modela Kia) zavise od vozačevih preferencija pametni menjač je prvi sistem, koji automatski menja brzinu s obzirom na situaciju na putu i u saobraćaju.
Pametni menjač koristi inteligentni softver upravljačke jedinice menjača (TCU), koji informacije prikuplja i prerađuje u realnom vremenu. Podaci se dobijaju pomoću sledećih tehnologija: 3D navigacija sa preciznim mapama puteva i postavljenim radarima za merenje brzine i radarski tempomat. 3D navigacija sadrži informacije o nadmorskoj visini, nagibu, krivudavosti, brojnim drugim elementima i aktuelnom stanju u saobraćaju. Radar u automobilu detektuje njegovu brzinu i rastojanje do vozila ispred i ostalih vozila, dok napred postavljena kamera pruža informacije sa saobraćajne trake.
Upotrebom svih tih podataka TCU pomoću algoritma veštačke inteligencije predviđa optimalni odnos prenosa u realnom vremenu i u skladu sa tim prebacuje u optimalni stepen prenosa. Kada je na primer predviđena duža spora vožnja nizbrdicom, a radar ne detektuje nikakve nepravilnosti u vezi vozila ispred, menjač zbog snižavanja potrošnje goriva prebacuje u tzv. neutral (ler).
Na testiranjima pametnog menjača na vrlo krivudavim putevima broj je promena stepena prenosa smanjen za 43 odsto u odnosu na automobile bez tog sistema. Sistem takođe smanjuje broj kočenja za 11 odsto i tako smanjuje umor vozača i istrošenost kočnica.
Kod naglih ubrzavanja, koje zahteva uključivanje na auto-putevima, sistem automatski prebacuje u sportski način vožnje (Sport Mode), što unapređuje protočnost u saobraćaju. Nakon uključivanja u saobraćaj automobil se automatski vraća u originalni način vožnje pružajući bezbedniju i efikasniju vožnju.
Osim toga motor automatski koči kad vizač skloni nogu sa pedale za gas, kada prepozna tzv. ležeće policajce, nizbrdicu i deonice puta gde je promenjeno ograničenje brzine. Promene rastojanja do vozila ispred prepoznaje prednji radar, koji automatski prilagođava stepen prenosa, što unapređuje vozačevo iskustvo.
Sistem je takođe usklađen sa tehnologijom autonomne vožnje, koja se neprestano razvija. Sistem pametnog menjača u eri autonomnih vozila pružanjem unapređenog odziva na situacije u saobraćaju u realnom vremenu smanjivaće postepeno potrošnju goriva i omogućavati još stabilnije vozačevo iskustvo.
Kia namerava da pametni menjač unapređuje još inteligentnijom tehnologijom, koja će da omogućava komunikaciju sa semaforima, a koja će se zasnivati na tehnologijama LTE ili 5G, a i prepoznavaće vozačeve namere. Sve to dovešće do još promene stepena prenosa. Tako će automobili u narednim godinama postepeno od relativno jednostavnih prevoznih sredstava da evoluiraju u pametna rešenja mobilnosti.