Renault Scenic 1.6 dCi Bose

02. Jun 2016

Renault ScenicRenault ScenicRenault ScenicRenault Scenic

Renault ScenicRenault ScenicRenault ScenicRenault Scenic

 

 

Otmen sa stilom

 

Renault je oduvek bio proizvođač automobila koji je „išao putem kojim se ređe ide“. Zahvaljujući kreativnim potezima najveće francuske fabrike automobila nastajali su modeli koji su, slobodno možemo reći, kreirali nove klase. Dovoljno je da se setimo recimo modela Espace koji je ponudio do tada neviđenu prostranost u relativno kompaktnim dimenzijama ili recimo Renault 16 sa svojim liftback vratima, tada prvim u svetu u toj klasi automobila. Ipak, možda je (finansijski) najbolji potez Renaulta bilo lansiranje modela Scenic 1996. godine na platformi tada tek izašlog Meganea.

Prva generacija ponudila je mnogo prostora, varijabilnost i umerenu cenu, sve ono što je nedostajalo brojnim evropskim porodicama koje su želele prostraniji automobil, a Espace im je bio prevelik i preskup. Renault je u svojim planovima potcenio zahteve tržišta, tako da je predvideo proizvodnju od samo 450 primeraka dnevno. Međutim, zbog velike potražnje, proizvodnja je unapređena i dostizala je čitavih 2.500 komada dnevno.

 

Renault ScenicRenault ScenicRenault ScenicRenault Scenic

Želeći da dodatno unapredi upotrebljivost svog volumena u C segmentu, Renault je u saradnji sa poznatim Steyer Daimler Puchom ponudio i verziju sa pogoom na sve točkove (4x4), poznatu kao RX4. Druga generacija usledila je 2003. godine i sa njom je ponuđena i varijanta sa sedam sedišta (Grand Scenic), kao odgovor na Opelovu Zafiru. Sa željom da nastavi tradiciju RX4 modela, Renault je ponudio tržištu i Scenic Conquest, koji se odlikovao nešto većim klirensom, ali je ostao uskraćen za skupi pogon na svim točkovima. I najzad treća, još uvek aktuelna generacija pojavila se još 2009. godine, kao tandem Scenic/ Grand Scenic, od kojih je potonji mogao da ima pet ili sedam sedišta. Tehnički, zasnovan je na platformi modela Megane 3, pri čemu se proizvodnja odvija i dalje u fabrici u Douai-ju.

Scenic Xmod verzija, sa blagim šarmom avanturističkog duha, pojavila se 2013. godine i odlikuje se blago uvećanim klirensom, plastičnom zaštitom karoserije, kao i MS pneumaticima i opcionim Extended Grip sistemom koji poboljšava trakciju na lošijim podlogama.

 

Renault ScenicRenault ScenicRenault ScenicRenault Scenic


Redizajn je izveden u dva navrata. Prvi, sasvim diskretni, učinjen je 2012. godine, kada je Scenic dobio novu prednju masku i blago izmenjene pojedine pozicije. Već sledeće godine, dolaskom novog šefa dizajna, Laurens van den Ackera, Scenic je nešto detaljnije izmenjen. Blage promene produžile su život ovom popularnom modelu i omogućile mu da nastavi borbu sa brojnom konkurencijom u svojoj klasi.

Druga restilizacija je značajno izmenila izgled treće generacije Scenica. Prednji deo je daleko moderniji, u prvom redu zahvaljujući promenama na masci hladnjaka i LED dnevnim svetlima koja se sada nalaze kod mnogih proizvođača. Renault logo sada je postavljen vertikalnije, većih je dimenzija nego kod Scenica pre restilizacije i postavljen je na sjajnoj crnoj podlozi, koja pruža savršen kontrast hromiranom dijamantu. Želeći da se dodatno odvoji od konkurencije, Renault je svoja dnevna svetla inkorporisao u hromiranu lajsnu prednjeg branika, tačnije usisnika vazduha, napravivši jedinstvenu, neprekinutu celinu visokog sjaja na tamnoj pozadini.

