Renault Clio 0.9 TCe GT line

01. Nov 2016

Renault Clio GT lineRenault Clio GT lineRenault Clio GT lineRenault Clio GT line

 

 

Nova dizajnerska filozofija na delu

 

Jedan od najuspešnijih modela francuskog Renaulta upravo je Clio. Automobil B segmenta predstavljen je sada već pomalo davne 1990. godine, sa teškim zadatkom da nasledi i nadmaši odlične prodajne rezultate modela Renault 5, popularnog „super pet“. Borba na domaćem tržištu sa modelima rivalskog Peugeota (205, 206, 207 i 208) i danas traje, tokom sve četiri generacije ovog francuskog modela. Druga generacija pojavila se 1998. godine, da bi početkom 2002. godine doživela značajnu restilizaciju i brojna poboljšanja. Novi model, Clio II ponudio je do tada neviđenu bezbednost u B segmentu, zadržavši kompaktne dimenzije, ekonomične i dovoljno snažne motore, koji su nedugo po predstavljanju osveženi šesnaestoventilskim varijantama.

Druga generacija Clia ostala je u proizvodnji sve do 2012. godine, paralelno sa trećom koja je predstavljena svetu 2007. godine i koja je donela značajan iskorak u smislu uvećanih dimenzija, unapređene bezbednosti i konfora, kao i poboljšanja u kvalitetu izrade. Na Euro NCAP testu Clio III je osvojio svih pet zvezdica za bezbednost, postavši tako jedan od najbezbednijih automobila u B segmentu. Prva i treća generacija su ponele i laskavu titulu Automobil godine u Evropi (1991. i 1996.), postavši jedini automobil uz Volkswagen Golfa kome je to takođe uspelo. Treća generacija podvrgnuta je zatezanju bora 2009. godine kako bi mogla da ide u korak sa brojnom konkurencijom. Na Salonu automobila u Parizu 2012. godine predstavljena je i četvrta generacija, koja i nakon četiri godine prisustva na automobilskom tržištu i dalje izgleda sveže. Ipak, u toku ove godine model je doživeo i temeljnije prerade, uz blago osvežavanje eksterijera i enterijera.

 

Renault Clio GT lineRenault Clio GT lineRenault Clio GT lineRenault Clio GT line

Renault Clio GT lineRenault Clio GT lineRenault Clio GT lineRenault Clio GT line


Za Clio četvrte generacije značajno je da predstavlja prvi model koji je u potpunosti nastao u skladu sa novom dizajnerskom filozofijom Renaulta koju je sa sobom doneo izuzetni Laurens van den Acker.

Novi model koristi platformu tipa B Alijanse, pri čemu se proizvodnja odvija u fabrikama u Flinsu u Francuskoj, kao i Oyak u Turskoj.

Iako je prošlo već četiri godine kako je prisutan na tržištu, Clio četvrte generacije ne deluje zastarelo i demodirano, već bez ikakvog okolišanja „može da stane na crtu“ u dizajnerskom smislu i najnovijim modelima. Za to su svakako zaslužni vešti i odmereni pokreti dizajnerskog pera odgovornih iz Studija za dizajn, koji su omogućili da ovaj model „stari nevidljivo“. Zapravo, čini se da je Clio IV nastao u skladu sa tradicijom Francuske kada je vino u pitanju, jer što je stariji, njegov dizajn se čini zrelijim. Značajan doprinos ovakvom nastupu imali su i pojedini stilski elementi koji su rezervisani za eksterijer automobila u GT line opremi.

Na prednjem delu dominira gotovo vertikalno postavljen logo Renaulta, koji svojim hromiranim izgledom pruža savršen kontrast tamnoj podlozi. Prednje svetlosne grupe smeštene su u same uglove, čime se dobilo na atraktivnosti, ali pomalo i na agresivnosti. U GT line paketu opreme prednji branik dobio je specifičan izgled, koji karakteriše veliki usisnik za vazduh, kao i dnevna LED svetla koja su sada integrisana u njemu, za razliku od standardnog modela. Ovim diskretnim promenama nastup automobila je ozbiljniji i definitivno izvežbanom oku posmatrača ostavlja utisak blagog luksuza.

 

Renault Clio GT lineRenault Clio GT lineRenault Clio GT lineRenault Clio GT line

Renault Clio GT lineRenault Clio GT lineRenault Clio GT lineRenault Clio GT line

 


Pogled na bok automobila otkriva dinamičnu liniju, uz naglašene lukove točkova. Zadnji lukovi točkova su izrazito naglašeni i jasno koketiraju sa sportskim i dinamičnim utiskom koji ovaj automobil želi da ostavi. Bočni retrovizori u mat srebrnoj boji savršeno se uklapaju sa aluminijumskim naplatcima od 16 inča identičnog kolorita. Takođe, zaštitna bočna lajsna na modelu GT line razlikuje se svojim izgledom u odnosu na standardne modele.

