Kia Sportage 1.6 CRDi EX DCT

17. Jul 2019

Kia Sportage

Kia SportageKia Sportage

 

 

Osveženi Sportage 4 zabavan i bezbedan

 

 

Nadolazeći talas SUV modela preti da u potpunosti izmeni tržište automobila. Pod najezdom SUV-ova prvo su počele da popuštaju limuzine D segmenta, pri čemu otpor pružaju predstavnici nemačke premijum trojke i povremeno još poneki model, uglavnom nemačkih proizvođača. Ovaj talas u potpunosti je zbrisao i minivenove, tako da su oni najpopularniji (Renault Scenic i Peugeot 3008/5008) otišli u pravcu krosovera. Prava najezda kompaktnih krosover SUV modela nije mogla da prođe bez predstavnika južnokorejske autoindustrije. 

 

Kao što je poznato, prva generacija Kijinog SUV modela Sportage predstavljena je davne 1993. godine. U proizvodnji je opstala punih 11 godina, sve do 2004. godine, i imala je uglavnom marginalnu ulogu na tržištu u svom segmentu. Sledeća generacija usledila je 2004. godine, pri čemu je delila platformu i mehaniku sa modelom Hyundai Tucson. Druga generacija prošla je relativno slabo na kreš testu koji je sproveo Institut za bezbednost na autoputevima Amerike (IIHS). Po objavljenim testovima, ova generacija je prošla sa jedva dovoljnom ocenom, pri čemu je najveća kritika bila upućena deformacijama koje nastaju prilikom frontalnih sudara i slabe krovne konstrukcije, što je ugrožavalo putnike prilikom prevrtanja automobila na krov. Želeći da što pre zaboravi ovu generaciju, Kia već 2010. godine predstavlja treću generaciju koja je ostvarila sasvim dobar tržišni uspeh i koja je bila vrlo dobar automobil, po mnogim parametrima u vrhu svoje klase. Ova treća generacija je u dizajnerskom smislu predstavljala pravi iskorak za koji je bio zadužen niko drugi do Peter Schreyer. 

 

Kia SportageKia SportageKia SportageKia Sportage

 

Četvrta generacija predstavljena je 2015. godine na Salonu automobila u Frankfurtu, a svoje prve tržišne korake načinila je naredne godine. Restilizaciju je doživela početkom ove godine, tako da je unapređena u mnogim segmentima. 

 

Sportage je osvežen kako spolja, tako i iznutra. Za početak, dobio je novi 1,6 litarski dizel motor za koji Kia tvrdi da je njihov najčistiji dizel motor ikada. Takođe, restilizacija je donela i sitne promene u estetskom smislu na prednjem i zadnjem kraju automobila. U ponudi je pet novih boja, kao i više aluminijumskih naplataka prečnika 16, 17 i 19 inča. Bezbednost je dodatno unapređena upotrebom sistema asistencije vozaču, a u kabini su upotrebljeni kvalitetniji i prijatniji materijali. 

 

Upravo od dolaska Petera Schreyera, Kia je iz „ružnog pačeta prerasla u labuda“. Na prednjem delu automobila dominantan detalj predstavlja „tigar“ maska hladnjaka, koja je poznata i na drugim modelima ovog južnokorejskog proizvođača. Osmougaona maska daje crtu dinamičnosti prednjem delu automobila. Svetlosne grupe su sada oštrijih linija u odnosu na prethodnu generaciju. Prednji branik je masivan, sa inkorporianim maglenkama i hromiranom lajsnom koja se proteže celom širinom prednjeg branika. 

 

Kia SportageKia SportageKia SportageKia Sportage

 