 

Renault ScenicRenault ScenicRenault ScenicRenault Scenic

Renault ScenicRenault ScenicRenault ScenicRenault Scenic


Prednje svetlosne grupe bademastog oblika jednim delom se produžavaju na bok automobila, što svakako odaje utisak veće dinamičnosti. Poklopac motora je kratak i prilično strm, i postavljen je pod malo drugačijim uglom u odnosu na prethodnu generaciju. Vetrobransko staklo je izdašnih dimenzija i malo je „povijeno“ prema A stubovima, kako bi se dobilo na preglednosti i smanjili mrtvi uglovi, što je posebno značajno u vožnji po gradu.

Bočna linija, tj. silueta automobila sasvim očekivano je visoka. Njome dominiraju velike staklene površine, kao i blago akcentovani rubovi točkova. Takođe, sasvim diskretno svoje mesto pronašla je i oznaka Bose. Zadnjim krajem automobila dominiraju stop svetla bumerang oblika, u LED tehnologiji, koja u noćnim uslovima vožnje daju vrlo efektan izgled. Velika peta vrata pružaju nesmetan pristup prtljažniku, pri čemu su maglenke postavljen u sam zadnji branik, sasvim nisko, što garantuje odličnu funkcionalnost u uslovima smanjene vidljivosti.

 

Renault ScenicRenault ScenicRenault ScenicRenault Scenic

Renault ScenicRenault ScenicRenault ScenicRenault Scenic


Crna boja automobila, pod kodnim imenom perla crna, daje elegantan izgled i koketira sa višom klasom od C segmenta. Po našem mišljenju, obzirom na Bose paket opreme, svoje mesto je trebala da pronađe i hromirana lajsna oko bočnih prozora, kojom bi se istakla činjenica da je u pitanju jedna od najopremljenijih varijanti Scenica. Dizajn samog automobila je vrlo uspešan, ali i pored zatezanja bora godine se očigledno ne mogu sakriti, jer već na jesen stiže nova četvrta generacija popularnog monovolumena.

U Scenic se ulazi lako, tako da korišćenje na kratkim gradskim relacijama ne predstavlja nikakvu teškoću, naprotiv. Bočna vrata se široko otvaraju, sedišta su postavljena dovoljno visoko, tako da nije potrebno da se vozač i putnici penju kad ulaze u automobil, ali ni da se savijaju. Takođe, olakšano je i postavljanje dece u specijalna sedišta, jer ni tada nije potrebno savijanje u leđima kao kod klasičnih putničkih automobila.

 

Renault ScenicRenault ScenicRenault ScenicRenault Scenic


Prednja sedišta su bogato dimenzionirana, udobna i lako se podešavaju u svim potrebnim pravcima i smerovima. Uz velike amplitude podešavanja, izuzetno je lako pronaći idealnu poziciju za upravljačem, uz poštovanje postulata da se u monovolumenu sedi blago uspravljeno.

Prateći sopstvenu tradiciju i pozadi se nalaze odvojena sedišta od kojih je srednje nešto uže od onih bočnih, što je u ovoj klasi zahvaljujući kompaktnim dimenzijama i neizbežno. Između prednjih sedišta nalazi se klizni naslon za ruke, koji garantuje veliku upotrebljivost zahvaljujući velikom prostoru koji on krije. U pomenutoj konzoli nalazi se veliki prostor za odlaganje sitnica, kao i USB i AUX priključci. Modularnost unutrašnjeg prostora garantuju sedišta koja mogu posebno da se podešavaju, ali i uklanjaju, tako da su sve kombinacije moguće.

Digitalna instrument tabla nalazi se na vrhu centralne konzole, kao i displej od sedam inča multimedijalnog uređaja koji Renault naziva R link druge generacije. Na njemu mogu da se prate podaci i informacije sa putnog računara, i to daleko detaljnije nego što su oni koji se prikazuju na instrument tabli, čiji izgled može da se menja. Na pomenutom ekranu od sedam inča prikazuju se podaci o ekonomičnosti vožnje, koja se vrednuje u procentima, zatim zagađenosti spoljnjeg vazduha, funkcionisanju audio uređaja, ali istovremeno mogu da se dobiju i saveti o ekonomičnoj vožnji. Pomenuti displej se koristi i za prikaz karte navigacionog uređaja. Napokon dostupne su i mape Srbije, tako da je sada pravo zadovoljstvo da se koristi navigacioni sistem koji se pokazao kao izuzetno precizan i omogućavao je precizno rutiranje.