Na zadnjem delu automobila ističe se masivni zadnji branik, na čijoj donjoj polovini se nalazi imitacija difuzora. Natpis GT line na petim vratima jasno stavlja do znanja da se radi o posebnoj seriji, dok krovni spojler umanjuje vrtloženje vazduha i ostavlja mesto za treće kočno svetlo. Staklo petih vrata je srazmerno malo, čime je očuvan sportski duh automobila, ali je istovremeno žrtvovan i deo vidnog polja vozača. Hromirani završetak izduvne cevi zaista oplemenjuje zadnji kraj automobila i pojačava utisak sportske elegancije. Takođe, posebna metalik plava boja je spremna za ediciju GT line, koja se savršeno uklapa u lako agresivnu notu koja provejava dizajnom ovog Clia.
 

Renault Clio GT lineRenault Clio GT lineRenault Clio GT lineRenault Clio GT line

Renault Clio GT lineRenault Clio GT lineRenault Clio GT lineRenault Clio GT line


Po otvaranju prednjih vrata i vozača i suvozača dočekuje natpis Renault Sport. Ostaje malo nejasno zašto je francuski proizvođač odlučio da jedno proslavljeno ime automobilskog sporta poveže sa jednim trocilidarskim motorom, ali na to pitanje, sigurni smo, jedini odgovor mogu da daju marketinški stručnjaci. Prednja vrata široko se otvaraju i omogućavaju lako smeštanje u prednja sedišta, koja su u kombinaciji tkanine i kože. Ona su izuzetno dobro konturisana i pružaju veoma dobru podršku telima vozača i suvozača. Zauzimanje adekvatnog položaja za upravljačem olakšano je širokim dijapazonom podešavanja prednjih sedišta, ali i ose volana.

Centralni naslon za ruke između prednjih sedišta svakako doprinosi kvalitetu boravka u kabini. Ispred vozača nalazi se prijatno debeo i kvalitetnom kožom obložen obruč upravljača, na kojem se nalaze komande tempomata, ali i telefona. Iza njega se nalazi instrument tabla, kojom dominira centralno postavljen digitalni brzinomer i analogni obrtomer. Može da se zameri nedostatak pokazivača temperature rashladne tečnosti, koji je po našem mišljenju neophodan jednom turbo benzinskom motoru. Centralnom konzolom dominira ekran osetljiv na dodir dijagonale 7 inča, putem kojeg se komanduje radom R-link sistema, koji čini srce multimedije Clia IV. Ovaj sistem omogućava korišćenje audio uređaja, navigacije, zatim raznih podešavanja u vezi sa automobilom, kao i povezivanje sa mobilnim telefonom. Ispod njega su smešteni ventilacioni otvori, a nešto niže i komande automatskog klima uređaja. Za pohvalu je što komande ventilacije i klime nisu integrisane u sistem R link, jer je po našem mišljenju korišćenje na ovaj način daleko lakše, intuitivnije i rekli bismo, bezbednije. Sasvim nisko, ispred ručice petostepenog menjača nalazi se slot za Renault karticu.

Sve komande nalaze se na dohvat ruke i izuzetno lako se koriste, pri čemu su ispoštovani svi postulati ergonomije. Izuzetno nam se svideo položaj prekidača električnih podizača prozora, ali i ugao pod kojim oni stoje u odnosu na ruku.

 

Renault Clio GT lineRenault Clio GT lineRenault Clio GT lineRenault Clio GT line

Renault Clio GT lineRenault Clio GT lineRenault Clio GT lineRenault Clio GT line


Na zadnjoj klupi mesta ima dovoljno za dva odrasla putnika, koji će se smestiti lako obzirom da se i zadnja vrata otvaraju pod širokim uglom. Prtljažnik je zapremine 300 litara, pravilnog je oblika i u potpunosti tapaciran. Zbog pravilnog oblika iskoristiv je u potpunosti, a u slučaju potrebe naslon zadnje klupe može da se obori u odnosu 60:40 i da se na taj naćin dobije dodatni prostor namenjen prtljagu.

Kvalitet upotrebljenih materijala je dobar, mada bismo poželeli nešto više mekane plastike. Završna obrada je takođe na nešto višem nivou nego što smo očekivali, spojevi su precizni, a raduje izostanak bilo kakvih parazitskih šumova. 

