Miloš Pavlović, odbornik Narodne stranke u Skupštini Beograda izjavio je da je sistem nadzora parkiranja "Oko sokolovo" uveden "na osnovu nezakonitih i protivustavnih odluka" i najavio da će pred Ustavnim sudom pokrenuti postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti, a od Ministarstva za državnu upravu i lokalnu samoupravu tražiti da budu stavljene van snage odluke o Komunalnoj miliciji.
Subvencije za kupovinu električnih i hibridnih vozila
12. Mar 2020
Ministarstvo zaštite životne sredine Vlade Republike Srbije saopštilo je da je Vlada na današnjoj sednici donela Uredbu o uslovima i načinu sprovođenja subvencionisane kupovine novih vozila koja imaju isključivo električni pogon, kao i vozila koja uz motor sa unutrašnjim sagorevanjem pokreće i električni pogon (hibridni pogon).
Ovom uredbom neposredno se podstiče korišćenje ekološki prihvatljivog vida transporta, u okviru sprovođenja mera za poboljšanje kvaliteta vazduha i u cilju unapređenja kvaliteta životne sredine.
Uredbom se propisuje da pravo na subvencionisanu kupovinu vozila imaju pravna lica, preduzetnici i fizička lica.
Pravo na subvencionisanu kupovinu vozila nemaju pravna lica i preduzetnici koji su ostvarili pravo na subvencionisanu nabavku putničkih vozila za potrebe obnove voznog parka taksi prevoza kao javnog prevoza, u skladu sa Uredbom o uslovima i načinu sprovođenja subvencionisane nabavke putničkih vozila za potrebe obnove voznog parka taksi prevoza kao javnog prevoza („Službeni glasnik RS“, broj 94/19).
Sredstva za subvencionisanu kupovinu vozila dodeljuju se za kupovinu jednog vozila. Podsticajna sredstva u 2020. godini dodeljuju se do iznosa od 120.000.000 dinara.
Subvencionisana kupovina vozila sprovodi se isplatom sledećih iznosa:
1. za vozila vrste L1 i L2 (moped i laki tricikl), 250 evra u dinarskoj protivvrednosti po srednjem dnevnom kursu Narodne banke Srbije, na dan uplate kupoprodajne cene;
2. za vozila vrste L3 – L7 (motocikli), 500 evra u dinarskoj protivvrednosti po zvaničnom srednjem dnevnom kursu Narodne banke Srbije, na dan uplate kupoprodajne cene;
3. za vozila vrste M1 i N1 (putničko vozilo sa najviše devet sedišta i lako teretno vozilo) isključivo na električni pogon, 5.000 evra u dinarskoj protivvrednosti po zvaničnom srednjem dnevnom kursu Narodne banke Srbije, na dan uplate kupoprodajne cene;
4. za vozila vrste M1 i N1 koja pokreće, uz motor sa unutrašnjim sagorevanjem i električni pogon tako da vozilo može bez aktiviranja motora sa unutrašnjim sagorevanjem određeno vreme samostalno da se kreće isključivo na električni pogon, uz obavezu da poseduje spoljni priključak za struju, odnosno da se punjenje baterija može ostvariti i iz spoljnog izvora električne energije (PHEV - Plug In Hybrid Electric Vehicle), kao i za električna vozila sa ugrađenim sastavom za produženje autonomije kretanja (range extender) sa emisijama CO2/km do najviše 50 g/km, 3500 evra u dinarskoj protivvrednosti po zvaničnom srednjem dnevnom kursu Narodne banke Srbije, na dan uplate kupoprodajne cene;
5. za vozila vrste M1 i N1 koja pokreće hibridni pogon koji uz motor sa unutrašnjim sagorevanjem ima barem jedan električni motor i može da se bez aktiviranja motora sa unutrašnjim sagorevanjem određeno vreme samostalno kreće isključivo na električni pogon, pri čemu se proizvodnja električne energije za dopunu baterija obavlja unutar samog vozila, sa emisijama CO2 do najviše 100 g/km, 2.500 evra u dinarskoj protivvrednosti po zvaničnom srednjem dnevnom kursu Narodne banke Srbije, na dan uplate kupoprodajne cene.
Uredbom je u odnosu na način kupovine vozila propisan i postupak uplate subvencija, kao i to da se zahtev za dodelu subvencija podnosi Ministarstvu zaštite životne sredine, sa navođenjem dokumentacije koja se podnosi uz zahtev.
Detaljan tekst Uredbe o uslovima i načinu sprovođenja subvencionisane kupovine novih vozila koja imaju isključivo električni pogon, kao i vozila koja uz motor sa unutrašnjim sagorevanjem pokreće i električni pogon (hibridni pogon) možete pogledati ovde.
Ministarstvo zaštite životne sredine ponovo apeluje na sve dražavne organe i organe jedinica lokalnih samouprava da daju svoj puni doprinos u skladu sa svojim nadležnostima u borbi za bolji kvalitet vazduha i zdraviju životnu sredinu.
Elektrifikovani automobili u Srbiji
Kako i koliko će Uredba da zaživi na skromnom srpskom tržištu ostaje da pokaže vreme. Ono što je sada činjenica to je da pozitivnim propisima nije rešena prodaja električne energije na malo što posebno utiče na razvoj ionako skromne i haotične mreže punjača i punionica kod nas. Individualni punjači za električni automobil su skupa (oko desetak hiljada evra) i iziskuju kako posebno mesto tako i posebnu elektro instalaciju. |