 

Renault ScenicRenault ScenicRenault ScenicRenault Scenic


Na instrument tabli prikazuju se podaci o brzini, obrtajima motora, temperaturi rashladne tečnosti, kao i količini goriva u rezervoaru. Renault je ostavio mogućnost promene njihovog izgleda, tako da može da se izabere analogni ili digitalni izgled brzinomera. Na centralnoj konzoli svoje mesto pronašli su otvori za ventilaciju, nešto niže od njih nalazi se audio aparat i komanda automatskog dvozonskog klima uređaja. Iza upravljača nalaze se komande audio uređaja, dok je komanda za tempomat/limiter levo od ručice menjača. Komande za ubrzavanje/usporavanje tempomata nalaze se na kožom obloženom upravljaču.

Ručica menjača postavljena je blizu vozača i rukovanje njome je lako, pri čemu se komande električne ručne kočnice nalazi u njenoj neposrednoj blizini. Kvalitet upotrebljenih materijala je zaista visok, svuda se nalazi ili meka plastika prijatna na dodir ili pak koža. Nivo završne obrade je veoma dobar, spojevi su jednaki, pri čemu nema neprijatnog cvrčanja, lupkanja ili škriputanja.

 

Renault ScenicRenault ScenicRenault ScenicRenault Scenic

Renault ScenicRenault ScenicRenault ScenicRenault Scenic


Renault je prvi proizvođač automobila koji nudi obradu tekstila prema metodi visoke automobilske zaštite Teflon®. Ta inovativna presvlaka je zaštićena od tečnosti na bazi vode i ulja i lakše se čisti. Teflonska obrada Teflon® štiti svako vlakno ne menjajući njegov izgled, teksturu ili udobnost pa tako čuva svež izgled presvlake. Gotovo je sa brigom oko održavanja s obzirom na to da je francuski proizvođač zajedno s proizvođačem DuPont razvio obradu tekstila otpornog na mrlje, tako da će Scenic ostati isto tako čist kao što je bio prvog dana.

Renault ScenicRenault ScenicRenault ScenicRenault Scenic

Renault ScenicRenault ScenicRenault ScenicRenault Scenic

Zapremina prtljažnog prostora se kreće od 470, pa sve do 1.837 litara kada su uklonjena sedišta, pri čemu je dužina utovarnog prostora sa preklopljenim suvozačkim sedištem 2.51 m. Zapremina od 86 litara pregrada za odlaganje stvari dosta govori o upotrebljivosti Scenica, baš kao i fioke koje se nalaze ispod sedišta, boksovi u podu i sl. Modularnost unutrašnjeg prostora je nešto čime može da se pohvali svaka generacija Scenica. Sva sedišta mogu da se pomeraju, a zadnja i da se izvade, što garantuje zaista veliku modularnost enterijera, omogućavajući različite kombinacije putnici-prtljag.

 

Renault ScenicRenault ScenicRenault ScenicRenault Scenic

Renault ScenicRenault ScenicRenault ScenicRenault Scenic


Bezbednost svakog Renaulta je u poslednjih desetak godina na najvišem mogućem nivou, što mogu da potvrde brojni EuroNCAP testovi. Pojačana struktura karoserije, naročito prostor za putnike stvaraju “ćeliju za preživljavanje” prilikom kolizija u saobraćaju. Prednji, bočni i zavesasti vazdušni jastuci čuvaju putnike i umanjuju povrede koje mogu da se dogode. Pirotehnički pojasevi sa predefinisanim popuštanjem smanjuju opterećenje na unutrašnje organe, istovremeno obezbeđujući njihovu maksimalnu delotvornost, što je rešenje koje opet Renault prvi primenio. Svi ovi sistemi omogućavaju izbegavanje ili umanjivanje štetnih posledica saobraćajnih nesreća.

Elektronski sistemi, poput ABS-a sa BAS-om i EBD-om, uz ESP omogućavaju zadržavanje upravljivosti automobilom u ekstremnim situacijama i tako izbegavanje sudara. ESP najnovije generacije, pored kontrole proklizavanja, ima i kontrolu podupravljanja, tako da olakšava vožnju Scenica kroz brze krivine. Svi ovi sistemi, sasvim očekivano, podižu nivo bezbednosti, ali treba da bude jasno da su oni delotvorni samo dok postoji dobro prijanjanje između pneumatika i podloge. Kada se ono izgubi, njihovo dejstvo prestaje. Za kretanje na uzbrdici malo manje spretnim vozačima dobro će doći Hill holder.