Prednje svetlosne grupe u halogenoj tehnologiji obogaćene su LED dnevnim svetlima u testiranom paketu opreme. U farovima se nalaze projektori - sočiva koji akcentuju sportski utisak koji je proizvođač neumitno želeo da ostavi. Pogled na bok automobila otkriva naglašene lukove točkova, kao i nešto nižu siluetu u odnosu na prethodnu generaciju, uz gotovo kupeovske linije krova. Aluminijumski naplatci od 19 inča dodaju dozu agresivnosti, dok hromirana lajsna oko prozora potencira eleganciju. Mat crna plastika oko lukova točkova, kao i duž sajtni koketira sa terencima, pružajući zaštitu ovim osetljivim delovima karoserije. AWD diskretni napis stavlja do znanja da su sva četiri točka pogonska i da ovaj SUV nije čista „šminka“ i da je sposoban da izađe na kraj i sa drugim preprekama osim ivičnjaka. Zadnje svetlosne grupe temeljno su prerađene, i dalje razdvojene u dva segmenta, slično kao i na prethodnoj generaciji. Zadnji branik sada je obogaćen hromiranom horizontalnom lajsnom. Promenjene su i svetlosne grupe u donjim delovima branika, gde su sada maglenke i katadiopteri. Testirani automobil bio je u elegantnoj crnoj boji, u nomenklaturi proizvođača označena kao crna perla. Kao zaključak može se reći da je spoljni dizajn prepoznatljiv po žustrom bočnom profilu, mišićavom stavu i izraženom prednjem i zadnjem delu. Upravo zbog svih tih karakteristika, i nova generacija Sportagea je dobila prestižu „Red dot“ nagradu za dizajn.

 

Kia SportageKia SportageKia SportageKia Sportage

 

Izborom GT line paketa opreme može da se dobije još agresivniji izgled automobila, između ostalog u prednjim svetlosnim grupama se tada nalaze LED dnevna svetla u vidu „četiri kockice leda“ – nešto što možemo da vidimo samo na modelima Porsche, ali i kod drugih Kia automobila u GT line paketu opreme. 

 

Novi model je duži četiri centimetra u odnosu na prethodnu generaciju, dok su visina i širina ostale nepromenjene. Međuosovinsko rastojanje povećano je za tri centimetra (na 2.670 mm) što je direktno uticalo na povećanje prostora za kolena putnika na zadnjim sedištima. 

 

Ulazak u automobil olakšan je bočnim vratima koja se široko otvaraju. Na prednjim sedištima sedi se vrlo udobno, pri čemu su sve komande lako dostupne. Široka amplituda podešavanja kako pozicije sedišta, tako i samog kola upravljača omogućava vozačima svih gabarita da lako zauzmu idealnu poziciju. Zbog visine automobila, olakšan je i ulazak i izlazak iz njega, što je svakako i razlog popularnosti ovog tipa automobila. Zadnja klupa podeljena je u odnosu 1/3 - 2/3, pri čemu je omogućeno i individualno podešavanje nagiba naslona. Sve ovo garantuje udoban smeštaj putnika u drugom redu, čemu pogoduje i produženo međuosovinsko rastojanje.

 

Kia SportageKia SportageKia SportageKia Sportage

 

Materijali korišćeni za oblaganje enterijera vrlo dobrog su kvaliteta, pri čemu je primetan skok u odnosu na ranije generacije. Nivo završne obrade je takođe unapređen, spojevi su precizni, a kabina je pošteđena neprijatnih, krckavih zvukova. Restilizacija je dodatno učinila unutrašnjost automobila još kvalitetnijom i prijatnijom. 

 

Ispred vozača nalazi se klasična instrument tabla, sa dva velika okrugla pokazivača. Levo je obrtomer, dok je desno od njega brzinomer. Pokazivač nivoa goriva, odnosno temperature rashladne tečnosti smešteni su u okviru brzinomera i obrtomera respektivno. Veliki informacioni ekran od 3.5 inča u Supervision tehnologiji pruža veoma detaljne podatke sa putnog računara. Zanimljivo je da se na na njemu mogu očitati podaci sa putnog računara (dugoročni i dnevni), kao i podaci o nivou preostalog AdBlue aditiva, temperaturi menjačkog ulja, prenosnom odnosu u kome je trenutno menjač, spoljnoj temperaturi itd. Upravljač je presvučen kožom i na njemu se nalaze komande sa hromiranim dugmićima koje omogućavaju upravljanje multimedijom i tempomatom. Zahvaljujući kvalitetnoj koži kojom je obložen, veoma lepo leži u rukama. Na njemu su smeštene brojne komande za korišćenje audio sistema i tempomata.

 

Kia SportageKia- SportageKia SportageKia Sportage

 

Centralnom konzolom koja je zaokrenuta prema vozaču pod uglom od 7,2° dominira ekran multimedijalnog sistema, koji objedinjuje i funkciju navigacionog sistema. Ispod njega su smeštene komande klimatizacije. Komande na centralnoj konzoli dovoljno su velikih dimenzija da ih je moguće koristiti i u rukavicama zimi. Sasvim nisko - ispred ručice menjača nalaze se dve utičnice od 12V i USB ulaz, kao i prostor za bežično punjenje mobilnih telefona koji podržavaju tu funkciju. Oko ručice automatskog menjača nalaze se komande koje se odnose na rad 4WD sistema, kao i automatske parkirne kočnice. Takođe, tu je postavljen i prekidač za izbor sport režima vožnje. Neizbežni držači za osvežavajuća pića pronašli su svoje mesto upravo pored ručice menjača.