Na polju zaštite putnika i vozača Renault je u poslednje dve decenije zaista daleko odmakao. Njegovi modeli redovno su dobijala najviše ocene na kreš testovima, tako da je i Clio treće generacije osvojio svih pet zvezdica u svoje vreme. Kako se ništa ne bi prepustilo slučaju, konstruktori su ozbiljno pristupili bezbednosnom aspektu konstrukcije automobila. Rezultat je očekivano dobar, novi Clio je osvojio maksimalnih pet zvezdica za bezbednost na sada već standardnom Euro NCAP testu. Posmatrano po kategorijama, rezultat je sledeći: za zaštitu odraslih putnika, osvojeno je 88%. Kada je u pitanju zaštita dece, Clio IV je dobio 89%, dok je za zaštitu pešaka osvojio 66%. Za upotrebu elektronskih sistema asistencije, osvojio je svih 99%. Ovako visok rezultat omogućen je zahvaljujući upotrebi ojačane strukture karoserije, kao i prednjim, bočnim i zavesastim vazdušnim jastucima.

 

Renault Clio GT lineRenault Clio GT lineRenault Clio GT lineRenault Clio GT line

Renault Clio GT lineRenault Clio GT lineRenault Clio GT lineRenault Clio GT line


Sistemi ABS i ESP su deo standardne opreme, a svoj doprinos bezbednosti daje i asistencija prilikom polaska uzbrdo. Senzori za svetlo i kišu takođe unapređuju bezbednost, kao i tempomat, odnosno limiter brzine. Moramo napomenuti da se radi o testovima koji su sprovedeni u 2012. godini i koji su u međuvremenu izmenjeni tako što su kriterijumi pooštreni. Restilizovani Clio, koji će uskoro da bude predstavljen javnosti, biće opremljen novim, dodatnim sistemima elektronske asistencije, poput autonomnog kočenja, tako da će se postupak Euro NCAP testiranja sigurno ponoviti. Ipak, može se reći da je ovaj model zaista bezbedan i da sasvim sigurno nudi vrhunsku bezbednost automobila B segmenta.

Pored već opisanih karoserijskih dodataka karakterističnih za GT line model, može se reći da je oprema izuzetno bogata. Nju sačinjavaju električni podizači prozora, kao i centralna brava kojom se komanduje uz pomoć Renault kartice tipa „slobodne ruke“ koja zaista omogućava vanserijsku udobnost. Multimedijalni uređaj se stara o udobnom boravku u kabini, dok je automatski klima uređaj bio na visini zadatka tokom vrelih letnjih meseci. Spoljnim retrovizorima se upravlja električnim putem, a oni su opremljeni i grejačima, što je itekako dobrodošlo u zimskom periodu. Audio uređaj lišen je prisustva CD/MP3 plejera, tako da je njegovo mesto zauzeo USB/AUX ulaz koji omogućava reprodukciju muzike sa drugih, modernijih izvora. Prisutni su i tempomat i limiter, koji dosta pomažu prilikom kretanja otvorenim putem, baš kao i senzori za kišu, odnosno svetla.

 

Renault Clio GT lineRenault Clio GT lineRenault Clio GT lineRenault Clio GT line

Renault Clio GT lineRenault Clio GT lineRenault Clio GT lineRenault Clio GT line


Deo automobila koji nas je najviše interesovao je pogonska jedinica. I ranije smo imali prilike da se družimo sa Renaultovim ultra-modernim trocilindarskim blokom, ali smo želeli da proverimo sa kakvim uspehom on pokreće Clio koji više nije tako lak. Radi se o pogonskoj jedinici koja je poznata pod kodnim imenom H4Bt, i koja je predstavljena 2012. godine. U međuvremenu je ovaj motor temeljno prerađen, tako da je poboljšan značajno. On oslobađa 90 KS, odnosno, postiže obrtni moment od135 Nm pri samo 2.500 obrtaja u minuti. To zaista ne zvuči mnogo, ali u Renaultu ističu podatak na koji su posebno ponosni – 90 odsto obrtnog momenta dostupno je već pri 1.650 o/min. U praksi ovi podaci, uz saradnju sa petostepenim menjačem nude živahnost i elastičnost. Zbog konfiguracije ovog trocilindraša, u njegovom radu prisutne su minimalne vibracije, koje je Renault značajno prigušio i koje su daleko manje prisutne nego u malenom Twingu. Motor je u potpunosti izliven od aluminijuma, pri čemu su dve bregaste osovine u glavi motora pokretane lancem, tako da su minimizirani troškovi održavanja. Za dobijanje dodatne snage, ali i elastičnosti, iskorišćen je turbokompresor niske inercije pokretan izduvnim gasovima. Prema navodima proizvođača ovaj turbo punjač je prvenstveno namenjen većoj elastičnosti, ali i boljem rasporedu obrtnog momenta, te stoga ovaj motor pripada novoj generaciji TCe (Turbo Controlled Efficiency).