 

Renault ScenicRenault ScenicRenault ScenicRenault Scenic


U restilizovanom Scenicu svoje mesto našao je i Renault Visio System. Pored praćenja linija na kolovozu i upozoravanja vozača da ih prelazi bez uključenog pokazivača pravca, ovaj sistem na otvorenom putu prepoznajući odsustvo drugih automobila samoinicijativno uključuje duga svetla. Prilikom nailaska na drugo vozilo ili ulaska u grad, automatski vraća na oborena svetla. Takođe, ugrađen je i sistem kontrole pritiska u pneumaticima.

Na EuroNCAP testiranju Scenic je sa lakoćom osvojio svih pet zvezdica, što je potvrda da Renault ostaje pri samom vrhu automobilske industrije kada je bezbednost u pitanju.

 

Renault ScenicRenault ScenicRenault ScenicRenault Scenic

Renault ScenicRenault ScenicRenault ScenicRenault Scenic

Renault ScenicRenault ScenicRenault ScenicRenault Scenic


Bose paket opreme na testiranom automobilu zaista garantuje vrhunski osećaj u korišćenju samog automobila. Čini se da se na većini svojih modela, Renault odavno odrekao klasičnog ključa, tako da je njegovo mesto zauzela kartica. U slučaju „našeg” Scenica, ona je radila u modu „slobodne ruke”, tako da je ulazak i izlazak iz automobila bio pravo zadovoljstvo. Naime, dovoljno je karticu držati u džepu i pritisnuti maleno dugme na vozačevim vratima kako bi se automobil otključao. Za startovanje nije potrebno pomenutu karticu staviti u njeno ležište, već je dovoljno samo pritisnuti start-stop dugme. Po završetku vožnje, dovoljno je samo napustiti automobil, pri čemu će se on zaključati uz diskretni zvučni signal. Zaista nije potrebno komentarisati da su sva stakla elektropomična, kao i spoljni retrovizori koji se preklapaju električnim putem. Kombinacija kože i platna na sedištima ostavlja povoljan utisak, dok aluminijumski naplatci od 17 inča (Akihiro) zaokružuju uspešan nastup ovog automobila.

Za audio sistem pobrinuo se Bose, koji garantuje sasvim solidan akustički doživljaj u kabini automobila. Navigacioni sistem, zapravo infotainment sistem razvijen je u partnerstvu sa kompanijom TomTom, pri čemu bismo još jednom napomenuli da on perfektno funkcioniše. Obzirom da je osetljiv na dodir, smetala nam je činjenica da je postavljen daleko od vozača, što je svakako danak starosti samog koncepta.

 

Renault ScenicRenault ScenicRenault ScenicRenault Scenic

Renault ScenicRenault ScenicRenault ScenicRenault Scenic


Panorama krov pretvara unutrašnjost u luksuzan prostor, dok kamera za vožnju unazad olakšava parkiranje, uz prisustvo parking senzora.

Jedna od najvažnijih novina na restilizovanom Scenicu je i motor 1.6 dCi, koji je prezentovan pre gotovo pet godina. U eksploataciji pomenuti agregat pokazao se izuzetno pouzdan, i pored modela Renault, može ga se nađe i kod Nissana, ali i u Mercedesovim modelima (nova C klasa na primer). Pripada najnovijoj generaciji dizel Renault agregata sa dCi oznakom. Na njegovom razvoju koji je koštao 230 miliona evra radilo je 160 inženjera i tehničara, a motor je u fazi ispitivanja na probnom stolu proveo preko 15.000 sati, što je ekvivalent 300.000 km teške eksploatacije.

Testiranjem na stazi i različitim poligonima ovaj motor u fazi razvoja prevalio je 700.000 km i na taj način prikupljeni su značajni podaci i dostignuta je očekivana pouzdanost u njegovom radu i pored činjenice da je 75 odsto komponenti novo. Negova radna zapremina je 1.6 litara, a poznat je i pod kodnom oznakom R9M. Radi se o sasvim novom agregatu koji prati aktuelna stremljenja “downsizinga”. Iz nevelike radne zapremine dobijeno je 130 KS, uz obrtni moment od 320 Nm. Ovaj motor je zamena za poznati 1.9 dCi koji je otišao u zasluženu penziju.