 

Prilikom konstrukcije karoserije, Kijini inženjeri potrudili su se da joj podare veću čvrstinu, uz poseban razvoj deformabilnih zona, koje apsorbuju energiju prilikom sudara. Na sada već potpuno standardnom EuroNCAP testu, nova Kia Sportage osvojila je maksimalnih pet zvezdica za bezbednost. Zaštita odraslih putnika vrednovana je sa 90, a dece sa 83%. Zaštita pešaka ocenjena je sa 63, a upotreba elektronskih sistema asistencije sa 71%. Spisak bezbednosne opreme je zaista impozantan. Obaveza svih novih automobila koji se prodaju na teritoriji Evrope je da poseduju ABS i ESP sisteme. Kia nudi još i VSM – Vehicle Stability Management, kao i kontrolu proklizavanja - TCS. 

 

Kia SportageKia SportageKia SportageKia Sportage

 

U ponudi je i TSA - sistem upravljanja bezbednošću prikolice, zatim DBC - sistem za automatsko kočenje prilikom vožnje nizbrdo, kao i ESS - aktiviranje svih pokazivača pravca prilikom iznenadnih i oštrih kočenja. Takođe, brojni sistemi asistencije značajno podižu bezbednost automobila, tako da su ugrađeni i LKA (Lane keep assist system – sistem za održavanje kretanja u traci), BSCW (sistem za otkrivanje automobila u slepom uglu), FCA (samostalno urgentno kočenje u slučaju nailaska na prepreku), kao i HBA (asistencija dugih svetala). Dostupan je i radarski tempomat, sa funkcijom stani/kreni, kao i upozorenje na umor vozača (DAW). Spisak je zaista dugačak, ali svi ovi sistemi rade i značajno pomažu vozaču u kretanju ulicama i putevima.

 

Paket opreme EX testiranog automobila izuzetno je bogat. Sedišta su obložena kvalitetnom tkaninom, podesiva u svim smerovima. Lumbalnu podršku je moguće podesiti električnim putem, uz pomoć prekidača na spoljnoj bočnoj strani sedišta. Centralna brava upravlja svim vratima, dok se na svim prozorima nalaze električni podizači. Spoljni retrovizori takođe su elektropodesivi, opremljeni funkcijom automatskog preklapanja prilikom zaključavanja. 

 

Kia SportageKia SportageKia SportageKia Sportage

 

Automatski dvozonski klima uređaj veoma uspešno stvara ugodnu temperaturu. Na centralnoj konzoli nalazi se i ekran osetljiv na dodir od sedam inča sa TomTom navigacijom čije mape mogu besplatno da se ažuriraju sedam godina. Na pomenutom ekranu projektuje se i slika od kamere za vožnju unazad. Takođe, dostupan je i Bluetooth standard za povezivanje sa mobilnim telefonom, tempomat i limitator sa komandama na upravljaču, asistent dugih svetala, senzor za kišu i svetla. Udobnost u zimskim mesecima garantuju grejači prednjih i zadnjih sedišta, kao i sistem protiv smrzavanja prednjih brisača. 

 

Za efektni spoljni nastup staraju se LED dnevna svetla, LED pokazivači pravca u spoljnim retrovizorima, kao i zadnja svetla u LED tehnologiji. Alumijumski dvobojni naplatci od 19 inča zaokružuju elegantno-sportski nastup spoljašnosti.

 

Spisak opreme je zaista dugačak, pri čemu treba naglasiti da ovo nije najbogatije opremljeni primerak, već predstavlja neku zlatnu sredinu. Ko želi, može dodatno da personalizuje Sportage poručivanjem bočnih pragova, hromiranih kućišta retrovizora, raznih zaštita prtljažnog prostora. Uvidom u cenovnik ove opreme, mora da se kaže da je nabavna cena ovih delova neočekivano niska i da je moguće za malo novca dodatno personalizovati sopstveni automobil. 