Prenos snage je na prednje točkove, preko petostepenog menjača. Hodovi ručice menjača su nešto duži, ali to ipak ne utiče na njenu preciznost.

 

Renault Clio GT lineRenault Clio GT lineRenault Clio GT lineRenault Clio GT line

Renault Clio GT lineRenault Clio GT lineRenault Clio GT lineRenault Clio GT line


Vožnja je udobna i prelasci preko neravnina nisu naporni ni stresni, ni za vozača, kao ni za putnike i automobil. Oslanjanje je udobno, ali je francuski proizvođač dosta poradio na stabilnosti i upravljivosti. Po prvi put na serijski Clio ugrađeni su poliuretanski silent blokovi, koji su uz poboljšano upravljanje sa električnom asistencijom, uz nešto tvrđe amortizere, „glavni krivci“ za odlično ponašanje u vožnji. Clio staloženo prati sve pokrete upravljača i ide baš tamo gde vozač želi, bez gubitka trakcije. Za to su delom zaslužni i pneumatici od 16 inča. Kočnice su dovoljno snažne, u kombinaciji disk/doboš i zaista je nemoguće pregrejati ih ni nakon više uzastopnih snažnih kočenja. Pogonski agregat povlači dovoljno ubedljivo i uverljivo, tako da je kretanje kroz gradsku vrevu olakšano brzim startovima sa semafora. Na otvorenom putu, ovaj Clio sa lakoćom prati saobraćaj, pri čemu mu ne smetaju ni brže vožnje autoputem.

Clio, u grčkoj mitologiji kćerka Zevsa i Mnemozine, zaštitnica istorije i junačkog pesništva, očigledno je Renaultu donela sreću i uspeh. Kombinacija dobrog izgleda, kvalitetnih motora, udobnosti, kao i široke mogućnosti personalizacije poslednjih 26 godina bile su garant dobrih prodajnih rezultata jednog od najvažnijih tržišnih aduta francuskog proizvođača. Nova, četvrta generacija je samo iskorak u istom pravcu, na radost brojnih vozača Renaultovog mališe.
 

Renault Clio GT lineRenault Clio GT lineRenault Clio GT lineRenault Clio GT line


Tehničke karakteristike

 

Model

Renault Clio 0.9 TCe GT line

Motor

3-cilindarski redni, 4 ventila po cilindru, benzin H4Bt, postavljen napred poprečno, 2 bregaste osovine u glavi motora pokretane lancem, aluminijumska blok i glava, kolenasto vratilo u 4 ležaja, turbo kompresor na izduvne gasove

Zapremina

899 cm3

Prečnik i hod klipa

72.2 x 73.1 mm

Odnos kompresije

9.5 :1

Najveća snaga

66 kW (90 KS) pri 5.250 o/min

Najveći obrtni moment

135 Nm pri 2.500 o/min

Prenos snage

Na prednje točkove, manuelni menjač JR5 sa pet brzina

Hodni sistem

Napred Pseudo-McPherson, spiralne opruge, poprečna trokraka ramena i stabilizator /   Pozadi elastična osovina sa spiralnim oprugama

Upravljač

električni servoupravljač s nazubljenom letvom

Kočnice

Napred samoventilirajući diskovi prečnika 258 mm, nazad doboši 203mm, dvokružni hidraulični sistem sa ABS, EBD i BAS, ESP, Hill Holder (HSA)

Točkovi i pneumatici

195/55 R 16

Dimenzije (D x Š x V)

4.063 x 1.732 x 1.448 mm, međuosovinsko rastojanje 2.589 mm, zapremina prtljažnika 300 litara, rezervoar za gorivo 45 l

Mase

Prazno vozilo 1.070 kg, najveća dozvoljena 1582 kg, dopušteno opterećenje 512 kg

Performanse

Najveća brzina 182 km/h, ubrzanje 0-100 km/h 12.1 sekundi

Potrošnja goriva

Vožnja u gradu 5.5 l/100 km, na putu 3.9 l/100 km, u mešovitoj vožnji 4.5 l/100 km

Emisija CO2

104 g/km

 

Renault Clio GT lineRenault Clio GT lineRenault Clio GT lineRenault Clio GT line


Ime i prezime
Komentar