Termalni menadžment motora dodatno umanjuje potrošnju i emisiju CO2, skraćujući vreme koje je potrebno da bi motor dostigao svoju radnu temperaturu. To je postignuto ugradnjom ventila koji sprečava cirkulaciju rashladne tečnosti oko komora za sagorevanje dok se ne dostigne radna temperatura. Ovaj ventil usaglašen je sa klasičnim termostatom, pri čemu prvi olakšava i ubrzava dostizanje radne temperature, dok drugi zadržava klasičnu ulogu regulisanja temperature motora kada ona već dostigne radni opseg.

 

Renault ScenicRenault ScenicRenault ScenicRenault Scenic

Renault ScenicRenault ScenicRenault ScenicRenault Scenic

Renault ScenicRenault ScenicRenault ScenicRenault Scenic

Pumpa za ulje varijabilnog protoka predstavlja sledeću uštedu u energiji, jer umanjuje njen rad kada je potreba za protokom ulja smanjena i tako štedi gorivo.

Konstruktori motora značajnu pažnju posvetili su vrloženju vazduha u prostoru koji definišu klip i njegovo kretanje i glava motora. Osim toga, pažnja je posvećena i ubrizgavanju goriva u nekoliko faza, što takođe dovodi do mirnijeg rada i čistijeg izduva. Utisci iz eksploatacije su zaista vrlo, vrlo povoljni. Motor u svakom trenutku ima dovoljno snage, elastičan je, što može da se pripiše činjenici da je čak 80 odsto obrtnog momenta od 320 Nm dostupno već pri 1.500 oobrtaja u minuti. Ubrzanja na otvorenom putu i pored velike čeone površine ni u jednom trenutku ne ostavljaju mesto sumnji u efikasnost pogonske jedinice.

Isključenjem start-stop sistema motor pokazuje da radi izuzetno diskretno u mestu, bez vibracija. Startovanje motora je lako i tiho, bez neprijatnih trzaja koje smo imali prilike da sretnemo kod konkurencije. Start-stop sistem posebno je razvijen za ovaj automobil i projektovan je za preko 410.000 startovanja motora, što je znatno iznad 300.000 km i to najsurovije gradske eksploatacije automobila. Po rečima inženjera, izdržljivost ovog sistema je preko sedam puta veća od do sada korišćenih konvencionalnih anlasera.

 

Renault ScenicRenault ScenicRenault ScenicRenault Scenic

Renault ScenicRenault ScenicRenault ScenicRenault Scenic


Normalna je pojava da se prilikom kočenja ili usporavanja energija gubi pretvaranjem toplotnu i zagrevanjem kočnog sistema. Upravo ovu energiju Renault je “uhvatio” i vratio u elektrosistem automobila, tačnije akumulator, omogućivši da se ona iskoristi za učestale startove i potrošnju električnih sistema dok je automobil u mirovanju, što produžava vek akumulatoru. Renault je izuzetno ponosan na rezultate koji novi motor ostvaruje.

Troškovi održavanja su umanjeni zahvaljujući činjenici da je za pogon bregaste osovine upotrebljen lanac. Proizvođač je izuzetno ponosan na zaista malu potrošnju, u šta smo se i neposredno uverili vozeći desetak dana ovaj automobil. Deklarisana prosečna potrošnja je svega 4,4 litre na 100 km, odnosno, emisija CO2 je 114 g/km i to u modelima Scenic/Grand Scenic.

 

Renault ScenicRenault ScenicRenault ScenicRenault Scenic


Prenos snage je na prednje točkove preko preciznog šestostepenog menjača. Kočni sistem čine samoventilirajući diskovi napred, dok su pozadi klasični, puni diskovi. Ovaj sistem garantuje izuzetno lako zaustavljanje i zaista ga je nemoguće dovesti na granicu mogućnosti. Oslanjanje je izvedeno napred po tipu McPherson, dok je pozadi polukruti zadnji most. Ono je podešeno na udobnost i automobil savladava neravnine naših drumova sa uzornom lakoćom.

