Održan skup Udruženja istoričara automobilizma

16. Apr 2014

Starovremenski automobili
Protekle subote na Saobraćajnom fakultetu u Beogradu održan je 8. godišnji skup Udruženja istoričara automobilizma. Na platou ispred fakulteta bilo je oko 130 starovremenskih vozila, motocikala, automobila, traktora, kamiona, iz Švedske, Slovenije, Hrvatske, Bugarske i Srbije. Ovu specifičnu izložbu vozila iz prošlih vremena posetio je veliki broj ljudi.

 

Najstarije izloženo vozilo bio je kamion Packard E 4t iz 1918. godine, vlasništvo poznatog kolekcionara starovremenskih vozila Saita Hadžića iz Beograda. Ovakvi kamioni korilstili su se u Prvom svetskom ratu i na Solunskom frontu.

Jedini traktor na skupu bio je Ferguson-IMT TE-Y-20 iz 1956. godine, prvi IMT-ov traktor, vlasništvo Muzeja Žeravica iz Novog Miloševa. Najstariji motocikl na skupu bio je DKW 250 SS Ladepumpe iz 1936. godine, vlasništvo Petera Groma iz Vranjskog iz Slovenije, inače vlasnika muzeja motocikla, odakle je i ovaj primerak. Izvanredni bili su i motocikli vlasništvo dvojice takmičara u automoto trkama: Parilla 175 iz 1959. godine,  Branislava Kecmana iz Beograda i Aermacchi Harley-Davidson Ala verde 250 N iz 1966. godine, vlasništvo Nebojše Atanackovića takođe iz Beograda. Dragan Dragoj, još jedan takmičar i pasionirani kolekcionar dvotočkaša izložio je trkački Sever 80 iz 1981. godine.

Najstariji automobil na skupu bio je Studebaker Standard Six iz 1926.  godine, vlasništvo Tomislava Vidakoviće sa Palića. Ford A iz 1928. godine, vlasništvo Miloša Erdeljenovića, nastavlja niz američkih starovremenskih vozila na ovom skupu, među kojima je i Ford A iz 1930. godine, vlasništvo Rudija Ferleža iz Šentjura iz Slovenije.
U porodici Ferlež je od 1933. godine, više od 80 godina, a naslediće ga unuk. Ford AF iz 1930. godine, vlasništvo Milana Pupovca iz Beograda, verzija je modela A za evropsko tržište sa manjom zapreminom motora.

Najinteresantniji automobil na skupu bio je BMW 319/1 iz 1935. godine, vlasništvo Todora Deljakova iz Pomorja u Bugarskoj. Koliko se zna ovo je jedini preživali učesnik čuvene trke Grand Prix Beograda 1939. Ovaj automobil 3. septembra 1939. godine, u VII trci – soprtska kola do 2100 ccm, vozio je Dimitar Sokolov iz Bugarske. Automobil je u porodici Sokolov bio do pre tri godine.

Izuzetno interesantan bio je i automobil Simca Aronde Luxe iz 1954. godine, vlasništvo Jaša Jahića iz Sjenice. Jaguar XK 140 iz 1954. godine, vlasništvo Svilena Krustanova iz Sofije iz Bugarske, sličan je automobilu kojim su Milivoje Mikica Vuković i Miodrag Mikica Jovičić, njihov model bio je 120, kao predstavnici Jugoslavije 1953. godine učestvovali na čuvenom Akropolis reliju.

Odličan je bio i Moskvič 401 iz 1954. godine, vlasništvo Mladena Zhelyaskova iz Varne u Bugarskoj. Interesantni su bili i Ford Taunus 15 M iz 1957. godine, vlasništvo Milenka Prodanovića iz Garešnice iz Hrvatske i Fiat 1100 103 e iz 1959. godine, vlasništvo Predraga Obradovića iz Beograda. Porsche 912 iz 1967. godine, vlasništvo Dimitra Dimitrova iz Bugarske, bio je jeftinija i slabija verzija čuvenog modela 911.

Treba pomenuti veći broj automobila Zastava 600 D i Zastava 750, nekada popularnhi Fića. I nekoliko odlično očuvanih Zastava 1300, nekada popularnih tristaća. Zastava 101 iz 1979. godine, vlasništvo Zoltana Berkeša iz Starog Bečeja, bila je učesnik istorijske turneje od Kragujevca do Kilimandžara 1979. godine.

Posebno interesantan bio je automobil Bulgarrenault Alpine A 110, proizveden 2012. godine. U pitanju je replika najboljeg reli automobila verovatno ikada napravljenog. Proizvodi se u Bugarskoj i identičan je originalu do poslednjeg šrafa. Prodaja ovog ne baš jeftinog automobila ide odlično.

Pobrojani su samo neki od mnogih izuzetnih motocikala i automobila koji su ovog puta bili izloženi.

U amfiteatru Saobraćajnog fakulteta održana su veoma interesantna predavanja iz istorije automobilistike. Teme su bile Prvi IMT-ov traktor, Zaboravljena putovanja, Prvi srpski tramvaj, Ford A – 80 godina punopravni član familije Frelež, Prodavci motocikala u Beogradu pre II svetskog rata, Zastava 1300 i promocija knjige Automobili i dinastija Karađorđević 1908. – 1941. Autor ove knjige je Miroslav Milutinović, član Udruženja istoričara automobilizma, a izdavač Službeni glasnik. U knjizi je opisano oko 90 automobila i dva motocikla, 23 različite marke, koje je u pomenutomo periodu upotrebljavalo devet pripadnika porodice Karađorđević. Izuzetna knjiga sa mnogo retkih fotografija, o kojoj se je  podataka, sa brojevima motora i šasija vozila. O knjizi, autoru i izdavaču veoma veoma pohvalno izrazio Dragomir Acović, predsednik Krunskog saveta.

 

Starovremenski automobiliStarovremenski automobiliStarovremenski automobiliStarovremenski automobili

Starovremenski automobiliStarovremenski automobiliStarovremenski automobiliStarovremenski automobili

Starovremenski automobili - predavanjaStarovremenski automobiliStarovremenski automobiliStarovremenski automobili

Starovremenski automobiliStarovremenski automobiliStarovremenski automobiliStarovremenski automobili

Starovremenski automobiliStarovremenski automobiliStarovremenski automobiliStarovremenski automobili

Starovremenski motocikliStarovremenski motocikliStarovremenski motocikliStarovremenski motocikli


Ime i prezime
Komentar