 

Kia SportageKia SportageKia SportageKia Sportage

Kia SportageKia Sportage/Kia SportageKia Sportage

 

Za pogon je iskorišćen dizel agregat poslednje generacije radne zapremine od 1,6 litara. Ovaj „U3” agregat kako ga Kia naziva dostupan je u dva nivoa snage, 115 i 136 KS. Po navodima proizvođača, ovo je najčistiji dizel motor koji je nastao u fabričkim halama Kije.  Zahvaljujući turbokompresoru, kao i poslednjoj generaciji tehnologije ubrizgavanja goriva, isporučuje zdravih 136 KS. Radi veoma tiho, snažno povlači u svim režimima vožnje i zaista treba se pomučiti ili imati nerealne želje i zahteve koji se postavljaju pred automobil ove kategorije da bi ovaj agregat bio nedovoljan. 

 

Pogled na sirove brojke ukazuje da je maksimalni obrtni moment od 320 Nm dostupan već pri 2.000-2.250 obrtaja u minuti, što je i objašnjenje potpunog izostanka turbo rupe. Zahvaljujući direktnom ubrizgavanju goriva u cilindre, i potrošnja, bar po navodima proizvođača, ostaje uvek u razumnim granicama za ovu snagu i ovaj tip automobila. Prosek potrošnje je oko sedam litara, pri čemu je ugrađen i start - stop sistem koji radi vrlo „mekano” i nije napadan i neprijatan kao kod nekih drugih automobila gde ga uvek najradije isključujemo.

 

Savršenog partnera u snažnim ubrzanjima i uopšte, lakoći kretanja, ovaj motor je pronašao u menjačkoj kutiji. Rekli bismo, savršeni spoj. Radi se o menjačkoj kutiji sa dvostrukim kvačilom koju je konstruisala sama Kia. U pitanju je njegova druga generacija, poseduje sedam brzina, a vozaču je ostavljena mogućnost i manuelne promene stepena prenosa. Radi veoma glatko, uglađeno menja brzine, ne ostavljajući mesta trzajima. U odnosu na slične menjače iz automobila nemačkih proizvođača rekli bismo da je za nijansu sporiji, ali je jednako prijatan u eksploataciji. 

 

Kia SportageKia SportageKia SportageKia Sportage

Kia SportageKia SportageKia SportageKia Sportage

 

Od motora, preko menjača, stiže se i do pogona. Testirani automobil imao je pogon na sve točkove, koji dolazi iz pogona fabrike Magna Powertrain. Ova multinacionalna kompanija, sa preko 70.000 zaposlenih na nekoliko kontinenata obezbedila je sistem pogona na sva četiri točka pod imenom Dynamax. Predstavljen je 2010. godine u prethodnoj, trećoj generaciji Sportage i potom 2015. godine inplementiran je na većem bratu Sorentu, pokazao je dobre karakteristike u eksploataciji. Dynamax obavlja stalnu kontrolu uslova vožnje i predviđa zahteve AWD sistema, što je sasvim drugačije od ostalih AWD sistema, koji se tek odazivaju na uslove vožnje, nakon što se isti dogode. 

 

Dynamaxova inteligentna kontrolna jedinica stalno analizira podatke pomoću upravljačke jedinice automobila (podatke iz računara motora, računara menjača i raznih senzora) i tako kontroliše delovanje elektro-hidrauličnog sistema kvačila, pri čemu je delovanje Dynamaxa za vozača sasvim neprimetno. Po navodima proizvođača u odnosu na druge sisteme Dynamax štedi oko 0,2 litra goriva na 100 km. 

 

Kia SportageKia SportageKia SportageKia Sportage

Kia SportageKia SportageKia SportageKia Sportag

 

U odnosu na prethodnu generaciju, po našem mišljenju, najviše je napredovalo oslanajnje i upravljački sistem. Iako je u pitanju električna asistencija (R-MDPS), a ne klasični hidraulični sistem sa servo pumpom, južnokorejski proizvođač napravio je veliki korak napred. Sam servo uređaj se ne nalazi više na vratilu volana, već na samoj nazubljenoj letvi. Ovakav sistem garantuje poboljšanu agilnost u vožnji i osećaj na upravljaču. Na oslanjanju je izvedeno dosta izmena u odnosu na prethodnu generaciju, i to u vidu promene geometrije ogibljenja, kao i izmenu nosećih delova. Takođe, napravljene su promene i na izolaciji samog automobila i to u prvom redu smanjenje buke koja dolazi od 4WD pogona. 