Kretanje u gradu izvodi se sa lakoćom, zahvaljujući velikoj preglednosti (velike staklene površine, kao i povišena pozicija sedenja), kao i lakom upravljaču i nožnim komandama. U tome mu svesrdno pomažu prednji i zadnji parking senzori, kao i kamera za vožnju unazad. Ubrzanja su laka i tečna, tako da je pravo zadovoljstvo koristiti Scenic u gradskim uslovima vožnje. Ipak, najlepši osećaj za upravljačem Scenica je kada se napuste prtrpane gradske saobraćajnice i kada do punog izražaja dođe odličan dizel motor. Ovaj agregat vuče snažno, pri čemu zbog izražene elastičnosti nije potrebno prečesto posezati za ručicom menjača. Upravljač nudi pomalo izveštačen osećaj, pri čemu je on značajno unapređen u odnosu na prethodnu generaciju.

 

Renault ScenicRenault ScenicRenault ScenicRenault Scenic

 

Izolacija putničjog prostora je veoma dobra, tako da se motor povlači u drugi plan i prepušta vozaču i putnicima da uživaju u audio uređaju. Potrošnja je zaista minimalna po današnjim standardima i uz pažljivu vožnju, može da sepribliži obećanim fabričkim podacima.

Tandem Scenic/ Grand Scenic u svojoj trećoj generaciji definitivno kreće put zaslužene penzije. Ipak, i pored godina koje su ga sustigle i koje se osećaju u nekim elementima, još uvek može da ponudi dosta kvaliteta svojim kupcima. Novi model krenuće najverovatnije u pravcu krosovera, po ugledu na većeg brata Espacea.

Dok ne stigne novi kralj kompaktnih monovolumena, nakon testa treće generacije odlazećeg Scenica, mislimo da i aktuelna verzija ima još poneki adut u rukavu.

 

Renault ScenicRenault ScenicRenault ScenicRenault Scenic

 


Tehničke karakteristike

 

Model

Renault Scenic 1.6 dCi Bose

Motor

4-cilindarski redni, 4 ventila po cilindru, dizel R9M, postavljen napred poprečno, 2 bregaste osovine u glavi motora pokretane lancem, aluminijumska glava, kolenasto vratilo u 5 ležaja, Common Rail direktno ubrizgavanje, piezzo brizgaljke, Euro 5

Zapremina

1.598 cm3

Prečnik i hod klipa

80 x 79.5 mm

Odnos kompresije

15.4 :1

Najveća snaga

96 kW (130 KS) pri 4.000 o/min

Najveći obrtni moment

320 Nm pri 1.750 o/min

Prenos snage

Na prednje točkove, , manuelni menjač ND4 sa šest brzina

Hodni sistem

Napred McPherson, spiralne opruge, poprečna trokraka ramena i stabilizator /   Pozadi polukruti zadnji most

Upravljač

Električni varijabilni servoupravljač s nazubljenom letvom

Kočnice

Napred samoventilirajući diskovi prečnika 296 mm, nazad puni disk 260 mm, dvokružni hidraulični sistem sa ABS, EBD i BAS, ESP, TCS, CSV, Hill holder

Točkovi i pneumatici

205/55 R 17

Radijus okretanja

11,05 m

Dimenzije (D x Š x V)

4.366 x 1.845 x 1.640 mm, međuosovinsko rastojanje 2.702 mm, trag točkova 1545/1547 mm, zapremina prtljažnika 470-555/ 1.837 litara, rezervoar za gorivo 60 l, klirens vozila 120 mm

Mase

Prazno vozilo 1.505 kg, najveća dozvoljena 2.035 kg, dopušteno opterećenje 530 kg

Performanse

Najveća brzina 195 km/h, ubrzanje 0-100 km/h 10,3 sekundi

Potrošnja goriva

Vožnja u gradu 5.0 l/100 km, na putu 4.0 l/100 km, u mešovitoj vožnji 4.4 l/100 km

Emisija CO2

114 g/km

 

 

Renault ScenicRenault ScenicRenault ScenicRenault Scenic


Renault Scenic
Renault ScenicRenault ScenicRenault ScenicRenault Scenic


Ime i prezime
Komentar