Renault konceptom Morphoz najavljuje električni SUV

05. Mar 2020

Renault MorphozRenault Morphoz

Konceptno vozilo Renault Morphoz istovremeno odražava promene u tehnologiji, društvu, okolini i ljudskoj prirodi. On je ključan deo nekoliko ekosistema koji zagovaraju ideju deljene mobilnosti. Grupa Renault je već snažno uključena u transformaciju ovih ekosistema tako što nudi brojne proizvode, usluge i rešenja koji podstiču revoluciju mobilnosti. Njena želja je da postane davalac usluga pametne mobilnosti u gradovima i regijama budućnosti.

Renault je planirao da predstavi Morphoz koncept, koji najavljuje novi električni SUV, na Salonu automobila u Ženevi, ali se plan izjalovio zbog otkazivanja salona. Međutim koncept je otkriven juče i pokazao je kako Francuzi zamišljaju budućnost. Više nego zadivljujućim spoljašnjim izgledom i futurističkom unutrašnjošću, Morphoz je iznenadio svojim fleksibilnim dizajnom.

Renault je mobilnost budućnosti zamislio malo drugačije - Morphoz izražava fleksibilnost time što fizički može da se transformiše iz manjeg gradskog u automobil za putovanje i obrnuto. Automobil na taj način može da se prilagodi životnim uslovima i potrebama korisnika, kao što su svakodnevna vožnja i letovanje.

Morphoz je dugačak 4,8 metara, a međuosovinsko rastojanje iznosi 2,93 metra što omogućava ugradnju dodatnih baterija od 50 kilovat-sati (što znači ukupno 90 kilovat sati), dok je u Citi modu baterija kapaciteta 40 kilovat-sati.

Automobil se transformiše u Travel format na specijalnoj stanici, sa dodatnom baterijom koja je umetnuta u dvostruki ravni pod. Uz dodatnu bateriju, raspon od 500 povećava se na 700 kilometara električnog dometa. Nakon putovanja, automobil se vraća na stanicu, gde vraća dodatnu bateriju i ponovo poprima oblik Citi sa standardnom baterijom od 40 kW. Baterije se ponovo pune u stanici. U međuvremenu, dodatno služe kao izvor energije za samouslužne stanice za punjenje električnih bicikala, za uličnu rasvetu ili susedne zgrade i kao skladište energije za obnovljivu energiju.

Koncept Renault Morphoz nudi autonomnu vožnju trećeg nivoa, prema definicijama organizacije SAE International. Poznat i pod nazivom „Bez pogleda - Bez ruku”, ovaj nivo autonomije omogućava vozaču da prepusti upravljanje automobilu u određenim situacijama i na saobraćajnicama na kojima je to dozvoljeno, na primer na autoputu ili u saobraćajnim gužvama.

 

Renault MorphozRenault Morphoz

Automobil može samostalno da održava rastojanje od vozila ispred, zadržava se u saobraćajnoj traci čak i u krivinama kao i da se pokreće i zaustavlja u saobraćajnim gužvama. Međutim, vozač mora da bude spreman da preuzme kontrolu čim ga sistem upozori (u nekoliko sekundi).  Na primer, u slučaju lošeg vremena ili izostanka oznaka na putu. Zbog toga upravljač u Morphozu uvek ostaje na mestu, čak i kad se ekran instrument table u potpunosti spusti.

Autonomna vožnja trećeg nivoa omogućava vozaču da pomeri pogled sa puta i ruke sa upravljača nakon što prepusti upravljanje automobilu. Može da se služi multimedijalnim sistemom u vozilu kako bi diktirao e-poruku ili SMS, pregledao i koristio multimedijalne sadržaje itd.

Renault u većini svojih novih modela nudi sistem za pomoć u vožnji autoputem i u saobraćajnim gužvama (Clio, novi Captur, Espace, Mégane i novi Talisman). Sistem je kombinovan sa adaptivnim tempomatom (sa funkcijom Stop&Go) i sistemom za zadržavanje automobila u saobraćajnoj traci kako bi se omogućila autonomija 2. nivoa. Krajem 2020. godine, Renault će da predstavi sistem za pomoć u vožnji autoputem i u saobraćajnim gužvama na 16 različitih modela u Evropi, Koreji i Kini.

Kada se steknu tehnološki i zakonski uslovi za široku primenu autonomnih sistema 3. nivoa, mogu da se očekuju u svim modelima Renaulta. U međuvremenu će sistemi za pomoć u vožnji, poput sistema za pomoć u vožnji autoputem i u saobraćajnim gužvama, da se poboljšaju kroz povezivanje sa ostalim vozilima i infrastrukturom.

Kao što je moglo da se vidi 2017. godine na primeru demonstracionog vozila Symbioz, Renault će zatim u svojim automoblima moći da ponudi sistem autonomne vožnje 4. Nivoa.

 

Osam karakteristika u duhu Renaulta


Brojne komponente u unutrašnjosti konceptnog vozila Morphoz su rezultat Renaultove filozofiji Easy Life, kao i njegove prošlosti i budućnosti.


1. Upravljač
Osvetljeni stakleni ekran futurističkog upravljača je opremljen komandama osetljivim na dodir. Uz pomoć jedne od tih komandi je moguće upravljati postavkama sistema Multi Sense.
2. Komandna tabla
Lebdeća komandna tabla konceptnog vozila Morphoz se proteže sve do umetaka u vratima kako bi naizgled okružila putnike. Zahvaljujući platformi CMF-EV, uska komandna tabla postavljena je bliže vetrobranskom staklu, čime je povećan prostor u unutrašnjosti.
3. Dodirne komande
Umesto ručice menjača za odabir načina rada, karakteristične za električna vozila, Morphoz nudi četiri tipke osetljive na dodir (P, R, N i D). Ove tipke ugrađene su u prednji kraj središnje konzole kako bi se oslobodio dodatan prostor i olakšalo kretanje vozača i putnika u vozilu.
4. Ekran Livingscreen
Ekran Livingscreen simbolizuje veštačku inteligenciju kao središte života u vozilu. Putem profilisanog OLED ekrana (širine 80 cm) moguće je pristupiti informacijama o vožnji, uputstvima navigacionog sistema kao i pregledati zabavne sadržaje.

5. Recikliranje
Kao i presvlake sedišta novog Renaulta ZOE, putnički prostor konceptnog vozila Morphoz izrađen je od brojnih recikliranih materijala: drva za kontrolnu tablu, plastika za unutrašnje obloge vrata, reciklirane tkanine za presvlake sedišta itd. Ove su materijale razvile/proizvele društveno odgovorne kompanije kao što su Aggebo & Henriksen (Danska), Gudbrandsdalens Uldvarefabrik AS (Norveška) i Plasticiet (Holandija).
6.Pregrade za sitnije predmete
Morphoz uzima u obzir i praktične potrebe putnika. Iz tog razloga nudi dovoljno prostora za ostavljanje sitnijih predmeta u središnjoj konzoli.
7. Sedište sa okretnim mehanizmom
Kada je uključena funkcija za interakciju, vozačevo sedište se okreće naspram putnika na zadnjoj klupi. Ova prilagodljivost nas podseća na mogućnosti prve generacije modela Espace iz 1980. godine.
8. Iluzija
Naizgled pomeranje žutih i crnih linija kontrolne table konceptnog vozila Morphoz inspirisano je umetničkim pravcem OpArt Victora Vasarelyja, slikara koji je za Renault osmislio oko 40 umetničkih dela.


Ime i prezime
Komentar