 

Za novu Kiu Sportage može se reći da je zaista kompletan automobil, koji je pokazao drastičan napredak na mnogim poljima u odnosu na prethodnika. Ono gde je Kia standardna, to je svakako dobra garancija (sedam godina), kao i dobar kvalitet izrade. 

 

Kia SportageKia SportageKia SportageKia Sportage

 

Studija koju izvodi J.D. Power stavila je Sportage na prvo mesto u kategoriji srednje velikih sportskih terenaca, dok je po „IQS” studiji Sportage ocenjen kao najbolje plasirani srednje veliki sportski terenac u studiji o kvalitetu. Sve ove činjenice svakako govore u prilog ovom automobilu i dodatno potvrđuju njegove kvalitete. Imajući u vidu trenutno značajno snižene cene i novi akcijski cenovnik gde može da se kupi uz dizel motor za manje od 20.000 evra, restilizovani Sportage možda i predstavlja najbolju kupovinu za navedeni iznos i približava SUV onima koji do sada nisu mogli da ga priušte. Ovakve cene omogućavaju kupcima da dođu do odlično opremljenog dizelaša po ceni kompakta, odnosno automobila C segmenta. 

 

Kia SportageKia SportageKia SportageKia Sportage

 

Kia Sportage 4 u nekoliko reči 

 

- Unapređeni bezbednosni sistemi

- Drugačija matrica mogućeg kombinovanja motora, menjača, pogona i paketa opreme

- AWD pogon na svim točkovima sada je dostupan na 1.6 T-GDI, 1.6 CRDi i 2.0 CRDi motoru (pre je bio samo na 2.0 CRDi)

- Automatski DCT menjač sada je dostupan na 1.6 T-GDI i 1.6 CRDi motoru (7 brzina) i 2.0 CRDi motoru (8 brzina), pre je postojao samo na 1.6 T-GDI (7 brzina) i 2.0 CRDi (6 brzina)

- Paket opreme više nije presudan prilikom izbora motora i menjača (DCT menjač nije mogao da se poruči uz niže paket opreme)

- Kombinacijom svega navedenog kupac sada može da uštedi i do 7.000 evra u odnosu na verzije pre restilizacije.

 

Kia SportageKia SportageKia SportageKia Sportage

 

 

Tehničke karkateristike

 

Model

Kia Sportage 1.6 CRDi EX DCT

Motor

4-cilindarski redni, U3 dizel serija motora, aluminijumska glava, kolenasto vratilo u 5 ležaja, direktno ubrizgavanje dizela, turbo, intercooler, Euro 6d, SCR

Zapremina

1.598 cm3

Prečnik i hod klipa

77 x 85.8 mm

Odnos kompresije

15.9 :1

Najveća snaga

100 kW (136 KS) pri 4.000 o/min

Najveći obrtni moment

320 Nm pri 2.000 – 2.250 o/min

Prenos snage

Na sve točkove, uključujući i kontrolisan elektronski, automatski menjač sa dva kvačila i sedam brzina i mogućnošću manuelne promene brzina

Hodni sistem

Napred donji i gornji trougaoni nosači, spiralne opruge i gasni amortizeri

Pozadi multilink, spiralne opruge i gasni amortizeri

Upravljač

Servoupravljač s nazubljenom letvom, električna servo asistencija

Kočnice

Napred samoventilirajući diskovi 305 mm, nazad puni diskovi prečnika 302 mm, dvokružni hidraulični sistem sa ABS, EBD i BAS, ESC, HAC, DBC

Točkovi i pneumatici

245/45 R 19

Radijus okretanja

11,2 m

Dimenzije (D x Š x V)

4.485 x 1.855 x 1.645 mm, međuosovinsko rastojanje 2.670 mm, trag točkova 1.609 mm napred, pozadi 1.620, zapremina prtljažnika 480 / 1.492 litara, rezervoar za gorivo 62 litara, odstojanje od tla 182 mm

Mase

Prazan automobil 1.668 kg, najveća dozvoljena težina 2.210 kg, dopušteno opterećenje 542 kg

Performanse

Najveća brzina 180 km/h, ubrzanje 0-100 km/h 12.0 sekundi

Potrošnja goriva

Vožnja u gradu 5.2 l/100 km, izvan naselja 5,3 l/100 km, u mešovitoj vožnji 5,2 l/100 km

Emisija CO2

138 g/km

 

Kia SportageKia SportageKia SportageKia Sportage

 

Kia Sportage 2019 - dimenzije

 

Kia SportageKia- ortageKia Sportag


Ime i prezime
Komentar